Fundering/fråga om eARC/ARC

Permalänk
Medlem

Fundering/fråga om eARC/ARC

Ska försöka förklara läget så väl det går. I dagsläget består min setup av:

- Nvidia Shield TV Pro (2019) som sköter all media - streaming från Plex (nu blir det Bluray remux-filer, oftast med Dolby Vision/TrueHD 7.1) och alla streamingtjänster.

- HDMI från Shield (2.1-kabel, 48gbps) in i en Onkyo TX-RZ820. En 7.2-receiver, men som bara stödjer ARC, inte eARC. Och jag har en 7.2-setup för högtalarna.

- HDMI ut från receivern in i en LG C2, med samma typ av 2.1/48gbps-kabel

Det jag undrar nu, är om min förstärkare begränsar mig, bild- eller ljudmässigt, genom att den bara stöjder ARC? Osäker på hur allt det där hänger ihop faktiskt.. Skulle det gå/vore det bättre att koppla Shielden direkt till C2:an och sen mata förstärkaren med bara ljudet på något vis?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Eller är det kanske så att ARC inte ens används i mitt fall, då jag inte skickar ljudet från TVn till förstärkaren?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Eller är det kanske så att ARC inte ens används i mitt fall, då jag inte skickar ljudet från TVn till förstärkaren?

Jag har en Chromecast 4K Google TV (HDMI 2.0) inkopplad i TV:ns HDMI port 1 å en Marantz NR 1711 7.2 receiver (HDMI 2.1, via en Nördic certifierad Ultra High Speed HDMI kabel) inkopplad till TV:ns HDMI port 2 (ARC/eARC för spelkonsol bara). Så det blir ARC som används för min del. Kör en Dolby Atmos/DTS:X 5.1.2 set up. Får Dolby Vision/Atmos ljud, inställt på TV:n (DD+ Atmos via Marantz:n) via Netflix appen (4K abb) på Chromecasten. Har även en Apple 4K TV (HDMI 2.1), som är direkt inkopplad via en certifierad Nördic Ultra High Speed kabel i recviern å får då DDAtmos* på recvierns display. * = Filmer/serier som har Atmos/Vision på Netflix.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Ska försöka förklara läget så väl det går. I dagsläget består min setup av:

- Nvidia Shield TV Pro (2019) som sköter all media - streaming från Plex (nu blir det Bluray remux-filer, oftast med Dolby Vision/TrueHD 7.1) och alla streamingtjänster.

- HDMI från Shield (2.1-kabel, 48gbps) in i en Onkyo TX-RZ820. En 7.2-receiver, men som bara stödjer ARC, inte eARC. Och jag har en 7.2-setup för högtalarna.

- HDMI ut från receivern in i en LG C2, med samma typ av 2.1/48gbps-kabel

Det jag undrar nu, är om min förstärkare begränsar mig, bild- eller ljudmässigt, genom att den bara stöjder ARC? Osäker på hur allt det där hänger ihop faktiskt.. Skulle det gå/vore det bättre att koppla Shielden direkt till C2:an och sen mata förstärkaren med bara ljudet på något vis?

Skrivet av sqd:

Eller är det kanske så att ARC inte ens används i mitt fall, då jag inte skickar ljudet från TVn till förstärkaren?

ARC = ljud retur kanal, E-ARC= förbättrad ljud retur kanal (på engelska). För att kunna skicka ljud åt andra hållet/baklänges,
Och används bara mellan de två hdmi portarna som har ARC/E-ARC skrivna på , vilket är TV och Recivern.

Om du hade satt schelden i TVin så hade du blivit begränsad för vad ARC (inte E-ARC då man blir begränsad till den sämsta delen i ledet) klarar av.

Men då du har satt din scheld i recivern först så behöver du inte tänka på om ARC begränsar dig. Begränsningen då hamnar i recivern, schelden och kabeln mellan istället.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren/infon! ARC är helt enkelt inte med i ekvationen för mig

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Tack för svaren/infon! ARC är helt enkelt inte med i ekvationen för mig

Är väl bara å koppla som Mega - Dark skrev: Nvidia Sheilden in recviern å recviern i TV:ns ARC/eARC port, alltså receiver (ARC port) till TV:ns ARC/eARC port. Så var min gamla Yamaha RX - V685 (HDMI 2.0) 7.2 recvier inkopplad till min budget 4K HDMI 2.0, LG 55 UM (någonting) TV, HDMI ARC port 2 (fanns 3 st portar) å körde Dolby Atmos 5.1.2 . Kör samma set up på min nuvarde Panasonic TX - 58HX810E, ARC/eARC port 2. Har även Sony 4K UBP - X700 (HDMI 2.0) Blu ray inkopplad till min recvier å recviern avkoda ljudet från Blu ray filmen, är filmens ljud t.ex i Dolby True HD 7.1 visas det på recvierns display.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.