Permalänk
Medlem

Vertikal tunn linje på LG 65 SM8500

Hej alla! Har på senare fått tunna vita linjer som man ser lite tunt i mitten på denna bild(syns lite mer när man tittar på tex hockey eller med ljusare bakgrun)
Visst är det något uppenbart fel när det är såhär? är panelen trasig?

Mvh

Permalänk
Medlem

@laxpudding du kanske har en aning?

Permalänk
Medlem

Har du provat dra ur strömkabeln när TV'n står på och sedan vänta i minst 1 minut innan du sätter i kabeln igen och sätter på TV'n? Hjälper detta?

Kontrollera HDMI kablarna som är inkopplade i TV'n se till så att de är säkrade ordentligt. Prova även att byta HDMI input och se om detta hjälper något!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Har du provat dra ur strömkabeln när TV'n står på och sedan vänta i minst 1 minut innan du sätter i kabeln igen och sätter på TV'n? Hjälper detta?

Kontrollera HDMI kablarna som är inkopplade i TV'n se till så att de är säkrade ordentligt. Prova även att byta HDMI input och se om detta hjälper något!

Har inte testat dra ut strömkabeln, det har jag inte. Har dock testat byta HDMI inputs och alla linjer finns även när man kör LG inbyggda appar osv. Så det bör inte vara något relaterat till det.

EDIT: Testade att dra ut strömkabeln, ingen skillnad.

Tack för tipset!

Permalänk
Bildexpert 📺

Försöker avgöra med vad som menas med "vita linjer"? Menas det den närmast växtformade blobben som strålar ut som en diffus yucca-palm av ljusare områden? Ser ut som att något filter inuti panelen deformerats och säckat ihop. Finns inga fixar mot sådant. Hoppas det finns garanti eller åtminstone tid inom den 3-åriga reklamationsrätten. SM8500 är inte lastgammal och kom 2019. Så är den köpt på någon rea för snart 3 år sedan är det i alla fall värt att kontakta LG:s kundtjänst så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Försöker avgöra med vad som menas med "vita linjer"? Menas det den närmast växtformade blobben som strålar ut som en diffus yucca-palm av ljusare områden? Ser ut som att något filter inuti panelen deformerats och säckat ihop. Finns inga fixar mot sådant. Hoppas det finns garanti eller åtminstone tid inom den 3-åriga reklamationsrätten. SM8500 är inte lastgammal och kom 2019. Så är den köpt på någon rea för snart 3 år sedan är det i alla fall värt att kontakta LG:s kundtjänst så snart som möjligt.

Det är tunn vit linje som går vertikalt i mitten, bilden gör inte problemet rättvist eftersom det syns bäst med en vit eller grå bakgrund som rör på sig. Den växtbaserade grejen är också väldigt märklig.

Har en månad kvar på garantin så skall kontakta LG imorgon. Lär väl bli deras så kallade hemservice som jag läst om här på forumet. Om det inte finns några fixar får man väl en ny TV antar jag..?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

Vertikal linje, typiskt en eller ett par pixlar bred, som syns oavsett källa och i TV:s egna menyer är typiskt för en skada på panelen. TFT-skiktet som inte fungerar helt. Samma åtgärd, finns ingen fix utan endast reklamation/garanti eller ny produkt.

Videon ser ut som ett ljusare band, ingen linje? Är det det ljusare bandet är det ett problem med belysningen eller ljusspridningsfiltren. Samma sak där. Inga fixar finns.

Det ska dock sägas att ojämn ljusspridning på det det där sättet är ganska vanligt på LCD:er, så riskerar vara inom tillverkarens toleranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vertikal linje, typiskt en eller ett par pixlar bred, som syns oavsett källa och i TV:s egna menyer är typiskt för en skada på panelen. TFT-skiktet som inte fungerar helt. Samma åtgärd, finns ingen fix utan endast reklamation/garanti eller ny produkt.

Videon ser ut som ett ljusare band, ingen linje? Är det det ljusare bandet är det ett problem med belysningen eller ljusspridningsfiltren. Samma sak där. Inga fixar finns.

Det ska dock sägas att ojämn ljusspridning på det det där sättet är ganska vanligt på LCD:er, så riskerar vara inom tillverkarens toleranser.

Fick detta besked av LG idag efter att ha felanmält det:

Citat:

Teknikerna har beställt delar och för tillfället så väntar de på dessa.
När delarna har ankommit så kommer ni att bli kontaktade för bokning av tid och datum.

Dom verkar hoppfulla på att lösa det!

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu är SM8500 ingen supermodell på något sätt. Ojämnheter är vanligt på den typen av modeller. Fast yucca-palmen tycker jag hör till det mer besvärliga jag sett på bild i alla fall. Hoppas du får någon åtgärd som blir till det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu är SM8500 ingen supermodell på något sätt. Ojämnheter är vanligt på den typen av modeller. Fast yucca-palmen tycker jag hör till det mer besvärliga jag sett på bild i alla fall. Hoppas du får någon åtgärd som blir till det bättre.

