Tunna Radeon RX 7000-lager möjlig risk till lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Tunna Radeon RX 7000-lager möjlig risk till lanseringen

Enligt uppgifter till Igor's Lab kan det bli skral tillgänglighet och uteblivna partnerkort de första veckorna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Noelia kan du be Kalle låna ut hans ex som han testar detta nu till mig. Jag behöver låna det några månader för att säkerhetsställa att Kalle inte behandlat kortet illa på något sätt.

Permalänk
Medlem

Veckans överraskning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Lägg av, ge inte scalpers några ideer nu.

Permalänk
Medlem

Color me shocked!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dinkefing:

Noelia kan du be Kalle låna ut hans ex som han testar detta nu till mig. Jag behöver låna det några månader för att säkerhetsställa att Kalle inte behandlat kortet illa på något sätt.

Vi kan köra delad vårdnad, hur ser du på konceptet varannan vecka? Funkar det med barn och hundar borde det ju gå lika bra med ett grafikkort!

Permalänk
Medlem

Känns som amd har alltid dålig tillgång med sina grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nu är det faktiskt så att INGEN såg det komma...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av landmarks:

Vi kan köra delad vårdnad, hur ser du på konceptet varannan vecka? Funkar det med barn och hundar borde det ju gå lika bra med ett grafikkort!

Du glömde bort att Nvidias 12pin adapter bara bör kopplas in 30 gånger sedan bytas

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att se till att priset inte droppar, eller att butiker inte börjar prisfighta, klart konkurrenshämmande

Men antagligen har AMD inte kapacitet att leverera mer så det kanske inte är någon taktik med i bilden

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Känns som amd har alltid dålig tillgång med sina grafikkort.

Det är väl för att de oftast tjänat mer på att producera fler CPUer på de kiselplattor de beställer från TSMC. Men nu säljer tydligen inte Ryzen 7000 riktigt lika bra som tidigare generationer så vi kanske kan hoppas på fler plattor som vigs till GPUer?

Jag är inte särskilt hoppfull dock.

Permalänk
Medlem

Papermaster vet hur man gör papperslanseringar

Permalänk
Medlem

Ok, så AMD lanserar ett icke existerande grafikkort till ett lågt pris å pressar Nvidia till att sänka, vad kan bli konsekvensen av det tro...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bästa sättet att se till att priset inte droppar, eller att butiker inte börjar prisfighta, klart konkurrenshämmande

Men antagligen har AMD inte kapacitet att leverera mer så det kanske inte är någon taktik med i bilden

Nej, om tillgången på AMD-kort blir dålig så gynnar det troligtvis bara Nvidia, det lär öka efterfrågan på 4080 om inget annat. Nvidia har ju lämnat målet öppet för AMD med sin prissättning, men risken är väl att AMD vanan trogen gör självmål istället.

Permalänk
Medlem

Det ser bara mörkare och mörkare ut när det ska lanseras, men tyvärr de är så vi har det i världen och speciellt när man lägger fokus på att par specifika länder ska producera allt till alla. Hade man spridit ut produktioner där varje land tar sitt ansvar och inte gör sig beroende av andra länder men ändå bra balans på samarbete och inte utnyttja andras, hade vi haft det annorlunda idag och mer effektivare produktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

så länge priset inte ökar och det finns god tillgänglighet senare i Januri så kan jag vänta till Januri, bara jag inte behöver betala Nvidia priser för ett AMD chiplet kort som näst in till lovats vara mycket billigare av AMD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vet ni vad som skulle göra det här ännu roligare?

