Permalänk
Medlem

Vi har alltid haft en kantarelomellet och en räkomelett. Ingen aning ifall detta är vanligt förekommande eller ej hos andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

LOL tror inte dom köper den traditionen.

Vilka är dom?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av anon343577:

Här är mitt tips för Grönkål
------------------------------

Att köpa innan:
En bra mörk honung
Grönkål
Vitpeppar
Salt
Smör (Inte margarin.)

Bryt delar av grönkål, rätt små bitar.
Smör och olja i en mellanvarm panna.
Bryn kålen och tillsätt honungen.
Salt och vitpeppar på slutet.
Har du lite konjak så rekommenderbar jag att sautera, det ger en annorlunda smak.
Häll på i en varm panna och nyttja tändmedel.
Kvaliteten på honungen gör hela rätten, samt snåla inte på saltet!

God Jul i förskott : - )

Grönkålsrecept utan grädde?!?

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Viltkött, brysselkål, sillsallad och julöl
Oemotståndliga

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Rekordmedlem

Rörost och grynkaka bör ätas nån gång under julen.
Julchark från Eriksons chark https://eriksonschark.se/produkter/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vildsvingsköttbullar?

Fick det på ett julbord i gamla stan, på nån tema-restaurang typ viking eller nåt sådant
Skitäckliga var deras mat förutom älg-prinskorven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Grönkålsrecept utan grädde?!?

Du tänker på långkål, som f.ö. också måste innehålla skinkspad, annars gills det inte!

Så länge det finns redig, bohuslänsk äggost, sill och långkål är julbordet i stort sett färdigt, även om rökt ål och sirapsfläsk gärna får ta sin plats.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Wagyu köttbullar
30% Wagyu fett 70% högrev.
Sedan standard recept på köttbullar
För mig jag brukar köra på detta receptet.
https://www.tasteline.com/recept/klassiska-kottbullar-med-pot...
Så byter man bara köttet sen + proportionerna.

Fettet kan köpas på t.ex. https://www.kötthallen.com/

Permalänk
Avstängd

Att ingen nämnt Janson än.

I övrigt är jag inte jätteförtjust i julmat direkt. På mitt förra jobb blev jag inte sällan inbjuden till kunders julbord utöver vårt egna så det blev några varje år, och det gjorde mig inte precis mer sugen på julmaten vid själva julen. Det verkar heller inte spela så stor roll hur "fin" restaurangen är för det blir ungefär samma mat ändå även om köttbullarna förstås är lite godare och sillutbudet lite bättre på en michelin-restaurang än mer storkök eller så. Mitt nuvarande jobb hade julbordet i fredags på en hyfsat lyxig restaurang ägd av ett kinesiskt bolag, men det blev ändå väldigt mycket samma. Det enda som egentligen stod ut var någon wasabi-gravad lax och istället för revben var det något sidfläsk med hoisin-sås som var rätt nice. Lammkorv istället för vanlig prinskorv också, men jag vet inte om det var ett lyft egentligen.

Julen hos min morsa är ganska traditionell men något blandad från olika regioner. Hon kommer från Halland men bor nu i Skåne med en skånsk man. Min morfar kom från Norrland dock så vi har väl lite traditioner därifrån också, och förstås från Göteborg/västkusten som jag och mina syskon (och våra pappor) kommer ifrån. Utöver det klassiska med sill, köttbullar, Janson, grönkål, ris a la malta och så så har vi alltid rökt fårfiol, hemgjorda chokladbiskvier, spettekaka, struvor. Tidigare var absolut allt hemmagjort men på senare år har vi köpt färdigkokt skinka som vi bara grilljerar och köpt laxpaté typ. Lutfisken käkas normalt dagen före julafton, mest för att jag och min familj kommer på julafton och vi inte gillar det (trots att jag fått det varenda jul jag kan minnas) medan mina systrar och min morsa älskar det.

Dagen efter jul brukar vi göra något väldigt långt från julmat. Förra året tror jag vi gjorde tacos med friterad bläckfisk och chipotlemarinerad kalkon med Clamato Michelada att dricka till, året innan var det en nordafrikansk gryta med kyckling, kikärtor och så, året innan det ceviche, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Gotländsk saffranspannkaka.

Japp detta!!
ätes kall med grädde & hjortronsylt 👍
(älskar förvisso allt med saffran i)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Snusfri

Vi äter oftast inte traditionell julmat i våran familj utan de senaste åren har vi haft taco-buffé istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Var kan man hitta bäverkorv i Stockholmstrakten?

Permalänk
Medlem

Inget julbord utan hemmagjord currysill.

Och frestelsen brukar jag köra dubbla mängden anjovis, där jag stavmixar hälften av anjovisen i den uppvisspade grädden.

Permalänk
Medlem

Gubbröra blir mitt bidrag till tråden. Sedan är ju halländsk långkål ett måste.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilka är dom?

TS+dennes matgäster.

Skrivet av gnejs21:

Vi har alltid haft en kantarelomellet och en räkomelett. Ingen aning ifall detta är vanligt förekommande eller ej hos andra.

+1 på båda. Speciellt kantarelomellet skapar många fina smakkombinatoner med annat på julbordet.

Tillägg av en quote.
Permalänk
Medlem

I familjen har vi som tradition att göra polska piroger med olika fyllningar (potatis/creme fraiche & svamp o surkål). Det tar typ en heldag att göra de, så brukar göra de dagen innan julafton, tsm med glögg, pepparkakor o grönmögelost-röra.

Annars tycker jag ett julbord ska innehålla detta om jag får bestämma:

Grovt bröd, ost, sill, kallrökt lax, ägg, (någon form av) potatis, prinskorv, jansons och lite köttbullar. Detta avslutas sen med en riktig krämig saffranspanacotta (med risgryn i) och en baileys på det....då e jag nöjd! Ja juste....sen ställer man fram de hemmagjorda chokladtryfflarna med saffran och chili.
Mums!

Permalänk
Medlem

Brunkål är en såndär typisk sak jag enbart äter på jul. På senare år har även skogshuggarsill slagit sig in som tradition.

Något jag däremot inte riktigt förstått är den aladåb som fruns familj envisas med.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |