Permalänk

CD DVD-spelare till Kodi

Är det lönt att köpa en DVD/CD-spelare till min gamla Raspberry som har Kodi installerat.
Hur ser jag hur gammal min Raspberry är?

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du spela fysiska skivor behövs den ...
För att veta hur gammal pien är får du kolla på kvittot eller uppskatta det utefter vilken modell det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tack för hjälpen så långt.
Mitt kort är ett Rasperry pi 2
https://socialcompare.com/en/review/raspberry-pi-2
Nu återstår att reda ut vad och var jag köper för att spela CD och DVD.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krassegrand:

Tack för hjälpen så långt.
Mitt kort är ett Rasperry pi 2
https://socialcompare.com/en/review/raspberry-pi-2
Nu återstår att reda ut vad och var jag köper för att spela CD och DVD.

Det finns ju usbanslutna dvder så varför inte en sådan om du inte absolut vill bygga nått själv, och med tanke på att du ska ansluta den till en pi så ska du kanske använda en egen nätdel eller en hub med strömförsörjning till dvdn och inte försöka driva den direkt från pin.
Vill du kombinera ihop nått eget kan du skaffa en låda med nätdel och nån valfri optisk enhet typ
https://www.amazon.com/Vantec-NST-536S3-BK-NexStar-External-E...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur är det att spela "köpe-dvd" i kodi, dom är väl krypterade?

iofs går det att gå runt.. men rent legalt?

Permalänk

Jag är full av tillförsikt!
Kjell o company har flera som skulle kunna funka.
Sen är det väl bara att köra in adio-utgången i min gamla förstärkare?

Tackar för hjälpen. Återkommer när jag vet om det funkar.
Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk

Är det inte en blue ray-spelare du söker egentligen?

Permalänk

Nu har jag min Raspberry kopplad till TVn med HDMI och line out från TVn till förstärkaren.
Jag testade nu att koppla line out från Raspberryn till förstärkaren men fick inget ljud.
Kan det vara för att ljudet ligger på HDMIn? I så fall, kan man ändra det?

Tankfull
Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Är det inte en blue ray-spelare du söker egentligen?

Jag kommer nog mest att använda den som CD-spelare, Blue ray känns som lite overkill för mig.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krassegrand:

Nu har jag min Raspberry kopplad till TVn med HDMI och line out från TVn till förstärkaren.
Jag testade nu att koppla line out från Raspberryn till förstärkaren men fick inget ljud.
Kan det vara för att ljudet ligger på HDMIn? I så fall, kan man ändra det?

Tankfull
Jörgen

Ja du behöver välja rätt ut och ingångar men pin kan bara matat ut stereoljud analogt men det låter som om du bara kör stereo från tvn också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja du behöver välja rätt ut och ingångar men pin kan bara matat ut stereoljud analogt men det låter som om du bara kör stereo från tvn också ?

Ok!
Hur ändrar man det? Genom Kodi?
Jag bör väl ha bild på TVn genom HDMI och ljudet direkt från Rasperryn till stereon.

Angående analogt ljud, ja det är vanlig 2-kanals stereo.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krassegrand:

Ok!
Hur ändrar man det? Genom Kodi?
Jag bör väl ha bild på TVn genom HDMI och ljudet direkt från Rasperryn till stereon.

Angående analogt ljud, ja det är vanlig 2-kanals stereo.

Jag använder inte Kodi men i vanliga desktop os så väljer man ljudutgång och det verkar vara liknade i kodi https://kodi.wiki/view/Settings/System/Audio

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag går in på inställningar
System setting
Audio
Audio output devise

Där finns 4 alternativ
PI; HDMI
PI: Analogue
PI: HDMI and Analogue
PULSE: Default, Bluetooth audio (PULSE AUDIO)

Men det händer inget när jag ändrar dem.
Jag har kopplat line out från Respberryn till förstärkaren men får inget ljud där medan ljudet fortfarande kommer i TVn (genom HDMI)

Vad är det jag inte fattar?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk

HAHA!
Jag stängde av Rasberryn och startade igen och nu har jag ljud i både HDME och analog utgång!
Nu gäller det bara att köpa en spelare.

