Permalänk
Medlem

Vad ska man göra på julafton?

Jobbar dagarna innan och barnen kommer först på annandagen, så har bara helgen, så längre resor går bort.

Begränsad ekonomi, inte speciellt förtjust i varken mediakonsumption eller spel och har i princip inga hobbies i övrigt.

Till råga på allt vegetarian, så någon hotellnatt med julbord lockar inte heller.

Funderar på att ta någon längre promenad i närheten och kanske ta med stormkök och laga lite mat (men ingen övernattning), men det är lite väderberoende. (Inte så sugen om det regnar eller är svinigt kallt, har inte kläder för det).

En annan idé är att hitta en sjukt lovande bok och bänka sig framför en brasa med en stor kanna te hela dagen, men då gäller det att hitta den där boken bara..

Några andra spontana kul idéer?

Permalänk
Medlem

Ta det som en vanlig dag, vilken som helst. Som det ju ändå är för majoriteten av människorna på jorden. Fira julen på annandagen när barnen kommer.

För mig är högtider/helger betydelselösa i sig, och bara intressanta när de delas med andra. Om jag är förhindrad att umgås med andra en viss högtid/helg blir det helt vanliga dagar för mig. Jag firar inte mina egna födelsedagar, t ex.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Du kan se om det finns ett soppkök eller matbjudning för behövande som kanske behöver en hjälpande hand och sprida glädje bland de som inte har det så lätt.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av backlulund:

Du kan se om det finns ett soppkök eller matbjudning för behövande som kanske behöver en hjälpande hand och sprida glädje bland de som inte har det så lätt.

This! 👆

Riktigt bra idé. Är själv inget stort fan av julen och har funderat på att köra soppköket. Skönt att kunna ge något tillbaka till folk som behöver hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Du kan se om det finns ett soppkök eller matbjudning för behövande som kanske behöver en hjälpande hand och sprida glädje bland de som inte har det så lätt.

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av backlulund:

Du kan se om det finns ett soppkök eller matbjudning för behövande som kanske behöver en hjälpande hand och sprida glädje bland de som inte har det så lätt.

Detta var det bästa jag hört på länge! <3

Ett följdtips är att ta kontakt med sin lokala församling, diakonin där brukar ha stenkoll på dessa initiativ (ja, man får hjälpa till även om man inte är medlem/troende)
Annars brukar där även finnas grupper för liknande på facebook om man använder detta.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna gå runt å vara jultomte hos vänner, bekanta och grannar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ta det som en vanlig dag, vilken som helst. Som det ju ändå är för majoriteten av människorna på jorden. Fira julen på annandagen när barnen kommer.

För mig är högtider/helger betydelselösa i sig, och bara intressanta när de delas med andra. Om jag är förhindrad att umgås med andra en viss högtid/helg blir det helt vanliga dagar för mig. Jag firar inte mina egna födelsedagar, t ex.

Jo det blir det ju indirekt, men vill ändå ha något planerat. Annars finns det bara risk för att man sitter och tycker synd om sig själv.

Skrivet av backlulund:

Du kan se om det finns ett soppkök eller matbjudning för behövande som kanske behöver en hjälpande hand och sprida glädje bland de som inte har det så lätt.

Det var faktiskt planen för två år sedan, men hittade inget direkt då. Men kom samtidigt på det rätt sent, så det ska jag ta och kolla upp!

Permalänk
Medlem

För 2 år sedan mådde jag rätt dåligt, var hemma själv och kände inte för sitta helt ensam på julafton.
Kontaktade kyrkan (är inte troende och inte ens medlem i Svenska kyrkan) och de hade "soppkök" för behövande på julafton så jag anmälde mig.

Det var riktigt bra minne. Jag hjälpte inte bara andra, jag blev själv hjälpt då jag slapp ångesten jag hade för sitta helt ensam på Julafton och må dåligt.

Annars är det ju ladda upp med lite böcker och mysa om man gillar läsa böcker.
Unnar folk som kan sitta och läsa böcker i lugn och ro. Försökt men fungerar inte för mig ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jobbar dagarna innan och barnen kommer först på annandagen, så har bara helgen, så längre resor går bort.

Begränsad ekonomi, inte speciellt förtjust i varken mediakonsumption eller spel och har i princip inga hobbies i övrigt.

Till råga på allt vegetarian, så någon hotellnatt med julbord lockar inte heller.

Funderar på att ta någon längre promenad i närheten och kanske ta med stormkök och laga lite mat (men ingen övernattning), men det är lite väderberoende. (Inte så sugen om det regnar eller är svinigt kallt, har inte kläder för det).

En annan idé är att hitta en sjukt lovande bok och bänka sig framför en brasa med en stor kanna te hela dagen, men då gäller det att hitta den där boken bara..

Några andra spontana kul idéer?

Det går ju inte att slå det som redan är tipsat om att hjälpa andra. Men hittar du inget så finns det inte så mycket mysigare saker än att sitta framför en brasa och eller bara sitta och lyssna på en pod/bra musik.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har kommit över det jobbiga med att vara ensam / inte fira utan barnen, men man vill ändå hitta på något lite mer speciellt. Man kan behöva det som någon form av avkoppling och avslut på ett (framförallt i år) tufft år.

Kan inte se att Kyrkan anordnar något i stan dock.

Så får nog bli en promenad, antingen i stan eller i skogen beroende på väder, tända en brasa och försöka hitta en bra bok att läsa samt någon kul mat att laga.