Nvidia prisjusterar Geforce RTX 4000-serien i Europa

Permalänk
Skrivet av F.Fairlane:

Hmmm! Då hittade jag ett fantasikort på webhallen 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Nästan 3 år efter release... Är det verkligen ett bra exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Hmmm! Då hittade jag ett fantasikort på webhallen 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Detta var ju efter att RTX 2000 serien hade lanserats så klart att priset är nedsatt då.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Hmmm! Då hittade jag ett fantasikort på webhallen 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Jag har för mig att mitt Asus Dual 1070 kostade kring 3200:- när jag köpte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Hmmm! Då hittade jag ett fantasikort på webhallen 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Med inflation och växlingskurs så är vi uppe i 4500:- på det där kortet idag. Men ja, man kanske vill vänta i 2.5 år och hoppas på att få köpa det billigaste 4070-kortet på en utförsäljningsrea för att ge plats åt 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Detta var ju efter att RTX 2000 serien hade lanserats så klart att priset är nedsatt då.

2060 ser ut att vara nere i dom priserna nu efter tre år ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Jag tror de missade en 0:a där va? 50%?

Hahaha 50%

Yoo pick up the phone!

Jensen: Yes hello.

WAAAAAZZAAAAA!

Jensen: WAAAAAZZAAAAA! WEEEE! CLICK!

Hello?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Hmm så en prisjustering nedåt är inte en prissänkning?

Nej en pris justering är inte en prissänkning. Väldigt olika betydelser här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nej, prisjustering är inte samma sak som prissänkning, även om det i detta fall blir billigare om du handlar med euro.
Nvidia har inte sänkt priset på korten, kostar samma antal dollar fortfarande.
För de fåtal som kan handla direkt på Nvidias sida och har euro som valuta så blir det en de facto sänkning men som beror på att valutor har olika värde som ständigt ändras, inte för att Nvidia gjort en prissänkning.

Att man ens ska behöva förklara såna här saker...

🤦

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Var, när och hur då?

Sorry 5 625 kronor var det visst xD

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Helt rätt vad gäller Nvidias sänkning, det är jag som vill se annat

Tror faktiskt de sänker priset med $200 runt tiden då 4070Ti anländer. De behöver få ordning på 40-linjen då den och övriga kort anländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Om man är villig att betala för 4080 har man också råd med 4090. Då prestandan e så pass mycket högre

Om man kör i 4k, inte lika stor fördel om man kör i 1440p
Så för mig som kör i 1440p och planerar att göra så i överskådlig framtid så kändes inte prisskillnaden på 6000kr mellan 4080 och 4090 motiverat när jag beställde en dator under BF rean. Men sure, rent pengamässigt hade jag råd med ett 4090.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, det var ett bra pris! Däremot räknat med dagens kron-kurs hade det varit nästan 5000:- och med inflation så är vi uppe i 6000:-.

4000-serien ser ut att bli en dyr historia och anser själv att det borde vara billigare med i alla fall 4080 (4090 i Titan-klass är i linje), men man får nog ha lite realistiska förhoppningar i alla fall.

Inflationen 2017-2022 har varit ca 22%. Så jag kan backa upp det påståendet

5000 hade blivit 6000 kr

(räknat på dollar)

Svenska kronan har under samma period haft ca 19 % inflation.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Med inflation och växlingskurs så är vi uppe i 4500:- på det där kortet idag. Men ja, man kanske vill vänta i 2.5 år och hoppas på att få köpa det billigaste 4070-kortet på en utförsäljningsrea för att ge plats åt 5000-serien.

Det var väl på just den nivån diskussionen startade ;).
Att @Oliver91 absolut inte ville lägga mer än 4500:- för ett 4070.
Och att man faktiskt kunde köpa 1070 för den summan. 4500:- omräknat med alla finansiella förutsättningar om man så önskar.

Men ja - som du säger så får man nog vänta ett bra tag om man ska se de priserna för nuvarande kort hehe. Om det ens kommer hända.

Jag känner väl lite likadant. Jag kommer inte lägga mycket mer på nästa kort heller. Så får vi väl se hur lång tid det tar tills man får en ordentlig ökning från RTX 2070 för den slanten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Nvidia bruttomarginal har alltså vart på över 50% sen 2012, och har som högst vart uppe på 65% (den har varit nere under 50% i år btw) samtidigt som att AIB:s marginal gått ner. Dvs, bruttomarginalen på grafikkort har alltså inte nämnvärt ändrats senaste tio åren enligt dessa siffror. Vi pratar om kanske 5-10%, det är inte bruttomarginalen som gör att 80-kort har dubblats i pris...

