Permalänk

XMP aktiverat, bootar inte.

Hej!

Gjorde nyligen en kraftig uppdatering utav min burk där jag började med att byta GPU till ett 3090 och märkte då ganska omgående att resten av min dator inte riktigt pallade med.
Så beslutade mig för att uppgradera CPU, MOBO, RAM samt kylare när man väl va i farten.

Det blev ett Asus rog strix z690-f gaming, i7 13700k, DDR5 och en Icue h100i elite lcd.

Vilken skillnad! Allt fungerar svin bra och man märker tydlig skillnad när man spelar.
Efter wows nya expansion så blev man sugen på att testa, med min gamla cpu så ticka jag ner till 50 fps i vissa områden.
Än så länge har jag inte varit under 100 med den nya cpun.

MEN! Efter att jag märkt att cpun blir rätt varm så ville jag undervolta den, vilket gick bra. Satt en offset på -0.075 i bios efter lite tester i intel tuning och gick från 95grader i cinbench till 82 med bättre scores (marginellt).

Väl igång med detta så tänkte jag att jag skulle dra igång XMP för att nyttja ramens fulla potential. Stock: 4800, ratade för: 5200, med andra ord inte de bästa ddr5orna på marknaden. Men fick dra ner någonstans för att hålla mig inom budget.
Körde XMP 2 i bios och boota upp men såg att de fortfarande låg på 4800.
Testade XMP 1 istället och med detta så vill datorn inte boota och ligger i en loop med svart skärm tills den tillslut kommer till att datorn är i SAFE MODE.
Efter 1 timmes trixande så lyckades jag tillslut komma in i bios igen och ändrade genast tillbaka till auto från xmp1.

Hur kommer detta sig? Kan det vara att mina ram inte är supportade för xmp på mitt moderkort? Moderkortet säger upp till 6400 oc men läser jag QVL listan så är inte just min modell med där.
Har jag köpt fel ram?

Länk till RAM: CORSAIR DDR5
Länk till MODERKORT: ASUS ROG STRIX z690

Värt att notera är att jag endast kör 1 cpu kabel till moderkortet istället för 2 då jag är av med mina extra kablar som hängde med nättagget. (ska beställas inom kort). ^
Eller kan det ha med min undervolt på cpun att göra?

Ha i åtanke att jag är relativt ny på OC, men försöker så gott jag kan.

Har ni några tips?
Tack!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

resetta bios och ta bort undervolten på cpu: och testa xmp1 om det funkar då, kan vara så att controllern på cpu:n inte vill hänga med med under volt kanske när du aktiverar xmp

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

läser jag QVL listan så är inte just min modell med där.
Har jag köpt fel ram?

Det kan vara så enkelt. Oftast vill de fungera ändå men om det helt enkelt vägrar att fungera och minnena inte finns med på listan så hade jag nog börjat där.
Hade själv ett liknande problem och efter jag bytte minne var alla problem borta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS till senaste? Mina ville inte heller flyga i XMP i början av denna burks liv innan en ny bios löste, och du har inte "mix and matchat" minnen? DDR5 är känsligt för använda icke parade stickor (mycket mer så än ddr4 skulle jag säga ) sen är det ju alltid en fördel köpa saker som är på QVL lista även om de borde fungera annars också

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

resetta bios och ta bort undervolten på cpu: och testa xmp1 om det funkar då, kan vara så att controllern på cpu:n inte vill hänga med med under volt kanske när du aktiverar xmp

Om jag resettar bios kommer jag tillbaka till samma bios version som va förinstallerat antar jag? FÖr va tvungen att köra bios flashback update innan jag hade i CPUN då det krävdes för att kicka igång med 13gen CPU.

Ska dock testa med att ta bort min undervolt, se om det hjälper.

Tack!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Det kan vara så enkelt. Oftast vill de fungera ändå men om det helt enkelt vägrar att fungera och minnena inte finns med på listan så hade jag nog börjat där.
Hade själv ett liknande problem och efter jag bytte minne var alla problem borta.

Ja kan ju vara så.
Sen kanske inte 4800 till 5200 egentligen spelar någon roll.
Vet du hur vida det funkar att returnera en öppnad produkt? För i så fall byter jag bara till några som är med på listan och hoppas på att det hjälper, så länge inte min test av att ta bort undervolten inte hjälper.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Skrivet av mahava:

Uppdaterat BIOS till senaste? Mina ville inte heller flyga i XMP i början av denna burks liv innan en ny bios löste, och du har inte "mix and matchat" minnen? DDR5 är känsligt för använda icke parade stickor (mycket mer så än ddr4 skulle jag säga ) sen är det ju alltid en fördel köpa saker som är på QVL lista även om de borde fungera annars också

Ja jag kör senaste BIOS, så länge det inte kommit någon ny update de senaste 3 dagarna.
Inget mix and match, utan kör ett kit på 2x16gb.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Om jag resettar bios kommer jag tillbaka till samma bios version som va förinstallerat antar jag? FÖr va tvungen att köra bios flashback update innan jag hade i CPUN då det krävdes för att kicka igång med 13gen CPU.

