Från 100/100 - 250/250 och massor av stutter i spel.

Permalänk

Från 100/100 - 250/250 och massor av stutter i spel.

Står lite handfallen. Har ökat från 100-lina (fiber) till 250. Fiber. Sedan dess har jag urdålig prestanda i nätintensivaspel som FS2020. Det hackar och har sig något helt enormt. Snudd på ospelbart. Ansluten via ethernet till Routern (behövde inte byta till deras nya F1 router fick jag veta), utan är kvar på deras F@st-router. Sageam eller vad den heter.

Hastigheten mätt via bredbandskollen är riktigt bra - MEN - det är ändå något annat som känns fel. Detta lagg och hack i spelet gör mig tokig. Tror inte det är något som ändrats i spelet vad jag vet...ingen annan verkar rapportera om detta.

Så då vette tusan om det ÄNDÅ har något med routern och bytet av hastighet hos mig att göra? Kan det bli "fel" på något sätt? Kan jag kolla något annat, förutom ren hastighet, hur nätet mår osv...från mig och ut främst men även om jag kan testa mot Microsofts servrar på något vis?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Hur fungerar andra spel? Att det ska uppstå stutter i ett modernt spel kräver ju att uppkopplingen är riktigt, riktig kass. Jag spelar tex. 95% på wifi utan stutter. Så du borde ganska enkelt kunna märka om det är sådana problem i valfritt annat spel. Har du tex. kolla fast.com med "extra info" så du ser latens vid belastning? Den är för mig ~5ms oavsett last eller inte med 250.

Permalänk
Medlem

Ring din internetleverantör och be dem undersöka anslutningen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Ring din internetleverantör och be dem undersöka anslutningen.

Hmm.

Hade strul med 2.4Ghz nätet när vi hade bytt (fick typ under 10 procent i hastighet av vad jag skulle ha). På 5Ghz är allt som det "ska". De kollade då lite allmänt och det såg bra ut. Använder inte 2.4 men det var en enormt mycket sämre skillnad än tidigare (på 100/100) vilket jag fann märkligt. Så där kändes det konstigt med. Har nu helt stängt av 2.4 då jag inte använder det.

Nu är ju FS2020 hyperkänsligt för störningar på nätet verkar det som, men låt säga CS:GO rullar på bra. Innebär det att det är "okej" eller kan det skilja? Sen har vi ju servrarna hos Mircosoft, men de har aldrig presterat så här illa. Man blir lite brydd och kanske lite förvirrad, men jag fick för mig att byte av hastighet och problemen i spelet kom snudd på samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av sandos:

Hur fungerar andra spel? Att det ska uppstå stutter i ett modernt spel kräver ju att uppkopplingen är riktigt, riktig kass. Jag spelar tex. 95% på wifi utan stutter. Så du borde ganska enkelt kunna märka om det är sådana problem i valfritt annat spel. Har du tex. kolla fast.com med "extra info" så du ser latens vid belastning? Den är för mig ~5ms oavsett last eller inte med 250.

Ska kolla. Bara kört Bredbandskollen. Tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Ska kolla. Bara kört Bredbandskollen. Tack.

Ligger på 12 ibland, 13, 18 ms här, men det borde ju inte....vara något problem. Men mycket tyder väl på att det kan vara något hos Microsoft då eller? Det brukar bli ett ramaskri om något sådant här ligger hos MS, men inte sett något direkt denna gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Men inte bytt operatör?

Permalänk
Skrivet av maDa:

Men inte bytt operatör?

Nee.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hmm.

Hade strul med 2.4Ghz nätet när vi hade bytt (fick typ under 10 procent i hastighet av vad jag skulle ha). På 5Ghz är allt som det "ska". De kollade då lite allmänt och det såg bra ut. Använder inte 2.4 men det var en enormt mycket sämre skillnad än tidigare (på 100/100) vilket jag fann märkligt. Så där kändes det konstigt med. Har nu helt stängt av 2.4 då jag inte använder det.

Nu är ju FS2020 hyperkänsligt för störningar på nätet verkar det som, men låt säga CS:GO rullar på bra. Innebär det att det är "okej" eller kan det skilja? Sen har vi ju servrarna hos Mircosoft, men de har aldrig presterat så här illa. Man blir lite brydd och kanske lite förvirrad, men jag fick för mig att byte av hastighet och problemen i spelet kom snudd på samtidigt.

