Veckans fråga: Vilket moderkortsformat använder du?

Permalänk
Medlem

För närvarande ett SSI-CEB (så kallat "E-ATX"), men det är enbart för att det vid köptillfället bara fanns ett enda moderkort som erbjöd passivt kyld X570 + 10 Gbps nätverk.

Jag skulle klara mig fint med ett ITX, men 10 Gbps nätverk är ett baskrav och det finns inget sådant kort (med socket AM5). Och jag är definitivt inte sugen på något fulhack med bifurcation.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skall man ha ett ordentligt grafikkort i lådan så kan den inte bli mindre än mikro-ATX i vilket fall, om man inte håller på med risers och sätter grafikkortet på nåt udda ställe. Mikro-ATX har fyra kortplatser och är 244mm långt. För att du skall spara något utrymme i lådan genom att gå till mini-ITX så måste grafikkortet vara kortare än 244mm, vilket inga vettiga grafikkort är idag. Dessutom är de där fyra kortplatserna rätt bra att ha när man skall få plats med kylaren. Det enda ATX bidrar med är tre kortplatser till, vilket jag inte ser något behov av idag när SLI/CrossFire är heldött. Mini-ITX har nackdelen att de moderkorten alltid är dyrare, samt bara har två DIMM-platser. Mikro-ATX är en helt OK kompromiss.

Sen kan man diskutera hur viktigt det är med de där 60mm som man sparar på höjden jämfört med ATX. Inte så värst, kanske, men det gör inget heller. Som vanligt kommer jag alltid in på tanken att alla moderkorts-standarderna är kass på sina sätt, men det är en längre tråd.

Jag kör mITX i ett Coolermaster NR200 med ett Asus RTX 3090 ROG Strix med sina 32cm eller vad det nu är, funkar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Numer är det väl sällan nödvändigt att ha ett större format än mAtx?

Tänkte just skriva att det är puttefnaskigt att köra mindre än E-ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag kör mITX i ett Coolermaster NR200 med ett Asus RTX 3090 ROG Strix med sina 32cm eller vad det nu är, funkar det!

Den lådan har tre kortplatser och platsen för moderkortet är längre än 244mm. Så när som på de där 20mm i botten för den fjärde kortplatsen så är det en mikroATX-låda - den bara marknadsförs som ITX för att man kan ta mer betalt för sådana än för mikroATX. Priset man betalar är dyrare moderkort och mindre plats för RAM och M.2-SSDer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Viktigaste för mig är 4 slot ram och minst 2 st M.2

Så ITX går oftast bort om det inte verkligen behöver vara litet

Permalänk
Medlem

Har två datorer baserade på mitx men börja bli sugen på att gå upp till ATX igen. Det börjar bli svårkylt…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Har ATX och har väl alltid kört med det. Skulle väl egentligen kunna ha mindre så länge det finns plats för grafikkort, 2st M.2 SSD's o.s.v. Men har väl inte nördat ner mig i mindre kort, så jag vet inte så mycket om dom. Kanske skulle göra det.

Permalänk
Medlem

mATX för delad prioritet mellan systemets stabilitet, utbud av anslutningar och utrymme i lådan för annat.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skall man ha ett ordentligt grafikkort i lådan så kan den inte bli mindre än mikro-ATX i vilket fall, om man inte håller på med risers och sätter grafikkortet på nåt udda ställe. Mikro-ATX har fyra kortplatser och är 244mm långt. För att du skall spara något utrymme i lådan genom att gå till mini-ITX så måste grafikkortet vara kortare än 244mm, vilket inga vettiga grafikkort är idag. Dessutom är de där fyra kortplatserna rätt bra att ha när man skall få plats med kylaren. Det enda ATX bidrar med är tre kortplatser till, vilket jag inte ser något behov av idag när SLI/CrossFire är heldött. Mini-ITX har nackdelen att de moderkorten alltid är dyrare, samt bara har två DIMM-platser. Mikro-ATX är en helt OK kompromiss.

Sen kan man diskutera hur viktigt det är med de där 60mm som man sparar på höjden jämfört med ATX. Inte så värst, kanske, men det gör inget heller. Som vanligt kommer jag alltid in på tanken att alla moderkorts-standarderna är kass på sina sätt, men det är en längre tråd.

Lägg till att i princip alla vettiga lådor som tar Micro-ATX också tar ATX samt att ett Micro-ATX av samma kvalitet och funktionsnivå som ATX ofta kostar mer än ATX-modellen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

ATX för vill kunna köra med ljudkort Creative AE-5 Plus utan att det hamnar för nära GPU och ATX har oftast mer plats för M.2 och annat. Annars är mATX billigast men ser ingen annan fördel med mATX. Ska man bygga litet är det ITX som gäller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

mATX kör jag då det mest prisvärda moderkortet för mitt bygge var ett mATX-kort. Förvånad att se att 2/3 använder ATX-kort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

ATX, men just för man vill åt PCI-e platser.. på tok för få på mATX annars hade jag nog slagit på med mATX sist jag köpte med.

Permalänk
Medlem

Varför är detta inte flerval?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

mATX kör jag då det mest prisvärda moderkortet för mitt bygge var ett mATX-kort. Förvånad att se att 2/3 använder ATX-kort.

Inte jag. Jag gillar PCIe.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått poängen med mindre än ATX, även med mATX så kompromissar man oftast med något som minnesplatser, M2 slots och PCI-E.

Fattar om man bor i en garderob och inte får plats, annars är det oftast en dyr och sämre variant av vad du kan få med ATX.

Trenden har tyvärr varit att man krymper vanliga ATX-chassin till en punkt där grafikkort inte längre får plats i dem.

Permalänk
Medlem

Min tanke är att man inte ska ha större låda som tar plats än man behöver. Har aldrig använt PCIE slottar annat än GPU i över 15 års tid, således finns ingen mening med ATX (och än mindre då mATX är billigare).

ITX kanske då är smutt, men det kommer med ganska många kompromisser. Du måste ha SFF-nätagg, eventuellt kan du inte använda fullstor CPU-kylare och GPU (de börjar bli bra på detta nu dock), finns risk att det blir för trångt för bra kylning och tvingas köra på vatten, du får bara 2 RAM-slots osv. Alltså relativt betydande kompromisser.

Med mATX är det mest m.2 slots och PCI-e platser. Dessa kompromisser kan jag leva med. Det egentligen sämsta med mATX är att tillverkarna har färre alternativ av dem, och ofta inga bra utan bara budget-grejer. Annars är detta standarden jag tycker funkar bra för en vanlig gaminglåda med stora komponenter men inga behov till instickskort eller gigantiska mängder lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mini-ITX, because less is more.

Instämmer. Kör helst undervoltat på gpu och cpu.
Känns lite osexigt att brassa på alla komponenter i fullt ös så litet i låga varvtal känns som det självklara valet.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Använder oftast mATX fast vill gå ner till mITX men moderkorten är alltid löjligt dyra tyvärr så får nöja mig med den lite större modellen.

Permalänk
Medlem

E ATX och det var inte lätt att hitta ett vettigt chassi som inte var jättestort men som ändå kunde ta det. M ATX som störst nästa gång !

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Kör med Mini ITX nu (faktiskt mitt första Mini ITX-moderkort). Har börjat gilla liten formfaktor mer och mer och skulle gärna vilja ha en dator som är ännu mindre än den jag har så nästa moderkort lär också bli ett Mini ITX.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"