Permalänk

Plötsligt död dator.

Min kära dator verkar plötsligt vara död.

När jag skulle starta den ikväll så var den helt oresponsiv på all input.

Jag började med att testa att kortsluta power pinnarna ifall vanliga knappen var trasig på något sätt, inga framsteg.
Jag har prövat annan psu, inga framsteg.
Jag har prövat med båda psu enheterna och usb portarna på moderkortet ger ingen effekt ut.

Gigabyte X570i pro wifi
X5900
Gainward 4090

Provat både corsair sf750 och ax850 psu

Tar tacksamt emot tips på vad jag kan testa...

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Moderkort eller CPU är död, eller så är det nån makalös kombo som gör att den inte startar.
Funkar nätaggen och andra delar på annat moderkort?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Moderkort eller CPU är död, eller så är det nån makalös kombo som gör att den inte startar.
Funkar nätaggen och andra delar på annat moderkort?

Nätaggen är bekräftade att fungera i andra moderkort, likaså grafikkortet som startar och gav bild (tack och lov för det).

Förstår jag det rätt i att även om "bara" Cpun är död så går det ingenting till usb portarna?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospojken:

Nätaggen är bekräftade att fungera i andra moderkort, likaså grafikkortet som startar och gav bild (tack och lov för det).

Förstår jag det rätt i att även om "bara" Cpun är död så går det ingenting till usb portarna?

Jag skulle titta på moderkortet om du ser något ovanligt runt kretsar och kondensatorer.
Du har ju gigabyte, de brukar tycka om att ryka 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle titta på moderkortet om du ser något ovanligt runt kretsar och kondensatorer.
Du har ju gigabyte, de brukar tycka om att ryka 😊

Jag kan inte hitta något som verkar onormalt, men jag hoppas att det "bara" är moderkortet som gett upp, vore jävligt drygt om Cpun också sagt upp sig 😔

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospojken:

Jag kan inte hitta något som verkar onormalt, men jag hoppas att det "bara" är moderkortet som gett upp, vore jävligt drygt om Cpun också sagt upp sig 😔

Absolut, rekommenderar att köpa nytt mb på distans, om du saknar någon som kan hjälpa dig, så du kan returnera om det visar sig vara cpu.
Se till att skaffa en med Flash Q bios

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut, rekommenderar att köpa nytt mb på distans, om du saknar någon som kan hjälpa dig, så du kan returnera om det visar sig vara cpu.
Se till att skaffa en med Flash Q bios

Har tyvärr ingen jag känner så sitter på ett kompatibelt moderkort, så blir att köpa nytt.
Är det verkligen märkbar skillnad på ångerrätt för distansköp och öppet köp i butik?
Utifall att det skulle ha bios som inte stödjer 5000 serien?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospojken:

Har tyvärr ingen jag känner så sitter på ett kompatibelt moderkort, så blir att köpa nytt.
Är det verkligen märkbar skillnad på ångerrätt för distansköp och öppet köp i butik?
Utifall att det skulle ha bios som inte stödjer 5000 serien?

Ja exakt då kan du uppdatera bios utan cpu.
Med distansköp har du ångerrätt 14 dagar utan anledning.
Köp i butik har du öppet köp som oftast har vissa begränsningar.

Du kanske kan prata med Inet eller någon annan ÅF och testa i butik din cpu annars

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja exakt då kan du uppdatera bios utan cpu.
Med distansköp har du ångerrätt 14 dagar utan anledning.
Köp i butik har du öppet köp som oftast har vissa begränsningar.

Du kanske kan prata med Inet eller någon annan ÅF och testa i butik din cpu annars

Tack så mycket för att du tar dig tid att he råd.

Webhallen (där Cpu är köpt) uttryckte att det går bra att lämna in Cpun för test i valfri butik och att det bör gå snabbt att få svar. Inet (där moderkortet är köpt) ville ha upp till 5 dagar på sig att utföra sina tester, men var öppna med att om jag köper ett nytt moderkort och det inte fungerar som planerat så går det utmärkt att lämna tillbaka, något webhallen inte sade öppet.

Så det lutar mot att beställa ett nytt moderkort från Inet och så får jag sitta lugnt i båten tills på tisdag.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk

Nytt moderkort inköpt från Inet (Asus Dark Hero för den som undrar) och nu är allting vid liv igen. Tack för alla råden och tipsen! (Nu lär det inte bli gigabyte igen på ett tag...)

(Verkar tyvärr också som om en av mina 8 Noctua fläktar har gått och dött, den snurrar i alla fall inte längre oavsett vad jag gör.)

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospojken:

Nytt moderkort inköpt från Inet (Asus Dark Hero för den som undrar) och nu är allting vid liv igen. Tack för alla råden och tipsen! (Nu lär det inte bli gigabyte igen på ett tag...)

(Verkar tyvärr också som om en av mina 8 Noctua fläktar har gått och dött, den snurrar i alla fall inte längre oavsett vad jag gör.)

Kör du den via splitter eller direkt in i moderkortet?
Notera också att noctua har lång garanti, så kanske kan få en ny

Skönt att det löste sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25