Permalänk
Medlem

Som utlovat, såhär ser temps ut efter full blast i 10min med Cinebench R23.
Så jag tycker personligen att dina temps är väldigt höga för att ändå sitta med en 360 AIO.
Se över om du inte råkat aktivera "upplåst turbo/watt/tdp" eller något liknande. För det skulle förklara ett och annat, samtidigt är din poäng längre, men det kan vara resultatet av att den går för varmt och bromsar hastigheterna. Tack för mig!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Snusfri
Skrivet av MinscS2:

Din delidding har gett resultat iallafall.
En normal 13900k peakar vanligen utan problem i 100C efter 10 min Cinebench, även med 360mm AIOs.

Min peakade på 97c med 5.5 GHz på alla p-cores och 4.3 på e-cores.

Detta med en EK Basic 360.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Min peakade på 97c med 5.5 GHz på alla p-cores och 4.3 på e-cores.

Detta med en EK Basic 360.

Då är nog EK Basic 360 världens bästa AIO för i stort sett alla techtubers jag tittat på peakar i 100C efter en stund i Cinebench med diverse 360-AIOs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Då är nog EK Basic 360 världens bästa AIO för i stort sett alla techtubers jag tittat på peakar i 100C efter en stund i Cinebench med diverse 360-AIOs.

Är detta med eller utan upplåst strömbudget? För ser man till Sweclockers egna test av 13900K så klarar dom sig på en luftkylare fram till stunden det att dom låser upp strömbudget osv. Kopierar och citerar direkt från deras egna recension:

"När vi påbörjade testerna av Core i9-13900K slog vi redan tidigt i processen i den övre värmegränsen för processorn, det vill säga 95 °C. Det ledde oss till beslutet att i nedan tester byta ut vår luftkylare till en AIO-kylare, för att försöka kringgå effekten av temperaturen så mycket som möjligt. Genom moderkortets inställningar tar vi bort tidsbegränsningarna för PL1 och PL2 samt alla strömbegränsningar."

Att nå 100C med en 360AIO på låst strömbudget borde i praktiken vara omöjligt, om inte monteringen eller liknande är dålig.

Vill inte vara den, men, kan det inte vara så att denna delid-process samt lappning (som jag förstått det) har försämrat hans kylförmåga? Intel's IHS är ju inte platt, och EK m.fl gör därför inte heller botten av kylaren platt. Det finns bottenplattor att köpa som är platta utifall man utfört s.k "lappning".

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Smältpunkten är under rumstemperatur. Det är därför den kallas flytande...

Hehe, well jag är inte direkt insatt i vad som används för CPU'er, men rent generellt så finns det ganska många olika typer av "flytande metall", inklusive de som "härdar" i kontakt med luft. Tyckte det såg "härdat" ut på kontaktytorna, förstår inte varför frågan skulle ställas här om det bara vore att torka bort?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hehe, well jag är inte direkt insatt i vad som används för CPU'er, men rent generellt så finns det ganska många olika typer av "flytande metall", inklusive de som "härdar" i kontakt med luft. Tyckte det såg "härdat" ut på kontaktytorna, förstår inte varför frågan skulle ställas här om det bara vore att torka bort?

De här metallblandningarna väter extremt bra och är svåra att få bort från många ytor. De som används i såna här sammanhang är blandningar av ämnen som gallium, i mixar som gör att smältpunkten är med god marginal under rumstemperatur. En sån blandning kan inte "härda", och jag har svårt att föreställa mig nån metallblandning av det slaget som skulle kunna genomgå en irreversibel process annat än oxidering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Är detta med eller utan upplåst strömbudget? För ser man till Sweclockers egna test av 13900K så klarar dom sig på en luftkylare fram till stunden det att dom låser upp strömbudget osv. Kopierar och citerar direkt från deras egna recension:

"När vi påbörjade testerna av Core i9-13900K slog vi redan tidigt i processen i den övre värmegränsen för processorn, det vill säga 95 °C. Det ledde oss till beslutet att i nedan tester byta ut vår luftkylare till en AIO-kylare, för att försöka kringgå effekten av temperaturen så mycket som möjligt. Genom moderkortets inställningar tar vi bort tidsbegränsningarna för PL1 och PL2 samt alla strömbegränsningar."

Att nå 100C med en 360AIO på låst strömbudget borde i praktiken vara omöjligt, om inte monteringen eller liknande är dålig.

Det är "stock", så antar utan upplåst strömbudget.
Der8auers 13900k peakade i 99C under Cinebench 20 och Hardware Unboxeds exemplar peakade i 102C.

