Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har nu köpt en PS5a åt en person som man kan kalla för lite av en "teknikalfabet". Jag kommer snart få ps5an och åka direkt till han utan att testa. Har ni några tips på saker som jag borde tänka på att köpa till konsolen? Som laddstation eller något, eller ingår egentligen allt man behöver och om man vill köpa spel eller annat så kan man göra det online på konsolen?

Jag tycker själv min fråga är dum, men jag har köpt så mycket åt andra och när man är där så tänker man på varför köpte jag ej till denna sak.

Sedan tror jag att de blir precis samma sak som med Appletv jag köpte åt honom, han vägrade använda den köpte en ny androidtv och jag fick överta den.

Jag hade inte köpt någonting annat än möjligen ett spel (om du vet vad som önskas och om det inte följer med). Allt annat som behövs medföljer.

Spel kan man köpa på PS-store och är mottagaren teknikanalfabet så kanske bästa hjälpen är lite hjälp med att sätta upp ett konto där och skapa en onlineprofil.

Edit: Beroende på hur långt ifrån PS5an man sitter och spelar så kan en längre USB-kabel för att ladda handkontrollen vara klokt också. Medföljande kabel är hyggligt lång och sitter man vid skrivbord/nära TV så är det inga bekymmer att ladda medan man spelar. Sitter man en bit bort i soffa så räcker kabeln inte till dock.

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Jag hade inte köpt någonting annat än möjligen ett spel (om du vet vad som önskas och om det inte följer med). Allt annat som behövs medföljer.

Spel kan man köpa på PS-store och är mottagaren teknikanalfabet så kanske bästa hjälpen är lite hjälp med att sätta upp ett konto där och skapa en onlineprofil.

Edit: Beroende på hur långt ifrån PS5an man sitter och spelar så kan en längre USB-kabel för att ladda handkontrollen vara klokt också. Medföljande kabel är hyggligt lång och sitter man vid skrivbord/nära TV så är det inga bekymmer att ladda medan man spelar. Sitter man en bit bort i soffa så räcker kabeln inte till dock.

Tackar för tipset. En usb förlängningskabel köper jag till honom.
Sedan får jag hoppas han blir nöjd, problemet är framförallt hans beteende av att på 10 sekunder fatta beslut nej det är krångligt jag vill ej använda produkten.. (som han ratade AppleTv boxen på en kort tid utan testa och försöka lära sig)
Så jag ska försöka om jag har tid få ordning på maskin lite före så allt blir enkelt och det flyter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Allra snack om fps etc upplösning etc. Har nu typ bästa setup man kan ha. Lg c1 vrr etc.
Spelar nya gow. För det första ser inte det minsta skillnad mellan de olika performance mode. Rent grafiskt. Då man måste in i menyn för att byta.
Sen tittar jag på snö och annat som rör sig för att se skillnad på 30vs60fps, ser ingen skillnad där heller. Men har aldrig varit brydd om sådant. Klagar man för att klaga eller ser ni faktiskt så stor skillnad för att det är en så stor snackis? Tips på saker jag ska göra i spelet för att faktiskt se skillnaden och varför folk avskyr 30fps

Håller med dig. Har inte god of war just, men har tästat lite i ratchet och clanck.
Kan säga att jag föredrar kvalitet då jag inte märker någon skillnad i det spelet.

Så det här med med att man vill ha så mycket fps som möjligt har jag inte riktigt förstått. För mig gjäller så mycket ögon godis som möjligt för det kan jag faktist se lite skillnad på/mellan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tackar för tipset. En usb förlängningskabel köper jag till honom.
Sedan får jag hoppas han blir nöjd, problemet är framförallt hans beteende av att på 10 sekunder fatta beslut nej det är krångligt jag vill ej använda produkten.. (som han ratade AppleTv boxen på en kort tid utan testa och försöka lära sig)
Så jag ska försöka om jag har tid få ordning på maskin lite före så allt blir enkelt och det flyter på.

Så varför köpa de då? Eller vill han fört ha och sedan nej bara.

