Veckans fråga: Vilket moderkortsformat använder du?

Permalänk
Medlem

ATX var senaste jag köpte nytt (länge sedan dock) , ville få in tv-kort, scsi-kort, och firewirekort, exempelvis, samt 2-3 optiska enheter, 4-5 hårddiskar, diskettstation, tja plats behövs. TV-kortet har jag inte inkopplat sedan flera år.

Sedan har jag flyttat om utrustning, och just nu har jag 2 ATX-chassi och ett mATX-chassi, och 2 mATX-moderkort och 1 ATX-moderkort igång.

Föredrar f. ö få men långsamma fläktar, det verkar lättare i en större låda.

Härom veckan bytte jag dock ut mitt sista moderkort som har floppy-och IDE-port till ett modernare ATX-mb. . Har pci-IDE-kort och Greazeweazle liggande så ska nog få in det i ett ATX-chassi.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag kör oftast E-ATX, ibland traditionell ATX. 10GbE nätverk är ett måste för min del så jag väljer oftast moderkort som har det integrerat för att slippa offra en kortplats för det. Kortplatserna är oftast fulla med SSDs och/eller HBA-kort då jag har väldigt höga krav på I/O.

Utöver I/O-kraven är det oerhört mycket enklare att kyla en fulltower, och jag är kinkig vad gäller oväsen så formatet passar mig fint.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Sedan man gick över till MicroATX samt Mini-ITX har man aldrig byggt datorer med ATX-mobo igen.
Sjukt smidigt och läckert att kunna bygga små, kraftfulla datorer.

Permalänk
Medlem

Kör man inte mer än 1 st insticks kort känns atx rätt onödigt så även om jag har det nu funderar jag på mini itx nästa gång

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

ATX. Mindre formfaktorer än så innebär allt för svårsmälta kompromisser. Särskillt nu när allt annat än M.2 till lagring är förhistoria.

öööö, vanliga SSD:er tycker jag inte är förhistora. Fungerar utmärkt. Även mekaniska tycker jag, men där kan jag förstå att vissa tycker det är trevligt med mindre ljud.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Enviro
Du glömde BTX. Har inte haft något själv men var några roliga gigantiska chasin till dem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
99:e percentilen

Jag vidhåller bestämt att Mini ITX borde vara det "normala" och ATX ett nischat val för de få som faktiskt behöver flera PCIe-platser, väldigt mycket RAM etc. Det är många år sedan en "vanlig" dator faktiskt behövde vara så stor som de fortfarande ofta är, och jag menar att det bara är traditionens tröghet som håller utvecklingen tillbaka.

NR200P är ett mycket rimligare "standardchassi" än stora miditower-kolosser, i min bok.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har flera datorer. Både ATX och Micro ATX.

Förut tyckte jag att Micro ATX var väl bra.
Tar lite mindre plats än fullstort ATX och vem behöver mer än 4 kortplatser?

Men i praktiken kan man vanligtvis inte använda 4 kortplatser på Micro ATX eller 7 kortplatser på ATX.
Dels så är det få grafikkort som får plats på singel slot idag.
Sen på moderna moderkort finns det vanligtvis M.2 slottar som gör att det blir mindre utrymme för vanliga kortplatser.
Har man något nyare än Skylake så vill man troligtvis ha någon M.2 SSD.

Så vill man ha 3-4 instickskort idag så behöver man ATX för att få plats.
ATX är det nya Micro ATX.

Kommer troligtvis fortsätta köra ATX i framtiden.
Åtminstone för primär dator.
Sen kan laptops, NUCs, enkortsdatorer, mm vara komplement som fyller sina syften.

Men blir nog inte mindre än ATX för primär dator.
Åtminstone om det inte kommer någon snabbare ersättare för SATA 3 där man inte behöver montera lagringen direkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

mATX det har redan onödigt många platser för saker, egentligen skulle ett mITX duga, men dom är ju dyrare(ofta även dyrare än ATX) och datorn blir svårare att kyla.
Större än ATX känns inte som PC då det ofta är för fler än 1 person och mindre än mITX så går ju ofta en mobiltelefon lika bra eller någon Hallon-π makapär.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

ATX - desktop
mATX - server
mITX - HTPC

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Kör bara ITX, ser ingen vits med större. Finns M.2 och SATA så det räcker gott och väl till Windows och spel/program. Har 2x16GB i RAM och skulle jag mot förmodan behöva mer får jag väl byta ut dem bara och sätta i någon reservdator.

Kör dock m-ATX chassi, Bitfenix Phenom M, så jag precis får plats med min Phanteks dubbeltornkylare, vanlig ATX PSU och långa grafikkort vid behov.