Sweclockers recension av 13900k är lite kryptisk när det kommer till temperaturer, då dom inte nämner något om temperaturer alls (varken under "effektmätning" eller "frekvens över tid") förräns i delen där dom ska börja överklocka.

Jag tolkar meningen "När vi påbörjade testerna av Core i9-13900K slog vi redan tidigt i processen i den övre värmegränsen för processorn, det vill säga 95 °C. Det ledde oss till beslutet att i nedan tester byta ut vår luftkylare till en AIO-kylare, för att försöka kringgå effekten av temperaturen så mycket som möjligt." som att dom var uppe i 95C i stock med sin luftkylare under ordinarie* tester, och inte bytte till en AIO förräns dom låste upp strömbudgeten - och inte ens efter det nämner dom något om temperaturer med upplåst strömbudget.

(*Kommentaren om "95C" kombinerat med deras resultat för "frekvens över tid" där deras 13900k ganska snabbt går från 5,5 GHz på alla kärnorna till 5,1-5,2 GHz visar även att deras CPU thermal throttlar rejält, inte så konstigt då dom använde en NH-U12A innan dom bytte till en Asus ROG Ryujin II 360. Så jag nog skulle inte påstå att dom "klarar" sig på en luftkylare då den tydligt throttlar under produktivitetstesterna.)

Edit: Såg nu att dom själva skriver under "Klockfrekvens över tid" att "När samtliga trådar belastas påbörjas rendering på 5,5 GHz i början av testet, men då processorn blir värmebegränsad sjunker frekvensen stadigt under testets gång. I slutet av mätningen är det runt 5,2 GHz som frekvensen landar på efter en liten avstickare nere på 5,1 GHz" - mao dom thermal throttlar (rejält) i stock med sin luftkylare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är stock, så antar utan upplåst strömbudget.
Der8auers 13900k peakade i 99C under Cinebench 20 och Hardware Unboxeds exemplar peakade i 102C.

Sweclockers recension av 13900k är lite kryptisk när det kommer till temperaturer, då dom inte nämner något om temperaturer alls (varken under "effektmätning" eller "frekvens över tid") förräns i delen där dom ska börja överklocka.

Jag tolkar meningen "När vi påbörjade testerna av Core i9-13900K slog vi redan tidigt i processen i den övre värmegränsen för processorn, det vill säga 95 °C. Det ledde oss till beslutet att i nedan tester byta ut vår luftkylare till en AIO-kylare, för att försöka kringgå effekten av temperaturen så mycket som möjligt." som att dom var uppe i 95C i stock med sin luftkylare under ordinarie* tester, och inte bytte till en AIO förräns dom låste upp strömbudgeten - och inte ens efter det nämner dom något om temperaturer med upplåst strömbudget (ska man vara lite kritisk mot denna recensionen så är det just att jag saknar lite mer kommentarer om hur varm deras 13900k blev.)

(*Kommentaren om "95C" kombinerat med deras resultat för "frekvens över tid" där deras 13900k ganska snabbt går från 5,5 GHz på alla kärnorna till 5,1-5,2 GHz visar även att deras CPU thermal throttlar rejält, inte så konstigt då dom använde en NH-U12A innan dom bytte till en Asus ROG Ryujin II 360. Så jag nog skulle inte påstå att dom "klarar" sig på en luftkylare då den tydligt throttlar under produktivetetstesterna.)

Jag tänker att den brinner ju inte upp så att säga, utan klarar ändå att köras med luftkylare. Men jag håller med, sådan information som kan anses vara kritisk ser ut att saknas i recensionen. Och då är ändå en av de kritiska aspekterna i recensionen just temperaturer, lite märkligt att inte då ha med detta kan jag tycka. Enkel miss kanske vem vet ;D

Tycker tyvärr ändå att med upplåst strömbudget, på en CPU som genomgått delid och lappning, så bör den inte knalla upp i 97C med endast upplåst strömbudget. Något har ju gått galet fel i hans delid-process eller lappning. Eller så är basen på kylaren inte helt rak och då har han egentligen skapat ett problem igenom att lappa CPU men inte kylaren.
Och kör han stock, utan upplåst strömbudget, så är det ju verkligen katastrof och bör göras om ordentligt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Jag tänker att den brinner ju inte upp så att säga, utan klarar ändå att köras med luftkylare. Men jag håller med, sådan information som kan anses vara kritisk ser ut att saknas i recensionen. Och då är ändå en av de kritiska aspekterna i recensionen just temperaturer, lite märkligt att inte då ha med detta kan jag tycka. Enkel miss kanske vem vet ;D

Tycker tyvärr ändå att med upplåst strömbudget, på en CPU som genomgått delid och lappning, så bör den inte knalla upp i 97C med endast upplåst strömbudget. Något har ju gått galet fel i hans delid-process eller lappning. Eller så är basen på kylaren inte helt rak och då har han egentligen skapat ett problem igenom att lappa CPU men inte kylaren.

