Permalänk
Skrivet av Emil:

Tjenare,
Adservern är inte nere generellt och fungerar stabilt här. Dock kan det ju vara något problem mellan dig och servern. Tveksamt dock då vi använder Google Admanager för annonserna.

Vad kör du för browser?
Upplever du samma sak om du testar i "inkognito" läge?

Skrivet av jreklund:

Nu har jag inte FireFox 97 installerad utan versionen 98.0 (64-bitars) på Windows 10. Det går att köra med "enhaced tracking protection", så länge den inte står i Strikt. Det är först då den blockerar Google Ads. Fungerar annonser på andra hemsidor (t.ex. FZ.se)?

Har du eller någon annan installerat pi-hole eller bytt DNS-server i hemmet med inbyggd annonsblockering/anti-tracking?

Bumpar här lite. Sorry men om andra stöter på problemet.

Visade sig att det var pga att jag uppdaterat Malwarebytes...

den hade lagt till en addon under installationen "Malwarebytes browser guard" som tydligen agerar popup/ad/malware/tracking blocker...

hade sett ikonen dök upp efter att jag installerade senaste uppdateringen men inte tittat närmre på det inte äns testat trycka på iconen trodde det bara var någon plugin för marwarebytes för typ live scanning av hemsidor eller nått inte att den hade inbyggd adblocker...

stängde av ad/tracker blockering på sweclockers så funkade det igen.

ser dock ut att ha gjort sitt jobb bra.

tydligen hade jag en malware attack den 11e kan dock inte komma på att jag besökte nån skum sida i fredags så tippar på infekterad ad/länk på nån sida jag regelbundet brukar använda typ existenz eller github för vet att jag satt å googlade lite random lösningar för att automatisera div uppstarter på min server på ett bättre sätt utan att fysiskt behöva gå in på den via vnc och starta processerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Rouge of Darkness Vad bra att du lyckades lokalisera felet. Jag har personligen alltid bocka ur det tillägget vid installation då det lät mer som ett tillägg i webbläsaren än i produkten i sig.

Permalänk
Skrivet av jreklund:

@Rouge of Darkness Vad bra att du lyckades lokalisera felet. Jag har personligen alltid bocka ur det tillägget vid installation då det lät mer som ett tillägg i webbläsaren än i produkten i sig.

Jo men missade nog att kryssa ur den när jag uppdaterade.

Kör normalt bitdefender men har malwarebytes utöver och dubbelscannar alla filer jag laddar ner om jag inte är 110% säker på filen.
Kör mycket moddade spel och litar inte på att alla moddare har ren kod i zipen.

Även om ja tror nexusmods brukar scanna filerna när man laddar upp en mod.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Dimestam Jag har stängt av min AdblockPlus men får fortfarande inte upp några annonser. Dubbelkollat så eran sida står i listan för "Allowlisted websites". Vet inte riktigt vad jag ska göra för att lösa problemet då datamaskiner inte är riktigt min grej.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@REWplayFF Vilken webbläsare användare du? Har du några andra tillägg som kan verka som annonsblockerare t.ex. Ghostery? Har du något antivirusprogram installerat med inbyggt annonsblockerare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@REWplayFF Vilken webbläsare användare du? Har du några andra tillägg som kan verka som annonsblockerare t.ex. Ghostery? Har du något antivirusprogram installerat med inbyggt annonsblockerare?

Använder chrome. Ghostery har jag lagt till för länge sen utan att riktigt veta vad den gör. Installerade det pga någon rekommendation vill jag minnas. Inget antivirus installerat på denna datamaskin.

Edit: Stängde av Ad-blocking i ghostery för sweclockers men fortfarande inga annonser synliga. Jo, en annons dyker upp mellan "Nytt i forumet" och "Senaste privatannonserna". Men bara ibland.

Permalänk
Medlem

Sweclockers är ett av bara en handfull sidor som jag har stängt av adblock för, men nu när ni har automatiskt uppspelade reklamfilmer i nästan fullskärm så är det svårt att fortsätta. Det är riktigt aggresivt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av johanandersson:

Sweclockers är ett av bara en handfull sidor som jag har stängt av adblock för, men nu när ni har automatiskt uppspelade reklamfilmer i nästan fullskärm så är det svårt att fortsätta. Det är riktigt aggresivt.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för feedback! Vi önskar ha in fler spelannonsörer och med det kommer det fler rörliga annonser, vi kan bara påverka branschen till viss del. Detta format är dock begränsat och inget standardformat vi kör, men gör det vid olika spelsläpp. Håller annonsmiljön så konservativ och relevant som möjligt för att vara relevanta både mot alla medlemmar här och annonsörer men behöver också hänga med i tiden.

Tyvärr finns vi inte utan annonser och då även denna typ men hoppas att helheten av vad SweClockers är och erbjuder väger över att blockera våra annonser då effekten av blockering är dålig för alla parter även om man löser "problemet" för sig själv för stunden. Där får alla göra sitt egna val men är väldigt tacksam om det även kommer med feedback som du gör. Uppskattar även om du utvecklar din upplevelse och vad det innebär för dig när du surfar swec. Även om du har något föredöme i Sverige att tipsa om.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tack för feedback! Vi önskar ha in fler spelannonsörer och med det kommer det fler rörliga annonser, vi kan bara påverka branschen till viss del. Detta format är dock begränsat och inget standardformat vi kör, men gör det vid olika spelsläpp. Håller annonsmiljön så konservativ och relevant som möjligt för att vara relevanta både mot alla medlemmar här och annonsörer men behöver också hänga med i tiden.

Tyvärr finns vi inte utan annonser och då även denna typ men hoppas att helheten av vad SweClockers är och erbjuder väger över att blockera våra annonser då effekten av blockering är dålig för alla parter även om man löser "problemet" för sig själv för stunden. Där får alla göra sitt egna val men är väldigt tacksam om det även kommer med feedback som du gör. Uppskattar även om du utvecklar din upplevelse och vad det innebär för dig när du surfar swec. Även om du har något föredöme i Sverige att tipsa om.

Precis som @johanandersson påpekar så går gränsen vid rörliga annonser. För den största användarskaran går nog gränsen vid just rörliga annonser.
Tack vare att ni håller annonserna stilla och ej CPU/GPU krävande så lyckas ni få användarna stänga av adblock. Och något som ni inte får glömma i detta sammanhang, om ni börjar med mer reklam som blir störande så blir det för mycket för många och ni blir inte nummer 1 längre. Ni kommer tappa användare helt enkelt.

För att hänga med i tiden anser jag att man ser sig om efter andra inkomstkällor än bara annonser. Prenumeration genom Patreon, Mersch. Självklart kan dessa inte ersätta alla annonser på SweC men det kan kompensera så ni slipper jaga bort användare genom för mycket reklam.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Det har varit en väldigt snabb utveckling, men nu är nästan alla reklam på Sweclockers videos. Jag kommer nog snart börja blockera reklam även på desktop, annars går det snart inte att fokusera på innehållet längre.

Det varierar men när jag laddar om framsidan så kan jag få tre separata filmer från Samsung spelande samtidigt. En film under navigationsbaren i mitten av sidan, innan man ens ser något innehåll på en laptop, en längst hela högerkanten och en under "Nytt i forumet".

Nu när reklam på Sweclockers är någon som dansar runt med fläskläppar och hånglar med en mobil eller 90-tals "bad guy" från Samsung så känns det inte acceptabelt längre.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Konstigt - jag är här nästan varje dag och har ingen AdBlock funktion aktiverad i huvudtaget. Alls. Endå har jag inte sett en ända video-annons? Kan det ha att göra med att Firefox blockerar någon form av Cookies för det som standard?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Xyborg:

Konstigt - jag är här nästan varje dag och har ingen AdBlock funktion aktiverad i huvudtaget. Alls. Endå har jag inte sett en ända video-annons? Kan det ha att göra med att Firefox blockerar någon form av Cookies för det som standard?

Drog igång en Samsung-kampanj idag som kör video och sedan blir stilla efter ett par sekunder, den kommer nog dyka upp även för dig, annars har det säkert något med kakor att göra.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Nu passerades min gräns, tyvärr. Slog på blockering nu. Jag är väldigt känslig för kraftiga blink, och den senaste reklamen inleder med kraftiga blink. Redan den nyligen körda spelreklamen, med nån gubbe i björnpäls, blinkade störande, men jag försökte stå ut. Nu gick det inte längre. Mår helt enkelt för dåligt av det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Edin:

Drog igång en Samsung-kampanj idag som kör video och sedan blir stilla efter ett par sekunder, den kommer nog dyka upp även för dig, annars har det säkert något med kakor att göra.

Nu såg jag den - den dök upp längst ut till höger, inget ljud på som standard. Märkte den knappt. Ser inga problem med det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag kör utan adblock och gjort i många år. Problemet för mig är att viss reklam är med vit bakgrund och jag kör mörkt tema. Likaså är viss reklam väldigt störig medan andra är helt ok. Har funderat på att köra igång det igen men håller ut lite till och ser om något ändras. Tänkte bara ge lite feedback.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sådär, då fick jag lite animerad reklam också *startar adblock*. Säg till när ni ta bort animerad reklam så stänger jag av adblock igen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Något att fundera på är att införa en modell där man betalar en viss summa per månad för att stötta sidan och då slippa annonser.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av vlachos:

Något att fundera på är att införa en modell där man betalar en viss summa per månad för att stötta sidan och då slippa annonser.

Funderat och räknat många om, det är inte aktuellt i dagsläget men kan såklart förändras i framtiden.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Funderat och räknat många om, det är inte aktuellt i dagsläget men kan såklart förändras i framtiden.

Nu har jag tröttnat på Samsungreklamen och att inget görs åt reklamproblemen som är återkommande genom åren. Tråkigt att ni inte utvecklar er genom merch, medlemskap eller några andra inkomstkällor än reklam. Ni har liksom stannat upp.

Jag blev nu Fz-supporter och sätter igång adblock för Sweclockers och FZ.

Kommer ibland sätta igång reklamen någon dag för att jag vill se den egentligen, så länge det är stillbild och drar 0% i CPU. Kommer tyvärr missa en del sponsrade artiklar tror jag också vilket är tråkigt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Lagers:

Nu har jag tröttnat på Samsungreklamen och att inget görs åt reklamproblemen som är återkommande genom åren. Tråkigt att ni inte utvecklar er genom merch, medlemskap eller några andra inkomstkällor än reklam. Ni har liksom stannat upp.

Jag blev nu Fz-supporter och sätter igång adblock för Sweclockers och FZ.

Kommer ibland sätta igång reklamen någon dag för att jag vill se den egentligen, så länge det är stillbild och drar 0% i CPU. Kommer tyvärr missa en del sponsrade artiklar tror jag också vilket är tråkigt.

Gör så du! Merch och medlemskap är fortsatt inga alternativ till reklam på vår lilla marknad men har du idéer med andra beräkningar är du välkommen att komma förbi och presentera. Det är en stående inbjudan till alla medlemmar.

God Jul Lagers och tack att du delar med dig av dina tankar och val.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en relativt ny "trend", med annonsblockerare & inget som kommer minska. Snarare så kommer man börja använda dom mer och mer.

Som företag får man anpassa sig & hitta på någon ny ide som drar in pengar. Erbjud något attraktivt som kostar en slant i stället!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av AllMessedUp:

Det är en relativt ny "trend", med annonsblockerare & inget som kommer minska. Snarare så kommer man börja använda dom mer och mer.

Som företag får man anpassa sig & hitta på någon ny ide som drar in pengar. Erbjud något attraktivt som kostar en slant i stället!

Tror jag med, dvs att annonser mer går mot opt-in och det kommer att självreglera sig som du är inne på. Är nog snäppet värre för de företag som tjänsteutvecklade mot att sälja ut vår integritet.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Rent ekonomiskt är detta mycket lätt: reklam är ett nollsummespel - reklamköparna köper så mycket reklam som de har budget för, och går priserna ner så köper de för precis lika mycket, inte mer. Reklamens utgifter som procent av BNP är konstant över en konjunkturcykel, men den rör sig först, så nu går säkert reklamköparnas budget ner kraftigt. Då gäller det för säljarna - annonsnätverken - att konkurrera, och de accepterar de allt vidrigare reklam.

Således är det nu när ekonomin går ner som man skall lansera sina medlemsprogram där man köper sig ur reklam. Det kan verka ologiskt, när alla får mindre i plånboken, men priset på en reklamplats går ner mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu såg jag den - den dök upp längst ut till höger, inget ljud på som standard. Märkte den knappt. Ser inga problem med det.

Märkligt att någon som är "inofficiell ambassadör" inte tycker video-reklamer är dåligt på sidan.

Gränsen för dig går alltså vid automatiskt uppspelning med ljud på?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Antar att detta har skrivits om i tråden(har ej läst den) men jag skulle tänka mig betala(vet inte exakt men någonstans mellan 50-100kr) per månad och få sidan reklam fri istället för att använda adblocker.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Gör så du! Merch och medlemskap är fortsatt inga alternativ till reklam på vår lilla marknad men har du idéer med andra beräkningar är du välkommen att komma förbi och presentera. Det är en stående inbjudan till alla medlemmar.

God Jul Lagers och tack att du delar med dig av dina tankar och val.

Känns som du tog åt dig? Var inte meningen om du gjorde det.

Jag har skrivit om många förslag och diskuterat förut om detta med medlemskap och merch.
Merch och medlemskap kommer förstås inte kunna ersätta reklamintäkerna.