Vad är det då som ändrats?

Skrivet av FX9:

Inflationen 2017-2022 har varit ca 22%. Så jag kan backa upp det påståendet

5000 hade blivit 6000 kr

(räknat på dollar)

Svenska kronan har under samma period haft ca 19 % inflation.

Hur räknar man ihop inflationen från dessa år? Tar du inflationen varje år och plussar dem? 19% inflation från vad, vilket värde?

Skrivet av xc:

Jag har för mig att mitt Asus Dual 1070 kostade kring 3200:- när jag köpte det.

Normalpriset på det kortet låg runt 4500kr. Du köpte det när det var som billigast flera år efter det introducerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Hmmm! Då hittade jag ett fantasikort på webhallen 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Är väl dock nästan tre år efter release. Jag köpte mitt på BF 2016 för 3700kr, men det var typ det lägsta jag såg dom på, rätt snabbt efter det kom första miningboomen och korten stack iväg så det tog väldigt lång tid innan dom gick ner under 4000kr igen.

Skrivet av wargreymon:

Ja, det var ett bra pris! Däremot räknat med dagens kron-kurs hade det varit nästan 5000:- och med inflation så är vi uppe i 6000:-.

Ja det ser ut att stämma. 1070 lanserades 2016 för 379USD, med amerikansk inflation så blir det 470USD i dagsläget. Det motsvarar ett svenskt butikspris på 6000kr idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det då som ändrats?

Det är väl rimligen så att folk är beredda att lägga mer på grafikkort. Så nvidia har börjat bygga dyrare grafikkort. Bra marknadsanalyser kombinerat med potent marknadsföring.

Sedan kan det säkert ha en inverkan att priset för transistorer inte går ner lika snabbt längre. Det innebär i så fall att man får betala mer för mer prestanda. Men samtidigt har vi inte sett samma prisstegringar på processorfronten så det är nog inte hela förklaringen.

Min gissning är att det är bra marknadsföring. Man använder väl sig av "anchoring effect" ( https://en.wikipedia.org/wiki/Anchoring_(cognitive_bias) ).
Vi har i 10 års tid kunnat förhålla oss till priser på grafikkortsmarknaden från exempelvis titankorten med höga prislappar. Sticker ut otroligt mycket i början - men man vänjer sig efter ett tag. Det ger en hög referenspunkt vilket gör att vi blir mer mottagliga för prisökningar. Vi är påverkningsbara. Så utöver marknadsföringen att ha det snabbaste kortet på marknaden så har de dyraste korten även en annan effekt på oss. De testar isen för vad vi accepterar i pris - och vänjer oss vid tanken.

Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar man ihop inflationen från dessa år? Tar du inflationen varje år och plussar dem? 19% inflation från vad, vilket värde?

Det där är lite lurigt att räkna fram. Ränta på ränta-effekten och så.
Men det finns bra färdiga verktyg på SCBs hemsida för det här.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Skrivet av Dinkefing:

Normalpriset på det kortet låg runt 4500kr. Du köpte det när det var som billigast flera år efter det introducerades.

Aa. Men det gick alltså att få tag i för det priset. Tittar man på var diskussionen startade så var det ju ett påstående om att Oliver91 inte ville lägga mer än en viss summa för ett kort. Och då kanske man får göra just det. Vänta till ett bra tag efter lanseringen (huruvida det kommer räcka för 4070 vet jag inget om ).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Normalpriset på det kortet låg runt 4500kr. Du köpte det när det var som billigast flera år efter det introducerades.

Precis, väntar man nog länge så trillar korten ner under smärtgränsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar man ihop inflationen från dessa år? Tar du inflationen varje år och plussar dem? 19% inflation från vad, vilket värde?

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Kolla länkarna igen, inget i lager.
De flyger av hyllorna.

Permalänk
Permalänk
Medlem

bara ett litet problem, alla de där korten är av halvtaskiga tillverkare och från konstiga hemsidor, kanske det på elgiganten kan vara värt och köpa då det är "lågt" pris.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

bara ett litet problem, alla de där korten är av halvtaskiga tillverkare och från konstiga hemsidor, kanske det på elgiganten kan vara värt och köpa då det är "lågt" pris.