Håller med, Sweclockers recensioner är överlag bra men jag saknar tydliga(re) kommentarer om temperatur och thermal throttling i deras recension av 13900k.

Vet inte om TS har lyckats eller misslyckats med sin delid/lappning men hans temperaturer verkar ju ligga marginellt (2-3 grader) bättre än icke-delidad-360-AIO-kyld 13900k. Kanske inom felmarginalen, men det viktiga är ju att den inte kokar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Håller med, Sweclockers recensioner är överlag bra men jag saknar tydliga(re) kommentarer om temperatur och thermal throttling i deras recension av 13900k.

Vet inte om TS har lyckats eller misslyckats med sin delid/lappning men hans temperaturer verkar ju ligga marginellt (2-3 grader) bättre än icke-delidad-360-AIO-kyld 13900k. Kanske inom felmarginalen, men det viktiga är ju att den inte kokar.

Fast så pass mycket skillnad kan det inte göra att jag kör ett EK magnitude block med dubbla 360 radiatorer, att tempen ligger 30 grader under hans, efter 10 minuter i cinebench r23. Han borde ligga betydligt lägre till med delid/lappning/frame. Så hade nog gjort om hela proceduren, utan att slakta CPUn dvs

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nagellack på de frigjorda kopparytorna skadar nog inte.

Vad händer med nagellack vid 100c?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De här metallblandningarna väter extremt bra och är svåra att få bort från många ytor. De som används i såna här sammanhang är blandningar av ämnen som gallium, i mixar som gör att smältpunkten är med god marginal under rumstemperatur. En sån blandning kan inte "härda", och jag har svårt att föreställa mig nån metallblandning av det slaget som skulle kunna genomgå en irreversibel process annat än oxidering.

Jodå, med "rätt" metaller så kan det hända saker, se tex denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jodå, med "rätt" metaller så kan det hända saker, se tex denna:
https://www.youtube.com/watch?v=IgXNwLoS-Hw

Det där är nåt helt annat. Där bildas en ny metallblandning, genom att gallium migrerar in i aluminium och förstör strukturen.
När du beskriver "härda" i trådens sammanhang är det uppenbart att det ska tolkas som att en färdig blandning, utan yttre påverkan, ändrar struktur och stelnar från att vara flytande. Det händer inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vad händer med nagellack vid 100c?

Är det nitrocellulosa i lacken så finns lite info här:

https://www.researchgate.net/publication/327099998_Thermal_be...

Så man ska definitivt inte gå över 150C (se fig 3), 100C verkar OK. Men man ska ju inte ha det på själva chippet utan på PCB:t som lär vara betydligt svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

kände mig gammal som inte fattade vad delide var och fick googla. Så ni menar att ni tar bort själva ovansidan och lägger flytande silver för att skapa bättre förutsättning att nå toppen på CPU för att kyla bättre? Aldrig hört detta innan. Är det verkligen upp mot 20 grader skillnad eller är detta något slags max? Någon som gjort det och jämfört?

Gammal? Jag deliddade mina första AMD cpuer för runt 15 år sedan. Då hade man dock inte alla fräsiga verktyg man har idag. Då var det rakblad och och en del tur.
Då måste du missat det då det var rätt "hett" ett tag. Min opteron 170 sjönk rätt bra vill jag minnas. Då tog man bort ihsen och slipade den och "lappade" ovansidan och sedan dit med nytt fint AS5 😉

Idag skippar man ihsen helt eller? Det gick inte på ett bra sätt förr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gammal? Jag deliddade mina första AMD cpuer för runt 15 år sedan. Då hade man dock inte alla fräsiga verktyg man har idag. Då var det rakblad och och en del tur.
Då måste du missat det då det var rätt "hett" ett tag. Min opteron 170 sjönk rätt bra vill jag minnas. Då tog man bort ihsen och slipade den och "lappade" ovansidan och sedan dit med nytt fint AS5 😉

Idag skippar man ihsen helt eller? Det gick inte på ett bra sätt förr.

ja, det enda jag vet att man gjorde var att slipa för att få rak yta. Jag är för feg och skulle aldrig göra något sånt då jag hade varit utan dator om jag misslyckats haha

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

ja, det enda jag vet att man gjorde var att slipa för att få rak yta. Jag är för feg och skulle aldrig göra något sånt då jag hade varit utan dator om jag misslyckats haha

Jag var lite mer vågad 😉.

