Grafikkrets till Geforce RTX 4070 Ti dyker upp på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Bygger ingen dator idag för 8k som kan spela spel i 4k.
Är en jävla skillnad på 16k för endast grafikkortet och en kryssbox för 5k på en bra rea.
Känns som folk är extremt Historielösa eller så köpte du din dator första dator nyligen, under alla mina år har Fps/kr aldrig minskat iallafall mellan generationerna. Mining har ställt till det nån gång, men cryptomining är så dött det kan bli.

Hade 3080 behållt sitt msrp så hade fps/kr ökat med ca 50%, istället för tvärtom som 4080..

Varken ps5 eller xbox kör väl native 4k? De kör uppskalning från 1440p. I 30 fps, vilket motsvarar 3050/3060 i dlss. Med tanke på att det är samma komponenter så kan du få samma halv dassiga upplevelse för ungefär samma pris på pc.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varken ps5 eller xbox kör väl native 4k? De kör uppskalning från 1440p. I 30 fps

Det beror helt på vilken belastning, dvs vilket spel det handlar om.

Att uttrycka grafikprestanda som en specifik upplösning (och frekvens) är, och har alltid varit, en helt felaktig, rentav korkad, metod.

Citat:

Med tanke på att det är samma komponenter så kan du få samma halv dassiga upplevelse för ungefär samma pris på pc.

Det är inte samma komponenter men ja, överlag liknande prestanda går att uppnå (förstås). Och det kräver inget 4080, helt riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det beror helt på vilken belastning, dvs vilket spel det handlar om.

Att uttrycka grafikprestanda som en specifik upplösning (och frekvens) är, och har alltid varit, en helt felaktig, rentav korkad, metod.

Fast det är väl det enda sättet att mäta mellan olika plattformar? De flesta spel på konsol är väl uppskalad 1080 eller lägre upplösning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast det är väl det enda sättet att mäta mellan olika plattformar?

Nej man mäter prestanda genom att jämföra framerate vid samma eller iaf snarlik belastning (dvs ett och samma spel, samma upplösning och snarlika rendersettings).

Resultatet av mätningen blir i stil med "konsol X presterar i nivå med grafikkort Y, för spelet Z". Sen så är det precis som på PC, olika titlar ger lite olika resultat.

Citat:

flesta spel på konsol är väl uppskalad 1080 eller lägre upplösning

Ehh, näe.

Det finns förövrigt fler än en konsol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej man mäter prestanda genom att jämföra framerate vid samma eller iaf snarlik belastning (dvs ett och samma spel, samma upplösning och snarlika rendersettings).

Resultatet av mätningen blir i stil med "konsol X presterar i nivå med grafikkort Y, för spelet Z". Sen så är det precis som på PC, olika titlar ger lite olika resultat.

Det var exakt det jag menade/sade, enda sättet är att mäta vid samma parametrar.

Enligt en snabb googling på spel för konsol (samma svar xbox/ps5 då det är utvecklarna som bestämmer).
"The problem is much the same today on PS5 and Xbox Series X: 4K games often don't run how they're advertised to run, whether it's in terms of just resolution, or resolution and framerate.

How have we had multiple console generations market support for resolutions and framerates their hardware can't really handle? Is 4K gaming a ghost? "

" These were essentially souped-up PS4s and Xbox Ones that were marketed as 4K machines when the PS4 ran games, most of the time, at 1080p/30FPS and the Xbox One at 900p/30FPS. "

" Even now with the Xbox Series X and PS5, consoles vastly more powerful than both the PS4 and Xbox One as well as the PS4 Pro and Xbox One X, 4K is more of an aspiration than it is a realistic option for new, modern games at the framerates gamers expect."
" the PS5 and Xbox Series X have GPUs roughly equivalent to an RTX 2070 "
" You see, Flight Sim on Series X runs in "4K" in the sense that it runs at 1440p (less than half the pixels of 4K) and then is upscaled to 4K "

https://www.whathifi.com/features/the-myth-of-4k-gaming-most-...

Finns många exempel i texten, så nej nya konsoler kör inte i 4k native utan med dlss/fsr/checkerboard uppskalad bild.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns många exempel i texten, så nej nya konsoler kör inte i 4k native.

Det är iofs rätt vanligt, iaf i "resolution mode", men strunt samma, poängen vara att ditt påstående om "1080p eller lägre i de flesta spel" helt enkelt är fel.

Ang jämförelser så är det i sig inte konstigare än att jämföra olika pc hårdvaror. Skillnaden ligger i att det finns färre titlar där jämförelser är lämpligt. Dels pga skillnader i "render-settings" och/eller att man kör med cappade framerates i konsolversionen av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En dator behöver iofs inte kosta en månadslön; även om den förstås är dyrare än 5K.

Ang Volvo så startar väl nya EX90 på 1.2 miljoner nånstans.

Exakt, plötsligt kostar en S60 grundmodellen 1.2 miljoner.