Portal med ray tracing släpps den 8 december

Permalänk
Medlem

Kul, och kul att det är tillgängligt för alla grafikkort med raytracing och inte bara Nvidia.

Permalänk
Medlem

Så jäkla komiskt, jag viker mig dubbel av garv...🤣🤣
Nvidia lägger till Raytracing på spel efter spel så deras 4080 ska verka vara ett vettigt köp. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Varför inte portal 2 ? 🥲

Krävs ett RTX 5080 Super OC för Portal 2 så du får vänta några år. 😊

Permalänk
Medlem

" Portal with RTX is compatible with all ray-tracing capable GPUs"
Hur kan då 3060 vara minimum?
I övrigt anser jag att det var det bästa spelet i The Orange Box samt bättre än ettan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

" Portal with RTX is compatible with all ray-tracing capable GPUs"
Hur kan då 3060 vara minimum?

Enligt tabellen så anger de deras Minimum nivå = 1080p, 30 FPS, Kvalitetsinställning = High.

Jag gissar på att de med RTX 2060 eller RTX 3050 kommer kunna köra spelet med RTX påslaget.
Men att de då antingen får lägre än 30 FPS, eller får sänka till lägre upplösning/inställning än 1080p High.

Inte bara spel med raytracing. Utan de flesta spel i allmänhet går att köra med något sämre än den officiella minimum nivån.
Säg om en spelutvecklare/utgivare sätter en officiell minimum nivå till något som ska kunna ge en genomsnitts FPS någonstans över 30 FPS i någonstans medium/high nivå i en upplösning som är högre än den lägst valbara upplösningen.
Att officiell minimum nivå är någonting utvecklarna/utgivarna anser att de flesta som inte är så kräsna ändå kan få en bra spelupplevelse.

Men är man väldigt okräsen och bara vill spela spelet eller åtminstone testa spelet nästan oavsett vad.
Om lägsta upplösning, låga inställningar i 5-15 FPS är acceptabelt så går de flesta spel att köra med sämre hårdvara än officiell minimum nivå.

Skrivet av hACmAn:

I övrigt anser jag att det var det bästa spelet i The Orange Box samt bättre än ettan.

??
Är första Portal spelet bättre än Portal (1) ?
Eller vad är ettan? Det första spelet? Typ Pong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så jäkla komiskt, jag viker mig dubbel av garv...🤣🤣
Nvidia lägger till Raytracing på spel efter spel så deras 4080 ska verka vara ett vettigt köp. 🤣

Va? Eller så lägger olika spelbolag till raytracing i spel för att det är najs med raytracing.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll vilken API de kör på detta? Är det inte dx12 eller vulkan är ARC körd för denna uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Någon som har koll vilken API de kör på detta? Är det inte dx12 eller vulkan är ARC körd för denna uppgradering.

Enligt denna sida så använder det Vulkan, men för ray tracing så är väl DX12 och Vulkan ändå de enda alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Va? Eller så lägger olika spelbolag till raytracing i spel för att det är najs med raytracing.

Det är inte spelbolagen som lägger till det i efterhand, mjukvaran kommer från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är inte spelbolagen som lägger till det i efterhand, mjukvaran kommer från Nvidia.

I vissa fall ja, men långt ifrån alla. O oavsett så vad är problemet med det, raytracing gör ju spelen snyggare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så jäkla komiskt, jag viker mig dubbel av garv...🤣🤣
Nvidia lägger till Raytracing på spel efter spel så deras 4080 ska verka vara ett vettigt köp. 🤣

Jag viker mig dubbelt av garv när folk vill köra spel i LOW settings för att få 100+ fps (eller inte)

-Hey Gurra spring och göm dig bakom busken där borta på kullen
(Gurra)
- Vilken buske?
- Aha du menar det där gröna ovala saken med 8 nyanser av grönt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Livsnjutare 😎

Blir att testa detta via Geforce Now då jag har 3080-tier fram till 16'e dec.
❤️ Portal

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Enligt tabellen så anger de deras Minimum nivå = 1080p, 30 FPS, Kvalitetsinställning = High.

Jag gissar på att de med RTX 2060 eller RTX 3050 kommer kunna köra spelet med RTX påslaget.
Men att de då antingen får lägre än 30 FPS, eller får sänka till lägre upplösning/inställning än 1080p High.

Inte bara spel med raytracing. Utan de flesta spel i allmänhet går att köra med något sämre än den officiella minimum nivån.
Säg om en spelutvecklare/utgivare sätter en officiell minimum nivå till något som ska kunna ge en genomsnitts FPS någonstans över 30 FPS i någonstans medium/high nivå i en upplösning som är högre än den lägst valbara upplösningen.
Att officiell minimum nivå är någonting utvecklarna/utgivarna anser att de flesta som inte är så kräsna ändå kan få en bra spelupplevelse.

Men är man väldigt okräsen och bara vill spela spelet eller åtminstone testa spelet nästan oavsett vad.
Om lägsta upplösning, låga inställningar i 5-15 FPS är acceptabelt så går de flesta spel att köra med sämre hårdvara än officiell minimum nivå.

??
Är första Portal spelet bättre än Portal (1) ?
Eller vad är ettan? Det första spelet? Typ Pong?

Ja ettan tycker jag var mycket bättre än tvåan i fallet portal.
Att RayT har var klart bättre på 3000serien än 2000 är känt.

Jag kommer nog inte kunna starta det även om med nuvarande nvidia drivrutiner den säger att jag har stödet. Mjukvara för visso, 3dmark är det ända jag minns att jag fått igång det i.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt Ray tracing är... Att det krävs ett sprillans nytt 4080 för 16 papp för att köra ett 15 år gammalt spel. 🤦

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Vilket skämt Ray tracing är... Att det krävs ett sprillans nytt 4080 för 16 papp för att köra ett 15 år gammalt spel. 🤦

Att man kan göra nånt i realtid som förr tog timmar per frame är allt annat än ett skämt. Dessutom så läste du dåligt, minimikravet är ett 3060 som går att få tag på för runt 3000 beggat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att man kan göra nånt i realtid som förr tog timmar per frame är allt annat än ett skämt. Dessutom så läste du dåligt, minimikravet är ett 3060 som går att få tag på för runt 3000 beggat.

Du menar minimikravet på "1080p, 30 FPS, High"? Varsågod att lira i 30fps om det är nåt du föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Du menar minimikravet på "1080p, 30 FPS, High"? Varsågod att lira i 30fps om det är nåt du föredrar.

Portal är inte direkt ett fast paced competative-spel, så 30fps går nog att leva med, speciellt om det råkar vara så att dom har implementerat nån schysst motionblur. Fast jag har ett 3090, så jag kommer nog tuffa på i en 60fps vilket jag föredrar.

Men oavsett så är raytracehatet från vissa otroligt löjligt. Självklart är det inte perfekt än, korten är dyra o prestandan är ändå inte alltid på topp, men det ÄR ett naturligt steg i att få bättre grafik i våra spel. Ser fram emot den dagen då rasteriserade spel är ett minne blott!

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Ser fram emot den dagen då rasteriserade spel är ett minne blott!

Tänker du på framtiden från förr med Flash spel med vektorgrafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maidenone:

Tänker du på framtiden från förr med Flash spel med vektorgrafik?

Nej, 3D-spel dom senaste 25ish åren.

Permalänk
Medlem

G-Sync verkar inte funka för mig, har testat V-Sync av/på etc. Någon som vet varför/vad man kan göra?