Tunna Radeon RX 7000-lager möjlig risk till lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Lanseringen av AMD Radeon HD 7970 var faktiskt en rolig historia. På den tiden när det släpptes grafikkort fanns de ofta i lager och höll ofta MSRP om de tog slut samma dag, och dök upp på butikshyllorna på nytt.

Oktober 2011 släppte AMD sin shitshow FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer". Snabbspola till tidigt december när vi media blir briefade om Radeon HD 7970. Vi skulle få så lång tid på oss, att göra saker i lugn och ro, osv. Första gången nånsin jag kan minnas som ett företag uttryckte sig på så sätt. Embargodatumet sattes till 9 januari 2012.

Från ingenstans skickade AMD huxflux ut ett mail om att de vill avsluta året "storslaget" (gjuta olja på vågorna efter Bulldozer) och flyttade fram datumet till 21 december 2011. Jag skrev på den tiden för NordicHardware och vi fick inget testexemplar (men hade på omvägar säkrat ett inför det ursprungliga lanseringsdatumet...), men SweClockers var en av tio medier i Europa som fick ett direkt från AMD. Det nya datumet varit dock mindre roligt för vissa som fick stuva om i sin planering inför jul, har @emilakered och @JonasT återkommande berättat om bittert.

Long story short, det är av det här skälet som tillgången på Radeon HD 7970 var låg vid lansering. Sidospår, men jag tycker om onödiga utläggningar och historieskrivningar om saker som varit, vilket kanske märks på introsidorna till alla recensioner jag bidrar till.

Alltid kul med en anekdot om svunna tider

Minns hur bittra toner det var angående detta i flertalet videos

Verkar dock som att AMD tog detta som en framgångssaga med tanke på hur det sett ut efter den lanseringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltid kul med en anekdot om svunna tider

Minns hur bittra toner det var angående detta i flertalet videos

Verkar dock som att AMD tog detta som en framgångssaga med tanke på hur det sett ut efter den lanseringen?

Ja finns det något företag som kan klanta till lanseringar så är det AMD. Otroligt usla. Och då är det inte direkt så att deras direkta konkurrenter är bra på det heller.

Permalänk
Medlem

Aja tycker alla bara ska ta det lugnt och inte betala några fantasipriser. Vänta tills priset är rätt. Kolla vad som händer med nya Ryzen serien. AMD blir tvungna att sänka priserna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Aja tycker alla bara ska ta det lugnt och inte betala några fantasipriser. Vänta tills priset är rätt. Kolla vad som händer med nya Ryzen serien. AMD blir tvungna att sänka priserna.

Handlar nog snarare om att de beställde för mycket innan de kunde anpassa produktion efter efterfrågan.

Frågan är väl snarare om deras sänkning består då det är en temporär drive från amd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Skulle inte förvåna mig det minsta om det endast kommer in ~25 kort, 7900 XTX och XT, till Sverige på lanseringsdagen och någon gång i januari så kommer det in ~12 kort till som inte han komma fram innan lanseringen. I Februari är det Kinesiskt nyår så vi kanske får se någon form av volym på korten till slutet av Mars. Nää, nu ska jag nog vara lite positiv istället för jag hoppas på att det kommer in någon form av vettig volym så att priserna inte springer iväg. Sedan så ser jag fram emot SweC test av båda korten men för min del lutar det åt XTX men får se vad prestandatesterna säger.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Misstänker att detta endast gäller referensmodeller. Referenskorten hade väl ett mindre lagersaldo (visst, dom försvann fort som...... men) än partners vid förra release om jag minns rätt.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nvidia kör med artificiell brist o AMD har inte några volymer….det e kört IGEN!
Grafikkortsmarknaden är VERKLIGEN körd!

….Undrar hur länge detta ska hålla i sig….

Skrivet av Jacob:

Vet ni vad som skulle göra det här ännu roligare?

Lanseringspriser En favorit i repris och bli hatad på nytt.

Pricken över i. ”När det inte kan bli värre”.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Varför gör de bara inte så man kan förboka ett kort? Fukar ju med tex bilar o annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Ja, alltså, det är ju alltid lite brist i början när denna typ av produkter lanseras? Visst, det var lite extremt när det gällde 3000/6000 serierna. Men kort flyger ju typ alltid av hyllorna när de är nya, gäller ju många fysiska produkter med högt tryck på.

Sen efter ett tag möter tillgången efterfrågan och de börjar konsekvent finnas i lager och därefter brukar priset börja falla lite, fler produkter som riktas till andra prisklasser lanseras osv osv. Är ju liksom inget nytt eller missar jag något uppenbart här? Jag har inte väntat mig högar av kort på butikshyllorna den 13e i varje fall.