Tack för hjälpen.
Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk

Jag upptäckte ett potentiellt problem.
Jag spelade en video från en extern hårddisk och när den var igång ville jag inte titta på den utan bara lyssna så jag ändrade HDMI-ingång men då pausades videon. Kommer detta att ske om jag spelar från en CD-spelare också?
Jag kunde stänga av TVn utan att videon pausade.

Ska till stora staden imorgon och kolla efter spelare hos Kjell o Company.
Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk

CD/DVD-spelare inköpt och igångsatt. JAG ÄR LYCKLIG!

Lite tråkig bild dock men det går väl att lösa?

Men så är det den lilla grejen som jag befarade.
Om jag ändrar HDMI-ingången så pausar CD-spelaren.
Finns det någon inställning för det?

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krassegrand:

Jag upptäckte ett potentiellt problem.
Jag spelade en video från en extern hårddisk och när den var igång ville jag inte titta på den utan bara lyssna så jag ändrade HDMI-ingång men då pausades videon. Kommer detta att ske om jag spelar från en CD-spelare också?
Jag kunde stänga av TVn utan att videon pausade.

Ska till stora staden imorgon och kolla efter spelare hos Kjell o Company.
Jörgen

Menar du att du använder tvn för ljud ? Bortsett från att den drar relativt mycket el så kanske det har med hdmi CEC att göra så prova att stänga av CEC, det kan å andra sidan skapa andra problem men det lär du få upptäcka själv för allt beror på hur man kombinerar prylar och vilka funktioner man vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du använder tvn för ljud ? Bortsett från att den drar relativt mycket el så kanske det har med hdmi CEC att göra så prova att stänga av CEC, det kan å andra sidan skapa andra problem men det lär du få upptäcka själv för allt beror på hur man kombinerar prylar och vilka funktioner man vill ha.

Jag använder TVn som display för att navigera (med fjärrkontrollen) till CD-spelaren och välja låt.
Vad är HDMI CEC? Hur stänger jag CEC?
Jag kan stänga av TVn utan att CDn pausas.

Ska kolla snarast med DVD för det var en DVD/CD-spelare jag fick tag i.

Vänliga Hälsningar
Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krassegrand:

Jag använder TVn som display för att navigera (med fjärrkontrollen) till CD-spelaren och välja låt.
Vad är HDMI CEC? Hur stänger jag CEC?
Jag kan stänga av TVn utan att CDn pausas.

Ska kolla snarast med DVD för det var en DVD/CD-spelare jag fick tag i.

Vänliga Hälsningar
Jörgen

CEC är ett system för att styra apparater via hdmi, du får kolla i menyer och manualer för dina apparater om de har funktionen och om det finn inställningar för den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är rätt nöjd med detta

Tack för hjälpen.
Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju usbanslutna dvder så varför inte en sådan om du inte absolut vill bygga nått själv, och med tanke på att du ska ansluta den till en pi så ska du kanske använda en egen nätdel eller en hub med strömförsörjning till dvdn och inte försöka driva den direkt från pin.
Vill du kombinera ihop nått eget kan du skaffa en låda med nätdel och nån valfri optisk enhet typ
https://www.amazon.com/Vantec-NST-536S3-BK-NexStar-External-E...

Det bör finnas en potentiell lösning för att slippa dubbel strömförsörjning för den som är beredd att göra en enkel mod. Pi har oavsäkrad 5VDC direkt från matningen på GPIO-headern. Skaffa ett slimlinekabinett utan separat strömförsörjning. Klipp röd ledare i USB-sladden mellan paj och kabinett, koppla in den på 5VDC-pinne istället.

Givetvis får man också ha en ganska köttig USB-nätdel som orkar driva spelaren utöver pajen. 5A eller mer kan nog vara lämpligt om jag ska gissa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!