Det är väl computersalg som är suspekt då, resten säljs väl av Amazon själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det är väl computersalg som är suspekt då, resten säljs väl av Amazon själva?

Skulle säga tvärtom. Computersalg är minst suspekt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Skulle säga tvärtom. Computersalg är minst suspekt

Yep computersalg är en solid retailer, men deras prissättning

Allt som länkades är lågaktuella modeller, extremt överpris, eller suspekt försäljare (amazon/elgiganten marketplace), suget efter 4090 är enormt, hur kan det vara svårt att förstå? Nvidia håller inte tillbaka några leveranser heller. Varför skulle de göra något sådant dumt?

Folk vill ha högre prestanda, så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yep computersalg är en solid retailer, men deras prissättning

Allt som länkades är lågaktuella modeller, extremt överpris, eller suspekt försäljare (amazon/elgiganten marketplace), suget efter 4090 är enormt, hur kan det vara svårt att förstå? Nvidia håller inte tillbaka några leveranser heller. Varför skulle de göra något sådant dumt?

Folk vill ha högre prestanda, så är det bara.

Fast nu är det ju så att skinnjackan har sagt att dom gör precis det, stryper tillgången på 4000 serien för att sälja slut på 3000 korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yep computersalg är en solid retailer, men deras prissättning

Allt som länkades är lågaktuella modeller, extremt överpris, eller suspekt försäljare (amazon/elgiganten marketplace), suget efter 4090 är enormt, hur kan det vara svårt att förstå? Nvidia håller inte tillbaka några leveranser heller. Varför skulle de göra något sådant dumt?

Folk vill ha högre prestanda, så är det bara.

Vad vi vet har Nvidia mest troligen skiftat över RTX 4090 produktionen mot mer Enteprise inriktade GPGPU'er.

En orsak är att motsvarande kisel mångfaldigt ökar vinsten per såld produkt.

Orsaken är både att företag betalar mer men också att nya export restriktioner mot kina tex enbart ger Nvidia och andra företag som gör stora chip en liten lucka att leverera allt Kina kan tänkas vilja köpa.

Det har även sagts att kvalitén på dessa GPU'er inte är av samma mått då både Kina vill köpa allt nvidia kan leverera.
https://www.tomshardware.com/news/nvidia-reportedly-shifts-ba...

Så som sagt varför tror folk här att Nvidia bryr sig om "Gamers" och "entusiaster" ?
Ni är INGET för Nvidia, dom bryr sig bara om vem som betalar mest och det är företagen som köper Nvidias lösningar.
Det är också deras legala skyldighet att maximera vinsten för sina investerare.

Så nej bristen på RTX 4090 beror inte på att Nvidia inte kan producera dom, det beror på att Nvidia får bättre betalt av företag i Kina tex, men vist har du 125K att spendera kan du säkert få köpa RTX 6000 när den släps för 9999USD, ett RTX 4090 med 48Gb ram i princip.

Dagen då "Gamers" var målrgruppen för att sälja in sitt Varumärke bland konsumenter och framtida företags kunder är över.
Nvidia säljer bara till er vad dom behöver för att främja sitt varumärke som det ser ut nu, och sedan säljer dom gårdagens teknik till MSRP 2 år senare, kul utveckling va.

Permalänk
Skrivet av grasklippare:

Nästan 3 år efter release... Är det verkligen ett bra exempel?

Nja men väntar man tillräckligt länge så får man prisvärda kort. Man behöver inte alltid ha det bästa och värsta.

Skrivet av Felixark:

Detta var ju efter att RTX 2000 serien hade lanserats så klart att priset är nedsatt då.

Skrivet av xc:

2060 ser ut att vara nere i dom priserna nu efter tre år ca.

Lite surt att 2060 var billigare några månader senare bara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Kan nog justeras ytterligare framöver om man vill vara i närheten av sina mål. Verkligheten har ändrats radikalt

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.773992/prissankningar-...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Kanske läge att påminna om att vi sitter utanför eurozonen och har lika svårt att betala grafikkorten i dollars...

Sedan oktober har USD/SEK sänkts med ~10% men det påverlar givetvis inte priserna...

Permalänk
Skrivet av Apachi:

Sedan oktober har USD/SEK sänkts med ~10% men det påverlar givetvis inte priserna...

Vänta lite här.. Så som du har formulerat dig innebär det ju en stärkning av SEK i förhållande till USD? Har det gått åt det hållet nu, eller menar du tvärtom?