Ja den konsten tror jag är så gott som utdöd. Undrar varför det hette "lappa"?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gammal? Jag deliddade mina första AMD cpuer för runt 15 år sedan. Då hade man dock inte alla fräsiga verktyg man har idag. Då var det rakblad och och en del tur.
Då måste du missat det då det var rätt "hett" ett tag. Min opteron 170 sjönk rätt bra vill jag minnas. Då tog man bort ihsen och slipade den och "lappade" ovansidan och sedan dit med nytt fint AS5 😉

Idag skippar man ihsen helt eller? Det gick inte på ett bra sätt förr.

Minns att folk slog av IHSn i ett skruvstäd med hammare och en träbit, någon påstod att det var säkrare än rakbladet men jag är tveksam.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag var lite mer vågad 😉.

Ja den konsten tror jag är så gott som utdöd. Undrar varför det hette "lappa"?

Enklare att beställa en CNC-fräsd IHS från ebay

"lappa" verkar vara en försvenskning av engelska "lapping" men det heter egentligen "läppning" på svenska Jag hade använt ordet "plana" för att beskriva processen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Minns att folk slog av IHSn i ett skruvstäd med hammare och en träbit, någon påstod att det var säkrare än rakbladet men jag är tveksam.

Enklare att beställa en CNC-fräsd IHS från ebay

"lappa" verkar vara en försvenskning av engelska "lapping" men det heter egentligen "läppning" på svenska Jag hade använt ordet "plana" för att beskriva processen.

Har aldrig hört att folk slog av IHSen. Det låter väldigt brutalt. Speciellt när alla cpuer hade pinnar på sig(motsats till LGA).
Rakblad funkade rätt bra men man fick passa sig för att inte sticka in den så långt att man skrapade bort något viktigt.

Ja plana är nog ett bättre ord.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Jag tänker att den brinner ju inte upp så att säga, utan klarar ändå att köras med luftkylare. Men jag håller med, sådan information som kan anses vara kritisk ser ut att saknas i recensionen. Och då är ändå en av de kritiska aspekterna i recensionen just temperaturer, lite märkligt att inte då ha med detta kan jag tycka. Enkel miss kanske vem vet ;D

Tycker tyvärr ändå att med upplåst strömbudget, på en CPU som genomgått delid och lappning, så bör den inte knalla upp i 97C med endast upplåst strömbudget. Något har ju gått galet fel i hans delid-process eller lappning. Eller så är basen på kylaren inte helt rak och då har han egentligen skapat ett problem igenom att lappa CPU men inte kylaren.
Och kör han stock, utan upplåst strömbudget, så är det ju verkligen katastrof och bör göras om ordentligt.

Sätt 1.451 VID du också så skall du se att du också kommer upp i 320W i samma test. Drog din cpu också 310W vid samma test?

Ta med alla uppgifter om ni ändå skall posta bilder av temperatur och hastighet i ett stresstest.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har aldrig hört att folk slog av IHSen. Det låter väldigt brutalt. Speciellt när alla cpuer hade pinnar på sig(motsats till LGA).
Rakblad funkade rätt bra men man fick passa sig för att inte sticka in den så långt att man skrapade bort något viktigt.

Ja plana är nog ett bättre ord.

Tvärtom, man slog av själva cpu från IHS. Man spände fast IHS i en anvil, tog en träkloss och bankade till kanten på PCB så for hela cpu iväg några meter om man inte tejpade fast den innan. Självklart efter att ha skrapat ett spår i gummit med rakblad.
Gjorde det på varenda cpu när det var möjligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tvärtom, man slog av själva cpu från IHS. Man spände fast IHS i en anvil, tog en träkloss och bankade till kanten på PCB så for hela cpu iväg några meter om man inte tejpade fast den innan. Självklart efter att ha skrapat ett spår i gummit med rakblad.
Gjorde det på varenda cpu när det var möjligt.

Men pinnarna på cpun då? För att inte tala om att cpun flyger iväg och kan skadas allvarligt. Jag gjorde det på 2 cpuer och så fort man skurit runt (och under) IHSen så lossnade dom rätt lätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Sätt 1.451 VID du också så skall du se att du också kommer upp i 320W i samma test. Drog din cpu också 310W vid samma test?

Ta med alla uppgifter om ni ändå skall posta bilder av temperatur och hastighet i ett stresstest.