Funderar på NR200p, SAMA 01-varianter eller liknande, men då får jag ju skaffa antingen SFX PSU eller bracket i NR200p-fallet och kylare som inte är 160mm hög i bägge fallen... Lite onödigt, men jag kanske villhöver framöver XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

More is more better.

Permalänk
Medlem

E-ATX.

Sitter på den 1a GODLILE till skillnaden mot dagens nyaste som bara finns i få exemplar och kostar 5-7x gånger mer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

ATX i huvuddatorn och mATX i HTPCn.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

ATX i stora datorn.
MicroATX i HTPC.

Permalänk
Medlem

Bandwagon... har ju MicroATX, MiniITX (jag jag vet, men jag kom på nu att det var i ett rymligt chassi åt frugan), MicroATX igen, samt Special ATX i Huawei Rack servern och ytterligare Special ATX i de båda Supermicro rack servrarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mini-ITX, som någon sade är NR200 ett utmärkt chassi, fint och logiskt (på nästan alla vis inte toppanelen inräknad) lättarbetad.
Har tyckt den varit relativt nätt på skrivbordet men nuc:en skaffade nyligen är lite mindre än k5 pro hörlursförstärkare..så båda får plats, utan problem!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

ATX

Hade utvecklingen gått frammåt så man hade kunnat kört två grafikkort utan att det hade legat på 25% av den totala prestandan så hade jag nog satsat på E-ATX.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

öööö, vanliga SSD:er tycker jag inte är förhistora. Fungerar utmärkt. Även mekaniska tycker jag, men där kan jag förstå att vissa tycker det är trevligt med mindre ljud.

Det beror förståss på vilket perspektiv man har. Men SATA är egentligen inte gjort för SSD's, och standarden är 22 år gammal. Lägg därtill att hastigheten är mycket usel jämfört med M.2. Så jag tycker inte det är fel att säga att det är förhistoria. Finns det use cases än idag när det lämpar sig bättre än NVM-e? Absolut, men det är sällsynt. Och det går åt banor på moderkortet som för de flesta hade gjort sig bättre i andra tillämpningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

BTX! Så man kan se tjejen på grafikkortet 😎

Permalänk

Kör atx nu,gott om plats och ett chassi med bra luftflöde i.men haft både mini och micro förut.
Dottern kör dock mini-itx nu,(min gamla htpc) och föräldrarna med. Får bygga lite vad man ska ha det till. Föräldrar surfar mest och kollar lite videos.
Dottern vill nog köra atx nästa gång med massa belysning i skulle jag tro😋

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

ATX, det har jag kört med sedan mitt första nyköpta chassi av märket Arngren. Moderkortet jag valde för bygget var ABIT. Det är väl praktiskt taget endast min 486 DX2 66MHz som varit standarden otrogen.
Ibland har jag sneglat på E-ATX för att fylla mina Full-Towers, men priset brukar vara avskräckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sopastar:

BTX! Så man kan se tjejen på grafikkortet 😎

Du menar tjejen med BoToX? Det har blivit vanligare på senare tid att vika grafikkortet så det ligger ner. Lian Li har flera modeller med medföljande adapter.

Permalänk
Medlem

Fick rösta på det jag har i min speldatorn men de datorerna jag använder mest är HTPC och kontorsdatorn vilket båda är små Asrock X300 Barebone system

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag haft något annat än ATX, defaultar alltid till att bara köra vidare med det när jag bygger nytt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kört på itx sedan ryzen lanserades. Trevligt format som bjuder på utmaningar och möjligheter.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

NR200P som står uppe på skrivbordet, lite sugen på att uppgradera komponenterna inuti, men satan vad dyra itx-korten är för intel gen 13...

Permalänk
Medlem

Använder mATX, och använder alla 25 lediga PCIe banor. 4 expansionsplatser är lagom, 2-3 till GPU och 1-2 för andra mindre expansionskort. Dock har typ hälften av moderna moderkort bara 3 expansionsplatser tillgängliga(om chassit bara har 4 platser), vilket känns dumt.

Tycker dock det är väldigt snålt med m.2 platser på dagens mATX moderkort, nästan lika många ITX kort som mATX med 3 m.2 platser.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Kör Mini-ITX, Lessnade på stora datorer när jag hade mitt Define XL med custom vatten loop. Så fick bli ITX och klämma in fullstort nätagg, monsterkylare och värsta grafikkortet som gick då (1060 6gb SC) i ett Raijintek metis. Trångt o jäkligt men fungerar ännu, uppgraderat Ram och SSD sen bygget och den flyter på än idag. Dock vill jag byta gpu men då äre chassibyte som gäller.

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Musikälskare

ATX för hela slanten, har inte pallat klydda med ett vinnande koncept imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?