Vill bli behörig elektriker, möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Alltså det krävs inte mycket utbildning för att kunna utföra ett eljobb på ett "säkert sätt"... om man inte är lite efterbliven och har tummen mitt i handen. Fast med tanke på de inlägg man ser ibland där folk frågar om vilken kabel som skall kopplas vart så kan man ju faktiskt bli lite smått mörkrädd nästan.

Problemet är att det är väldigt svårt att göra en tydlig gränsdragning för vilka eljobb som är enkla att utföra på ett säkert sätt. I en väl dimensionerad och väl utförd elanläggning så är det väl ingen större konst att klamra en extra meter kabel och skruva upp ett utanpåliggande uttag om är exakt likadant som de befintliga uttagen.

Men det är i själva verket många faktorer som man ska ta hänsyn till. Exempelvis hur åldern och skicket på den övriga elanläggningen är (i en helt ny elanläggning så tillämpar man nu gällande regelverk, men i en gammal anläggning så måste man ta hänsyn till vad som gällde när den utfördes), och hur miljön ser ut där uttaget ska monteras. Dessa frågor avgör både materialval och utförande.

Sedan så ska arbetet också kontrolleras på ett tillfredsställande sätt. Inte bara för att montören kan ha gjort misstag, utan också för att elmaterialet kan vara skadat eller defekt på något sätt.

Även nybakade elektriker behöver mycket handledning under de första månaderna/åren efter att de kommer från skolan. Men då är det ju anställda på ett företag där det finns erfarna personer som handleder dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

En professor i "elteknik" som arbetat på en elfirma i 20 år uppfyller antagligen både utbildnings- och praktikkraven för auktorisation, så det är väl bara att ansöka om den.

Man får sätta upp uttag på befintlig gruppledning med B auktorisation.

Om man tänker sig att det skulle finnas en "hemmapularutbildning" som gav rätten att sätta upp fler uttag på befintliga gruppledningar, och som innehöll tillräckligt med praktik och teori för att kunna göra just detta arbetsmoment på ett säkert sätt. Säg 20 timmars praktik och 100 timmars teori, så undrar jag om det verkligen hade funnits en efterfrågan. Man får ha bra många uttag att sätta upp för att det ska löna sig jämfört med att bara anlita en elfirma.

Mitt intryck är att de som vill ha en hemmapularutbildning vill göra betydligt mer komplicerade saker, och eftersom de inte vet vad de inte vet så tror de att de skulle klara av att göra det på ett fackmannamässigt sätt.

En inte obetydlig anledning till att man vill göra eljobb själv är att elektrikers "fackmannamässighet" inte alltid ligger på topp. Jag har haft flera olika elfirmor som jobbat på vårt hus och kvaliteten skiftar betydligt där vissa av dem gjort ett sämre (och regelvidrigt) jobb än vad jag själv skulle hade gjort (dosor inbyggda i vägg, påhittade protokoll för egenkontroll, jordat element i isolerat rum, mm).

I ärlighetens namn behövs det inga 100 timmars teori och 20 timmars praktik för att sätta upp nya uttag på befintlig grupp. En lärling får ju göra sånt första dagen på jobbet och i bästa fall kastar handledaren ett öga för att se att det ser rätt ut. Men jag håller med dig om att många säkert skulle vilja sätta upp egna centraler mm så någon gräns för "hempularcertifikatet" behöver man ju ha. Jag tycker verkligen att man ska ha stor respekt för faran med el och bara de som har kompetensen ska få göra eljobb. Jag vänder mig dock mot hur det svenska systemet är utformat där man får intrycket att vissa delar mest är till för att skydda elbranschen mot att konkurrensutsättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

En inte obetydlig anledning till att man vill göra eljobb själv är att elektrikers "fackmannamässighet" inte alltid ligger på topp. Jag har haft flera olika elfirmor som jobbat på vårt hus och kvaliteten skiftar betydligt där vissa av dem gjort ett sämre (och regelvidrigt) jobb än vad jag själv skulle hade gjort (dosor inbyggda i vägg, påhittade protokoll för egenkontroll, jordat element i isolerat rum, mm).

