Tangent/mus kombo för "clean desk" - kompakt och hållbart

Permalänk

Tangent/mus kombo för "clean desk" - kompakt och hållbart

Hej!

Vad skulle ni säga är en vettig kombo för öppet kontorslandskap där tanken är att användaren tar med sitt pick och pack efter avslutat arbete?

Tanken här är rörlighet på kontorsytorna. För att öka känslan av hygien blir det förmodligen aktuellt med sin egen uppsättning mus och tangentbord istället för gemensamma som idag.

Vi pratar alltså trådlöst och rimligt kompakt.

Önskar därför tips på något sånär kompakta lösningar som ändå är hållbara/tåliga. De ska tåla att följa med i en väska regelbundet t.ex. Däremot behövs nog inget extremt vad gäller upplevd kvalitet, även om man såklart gärna når förbi Dells/HPs medföljande kit...

När jag skriver kompakt menar jag att extra funktioner som makroknappar, mediaknappar osv inte har någon direkt funktion här. Däremot ska det inte vara TKL, utan full uppsättning tangenter. För mössen är det mindre noga, men såklart ska det gå att vila handen på den - ingen "resemus".

Tack på förhand!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Kan Logitech MX serie vara något? Har själv MX Master 3 (Mus för Mac) och den åker med i väskan hela tiden.

Vill tro att detta är bra produkter. Min upplevda kvalité på musen är suverän.

https://www.logitech.com/sv-se/mx/master-series.html

Permalänk
Medlem

Logitech MX om det funkar med trådlöst men då får du flytta med dongeln och inte glömma/tappa bort den.

Men tror att valfritt trådat är enklast kanske, Lenovo thinkpad tangentbordet är riktigt najs men dyrt numera. Har inbyggd trackpoint också så är du inte väldigt beroende av mus så kan man skippa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Logitech MX om det funkar med trådlöst men då får du flytta med dongeln och inte glömma/tappa bort den.

Men tror att valfritt trådat är enklast kanske, Lenovo thinkpad tangentbordet är riktigt najs men dyrt numera. Har inbyggd trackpoint också så är du inte väldigt beroende av mus så kan man skippa den.

Ditt svar är alltså "valfritt trådat"?

Hahaha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan det här vara något? Fem års garanti.

https://www.inet.se/produkt/8906489/deltaco-tradlost-tangentb...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog kört ett custom tangentbord. Men Razer (är ABSOLUT inget razer fan) har en relativt intressant kollektion för arbete. https://www.razer.com/gb-en/productivity

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ditt svar är alltså "valfritt trådat"?

Hahaha

Haha, ja det var dumt.

Men Thinkpad Keyboard är mitt svar. Egentligen compact versionen som har trackpoint men eftersom det ska bara fullsize så finns det såna varianter också i paket med mus för billigare pris än MX.

Är priset inget problem och TS aldrig glömmer eller tappar bort saker så är MX riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Personligen hade jag nog kört ett custom tangentbord. Men Razer (är ABSOLUT inget razer fan) har en relativt intressant kollektion för arbete. https://www.razer.com/gb-en/productivity

Tycker stabsen vart helt värdelösa på de Razer jag tryckt lite på. Har de lyckats bättre med den linjen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tycker stabsen vart helt värdelösa på de Razer jag tryckt lite på. Har de lyckats bättre med den linjen?

Bra fråga, har själv aldrig ägt razer. Men gick i tankarna att köpa detta kittet när jag skulle ha saker till jobb. Bästa är nog att youtuba det. Slutade med att jag byggde ett custom som jag har på jobb

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Öppet kontorslandskap låter som att vem som helst ska kunna sätta sig ned vid vilken burk som helst.
Med trådlöst så ser jag tre problem.
1, Varje person behöver ta med sig dongeln/donglarna till mus/tborden och INTE tappa bort dom.
Visst en del möss/tbord har ett fack/etc där en dongel kan förvaras MEN det gör ju inte att folk alltid kommer förvara dom där.
Så med andra ord donglar KOMMER att tappas bort.