Sagt och gjort. Räcker 1.526V? Uppenbarligen så blev ju något galet i hans delidding.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

<Uppladdad bildlänk>
Sagt och gjort. Räcker 1.526V? Uppenbarligen så blev ju något galet i hans delidding.

Och det blev ingen skillnad på dina temperaturer? Eller var det dom inställnngarna du hade innan? I så fall har du verkligen ett golden sample när det gäller en "kall" cpu.

80 grader vid fullt ös på 311W har inte skådats förr. Det är till och med 20 grader under vad en 13600k på vatten gör.

Visar hwinfo samma siffror?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men pinnarna på cpun då? För att inte tala om att cpun flyger iväg och kan skadas allvarligt. Jag gjorde det på 2 cpuer och så fort man skurit runt (och under) IHSen så lossnade dom rätt lätt.

Bankbetoden har jag bara gjort på Intel (de har inte pinnar). På gamla AMD var det rakblad hela vägen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De här metallblandningarna väter extremt bra och är svåra att få bort från många ytor. De som används i såna här sammanhang är blandningar av ämnen som gallium, i mixar som gör att smältpunkten är med god marginal under rumstemperatur. En sån blandning kan inte "härda", och jag har svårt att föreställa mig nån metallblandning av det slaget som skulle kunna genomgå en irreversibel process annat än oxidering.

Kollade lite på det och det verkar vara som du säger. Jag är som sagt inte insatt i proceduren kring delid och produkter som används där. Flytande metall verkar vara lite av ett flytande begrepp, det jag syftade på tidigare är kanske bättre/tydligare benämnt som kemisk metall. Det är alltså inte den typen av produkt som använts här så bortse från mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Och det blev ingen skillnad på dina temperaturer? Eller var det dom inställnngarna du hade innan? I så fall har du verkligen ett golden sample när det gäller en "kall" cpu.

80 grader vid fullt ös på 311W har inte skådats förr. Det är till och med 20 grader under vad en 13600k på vatten gör.

Visar hwinfo samma siffror?

Ökade vcore manuellt och satte LLC på högsta, samt satte gränsen för PL1/PL2 till 4096W.
Detta med en helt orörd CPU under normal custom loop, inga mods eller liknande. HWinfo visar i regel 1C lägre på alla cores, men valde nu att köra HWMonitor iom att TS använde det.

Du ser ju även på min poäng med fullständigt upplåst strömbudget att den ligger betydligt högre än hans, men även med LÅST strömbudget dvs 253W så springer ju min CPU förbi hans. Därför säger jag att något med hans delid inte blivit helt lyckat, kanske behöver det läggas på mer flytande metall under IHS eller liknande, eller att lappa basen på kylaren tex så att bägge ytor är plana.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Ökade vcore manuellt och satte LLC på högsta, samt satte gränsen för PL1/PL2 till 4096W.
Detta med en helt orörd CPU under normal custom loop, inga mods eller liknande. HWinfo visar i regel 1C lägre på alla cores, men valde nu att köra HWMonitor iom att TS använde det.

Du ser ju även på min poäng med fullständigt upplåst strömbudget att den ligger betydligt högre än hans, men även med LÅST strömbudget dvs 253W så springer ju min CPU förbi hans. Därför säger jag att något med hans delid inte blivit helt lyckat, kanske behöver det läggas på mer flytande metall under IHS eller liknande, eller att lappa basen på kylaren tex så att bägge ytor är plana.

Fullt möjligt det, men att jämföra med din sample tror jag blir knas. Kolla tex Skatterbencher som kör med EK loop han också. Kommer alltid upp i 99 grader med 310W. Och han får tag på skapliga samples tror jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Fullt möjligt det, men att jämföra med din sample tror jag blir knas. Kolla tex Skatterbencher som kör med EK loop han också. Kommer alltid upp i 99 grader med 310W. Och han får tag på skapliga samples tror jag.

Är hans deliddad då? Det är ju den viktiga frågan egentligen. Skulle kanske slita ner min loop och göra delid också, mest för skojs skull att se om det har någon inverkan alls. Har sedan tidigare en contact frame liggandes oanvänd, verkade si och så för behovet på asus moderkort.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Bankbetoden har jag bara gjort på Intel (de har inte pinnar). På gamla AMD var det rakblad hela vägen.

Tänkte på de äldre med pinnar. Moderna cpuer har jag inte deliddat, börjar väll bli gammal antar jag men tjänar man mycket och att det idag är enkelt med diverse verktyg kan det vara något att kika på.
kanske dags att entusiast inriktade cpuer går tillbaka till detta igen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.