I ärlighetens namn behövs det inga 100 timmars teori och 20 timmars praktik för att sätta upp nya uttag på befintlig grupp. En lärling får ju göra sånt första dagen på jobbet och i bästa fall kastar handledaren ett öga för att se att det ser rätt ut. Men jag håller med dig om att många säkert skulle vilja sätta upp egna centraler mm så någon gräns för "hempularcertifikatet" behöver man ju ha. Jag tycker verkligen att man ska ha stor respekt för faran med el och bara de som har kompetensen ska få göra eljobb. Jag vänder mig dock mot hur det svenska systemet är utformat där man får intrycket att vissa delar mest är till för att skydda elbranschen mot att konkurrensutsättas.

Det finns helt klart elfirmor som gör ett dåligt jobb. Ofta handlar det om att företagaren är för snål och inte ser till att nyanställda får kompetent handledning.

Men om ett arbete är felaktigt utfört så kan du anmäla dem till elsäkerhetsverket.

Jämför med yrkestrafik. Det finns lastbilsförare som kör på ett vårdslöst och inkompetent sätt, men kravet på lastbilskort och YKB gör ändå att genomsnittet av lastbilsförare är betydligt mer kompetenta än om vem som helst hade fått köra långtradare på sitt B-körkort.

Du skriver att en lärling får sätta upp vägguttag från första dagen, men tänk på att lärlingen har minst 200 timmars utbildning som även inkluderar praktiska moment. Och har de gått via gymnasiet så har de som regel alltid haft någon månads praktik. Dessutom så övervakas de av en handledare, som man får förutsätta sköter sitt jobb och kontrollerar lärlingens arbete.

Jag tror inte att elbranschen är särskilt rädd för konkurrens från hemmapulare. Det skulle nog skapa mer jobb med att sanera fördärvade elanläggningar än vad man förlorar på att folk sätter upp sina egna vägguttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Jag vänder mig dock mot hur det svenska systemet är utformat där man får intrycket att vissa delar mest är till för att skydda elbranschen mot att konkurrensutsättas.

Naturligtvis är det så. Annars hade det funnits utbildningar för just hemmabruk, för att kunna utföra mycket på egen hand. Det hade förstås fortfarande kunnat finnas avgränsningar, men regelverket i dag är helt uppenbart mycket striktare än det borde vara, just för att skydda branschen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Naturligtvis är det så. Annars hade det funnits utbildningar för just hemmabruk, för att kunna utföra mycket på egen hand. Det hade förstås fortfarande kunnat finnas avgränsningar, men regelverket i dag är helt uppenbart mycket striktare än det borde vara, just för att skydda branschen.

Jag tror att du överskattar den ekonomiska betydelsen av småjobb i hemmamiljön. Min erfarenhet är att de allra flera jobben är i förhållande till andra företag. En snabb googling visar t.ex. att 3 % av Bravidas uppdrag är till privatpersoner, och om man räknar på vilka jobb som skulle försvinna med legaliserat "hemmapul" så är det nog inte många promille av deras verksamhet.

Hade citerat fel inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag tror att du överskattar den ekonomiska betydelsen av småjobb i hemmamiljön. Min erfarenhet är att de allra flera jobben är i förhållande till andra företag. En snabb googling visar t.ex. att 3 % av Bravidas uppdrag är till privatpersoner, och om man räknar på vilka jobb som skulle försvinna med legaliserat "hemmapul" så är det nog inte många promille av deras verksamhet.

Bravida ser ut att vara en jättefirma, och förmodligen jobbar man som underentreprenörer på byggen, ombyggnader och liknande.
De som jobbar mot privatpersoner är mest en- eller fåmansföretag lokalt. Mina föräldrar anlitade nyligen en elektriker för ett litet jobb i huset. Den elektrikern är ensamföretagare. Såna finns det förmodligen många tusen av i landet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bravida ser ut att vara en jättefirma, och förmodligen jobbar man som underentreprenörer på byggen, ombyggnader och liknande.
De som jobbar mot privatpersoner är mest en- eller fåmansföretag lokalt. Mina föräldrar anlitade nyligen en elektriker för ett litet jobb i huset. Den elektrikern är ensamföretagare. Såna finns det förmodligen många tusen av i landet.

Bravida gör hela spektrat. Men även även om man inkluderar småfirmor så är enklare installationer i hemmamiljö en väldigt liten del av omsättningen för branschen.

Lägger man till komplicerade elarbeten, som installation av solpaneler, eller totala ombyggnationer och nybyggen då blir det förstås en större del av omsättningen. Men det vi talar om här är ju installation av vägguttag och andra enklare elarbeten.