Lura moderkortet att interna USB-headern är inkopplad

Permalänk

Lura moderkortet att interna USB-headern är inkopplad

Hallå,

Jag har en Dell workstation som envisas med att fastna i varningsmeddelande i POST om jag kopplar bort någon av de interna front-USB-kablarna. De är ivägen inne i chassit och jag behöver ändå ingen front-USB, så jag vill bara ta bort dem. Vet någon hur moderkortet kan veta att de är inkopplade? Kan man bygla några pins i kontakterna och få tyst på varningsmeddelandena om "cable error"? Det gäller alltså både USB 2.0- och USB 3.0-kontakterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det ens standard usb-internkontakter i en Dell-dator?
Dell har en tendens att göra sina egna lösningar på diverse saker.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marsupilami:

Hallå,

Jag har en Dell workstation som envisas med att fastna i varningsmeddelande i POST om jag kopplar bort någon av de interna front-USB-kablarna. De är ivägen inne i chassit och jag behöver ändå ingen front-USB, så jag vill bara ta bort dem. Vet någon hur moderkortet kan veta att de är inkopplade? Kan man bygla några pins i kontakterna och få tyst på varningsmeddelandena om "cable error"? Det gäller alltså både USB 2.0- och USB 3.0-kontakterna.

Absolut går det lösa, det är generellt en mätpinne som ska dras till jord/hög alternativt två pinnar som ska byglas.
Det förstnämnda är oftast valt då det är billigast. Däremot är det ingen generell standard utan du får söka runt lite. Jag har sett samma grej vid byte av kylare. Då standarden är en 4-pin fläkt istället för 5-pin som OEM-tillverkarna kan använda för att detektera att fläkt är inkopplad. Då byglar man den femte pinnen till jord.

En bild på dina headers säger nog lite om inte annat?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan det finnas möjlighet att inaktivera USB-uttagen i BIOS?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Om det är till dongeln för hela fronten så finns det en pin som kan byglas. En av pinsen byglas förmodligen till jord någonstans och det är så det upptäcks av bios. Googla på din model och försök hitta pinout för kontakten.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Är det ens standard usb-internkontakter i en Dell-dator?
Dell har en tendens att göra sina egna lösningar på diverse saker.

USB 3.0-internkontakten är standard, men USB 2.0:orna har en gemensam kontakt med front-ljudet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut går det lösa, det är generellt en mätpinne som ska dras till jord/hög alternativt två pinnar som ska byglas.
Det förstnämnda är oftast valt då det är billigast. Däremot är det ingen generell standard utan du får söka runt lite. Jag har sett samma grej vid byte av kylare. Då standarden är en 4-pin fläkt istället för 5-pin som OEM-tillverkarna kan använda för att detektera att fläkt är inkopplad. Då byglar man den femte pinnen till jord.

En bild på dina headers säger nog lite om inte annat?

Har inte tillgång så att jag kan ta en bild just nu, men kan försöka knäppa en imorgon.

Skrivet av FatherOfThree:

Kan det finnas möjlighet att inaktivera USB-uttagen i BIOS?

Den möjligheten finns, men det hindrar inte de ettriga varningsmeddelandena...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp en sån här, tejpa ihop, plugga in och låt den ligga i datorn:

https://www.amazon.se/Single-Female-Header-Transmission-Offic...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Dell har nog en del sådana specialare.
Minns när jag funderade på att flytta moderkortet från en sådan till ett större chassi för att få plats med grafikkort, sökte något kring det och insåg att det nog skulle bli väl så krångligt att göra att det inte skulle vara värt besväret.
Minns inte vad jag sökte på, men det fanns en hel del info. Om du bara behöver lösa det för en av delarna borde det nog bara möjligt.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut går det lösa, det är generellt en mätpinne som ska dras till jord/hög alternativt två pinnar som ska byglas.
Det förstnämnda är oftast valt då det är billigast. Däremot är det ingen generell standard utan du får söka runt lite. Jag har sett samma grej vid byte av kylare. Då standarden är en 4-pin fläkt istället för 5-pin som OEM-tillverkarna kan använda för att detektera att fläkt är inkopplad. Då byglar man den femte pinnen till jord.

En bild på dina headers säger nog lite om inte annat?

Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Om det är till dongeln för hela fronten så finns det en pin som kan byglas. En av pinsen byglas förmodligen till jord någonstans och det är så det upptäcks av bios. Googla på din model och försök hitta pinout för kontakten.

Skrivet av D.:

Dell har nog en del sådana specialare.
Minns när jag funderade på att flytta moderkortet från en sådan till ett större chassi för att få plats med grafikkort, sökte något kring det och insåg att det nog skulle bli väl så krångligt att göra att det inte skulle vara värt besväret.
Minns inte vad jag sökte på, men det fanns en hel del info. Om du bara behöver lösa det för en av delarna borde det nog bara möjligt.

Ok, jag hittade vad som gäller för USB 3.0-kontakten. Pin 10 ska byglas till GND så blir det tyst på den.
https://electronics.stackexchange.com/questions/395950/what-t...

Men för den kombinerade USB 2.0-/frontljudkabeln är det värre. Kontakten ser exakt likadan ut som USB 3.0-kontakten ovan, dvs en 19-pinskontakt med 10+9 pins i två rader. Den går till två USB 2.0-portar, en mic-ingång och en line-out. När jag googlar hittar jag flera pinout-specifikationer för "19 pin front panel connector", alla är olika beroende på tillverkare. De flesta inkluderar knappar och LEDs men exkluderar ljudportar. Min workstation är en Dell T3620 närmare bestämt, moderkortets beteckning är 09WH54. Men det är ju Dells OEM-bräda, och det verkar i det närmaste omöjligt att få tag på dokumentation för den. Så jag skulle behöva lite hjälp att hitta rätt. Är det någon som har personlig erfarenhet, eller vet vad jag kan söka på?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skaffa en enkel multimeter för några hundralappar.

Mät alla spänningen till jord på alla stift med kontakten ansluten.

Mät alla spänningen till jord på alla stift (på moderkortet) med kontakten bortkopplad,

Mät resistansen mellan alla stift på sladdkontakten.

Meditera en stund över resultatet.

Permalänk
Medlem

Är det bara själva kabeln som är i vägen kanske det finns någon form av förlängning och köra den runt vad det nu är som gör att den är i vägen?

Permalänk
Skrivet av Kaffekopf:

Skaffa en enkel multimeter för några hundralappar.

Mät alla spänningen till jord på alla stift med kontakten ansluten.

Mät alla spänningen till jord på alla stift (på moderkortet) med kontakten bortkopplad,

Mät resistansen mellan alla stift på sladdkontakten.

Meditera en stund över resultatet.

Låter väldigt enkelt i teorin, men är väldigt svårt i praktiken. Att gå in och pilla med mätkablar i USB-portar och ljuduttag medan datorn är påslagen känner jag mig överhuvudtaget rätt tveksam till. Att mäta resistansen mellan alla stift i sladdkontakten (honan alltså) är kanske det mest gångbara.

Meditation är förstås också ett bra tips. Borde de pröva på Dell...

Visa signatur