2, Ska man låta donglarna sitta kvar istället så kan möss/tbord ej användas hemma/nån annanstans om man ej har en till dongel.
Och man kommer troligen behöva tvinga folket att bara använda möss/tbord av ett heller några få märken om man vill undvika att varje burk kommer ha 38 olika donglar ikopplade.
Vilket högst troligen skulle leda till alla möjliga skumma fel i windows förutom att ta upp en massa usb portar.

3, Har man tvingat folket att bara använda ett märke och låter donglarna sitta kvar så kommer man ju att behöva paira mus/tbord till varje dator varje gång man byter burk.
Det är ju lite smått irriterande, men för donglar/möss/tbord där det kräver att man trycker på en pair knapp så bör man tänka på att dessa knappar oftas är av billigaste möjliga sort och frågan är då, hur länge kommer dom hålla innan dom börjar krångla?

Blir det möss/tbord med sladd så finns det 2 problem som jag ser.
1, Sladden! sladdar mår inte bra av att rullas ihop på samma sätt gång på gång, till slut går koppartråden av.
Plus att det är ett irritations moment att behöva rulla ihop den/trassla ut den i stort sett varje gång, ha den i en väska där den kommer trassla in sig i annat/osv.
Om vi tar möss/tbord med löstagbara sladdar då? Visst man slipper ha sladden i en väska/etc.
MEN det kommer ju då att finnas MINST två kablar vid varje dator, och troligen 4-6 då usb micro/mini/C finns på möss/tbord.

2, Usb portarna, kommer att slitas ut och när dom börjar att små glappa så k<an det ta tid att hitta att det är just glapp kontakt som är problemet.
Och detta gäller ju oavsett om man drar ur sladden i datorn heller i mus/tbordet, med skillnaden att vanliga stora usb a kontakten kommer hålla lite längre.
Detta gäller ju även om man har trådlöst och behöver koppla i/ur donglar hela tiden med!

Så det är ju stor skillnad på om folket kommer ha samma dator heller inte!
Det bättre alternativet överlag är en laptop (och det kommer från en som inte hatar laptops men det är inte långtifrån) istället, iallafall så länge en stationär burk inte behövs för den högre prestandan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av tanjer45:

Kan Logitech MX serie vara något? Har själv MX Master 3 (Mus för Mac) och den åker med i väskan hela tiden.

Vill tro att detta är bra produkter. Min upplevda kvalité på musen är suverän.

https://www.logitech.com/sv-se/mx/master-series.html

Skrivet av danneee:

Logitech MX om det funkar med trådlöst men då får du flytta med dongeln och inte glömma/tappa bort den.

Men tror att valfritt trådat är enklast kanske, Lenovo thinkpad tangentbordet är riktigt najs men dyrt numera. Har inbyggd trackpoint också så är du inte väldigt beroende av mus så kan man skippa den.

Gillar också MX-mössen själv. Har även ett "gammalt" Craft tangentbord. Rätt trevligt och smidigt att kunna koppla mot flera enheter. Tror dock det här kittet skjuter i taket prismässigt med tanke på risken att saker slarvas väck vid förvaring/förflyttning. Åtminstone som kit. Tangentbordet i sig verkar ju gå att få fram billigare. Vet inte om det är någon skillnad mot dem som säljs i paket. Man blir lite förvirrad...

Skrivet av Scarabeo:

Bra med fem års garanti men återigen tror jag risken är större att man slarvar väck det än att det går sönder. Det jag vill åt är främst upplevd kvalitet, och frågan är om det bordet kliver över (insert random medföljande kit). Skulle vara kul att testa förvisso - ibland blir man överraskad!

Skrivet av Adnerhill:

Personligen hade jag nog kört ett custom tangentbord. Men Razer (är ABSOLUT inget razer fan) har en relativt intressant kollektion för arbete. https://www.razer.com/gb-en/productivity

Överraskande stilrent från Razer! Men, tror att prislappen drar iväg även där.

