Permalänk
Medlem

uppgradera ett gammalt mitx bygge

Godkväll kära vänner

Har skapat mig ett kontor/gaming rum så nu tänkte jag att det var dags att uppgradera bruken. Först var jag sugen på att köpa en Steamdeck för att spela på, men kände ändå att sitta vid kontoret är något speciellt. (Gammal vana kanske?)

Så här ser mitt system ut nu som jag byggde 2016
Fractal Design node 304 vit
OCX Trion 240gb
HyperX 16gb DDR4 2133 Mhz
Fractal Design Integra M550W
Gigabyte Z170N WIFI
Intel Core I5 6600K 3,5 Ghz 6mb
Cooler Master TX3 EVO
Nytt grafikort sedan några år
Nvidia Geforce GTX 1060 6gb

  • Vad för tips har ni för att uppgradera?

  • Budget är väl mellan 5000-7500 (som en steamdeck) kostar.

  • Är det värt att bara uppgradera moderkort och CPu?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag tror inte din dator är värd att uppgraera tyvärr, DDR4 är fortfarande okej och lagring funkar ju att ta med men det har hänt en hel del på den fronten de senate åren. PSU't är ganska dåligt och chassit ganska nischat.
Men visst skulle du får en boost med MoBo & CPU:

eller

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaret. Då kanske det är bättre med ett helt nytt bygge ändå.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror inte din dator är värd att uppgraera tyvärr, DDR4 är fortfarande okej och lagring funkar ju att ta med men det har hänt en hel del på den fronten de senate åren. PSU't är ganska dåligt och chassit ganska nischat.
Men visst skulle du får en boost med MoBo & CPU:
https://komponentkoll.se/bild/MyZeF.png
eller
https://komponentkoll.se/bild/tmuoz.png

Vad är det som skulle göra PSU dåligt och chassit nischat? 🤔
Håller inte med, det är väl en utmärkt bas även om PSUn såklart inte klarar flaggskepps-grafikkort.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad är det som skulle göra PSU dåligt och chassit nischat? 🤔
Håller inte med, det är väl en utmärkt bas även om PSUn såklart inte klarar flaggskepps-grafikkort.

550W brons cert är inte mycket idag, det har bara 3 års garanti och släpptes 2014, så troligen har den gått ut sedan länge.
Chassit är ett mITX som är ganska svettigt, vilket är extra viktigt för ett liten låda. mITX moderkort är också oftast dyrare än både mATX och ATX.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

550W brons cert är inte mycket idag, det har bara 3 års garanti och släpptes 2014, så troligen har den gått ut sedan länge.
Chassit är ett mITX som är ganska svettigt, vilket är extra viktigt för ett liten låda. mITX moderkort är också oftast dyrare än både mATX och ATX.

550W bronze räcker långt även om det inte klarar de senaste flaggskepp-grafikkorten såklart. Kvalitetsnätaggregat kan hålla många år mer än så. Fractal Design gör bra nätaggregat.

Har man valt mITX chassi så är det väl förmodligen för att man gillar det formatet på dator, eller hur? Sen kanske han inte vill ha det längre med ny dator men det har han inte skrivit något om. Men visst, fair point att större dator ofta är billigare att bygga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tack för inputen.
Gillar att inte ha för stor bruk. Tanken var att se om jag kunde uppgradera och hålla mig inom samma plåtlåda dvs mITX Chassit. Känns onödigt att bygga större burk och slänga chassit eller sälja det för någon hundring.

Eran diskussion är givande och jag kan uppgradera gradvis som sagt. Nytt MoBo och CPU. Sen nästa omgång ny PSU och kanske grafikkort. Men just nu känns det som at 1060n håller ett tag till.