RTX 4090 + i5 12400F bottleneck

Permalänk
Medlem

RTX 4090 + i5 12400F bottleneck

Tja! Undrar om någon vet ungefär hur mycket prestanda man förlorar i spel med en i5 12400f och ett 4090. Hittar inga benchmarks på internet så frågar här. Har också ett 850w 80+ guld psu som jag är osäker på om de kommer funka med 4090.

Permalänk
Medlem

Antar att det är 4K upplösning vi pratar om?

Beror på spel men i dom flesta fall så tappar du ingen nämnvärd prestanda.

Kika videon nedan (12400 kan liknas med 5600x här)

På rak arm ska 850W nätagg räcka. Undantaget skulle vara om du kör massiv med SATA enheter, fläktar osv i systemet som du inte listar, men borde gå tycker jag då processern din är en strömsnål sådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Problemet med nätagget också är väl strömmatningen till kortet. 12VHPWR adaptrar är väl dels svåra att få tag på, men stöder väl inte heller många aggregat som har låg maxeffekt per kabel på agget.. Om vi kollar på Corsair's agg t.ex. är det väl bara typ AX-modellerna som är godkända för 12VHPWR? Kanske HX också, minns inte i huvudet.. Finns väl adapter för att använda fyra kablar till en sådan ny hos cablemods osv.. Något att tänka på iaf!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

har ett Corsair rm850 2021, skulle den fungera?

Permalänk
Medlem

Den kommer flaskhalsa, men frågan är om du behöver ligga över 120fps i alla spel, till en var tid.

Har du högupplöst skärm eller VR-headset kan det ändå vara något.

Permalänk
Medlem

nätagget eller processorn? Och jag ska köpa en lg oled c1 och köra med högsta grafiken i alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

nätagget eller processorn? Och jag ska köpa en lg oled c1 och köra med högsta grafiken i alla spel.

Processorn, men det är inte så mkt bry sig om.
Nätaggregatet ska fixa denna kombo om den är av OK kvalitet. Du kan begränsa ett 4090 till 320-340W och behålla 98% av prestandan oavsett. Dess sweetspot är långt under original TDP, det är också detta faktum som gör kylaren so oerhört löjligt överdimensionerad.

Överklocka kommer du inte behöva göra på flera år. Kanske har du köpt dig en kalle-anka 850W PSU, det vet jag inte då du inte specifierat vilken modell det är, men tror det ska vara en riktigt dålig en för att inte orka med.
Jag hade kört 4090 i 320 watt med dina komponenter och gått vidare med livet.

EDIT: alltså köp ny PSU om du uppgraderar till 12900 senare.

Permalänk
Medlem

Har ett corsair rm850 2021 80+ gold psu, gissar att de är ganska bra kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Har ett corsair rm850 2021 80+ gold psu, gissar att de är ganska bra kvalite.

Du kommer inte behöva nytt. Börjar den låta ansträngd kan du sänka powerlimit på din GPU med upp till 130 watt utan att märka någon skillnad på prestanda.

https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Permalänk
Medlem

Låter bra! Antar att man sänker powerlimit i Msi afterburner? Kommer 1000w 80+ gold pcie5 vara bra om jag byter till 12900k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Låter bra! Antar att man sänker powerlimit i Msi afterburner? Kommer 1000w 80+ gold pcie5 vara bra om jag byter till 12900k?

Dessa CPUer drar inte så mkt ström i spel iofs, när jag tänker efter fungerar det nog ändå.
Så fungerar samma trick bra på intel 12/13 gen också. https://www.hardwaretimes.com/intel-core-i9-12900k-retains-90...

Ditt moderkort stöder nog 13th gen med rätt bios, så 13700K är den billigare och bättre uppgraderingen.
Du behöver inte ny PSU för detta och du behöver inte behöva begränsa CPU:n nåt, även om det kan vara en bra idé.
13700 fungerar med DDR4 så länge. Köp DDR5 istället för PSU, när det blir dags.
Det kan vara prissänkningar på gång i januari för övrigt så du kan ha kul med din 12400 fram till de blir en bra deal.

Permalänk
Medlem

ok så 13700k (när jag ska uppgradera cpu) och 4090 och vänta med psu uppgradering då alltså. Mitt moderkort har dock bara stöd för ddr4 men jag får nöja mig med det sålänge.

Permalänk
Skrivet av Pilifman:

ok så 13700k (när jag ska uppgradera cpu) och 4090 och vänta med psu uppgradering då alltså. Mitt moderkort har dock bara stöd för ddr4 men jag får nöja mig med det sålänge.

Har du någon elmätare som mäter hur mycket datorn drar när du spelar?