Lanseringspriser En favorit i repris och bli hatad på nytt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Det ser bara mörkare och mörkare ut när det ska lanseras, men tyvärr de är så vi har det i världen och speciellt när man lägger fokus på att par specifika länder ska producera allt till alla. Hade man spridit ut produktioner där varje land tar sitt ansvar och inte gör sig beroende av andra länder men ändå bra balans på samarbete och inte utnyttja andras, hade vi haft det annorlunda idag och mer effektivare produktion.

flera bolag inom IT / PC håller på med att sprida ut sina ägg, istället för att ha alla äggen i samma korg.
men det är inte Nvidia & AMD som jag menar då. det är andra bolag som jag konsultar på som öppet på kontoren och Team´s möten diskuterar alt, och eventuell IT Infra uppbyggnad i div andra länder för tillverkning av tex Datorer osv.
så jag håller tummarna att liknande vindar blåser även hos AMD och Nvidia.
Intel vet vi ju att de vill ha tillverkning hemma i staterna. iaf en del av den.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag verkligen gillar designen på AMDs referenskort, och skulle inte tacka nej till ett referens 7900XTX. Drömmar är väl vad man har råd med nuförtiden vad gäller denna hobby.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt att AMD inte kan tillverka tillräckligt med kort sen verkar Nvidia ha mer än de kan sälja förutom av RTX 4090 och vill halvera sina bokningar hos TSMC

Permalänk
Medlem

Knepigt att partnerkorten inte får vara med vid säljstart, och dessutom missa julhandeln. Vem tyckte det var en lysande idé?

Permalänk
Medlem

Here we go again

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Noelia kan du be Kalle låna ut hans ex som han testar detta nu till mig. Jag behöver låna det några månader för att säkerhetsställa att Kalle inte behandlat kortet illa på något sätt.

Får bli avslag på erbjudandet av anledningarna att jag befinner mig under embargo gällande datum när vi får korten för testning samt av anledning två att jag heter Calle med "C".

Permalänk
Medlem

Det känns väl som det varit skralt i 10 år nu? 7970 var ju inte tillgänglig förrens månader senare, samma med vega och andra

Permalänk
Medlem

Tilldelningen känns lite skum. Att det kommer vara betydligt färre kort än efterfrågan tvivlar jag inte på men med en så stor region som Europa, Mellanöstern och Afrika och att ETT land skulle få 30% av hela tilldelning stinker för mig.

Jag tar det för vad det är, ett rykte som är väldigt löst.

Permalänk
Medlem

Brukar ändå va folk köper Nvidia så varför ens göra kort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Känns som amd har alltid dålig tillgång med sina grafikkort.

Är väl Apple som lyckades ta de största små-nm beställningarna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Tilldelningen känns lite skum. Att det kommer vara betydligt färre kort än efterfrågan tvivlar jag inte på men med en så stor region som Europa, Mellanöstern och Afrika och att ETT land skulle få 30% av hela tilldelning stinker för mig.

Jag tar det för vad det är, ett rykte som är väldigt löst.

Det är ju fritt fram för alla i EU att köpa från Tyskland. Ja, alla andra också faktsikt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Det känns väl som det varit skralt i 10 år nu? 7970 var ju inte tillgänglig förrens månader senare, samma med vega och andra

Lanseringen av AMD Radeon HD 7970 var faktiskt en rolig historia. På den tiden när det släpptes grafikkort fanns de ofta i lager och höll ofta MSRP om de tog slut samma dag, och dök upp på butikshyllorna på nytt.

Oktober 2011 släppte AMD sin shitshow FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer". Snabbspola till tidigt december när vi media blir briefade om Radeon HD 7970. Vi skulle få så lång tid på oss, att göra saker i lugn och ro, osv. Första gången nånsin jag kan minnas som ett företag uttryckte sig på så sätt. Embargodatumet sattes till 9 januari 2012.

Från ingenstans skickade AMD huxflux ut ett mail om att de vill avsluta året "storslaget" (gjuta olja på vågorna efter Bulldozer) och flyttade fram datumet till 21 december 2011. Jag skrev på den tiden för NordicHardware och vi fick inget testexemplar (men hade på omvägar säkrat ett inför det ursprungliga lanseringsdatumet...), men SweClockers var en av tio medier i Europa som fick ett direkt från AMD. Det nya datumet varit dock mindre roligt för vissa som fick stuva om i sin planering inför jul, har @emilakered och @JonasT återkommande berättat om bittert.

Long story short, det är av det här skälet som tillgången på Radeon HD 7970 var låg vid lansering. Sidospår, men jag tycker om onödiga utläggningar och historieskrivningar om saker som varit, vilket kanske märks på introsidorna till alla recensioner jag bidrar till.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner