Bastest - Hur lågt kommer ni?

Permalänk
Inaktiv

Bastest - Hur lågt kommer ni?

Här bifogas en länk som spelar upp en testton som går ner i Hz.
Bastest

Mina resultat:
1 -Sony lurar, WH-1000XM3 höll ner till 20 Hz sen var det mest bara vibrationer

2 - Högtalare som är ett hemmabygge av en vän gick lägre hörbart, 5 Hz, sen var det mest något som kändes som en jordbävning. (Stort Onkyo steg som driver).

Permalänk
Medlem

Iphone 11 pro inbyggda högtalare. Verkar försvinna runt 25-30 hz

Permalänk
Medlem

Vill inte vara sån men...

Skrivet av anon343577:

1 -Sony lurar, WH-1000XM3 höll ner till 20 Hz sen var det mest bara vibrationer

Det är ju egentligen bara vibrationer hela vägen...?

Skrivet av anon343577:

2 - Högtalare som är ett hemmabygge av en vän gick lägre hörbart, 5 Hz, sen var det mest något som kändes som en jordbävning. (Stort Onkyo steg som driver).

Sen brukar man räkna väl 20Hz som lägsta hörbara frekvens rent generellt, så troligen är det något annat än själva bastonen som hörs?

EDIT:
22-21Hz nån gång sen hör/känner jag då inget, men det kanske är kognitiv bias pga ovanstående

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Inaktiv

Ja du har väl rätt, vibrationer i luftutrymmet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon343577:

Ja du har väl rätt, vibrationer i luftutrymmet.

"Vibrationer i luftrummet" är just ljud, så det är fortfarande inte rimligt att man hör någon ton som är under 20 Hz. Däremot kan det uppstå massa resonans och/eller övertoner som ligger över den lägsta gränsen.

Just den där videon är inget jag hade litat på, jag har fortfarande en ton i hörlurarna vid typ 3 Hz.... Vilket är omöjligt för mina hörlurar att reproducera.

Med en vettigare källa:
https://onlinetonegenerator.com/

Så skulle jag säga att mina lurar reproducerar tydligt ljud runt 30 Hz och sedan är snarare ett övertryck jag kan känna snarare än höra.

Sitter med WH1000-XM3 från Sony.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bastest som börjar vid 2000 Hz?

/Slow clap.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Risken när man testar sånt här är att det man hör istället är annat som vibrerar än det som borde vibrera…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

2 - Högtalare som är ett hemmabygge av en vän gick lägre hörbart, 5 Hz, sen var det mest något som kändes som en jordbävning. (Stort Onkyo steg som driver).

Precis som tidigare nämnt så är det inte hörbart så lågt, brukar oftast vara övertoner, mekaniska ljud från elementets upphängning, rummet och liknande. Hade faktiskt ett sådant test hos mig för ett par veckor sedan med en bekant, mest för att demonstrera hurpass lite de låga tonerna faktiskt hörs kontra känns. Lätt att luras på grund av detta.

Sedan är det helt klart bäst att använda en signalgenerator av något slag, inte en youtubevideo.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Känner ned till ca 17hz, som påkekats så vet man inte om det spelas det dom säger att det spelas. Minns att jag avstämde lådan till det när jag byggde den för 10+ år sedan. Fick importera en bas som jag verkligen ville ha också. Den spelar inte jätte mycket musik då arbetspannet ligger 90hz och nedåt.
Folk brukar undra vart jag gömt de andra subbarna eftersom en liten 10a kan omöjligt spela så bra 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vilken Hz nåt spelar "hörbart" i är ju ointressant utan att veta hur mycket den tappat. -3db är väl rimligt, -6 ganska mycket imo. Hör du en 20Hz ton i ett par lurar är det så långt under resten av tonerna i volym att du aldrig uppfattat det vid vanlig användning.
Mina subbar spelar till 17Hz enligt spec och där är det bara obehagligt "tryck" i rummet.
Det är dock nästan enbart i film det är så djupa toner.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Jag hörde hela tiden, vad är detta för ett test? Eller så kanske jag är *trumvirvel* BATMAN!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att säga nått utifrån ett YT klipp men dator-topparna (Truth 3031) börjar rulla av märkbart under 40 Hz men jag skulle säga att de låter åtminstone till 22 Hz (jag vet att man kan eqa dem att spela rakt till 20 om man offrar ljudtryck) och att det verkar hända nått kring 3Hz, kanske nått dc filter där men det inträffar vart fall en tydlig skillnad.
Att de börjar rulla av under 40 stämmer bra med mätningar som både jag själv och andra gjort på modellen.

Skrivet av MinscS2:

Bastest som börjar vid 2000 Hz?

/Slow clap.

Ja du får tänka på folk som har "datorhögtalare" typ Logitech, Creative och Bose, de skulle bli besvikna om de inte hörde nått ljud alls från början

Förresten kan de som vill ladda hem Tone från https://www.tolvan.com/ gratis och bra tongenerator och det finns en del andra program där som också kan vara roliga för ljudintresserade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är imponerande att vissa kan höra deras högtalare reproducera infraljud som deras öron inte ska vara kapabla att höra. Som några påpekat så hör ni annat än själva tonen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laffe:

Det är imponerande att vissa kan höra deras högtalare reproducera infraljud som deras öron inte ska vara kapabla att höra. Som några påpekat så hör ni annat än själva tonen.

Bra vibrationer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Förresten kan de som vill ladda hem Tone från https://www.tolvan.com/ gratis och bra tongenerator och det finns en del andra program där som också kan vara roliga för ljudintresserade.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laffe:

Det är imponerande att vissa kan höra deras högtalare reproducera infraljud som deras öron inte ska vara kapabla att höra. Som några påpekat så hör ni annat än själva tonen.

Ja definitivt, det är snarare dist och speciellt via det där YT klippet, grundtonen är ohörbar men det hörs något, disten är skyhög vid 3Hz och det finns inte en chans att det är en ren grundton som hörs men det avges ljud som tystnar under 3Hz för det sitter antagligen nån konding i signalvägen nånstans för att skydda mot dc.
Mitt datorrum kan inte heller hantera djupbasen särskilt bra på vintern för då är dörr och fönster stängt för det blir för kallt att ha det öppet och det är väldigt tydlig skillnad på ljudet beroende på om det är öppet eller stängt. .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Bra vibrationer

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2