Hoppas också det! Stort tack för du tog dig tid att svara i tråden 🙏

Permalänk
Medlem

Kom hit en reperatör som bytte ut LCD'n och problemet kvarstår ännu. Återstår att se vad LG landar i nu.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ouch. Kan ju vara så pass att panelerna som används i SM8500 helt enkelt inte är bättre.

Ett långskott – dock snabbt att testa – är att rycka strömmen till soundbaren ifall den skapar en interferens med någon komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ouch. Kan ju vara så pass att panelerna som används i SM8500 helt enkelt inte är bättre.

Ett långskott – dock snabbt att testa – är att rycka strömmen till soundbaren ifall den skapar en interferens med någon komponent.

Testade, och det hjälpte föga, tack för tipset!

Han nämnde något om att han inte ens trodde på att LCD'n skulle hjälpa att bytas, utan trodde det var LED backlight stripsen som felade.

Är det inte svindyrt att byta det också? Hade varit billigare att kreditera tv'n..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zyrien:

Testade, och det hjälpte föga, tack för tipset!

Han nämnde något om att han inte ens trodde på att LCD'n skulle hjälpa att bytas, utan trodde det var LED backlight stripsen som felade.

Är det inte svindyrt att byta det också? Hade varit billigare att kreditera tv'n..

Ah – Det förklara ju mycket. Den där typen av problem är sällan LCD-panelen utan just LED-belysning och ojämnt lightguide-filter. Oklart om det är tillräckligt modulärt för att bytas och ifall det finns ett system för LG:s service att byta dessa delar som just fristående komponent.

Men stå på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah – Det förklara ju mycket. Den där typen av problem är sällan LCD-panelen utan just LED-belysning och ojämnt lightguide-filter. Oklart om det är tillräckligt modulärt för att bytas och ifall det finns ett system för LG:s service att byta dessa delar som just fristående komponent.

Men stå på dig!

Teknikern på besök för andra gången, och ingen skillnad. Bytte en till plastskiva som LG skickat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zyrien:

Teknikern på besök för andra gången, och ingen skillnad. Bytte en till plastskiva som LG skickat.

Ah, vilket anti-klimax

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Teknikern på besök för andra gången, och ingen skillnad. Bytte en till plastskiva som LG skickat.

Ibland undrar man hur dom orkar. När teknikerna inte ens tror på det. Undrar vad rep.kostnaden är uppe i nu för LG.

Jag satt i samma sits med Samsung men då vägrade dom trots att skärmen såg ut som skit. En välvd 9 series från back in the days som precis garantin gått ut. Uppenbarligt fel på panelen,
Hittade massa på nätet om det, och det var tydligen inbränning (bokstavligen) på sidorna av panelen så det blev vita ränder längst hela kanterna. Jag pratade med hela Samsung kändes det som men skickades bara vidare. Tillslut gav jag upp och köpte ny.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Ibland undrar man hur dom orkar. När teknikerna inte ens tror på det. Undrar vad rep.kostnaden är uppe i nu för LG.

Jag satt i samma sits med Samsung men då vägrade dom trots att skärmen såg ut som skit. En välvd 9 series från back in the days som precis garantin gått ut. Uppenbarligt fel på panelen,
Hittade massa på nätet om det, och det var tydligen inbränning (bokstavligen) på sidorna av panelen så det blev vita ränder längst hela kanterna. Jag pratade med hela Samsung kändes det som men skickades bara vidare. Tillslut gav jag upp och köpte ny.

Ja det är märkligt hur dom orkar göra allt, just nu är halva tv'n ljus och halva tvn betydligt mörkare, går knappt att titta på den. Jag hade en månad kvar av garantin så hoppas dom byter ut hela skiten.

Permalänk
Medlem

Fick TV'n krediterad och återbetald(10tkr), så högg en LG B2 65" OLED(när den var prissänkt till 14990). Oerhört jävla nöjd! Grym support hos LG.

Permalänk
Skrivet av zyrien:

Fick TV'n krediterad och återbetald(10tkr), så högg en LG B2 65" OLED(när den var prissänkt till 14990). Oerhört jävla nöjd! Grym support hos LG.

måste varit de bästa garantiärende jag någonsin hört talas om ...

trodde seriöst att du inte skulle få mer än typ 3000:- eller nått med åldersavdrag på en 2.9år gammal tv tom typ utgick början på 2021 (med kortare comeback under mid 2021)...

men de kanske inte får göra åldersavdrag på garanti/reklamationsärenden.

hade det varit ett försäkringsärende på drulle hade du nog knappt fått tillbaka självrisken...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är så man bygger goodwill. Finns några företag som behöver lära sig hur man gör detta.