Ska dock testa med att ta bort min undervolt, se om det hjälper.

Tack!

nej den återställer inte, tar bara bort inställningarna du gjort till standard igen

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Ja kan ju vara så.
Sen kanske inte 4800 till 5200 egentligen spelar någon roll.
Vet du hur vida det funkar att returnera en öppnad produkt? För i så fall byter jag bara till några som är med på listan och hoppas på att det hjälper, så länge inte min test av att ta bort undervolten inte hjälper.

Bör går att returnera

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

nej den återställer inte, tar bara bort inställningarna du gjort till standard igen

Grymt, tusen tack!
Btw, snyggt bygge!!

Skrivet av ronz:

Bör går att returnera

Får helt enkelt snacka med Inet.
Tack!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Ännu en med detta problem, blev helt galen på denna skit för någon dag sedan. Ingen XMP och 2/4 M.2 slots hittades inte, bytte jag ut samma hårddisk till annan m.2 fungerade detta

Problemet z690 bräda med 13th gen ärn en firmware issue https://www.reddit.com/r/intel/comments/ygp06r/13900k_fix_for...

In på https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z690-f-...
Välj OS och välj drivrutiner

Under varje kategori får du klicka på Show more
Tar Chipset som exempel

Där visas bara Intel GNA V3.0.0.1457 for Windows 10 64-bit and Windows 11 64-bit.
Väljer du show more finns fler alternativ

Installera alla senaste drivisar och sedan går du över till BIOS & Firmware samma sak, glöm inte show more där med
förutom på BIOS. Viktigaste och det som skapar ditt problem är INTEL ME

Efter detta hittades 4/4 M.2 slots och XMP fungerade fin fint
Har bara mäkt att AI överklockningsprofilen inte funkar som den ska, den boostar för högt med låga spänningar

PM om du inte klurar ut det så kan vi chatta där!

Lycka till

Permalänk
Medlem

Läste inte allt först tillägg försiktig med undervolt, för lite volt kommer göra att datorn fryser, inga koder visas och du måste manuellt starta om den. Tog mig evigheter att klura ut varför, datorn frös men inte alltid, och inte vid stresstester utan mer i idle

Det andra med 12/13 gen och z690 som jag märkt är att om du har ett pci-e gen 4 kort och bräda och kör en gen 3 riser så kommer du även där få fel, har du en gen 3 riser, ändra den porten manuellt till gen 3

Permalänk
Skrivet av Deki90:

Ännu en med detta problem, blev helt galen på denna skit för någon dag sedan. Ingen XMP och 2/4 M.2 slots hittades inte, bytte jag ut samma hårddisk till annan m.2 fungerade detta

Problemet z690 bräda med 13th gen ärn en firmware issue https://www.reddit.com/r/intel/comments/ygp06r/13900k_fix_for...

In på https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z690-f-...
Välj OS och välj drivrutiner

Under varje kategori får du klicka på Show more
Tar Chipset som exempel

Där visas bara Intel GNA V3.0.0.1457 for Windows 10 64-bit and Windows 11 64-bit.
Väljer du show more finns fler alternativ

Installera alla senaste drivisar och sedan går du över till BIOS & Firmware samma sak, glöm inte show more där med
förutom på BIOS. Viktigaste och det som skapar ditt problem är INTEL ME

Efter detta hittades 4/4 M.2 slots och XMP fungerade fin fint
Har bara mäkt att AI överklockningsprofilen inte funkar som den ska, den boostar för högt med låga spänningar

PM om du inte klurar ut det så kan vi chatta där!

Lycka till

Har bara laddat ner LAN, BT och Audio därifrån än så länge.
Ska jag dra ner senaste CHIPSET med?
Sen Under BIOS så drog jag den senaste.
Men kan det vara CHIPSET som jag inte laddat ner som är boven? Tycker det känns märkligt att just dessa stickorna inte skulle vara kompatibla men den äldre av samma variant ska funka (Utgått)

Tusen tack för tipsen.
Återkommer DM om jag inte får ordning på det då du verkar ha koll på detta.

Skrivet av Deki90:

Läste inte allt först tillägg försiktig med undervolt, för lite volt kommer göra att datorn fryser, inga koder visas och du måste manuellt starta om den. Tog mig evigheter att klura ut varför, datorn frös men inte alltid, och inte vid stresstester utan mer i idle

Det andra med 12/13 gen och z690 som jag märkt är att om du har ett pci-e gen 4 kort och bräda och kör en gen 3 riser så kommer du även där få fel, har du en gen 3 riser, ändra den porten manuellt till gen 3

Ska testa dra bort min undervolt först och främst och testa igen.
Kör heller ingen Riser så borde inte vara några problem där.
Har den satt på AUTO just nu.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Kör allt under chipset (bara senaste) sedan senaste firmware utav varje

Permalänk
Medlem

Som sagt, återställ BIOS först. Funkar inte XMP1 så prova XMP2

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Som sagt, återställ BIOS först. Funkar inte XMP1 så prova XMP2

Kommer inte funka förän han gör firmware updateringen
Finns på ROG forumen från deras moderatorer, dock ligger denna nere så kan inte länka det