SSD - Överföra data

Permalänk

SSD - Överföra data

Halloj,
Jag har just köpt en ny SSD och önskar den befintliga med den nya med överföra all data till den nya. Hur går man lättast tillväga?
För känndedom är den bef. fria sloten blockerad med grafikkortet, så kan inte ha bägge i samtidigt.

Permalänk
Medlem

Inte mycket att gå på när du inte talar om vilken hårdvara det handlar om, men jag chansar på att du alltså har två M.2 SSDer och inte kan ha båda i moderkortet samtidigt?

En lösning i så fall är att köpa ett externt chassi och göra om den gamla SSDn till en extern SSD som du kan ansluta via USB. Se till att välja rätt då bara, de flesta har bara stöd för antingen SATA/AHCI eller PCIe/NVMe så vad du behöver beror på vad det är för SSD du har.

Permalänk
Medlem

En väg runta detta är om du har möjlighet till att använda igpu. Dvs, om du kan ansluta din skärm direkt till ditt moderkort istället för via grafikkortet. Då behöver du inte köpa något extra.
Du behöver dock antingen inaktivera grafikkortet via BIOS/UEFI eller helt enket plocka ur det ur datorn. Jag skulle i så fall rekommendera att du plockar ur grafikkortet så du inte råkar ställa in fel i UEFI och inte får någon bild alls. Då kan du bli tvungen att återställa UEFI.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.