Permalänk
Medlem

Artefacts vid start av Windows

Tjena!

Som rubriken lyder så får jag artefakter när jag försöker starta datorn. Windows bootar inte utan säger att ''ett problem har uppstått'' samt artefakter börjar dyka upp på skärmen. Startar jag dator och går in på bios utan att försöka boota windows så funkar allt som det ska utan artefakter men endast i bios. Jag fick datorn för en billig peng och tänkte det var värt att felsöka. Det enda jag har gjort som jag trodde skulle vara problemet var en trasig HDD på 2tb som förra ägaren sa troligen var problemet, men jag bytte till en ssd och samma sak uppstod. Jag är ingen expert på att felsöka datorer men det är något som jag vill lära mig och tycker är kul, därför frågar jag er om råd om vad jag ska felsöka först eller vad ni tror problemet kan vara så att jag kan utesluta vissa saker som jag inte göra i onödan

Dator specs:
- i5 4570
- 780 ti
- MB B85-G43
- 1600 mhz ballistix ddr3'
kan ej tyda vad det är för nätaggregat

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Jag skulle plocka ut grafikkortet och testat med intern grafik som steg 1.

edit: Din bluescreen säger att det är grafikkortsdrivrutinen som krashar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jag skulle plocka ut grafikkortet och testat med intern grafik som steg 1.

edit: Din bluescreen säger att det är grafikkortsdrivrutinen som krashar datorn.

Okej. Tänkte det också. Går det på något sätt att uppdatera drivrutinerna utan att detta fel händer så fort jag kopplar in grafikkortet (om det är den som spökar) eller är det bara att säga hejdå till grafikkortet isf

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Okej. Tänkte det också. Går det på något sätt att uppdatera drivrutinerna utan att detta fel händer så fort jag kopplar in grafikkortet (om det är den som spökar) eller är det bara att säga hejdå till grafikkortet isf

Starta windows i felsäkert läge och kör DDU: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Okej. Tänkte det också. Går det på något sätt att uppdatera drivrutinerna utan att detta fel händer så fort jag kopplar in grafikkortet (om det är den som spökar) eller är det bara att säga hejdå till grafikkortet isf

Att drivrutinerna kraschar är troligtvis bara ett symptom på att grafikkortet är trasigt, men eftersom felet inte uppstår i BIOS så finns det i alla fall en liten chans att det egentligen är något annat som är fel. Installerade du om Windows när du satte i SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att drivrutinerna kraschar är troligtvis bara ett symptom på att grafikkortet är trasigt, men eftersom felet inte uppstår i BIOS så finns det i alla fall en liten chans att det egentligen är något annat som är fel. Installerade du om Windows när du satte i SSDn?

Bytte grafikkortet nu till ett 1060 6gb och nu kom jag in i windows. Grafikkortet som satt innan är alltså ''trasigt''. Kan väl ge det en chans att försöka uppdatera drivrutinerna...Satt bara in en ssd som redan hade windows 10 och den bootade efter ett par minuter felfritt.

edit- när jag satt in ssd med gamla grafikkortet så funkade det ändå inte

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ska jag starta datorn utan grafikkort i moderkortet och sedan göra detta? Trodde inte CPU:n hade integrated graphics. Men om den har det så tar jag ut grafikkortet jag nyss satt in och kör utan.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Ska jag starta datorn utan grafikkort i moderkortet och sedan göra detta? Trodde inte CPU:n hade integrated graphics. Men om den har det så tar jag ut grafikkortet jag nyss satt in och kör utan.

Om du kan starta i felsäkert läge med alla komponenter inkopplade så behöver du inte koppla ur grafikkortet.

Är det problem med drivrutinerna kan DDU rensa alla gamla drivrutiner så att du kan installera dem på nytt sen.

Är det fel på själva kortet kommer inte DDU att hjälpa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du kan starta i felsäkert läge med alla komponenter inkopplade så behöver du inte koppla ur grafikkortet.