Nåja. Är det en digital eller en med skivläsare? Skivläsaren har ju fördel att den kan båda delar, och spelen i PlayStation store är ofta väldigt mycket mer dyra än de på skiva. Undantag för vissa reade spel.

Som nämts tidigare så något spel som du tror han gillar, Astro bott får man med gratis och det är ett litet och roligt spel mer för att visa vad kontrollen och Konsollen kan och spelas klart på någon timme eller så. Det finns okså gratis spel som Fortnitet som okså går att spela.

Det du framförallt ska fundera över är om han behöver PlayStation Plus!
Det är en premurations tjänst som finns i tre variationer, det ger möjlighet till bland annat onlinespel mot andra (undantag vissa gratisspel som fortnite) , molnlagring för sparfiler och "gratis" spel som man kan bara spela så länge man är premriant. Skulle ni börja med plus och sedan sluta så har man kvar spelen men man kan inte spela de förs man börjar betala igen.
https://www.playstation.com/sv-se/ps-plus/?emcid=pa-co-445827...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tackar för tipset. En usb förlängningskabel köper jag till honom.
Sedan får jag hoppas han blir nöjd, problemet är framförallt hans beteende av att på 10 sekunder fatta beslut nej det är krångligt jag vill ej använda produkten.. (som han ratade AppleTv boxen på en kort tid utan testa och försöka lära sig)
Så jag ska försöka om jag har tid få ordning på maskin lite före så allt blir enkelt och det flyter på.

Ursäkta frågan men är det så att han har en diagnos, kanske inom autismspekret? Bor kanske på ett boende med boendestöd?

Om så skulle vara fallet kan det vara värt att prata med dom (personalen/kontaktpersonen) först så kan de kanske hjälpa till med att introducera konsolloen osv.

Frågar bara eftsom jag känner till liknande "problematik" från mitt yrkesliv med funktionshindrade och i 9 fall av 10 kan personalen vara guld värd.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Ursäkta frågan men är det så att han har en diagnos, kanske inom autismspekret? Bor kanske på ett boende med boendestöd?

Om så skulle vara fallet kan det vara värt att prata med dom (personalen/kontaktpersonen) först så kan de kanske hjälpa till med att introducera konsolloen osv.

Frågar bara eftsom jag känner till liknande "problematik" från mitt yrkesliv med funktionshindrade och i 9 fall av 10 kan personalen vara guld värd.

Nepp igen diagnos. Bara väldigt bestämd av sig och kan sluta använda saker för det minsta. Allt inom datorteknik får inte krångla, han accepterar mer fel på annat och kan laga bilen själv m.m.

Nå jag fick hem konsolen. Insåg laddplatta var schysst, köpa spel online inga konstigheter utan att använda mitt kreditkort i hans konsol

Jag ska nu kolla på spel, där jag har läst att spel med skiva måste ha kvar skivan trots man installerar dem, men vissa spel kostar mindre än 50%på rea på skiva så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Håller med dig. Har inte god of war just, men har tästat lite i ratchet och clanck.
Kan säga att jag föredrar kvalitet då jag inte märker någon skillnad i det spelet.

Så det här med med att man vill ha så mycket fps som möjligt har jag inte riktigt förstått. För mig gjäller så mycket ögon godis som möjligt för det kan jag faktist se lite skillnad på/mellan.

Det handlar inte om att ha så mycket fps som möjligt utan att i performance läget så ska det hålla 60fps med kanske något lägre upplösning eller dynamisk upplösning. Skillnaden på 30fps och 60fps är som natt och dag medans skillnaden i grafik mellan de olika lägena är inte lika märkbar.

Personligen så tycker jag HDR gör betydligt större skillnad i själva utseendet av spelet än Quality läget förutsatt att man har en TV som gör HDR rättvisa.