Skrivet av grizzly666:

Öppet kontorslandskap låter som att vem som helst ska kunna sätta sig ned vid vilken burk som helst.
Med trådlöst så ser jag tre problem.
1, Varje person behöver ta med sig dongeln/donglarna till mus/tborden och INTE tappa bort dom.
Visst en del möss/tbord har ett fack/etc där en dongel kan förvaras MEN det gör ju inte att folk alltid kommer förvara dom där.
Så med andra ord donglar KOMMER att tappas bort.

2, Ska man låta donglarna sitta kvar istället så kan möss/tbord ej användas hemma/nån annanstans om man ej har en till dongel.
Och man kommer troligen behöva tvinga folket att bara använda möss/tbord av ett heller några få märken om man vill undvika att varje burk kommer ha 38 olika donglar ikopplade.
Vilket högst troligen skulle leda till alla möjliga skumma fel i windows förutom att ta upp en massa usb portar.

3, Har man tvingat folket att bara använda ett märke och låter donglarna sitta kvar så kommer man ju att behöva paira mus/tbord till varje dator varje gång man byter burk.
Det är ju lite smått irriterande, men för donglar/möss/tbord där det kräver att man trycker på en pair knapp så bör man tänka på att dessa knappar oftas är av billigaste möjliga sort och frågan är då, hur länge kommer dom hålla innan dom börjar krångla?

Blir det möss/tbord med sladd så finns det 2 problem som jag ser.
1, Sladden! sladdar mår inte bra av att rullas ihop på samma sätt gång på gång, till slut går koppartråden av.
Plus att det är ett irritations moment att behöva rulla ihop den/trassla ut den i stort sett varje gång, ha den i en väska där den kommer trassla in sig i annat/osv.
Om vi tar möss/tbord med löstagbara sladdar då? Visst man slipper ha sladden i en väska/etc.
MEN det kommer ju då att finnas MINST två kablar vid varje dator, och troligen 4-6 då usb micro/mini/C finns på möss/tbord.

2, Usb portarna, kommer att slitas ut och när dom börjar att små glappa så k<an det ta tid att hitta att det är just glapp kontakt som är problemet.
Och detta gäller ju oavsett om man drar ur sladden i datorn heller i mus/tbordet, med skillnaden att vanliga stora usb a kontakten kommer hålla lite längre.
Detta gäller ju även om man har trådlöst och behöver koppla i/ur donglar hela tiden med!

Så det är ju stor skillnad på om folket kommer ha samma dator heller inte!
Det bättre alternativet överlag är en laptop (och det kommer från en som inte hatar laptops men det är inte långtifrån) istället, iallafall så länge en stationär burk inte behövs för den högre prestandan.

Ger lite svar här.
Det kommer bli ett öppet landskap. Något uppdelat, men konceptet är att man hugger en plats. Däremot kommer det inte bli lika hårt reglerat som skräckexemplen man hört om, men det kommer rotera lite, absolut.

Förstår de farhågor du tar upp, men de kan svaras gemensamt enligt ditt eget förslag:
1. 2. 3. + 1. 2.
Det blir laptops. Dongeln kan sitta i usb-uttag på den.
I övrigt håller jag med. Hade blivit brutalt omständigt annars.

---

Funderar lite på Microsoft Surface Keyboard... vad tror ni om dem? Nackdelen är att tillhörande musen inte är så rolig. Blir galen ifall musen inte har framåt/bakåt-knapp själv...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av danneee:

Haha, ja det var dumt.

Men Thinkpad Keyboard är mitt svar. Egentligen compact versionen som har trackpoint men eftersom det ska bara fullsize så finns det såna varianter också i paket med mus för billigare pris än MX.

Är priset inget problem och TS aldrig glömmer eller tappar bort saker så är MX riktigt nice.

Thinkpaden verkar najs. Men jag hittar bara thinkpad keyboard som just den kompakta versionen - de fullstora verkar vara en enklare variant eller?

Oavsett, jag är tacksam för all input! Keep it coming ifall någon idé dyker upp!

Visa signatur

.:bjorn