Är det problem med drivrutinerna kan DDU rensa alla gamla drivrutiner så att du kan installera dem på nytt sen.

Är det fel på själva kortet kommer inte DDU att hjälpa.

Så jag behöver inte ha mitt 780 ti i datorn (som inte funkar) utan jag kan använda det 1060 som jag satt in och sedan ladda ned 780 ti drivrutiner?

Kommer ju inte ens in i felsäkert läge med 780 ti (Inte windows över huvud taget)

omformulerade mig
Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Snurrar fläktarna som de ska på grafikkortet? Finns ju en chans att det kanske blir överhettat...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Snurrar fläktarna som de ska på grafikkortet? Finns ju en chans att det kanske blir överhettat...

De snurrar

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Så jag behöver inte ha mitt 780 ti i datorn (som inte funkar) utan jag kan använda det 1060 som jag satt in och sedan ladda ned 780 ti drivrutiner?

Kommer ju inte ens in i felsäkert läge med 780 ti (Inte windows över huvud taget)

780 Ti och 1060 använder samma drivrutiner, så det ska fungera så länge som du laddar ner de senaste för 780 Ti (de senaste för 1060 har inte längre stöd för 780 Ti). Så du kan ju alltid prova, men det troligaste är nog tyvärr att 780 Ti-kortet helt enkelt är trasigt och att det är därför som drivrutinerna kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

780 Ti och 1060 använder samma drivrutiner, så det ska fungera så länge som du laddar ner de senaste för 780 Ti (de senaste för 1060 har inte längre stöd för 780 Ti). Så du kan ju alltid prova, men det troligaste är nog tyvärr att 780 Ti-kortet helt enkelt är trasigt och att det är därför som drivrutinerna kraschar.

Okej fattar. Men så om jag laddar ned 780 ti drivrutiner så kommer de drivrutinerrna oxå fungera till mitt 1060 6gb utan att det blir problem med 1060:n?

- det jag ska försöka göra är alltså aht Ladda ned 780 ti drivrutiner samt göra ddu med 1060 inkopplad. Försöka starta med 780 ti i datorn och boota in i safe mode och sedan ladda ned drivrutinerna därifrån. Men har för mig att jag inte kunde komma in i safe mode med 780:in?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Okej fattar. Men så om jag laddar ned 780 ti drivrutiner så kommer de drivrutinerrna oxå fungera till mitt 1060 6gb utan att det blir problem med 1060:n?

Det var visst inte riktigt så enkelt. Om man går in på Nvidia hemsida och klickar sig fram till de senaste för 780 Ti så får man 474.04, men dessa verkar vara någon särskilt säkerhetsuppdatering för just Kepler (600- och 700-serien).

Men om du däremot istället väljer den lite äldre 472.12 så har den stöd för 600-serien till 3000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var visst inte riktigt så enkelt. Om man går in på Nvidia hemsida och klickar sig fram till de senaste för 780 Ti så får man 474.04, men dessa verkar vara någon särskilt säkerhetsuppdatering för just Kepler (600- och 700-serien).

Men om du däremot istället väljer den lite äldre 472.12 så har den stöd för 600-serien till 3000-serien.

Ok. Bra att veta!

Men allt detta kommer ju bara att funka om det går att komma in i safe mode windows med 780:n. Tvek på den då den inte ens som sagt kommer in i windows. Kan testa att fixa DDU och ladda ned 472.12 för 780:n men det är nog som du säger ganska kört om jag lixom inte ens kommer in i windows med den

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Men allt detta kommer ju bara att funka om det går att komma in i safe mode windows med 780:n. Tvek på den då den inte ens som sagt kommer in i windows. Kan testa att fixa DDU och ladda ned 472.12 för 780:n men det är nog som du säger ganska kört om jag lixom inte ens kommer in i windows med den

Ja, det är rätt osannolikt att det skulle hjälpa att ändra på drivrutinerna, särskilt när det fungerar med ett 1060. Om något så skulle jag säga att du kan testa att installera om Windows för att helt säkerställa att det inte är något mjukvarufel, men det mest troliga är att grafikkortet helt enkelt kastat in handduken. Det är ju ändå 8-9 år gammalt, och den typen av grafiska artefakter brukar vara en ganska bra indikation på hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Så jag behöver inte ha mitt 780 ti i datorn (som inte funkar) utan jag kan använda det 1060 som jag satt in och sedan ladda ned 780 ti drivrutiner?

