Begagnad digital systemkamera till 10-åring, vilken?

Permalänk
Medlem

Begagnad digital systemkamera till 10-åring, vilken?

Min dotter har fått intresse för att fota. Hon brukar låna sambons systemkamera, men vill nu köpa sig en egen. Någon som har tips på vad man ska leta efter för modell? Den bör vara ”enkel” och ge mycket för pengarna. Budget 0-1500kr.

Permalänk
Rekordmedlem

En Nikon med f bajonett och inbyggd fokusmotor borde passa för då finns det mycket rimligt prissatta objektiv som går att använda, typ D90 (ev D70) eller kanske en D100 (den är nog ännu bättre för att lära sig på då den har mer "direkta reglage" än menyer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har fått tag på en D3200 i nära nyskick för 1500:- 24 mpixel liten och inte så dyr att man behöver vara rädd om den.
Ett bra paket innehåller annars ett 35 mm eller 50 mm objektiv, för den kameran krävs AF-S men båda lär finnas under 1000:- om man letar.
Optisk sökare ger en del kreativa möjligheter men kräver kanske lite för att förstå hur slutbilden kommer att bli med inställningarna.

Annars överskattar folk ofta värdet på gamla kameror, kanske ska hon istället få ett ljusstarkare objektiv och fortsätta använda sambons kamera lite.

Permalänk
Medlem

Med tanke på 10 år och att det är en tjej så gissar jag att det rör sig om lite mindre händer? Kanske ett lämpligt Micro Four-Thirds-system kan vara vettigt? Det finns många modeller men de mindre som t.ex.

Olympus PEN E-PL-serie (finns i tio generationer eller nåt sånt) är liten och smidig - inte snabbaste autofokusen men den dög för mig på en långresa 2019 (E-PL7 tror jag det var jag hade). För mig som är gammalmodig var (förutom autofokusen när man ville fota flygande örnar) så var största bristen att den inte har vanlig ögonsökare (EVF) utan bara display på baksidan. Men så tar väl dagens generation kort ändå.

Leta lite på Blocket och Tradera och du hittar säkert nån eller ett par.

Här kommer några bilder rakt ur kameran utan redigering:

https://ibb.co/0tjsD5B
https://ibb.co/crzJmLT
https://ibb.co/tQFVgSr

Annars håller jag med om Nikons enklare modeller. Troligen ett snäpp bättre bildkvalitet än MFT-systemen. Samt att man kan få leta lite - många värderar gamla kameror rätt högt.

Permalänk
Medlem

Håller med om M43. Finns riktigt bra kameror att hitta som t ex Panasonic Lumix GM1 och GM5. GM1 går ofta att hitta med objektiv för mellan 1000-2000 kr. M43 objektiv är ju billiga sett till andra system när man senare vill bygga ut lite.

Permalänk
Skrivet av Be:

Min dotter har fått intresse för att fota. Hon brukar låna sambons systemkamera, men vill nu köpa sig en egen. Någon som har tips på vad man ska leta efter för modell? Den bör vara ”enkel” och ge mycket för pengarna. Budget 0-1500kr.

beroende på vad din sambo kör för system kan det ju va värt att kolla på hus som passar samma optik antingen direkt eller med adapter.

på så sätt kan hon ju alltid låna dig glugg av din sambonär hon behöver en glugg hon inte haft råd att skaffa än men som din sambo redan äger.

huset i sig behöver inte vara speciellt dyrt en canon 600D t.ex som jag själv använder går för ett par tusenlappar på sin höjd men presterar fortfarande helt ok trots att huset är typ 10 år gammalt vid detta laget

men gluggarna får man verkligen vad man betalar för och väldigt stor skillnad på de billigaste gluggaran och de som kostar en näve tusenlappar per glugg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Ska nog hålla ögonen öppna efter en lite äldre nikon, kanske en D40, D70 eller så och se om något bra dyker upp.