Permalänk

TV som funkar bra med 30 fps gaming?

Jag skapade en annan tråd efter att jag upptäckt att OLED funkar väldigt dåligt för 30 fps gaming. Det lutar åt att jag kommer skaffa en annan TV eftersom detta är en rätt stor grej för mig. För att få förslag på andra TV apparater lite mer samlat så skapar jag en ny tråd. Det borde vara hjälpsamt även för andra som befinner sig i samma situation.

Det lutar åt att jag kommer byta ut min nuvarande OLED, och i så fall så kan det vara schysst med inte alltför stor minskning i bildkvalitet för filmtittande.

Det jag tänker jag behöver är:

1. Funka bra för 30 fps gaming. Jag har inte testat på någon nyare TV förutom min LGCX så jag har ingen nyare referensram. Det funkade bra på min plasma och på min sambos gamla LCD.

2. HDR.

3. Minst två hdmi 2.1 med tanke på att jag kör XSX och PS5.

4. 65 tum.

Finns det något mer jag borde tänka på?

Förslag och kommentarer mottages tacksamt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla TV 2022-23, även en del bottenskrap, har "HDMI 2.1" i form av HDMI 2.1-funktionerna eARC eller ALLM. Gissar på att du egentligen menar kapacitet för 4K/120 som ofta förväxlas med "2.1". Där är det mer sparsmakat men börjar bli vanligare. Går som vanligt igenom vilka som klarar detta i TV-guiden.

Dock kommer det finnas ett samband (som jag tog upp i din existerande tråd) att de TV som är så pass bra att de får 4K/120-kapacitet också har bra och rappa paneler som i grunden kan ge samma grundproblem. Det blir en liten övergångsfas när kristallerna vrider sig. Detta är längre/långsammare än en OLED men inte alls lika lång övergångsfas som hos en plasma med sina temporalt modulerade halvtoner där bilden befinner sig i en ständig modulering.

Därför återstår Samsungs TV-modeller som har interpolering i spelläget för att på så sätt simulera något om kan tänkas påminna om vad du är van med. Vill du då ha något som är jämförbart med en OLED i kvalitet behöver du gå på QN9-modellerna, idealiskt QN95B. Återigen: TV-guiden.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV 2022-23, även en del bottenskrap, har "HDMI 2.1" i form av HDMI 2.1-funktionerna eARC eller ALLM. Gissar på att du egentligen menar kapacitet för 4K/120 som ofta förväxlas med "2.1". Där är det mer sparsmakat men börjar bli vanligare. Går som vanligt igenom vilka som klarar detta i TV-guiden.

Dock kommer det finnas ett samband (som jag tog upp i din existerande tråd) att de TV som är så pass bra att de får 4K/120-kapacitet också har bra och rappa paneler som i grunden kan ge samma grundproblem. Det blir en liten övergångsfas när kristallerna vrider sig. Detta är längre/långsammare än en OLED men inte alls lika lång övergångsfas som hos en plasma med sina temporalt modulerade halvtoner där bilden befinner sig i en ständig modulering.

Därför återstår Samsungs TV-modeller som har interpolering i spelläget för att på så sätt simulera något om kan tänkas påminna om vad du är van med. Vill du då ha något som är jämförbart med en OLED i kvalitet behöver du gå på QN9-modellerna, idealiskt QN95B. Återigen: TV-guiden.

Jag förväxlar det nog, läste på när jag köpte min OLED men har inte tänkt på det sen dess Jag tror inte att 120 spelar någon roll för mig alls. Spelade ett par spel i det som stödde 120 (doom eternal och psychonauts) men märkte ingen skillnad mot 60 fps. VRR vore ju rätt fett.

Så en sämre LCD med mer släpig bild, eller en dyrare med interpolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Jag förväxlar det nog, läste på när jag köpte min OLED men har inte tänkt på det sen dess Jag tror inte att 120 spelar någon roll för mig alls. Spelade ett par spel i det som stödde 120 (doom eternal och psychonauts) men märkte ingen skillnad mot 60 fps. VRR vore ju rätt fett.

Så en sämre LCD med mer släpig bild, eller en dyrare med interpolering.

Det är inte enbart spel i 120fps som blir möjligt med 120Hz.

Med 120Hz kan PS5 köra vissa spel i samma upplösning och med samma grafiska kvalitet inkl. RT som du vill ha, fast i 40fps istället för 30fps och med sänkt frame time. Alltså enbart förbättring utan kompromisser.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det är inte enbart spel i 120fps som blir möjligt med 120Hz.

Med 120Hz kan PS5 köra vissa spel i samma upplösning och med samma grafiska kvalitet inkl. RT som du vill ha, fast i 40fps istället för 30fps och med sänkt frame time. Alltså enbart förbättring utan kompromisser.

Just ja, finns ju sånt läge i ratchet. Tack för tipset!

Permalänk

Funderar på att skaffa en billigare LCD till sovrummet och behålla OLEDen i vardagsrummet tills vidare.

Någon som har något förslag på en sån?

Permalänk

Kan tillägga att jag ogärna köper från Elgiganten. Deras kundtjänst har inte varit så vidare. NetOnNet och webhallen tror jag att jag föredrar.

Permalänk

Finns det något på mellandagsrean som är nått att ha?

Permalänk