Kommer ju inte ens in i felsäkert läge med 780 ti (Inte windows över huvud taget)

Den kraschar alltså även när du bootar i felsäkert läge med 780ti inkopplat?

Då är nog kortet tyvärr helt kaputt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nu har jag felsökt lite. Jag fick den att posta och boota in i windows 10 i ca 30 sek sedan slocknade den. Jag lurade systemet lite och fick den att boota i safe mode. Den kraschade INTE i safe mode. Därefter gjorde jag DDU och allt gick som det skulle. SEdan så bootade jag in i windows, laddade ned de senaste drivrutinerna, men när jag kom till ca 70% så kraschade den och det kom upp artefacts igen. Helt kört eller värt ett till försök?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Nu har jag felsökt lite. Jag fick den att posta och boota in i windows 10 i ca 30 sek sedan slocknade den. Jag lurade systemet lite och fick den att boota i safe mode. Den kraschade INTE i safe mode. Därefter gjorde jag DDU och allt gick som det skulle. SEdan så bootade jag in i windows, laddade ned de senaste drivrutinerna, men när jag kom till ca 70% så kraschade den och det kom upp artefacts igen. Helt kört eller värt ett till försök?

Kanske defekt v-bios på 780ti? Du kan ju försöka leta upp ett korrekt v-bios och flasha om kortet i felsäkert läge, men obsevera att om du flashar in inkompatibel version eller något går fel i flashningen, så blir kortet helt obrukbart.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kanske defekt v-bios på 780ti? Du kan ju försöka leta upp ett korrekt v-bios och flasha om kortet i felsäkert läge, men obsevera att om du flashar in inkompatibel version eller något går fel i flashningen, så blir kortet helt obrukbart.

Känns som en jobbig process + något man egentligen inte ska behöva göra, eller hur? Fick datorn som sagt för en väldigt billig peng så det är inte hela världen! Värt att testa sätta in grafikkortet i en annan dator? har en dator som jag någon gång skulle kunna sä'tta in 780ti och testa där, men det kanske är onödigt också.

Hade varit en annan femma om det var t.ex en 2080 super eller en 3000 serie som var värd att spendera tiden på

Detta händer i windows 10 med drivrutinsinstallionen: https://www.youtube.com/watch?v=QMyi8qZnkAw

mer text
Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Detta händer i windows 10 med drivrutinsinstallionen: https://www.youtube.com/watch?v=QMyi8qZnkAw

Ja, det där är väl när installationen försöker dra igång drivrutinen, så du hamnar i samma läge som tidigare med att drivrutinen kraschar. Så kortet fungerar i det mest grundläggande läget utan drivrutin, men när drivrutinen försöker dra igång kortet på riktigt så används mer av hårdvaran och då fungerar det inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Känns som en jobbig process + något man egentligen inte ska behöva göra, eller hur? Fick datorn som sagt för en väldigt billig peng så det är inte hela världen! Värt att testa sätta in grafikkortet i en annan dator? har en dator som jag någon gång skulle kunna sä'tta in 780ti och testa där, men det kanske är onödigt också.

Hade varit en annan femma om det var t.ex en 2080 super eller en 3000 serie som var värd att spendera tiden på

Detta händer i windows 10 med drivrutinsinstallionen: https://www.youtube.com/watch?v=QMyi8qZnkAw

V-bios kan bli korrupt både på nya och gamla kort. Inte särskilt svårt/jobbigt att flasha om, men man ska vara medveten om riskerna.

Skadar ju inte att testa i annan dator, men jag förnodar att det blir samma problem i annan burk.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34