Men ser oavsett fram emot tester 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, om tillgången på AMD-kort blir dålig så gynnar det troligtvis bara Nvidia, det lär öka efterfrågan på 4080 om inget annat. Nvidia har ju lämnat målet öppet för AMD med sin prissättning, men risken är väl att AMD vanan trogen gör självmål istället.

Alltså, det har tjatats om konkurrens och prispress så länge jag har varit, men det här är en bransch med enorma etableringshinder och därför ett oligopol, vilket det ju fortsätter vara även om t.ex. Intel skulle ta sig in på banan och vi fick ett tredje företag. Som sådant är det enormt prisstabilt. Inflationsjusterat och prissatt i dollar så har jag köpt mellanklasskort för ganska exakt samma pris i 25 år. Nu verkar MSRP ha lyft en smula dock, ett RTX 4060 borde nog lanseras runt 300$ sett till historiska priser, men det hamnar väl snarare upp mot 350$ kanske? Men det kanske inte är så underligt att det tog ett kliv uppåt de senaste åren som det sett ut i omvärlden.

Så det vi ska hålla tummarna för är att inte AMD tappar det helt som de gjorde ett tag på CPU-marknaden, då dör utvecklingen och vi får monopolpriser från det enda företaget som levererar kompetenta produkter.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt uppgifter till Igor's Lab kan det bli skral tillgänglighet och uteblivna partnerkort de första veckorna.

Läs hela artikeln här

Vad förvånande i sådana fall. Papperslanseringar är ju något helt nytt i denna bransch.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD har gett upp, och det här var ju inga roliga nyheter. Var lite sugen på deras nya kort faktiskt, men att få tag på ett blir nog inte lätt.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Vi kan köra delad vårdnad, hur ser du på konceptet varannan vecka? Funkar det med barn och hundar borde det ju gå lika bra med ett grafikkort!

Det går jag med på! Noelia du är suverän!

Skrivet av CrispVanDahl:

Får bli avslag på erbjudandet av anledningarna att jag befinner mig under embargo gällande datum när vi får korten för testning samt av anledning två att jag heter Calle med "C".

Men attans då! Noelia lovade! Ka...Calle jag får ursäkta!

Ser fram emot testet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korda:

Känns som att AMD har gett upp, och det här var ju inga roliga nyheter. Var lite sugen på deras nya kort faktiskt, men att få tag på ett blir nog inte lätt.

Klart de inte har gjort. Det handlar till stora delar om vem som lyckas beställa kretsar och i hur många antal.
Hade de inte rådit brist så hade PS5 varit tillgängligt hela tiden men så är det ju inte.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Läser runt lite att AMD's nya kort inte alls i närheten av lika energieffektiva som Nvidias nya de drar konstant på gränsen till deras max tdp och till skillnad från nvidias som drar en bra under deras tdp. Och inte lika snabba som många hoppades på.

Tråkigt att läsa faktiskt. Mina förväntningar föll pladask just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Läser runt lite att AMD's nya kort inte alls i närheten av lika energieffektiva som Nvidias nya de drar konstant på gränsen till deras max tdp och till skillnad från nvidias som drar en bra under deras tdp. Och inte lika snabba som många hoppades på.

Tråkigt att läsa faktiskt. Mina förväntningar föll pladask just nu.

Vart har du läst runt någonstans?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Vart har du läst runt någonstans?

Läckor från de som testar korten just nu. Endast syntetiska benchmarks har läckt ut men tror även spel kommer prestera sämre. Tror det har med att göra hur amds chiplets hanterar fp32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Läckor från de som testar korten just nu. Endast syntetiska benchmarks har läckt ut men tror även spel kommer prestera sämre.

Linka gärna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Läckor från de som testar korten just nu. Endast syntetiska benchmarks har läckt ut men tror även spel kommer prestera sämre.

Är väl bara ett test som läckt på ett kort som dom antagligen inte hade rätt drivrutiner till..
Men skicka gärna dina läckor.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Är väl bara ett test som läckt på ett kort som dom antagligen inte hade rätt drivrutiner till..
Men skicka gärna dina läckor.

https://videocardz.com/newz/first-amd-radeon-rx-7900-xtx-7900...

Om AMDs kort kör på gränsen på deras tdp då är det ett stort minus för AMDs sida. Förvånar mig inte att AMDs kort ständigt har en stor hype innan lansering men nästan helt missar mållinjen när väl resultaten väl kommer ut.

Permalänk
Medlem

Ja TimeSpy såg verkligen inte bra ut. Vcardz läckor brukar stämma, stor besvikelse i så fall.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ja TimeSpy såg verkligen inte bra ut. Vcardz läckor brukar stämma, stor besvikelse i så fall.

Vad säger Calle om detta? Jag ser hans besvikelse redan härifrån! AMD förstörde julen.