Permalänk
Medlem

Slut på vouchers typ överallt verkar det som? Nya summor i antågande måntro? Antar att det inte behövs halvledare för att printa ut sådana vouchers…

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Varför går det fortfarande inte att hitta ett PS5 på lager någonstans? rätt sjukt. Försöker hitta en DI edition men faen slut på alla Svenska sidor.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Varför går det fortfarande inte att hitta ett PS5 på lager någonstans? rätt sjukt. Försöker hitta en DI edition men faen slut på alla Svenska sidor.

DI varianten vet ja inte, men kollade mediamarkt, GoW varianten finns i 5 st mediamarkt i stockholm

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

DI varianten vet ja inte, men kollade mediamarkt, GoW varianten finns i 5 st mediamarkt i stockholm

tackar, såg att den fans på Drottninggatan perfekt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tackar, såg att den fans på Drottninggatan perfekt.

Ah gott att du hittade.

Flertal mediamarkt har ps5 i lager, så folk börjar väl få tag i sina maskiner nu.
samt att flertal i min närhet börjat sälja av pga ekonomin.

Får hoppas att flertal butiker börjar få in

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Ni som har haft PS5 ett tag. Är det så att spel kommer på rea rätt som det är i deras digitala butik?
Jag funderar att köpa Sackboy A Big Adventure och spelet är gammalt men kostar över 700kr. Men man kan väl inte räkna med rea?
Det är väl som Zelda till Switchen, så länge det är en riktig hit så sänker de ej priset.

Sist jag tycker lösning med spel på skiva är dålig av flera anledningar. Jobbigt att byta och dvd spelaren är ej tyst. Hade man kunnat köpa spel på skiva och köra dem utan skiva så hade jag gillat lösning bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ni som har haft PS5 ett tag. Är det så att spel kommer på rea rätt som det är?
Jag funderar att köpa Sackboy A Big Adventure och spelet är gammalt men kostar över 700kr. Men man kan väl inte räkna med rea?
Det är väl som Zelda till Switchen, så länge det är en riktig hit så sänker de ej priset.

Jodå, fysiska PS5-spel är det bra rabatter på till och från. Köpte själv just Sackboy A Big Adventure nu på BF-veckan för 95 kr eller vad det var. Verkar finnas för 200kr nu på retrospelbutiken också. Digitalt är det svårare att hitta bra priser skulle jag säga...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ni som har haft PS5 ett tag. Är det så att spel kommer på rea rätt som det är?
Jag funderar att köpa Sackboy A Big Adventure och spelet är gammalt men kostar över 700kr. Men man kan väl inte räkna med rea?
Det är väl som Zelda till Switchen, så länge det är en riktig hit så sänker de ej priset.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5405338

199:-

Om du köper spel genom Sonys butik så får du hålla utkik när de har reor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Digitalt är det svårare att hitta bra priser skulle jag säga...

Kommer reor även på digitalt emellanåt. De körde black week och nu är det nyårserbjudanden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ni som har haft PS5 ett tag. Är det så att spel kommer på rea rätt som det är?
Jag funderar att köpa Sackboy A Big Adventure och spelet är gammalt men kostar över 700kr. Men man kan väl inte räkna med rea?
Det är väl som Zelda till Switchen, så länge det är en riktig hit så sänker de ej priset.

Sist jag tycker lösning med spel på skiva är dålig av flera anledningar. Jobbigt att byta och dvd spelaren är ej tyst. Hade man kunnat köpa spel på skiva och köra dem utan skiva så hade jag gillat lösning bättre.

Digitala spel blir bara billigare än skiva först efter två år. Efter några år kan priserna bli under 100kr
Detta gäller dock inte PS-exklusiva spel som ibland tar många år att komma ned under 100-200kr.

PS5-exklusiva spel på skiva reas ut tre gånger om året, november, december och april.
Sackboy såldes för 59-99 kr förra månaden.
Det finns undantag på skiva också. Vissa spel reas i princip aldrig ut... kanske någon enstaka gång och behåller prisnivån i flera år.

Permalänk

Tackar för alla angående Sackboy. Jag ändrade mitt inlägg då jag såg jag missade att jag menade digitalt.

Det känns inte roligt att köpa spelet för 700kr när de kostar någon hundralapp på skiva. Men personen som ska ha konsolen är knepig, så det får nog bli digitalt version ändå för att passa honom när man måste stoppa in skivan. Men jag väljer nog att vänta in en rea.
Och jag fick nu bekräftelse på att det ibland blir reor.

Permalänk
Medlem

Ska man komma undan billigare digitalt måste man köpa 20-25% getgifted rabattkuponger för PSN.
Dessa finns tillgängliga kanske om man har tur 1-2 gång om året under mindre än 1h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tackar för alla angående Sackboy. Jag ändrade mitt inlägg då jag såg jag missade att jag menade digitalt.

Det känns inte roligt att köpa spelet för 700kr när de kostar någon hundralapp på skiva. Men personen som ska ha konsolen är knepig, så det får nog bli digitalt version ändå för att passa honom när man måste stoppa in skivan. Men jag väljer nog att vänta in en rea.
Och jag fick nu bekräftelse på att det ibland blir reor.

310 kr kostade spelet digitalt för någon vecka sedan, men det kommer på rea ganska ofta nu så du behöver nog max vänta några veckor.

Permalänk
Medlem

I och med jul och nyår så kommer Sackboy nästan garanterat bli nedsatt hos Sony. Men man kan glömma 59-99kr som den fysiska kopian har kostat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Fyndjägare

Jag sätter bevakningar på psprices för att köpa digitalt vid rätt tillfälle. Men föredrar skiva pga 2-handsvärdet.
https://psprices.com/region-se/index

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Jag sätter bevakningar på psprices för att köpa digitalt vid rätt tillfälle. Men föredrar skiva pga 2-handsvärdet.
https://psprices.com/region-se/index

Grym sida, den kommer jag använda mycket! Jag ser nu upp och nergångar hela tiden i priset.

Efter mer granskning så får jag bild att de kör med reapriser med jämna mellanrum bara för att kunna ha reapriser. Lite som våra butiker gör i Sverige. Jag kollade på It Take Two som nu inte är svindyrt, men billigare är alltid billigare. Och det hoppar upp och ner i pris.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grym sida, den kommer jag använda mycket! Jag ser nu upp och nergångar hela tiden i priset.

Efter mer granskning så får jag bild att de kör med reapriser med jämna mellanrum bara för att kunna ha reapriser. Lite som våra butiker gör i Sverige. Jag kollade på It Take Two som nu inte är svindyrt, men billigare är alltid billigare. Och det hoppar upp och ner i pris.

Fantastiska It Takes Two finns i en bundle med A Way out också. Kostade 215kr nyligen.

https://psprices.com/region-se/game/5619657/hazelight-bundle

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fantastiska It Takes Two finns i en bundle med A Way out också. Kostade 215kr nyligen.

https://psprices.com/region-se/game/5619657/hazelight-bundle

Värt att notera är att båda spel även ingår i EA Play om man har det. EA Play kostar annars 40,50kr per månad eller 249kr per år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

FromSoftware will release a free update for Elden Ring this week that will open the game’s previously locked colosseums, giving players all-new venues and “new PvP modes” to enjoy. The aptly named Colosseum Update for Elden Ring launches Dec. 7 on all platforms.

Permalänk
Medlem

Hittar inga rabatter på PS Plus längre. Brukade finnas på Gifted.

Någon som vet var man kan hitta det?

Permalänk
Medlem

Moss and Moss Book II take advantage of the immersive Sense controllers and more on PS VR2 in February 2023.
https://blog.playstation.com/2022/12/07/immersive-new-feature...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

take advantage of the immersive Sense controllers

Jag hoppas att det är ett krav för att få släppa sitt spel till PSVR2.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag hoppas att det är ett krav för att få släppa sitt spel till PSVR2.

Finns många spel som det inte skulle tillföra så mycket i och påtvingade implementering skulle kunna bli riktigt dåligt i många fall. Bättre att spelutvecklarna själv får bestämma vad som är bäst för deras vision och spel.

Men jag ser fram emot vad dem kan göra med tekniken.