Men istället för att börja med en samsungfilm eller helsidoannonser (på båda sidor) så tror jag att ett medlemskap för vi inbitna Sweclockers-medlemmar borde kompensera denna förlust. Istället som det känns nu, att ni börjar tumma på vart gränsen går för oss medlemmar.

Vad är det ni är rädd för när det gäller medlemskap? FZ har nu 134 medlemmar (+mig) som ger er €3, €6, €10 varje månad. Fz är en mindre sajt så SweC borde få fler medlemmar än 134st. Detta täcker inte några löner varje månad, men kanske gör att ni slipper utvidga reklamutrymmet vilket gör att många av oss trogna läsare tittar på reklamen och även trycker på den av intresse.

Jag vill att det ska gå bra för Sweclockers och är här varje dag, och det är kanske därför jag och en del andra reagerar när man många gånger samma dag får se en reklamfilm mitt i flödet. Vi är vana vid stillbilder som inte stör men ändå fyller sin funktion. Ger annonsintäkter till er!
Jag har inte drivit företag och har säkert helt fel i allt jag har skrivit här uppe, jag är bara en läsare som har tankar om vad jag tror.

God Jul

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Lagers:

Känns som du tog åt dig? Var inte meningen om du gjorde det.

Tog åt mig som att jag lyssnar in, men jag menar också det jag skrev om att idéer och förslag är varmt välkomna! Så bara positiv ton från mitt håll. Inte uppgiven och känner absolut inte att utvecklingen står still, snarare finns det väldigt bra saker igång. Vissa har pausats pga lågkonjunkturen tills det vänder upp igen.

Annonserna är en historia för sig och jag hoppas det kan komma fler positivt upplevda nyheter där framöver. Finns inga andra planer än att SweClockers & FZ är annonsfinansierat tills vidare. Synd att även en hel del innehåll blockas.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Känns som du tog åt dig? Var inte meningen om du gjorde det.

Jag har skrivit om många förslag och diskuterat förut om detta med medlemskap och merch.
Merch och medlemskap kommer förstås inte kunna ersätta reklamintäkerna.

Men istället för att börja med en samsungfilm eller helsidoannonser (på båda sidor) så tror jag att ett medlemskap för vi inbitna Sweclockers-medlemmar borde kompensera denna förlust. Istället som det känns nu, att ni börjar tumma på vart gränsen går för oss medlemmar.

Vad är det ni är rädd för när det gäller medlemskap? FZ har nu 134 medlemmar (+mig) som ger er €3, €6, €10 varje månad. Fz är en mindre sajt så SweC borde få fler medlemmar än 134st. Detta täcker inte några löner varje månad, men kanske gör att ni slipper utvidga reklamutrymmet vilket gör att många av oss trogna läsare tittar på reklamen och även trycker på den av intresse.

Jag vill att det ska gå bra för Sweclockers och är här varje dag, och det är kanske därför jag och en del andra reagerar när man många gånger samma dag får se en reklamfilm mitt i flödet. Vi är vana vid stillbilder som inte stör men ändå fyller sin funktion. Ger annonsintäkter till er!
Jag har inte drivit företag och har säkert helt fel i allt jag har skrivit här uppe, jag är bara en läsare som har tankar om vad jag tror.

God Jul

Sweclockers är ett seriöst forum med många anställda som kan lägga upp mat på bordet tack vare Swecklockers. Lägg till det kontor som Sweclockers också har som kostar pengar. Ditt förslag om betald medlemskap för att slippa annonser skulle inte räcka en procent. Jag använder reklam-blockerare på nästan alla andra sidor men inte här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammutman:

Sweclockers är ett seriöst forum med många anställda som kan lägga upp mat på bordet tack vare Swecklockers. Lägg till det kontor som Sweclockers också har som kostar pengar. Ditt förslag om betald medlemskap för att slippa annonser skulle inte räcka en procent. Jag använder reklam-blockerare på nästan alla andra sidor men inte här.

Varför andra sidor, men inte här? Jag brukade inte blockera reklam här heller då de var relativt acceptabla och kopplade till innehållet snarare än slumpvisa som något skräp från Google. Men nu skulle jag säga att Sweclockers reklam är ovanligt aggressivt för seriösa sidor. Flera simultana reklamfilmer och avbrott i scrolling på mobil.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tror jag med, dvs att annonser mer går mot opt-in och det kommer att självreglera sig som du är inne på. Är nog snäppet värre för de företag som tjänsteutvecklade mot att sälja ut vår integritet.

Ska man vara ärlig så har väl även SweClockers haft vissa utmaningar krring integriteten på senaste tiden även om det verkar varit ett misstag som nu är åtgärdat