Jag menade att de primärt skulle undersöka paketförluster på själva linan från deras utrustning till din CPE/router. Kan vara att de fysiskt bytt din anslutningspunkt när du gick över till 250/250 och att det är något i den hårdvaran/porten som strular, vilket orsakar dina problem.

Tolkar ditt svar som att du kör trådlöst, har du provat koppla in en nätverkskabel? Har du samma problem då?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Hur blir det om du tar och testar att spela det spelet med tråd i stället. Fungerar det helt ok med tråd så kan du ju utgå från att felet inte ligger på (internetISP) och komma fram att felet faktiskt är någonstans hemma.

Kanske flyttade du på något eller så har en granne fått ny router eller grejer men någon som stör trafik. i routern bör du kunna byta kanal så det skulle jag nog prova med först. Googla hur du gör bör stå i PDF manual. har du uppdaterat routerns programvara? Om du inte har så ska du göra det !

En sak som kan hända är att den där "burken" du talar om faktiskt har något fel som gör att den blir överansträngd på något sätt och då stänger den av någon sak inne i burken. Felet dör aldrig aldrig upp på den lägre hastigheten men nu när du kramar ur siste skiten till max av dess kapacitet så märks det då den helt stänger av för att skydda något.

Detta kan märkas om du känner på den, varm får den vara men säg att den är så het att det närmar sig att vara obehagligt att ta på den eller du tänker att nu smälter snart plasten då har du nog felet där. Också så att samma sak kan hända på en sån där strömomvandlare som kan lägga av i bland så du kan känna på den också. Den kan också vara på väg att lägga av ger då fel strömstyrka. Man kan då känna att den är het eller om man råkar ha tillgång till strömmätare och mät men då ska man veta att om vi säger att det står på att den ska ge 12 V att det står 11 komma något... Det kan vara helt ok ändå men inte om den är skållhet och den bör absolut inte visa närmare 13 v.

Men främst gå på om den är het och lunkar det bränt är det bara att kassera.

jag har vart med om detta på D-link, min la av och betedde sig lite så där lurigt innan som du skriver. jag hittade en strömomvandlare i sophuset med samma specifikation men som kunde ge dubbla watt och den är helt kall vid drift och den D-linken gick helt utan problem i fem år till. jag det är nog inte alls ovanligt att någon inköpare tittat på Specifikation och tror att om det står 15W på routern så kan man köpa en strömomvandlare som är specad 15 W men nej... Det blir katastrof, kanske ett bra märke orkar men nån billig skit från Kina ryker inom något år. man bör hålla sig runt 25% över och unvika Kina eller om man råkar ha något från kina så kör på det dubbla.

har du någon annan "Strömadapter" som folk brukar kalla den, kolla noga bara vad din telaburk ska ha och var noga på om det är AC eller DC volt och det är jättenoga på om det är DC eller AC. Den ska polvändas rätt och är det märkt med en minusymbol och plusymbol så är det så det är. Det brukar stå på grejerna.

Det är väl något av det du själv kan kolla förutom drivrutiner och den biten. Något vagt anar jag att det kan vara spelet som är känsligt för du ju provat med CS som faktiskt är latencykrävande det också. ??? låter lite märkligt...

Har du installerat chipsettets drivrutiner som finns på moderkortiverkarens hemsida, sök upp det moderkort du har vad noga att det är exakt och installera den drivrutinen,

Jag förutser att du självklart installerat ditt grafikkorts drivrutin.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Trådstartaren har ju skrivit att hen använder nätverkskabel direkt till routern så man kanske inte ska lägga så mycket krut i att felsöka trådlösa.

Vad är det du uppfattar som "hackar"? Spela gärna in en liten video från spelet och ladda upp till Youtube så att vi andra kan se samma problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Jag menade att de primärt skulle undersöka paketförluster på själva linan från deras utrustning till din CPE/router. Kan vara att de fysiskt bytt din anslutningspunkt när du gick över till 250/250 och att det är något i den hårdvaran/porten som strular, vilket orsakar dina problem.

Tolkar ditt svar som att du kör trådlöst, har du provat koppla in en nätverkskabel? Har du samma problem då?

Nej, Ethernet på maskinen som strular - men hade väldigt konstig (låg) hastighet på 2.4Ghz WiFi efter vi ökade hastigheten. Ville bara nämna det, då det kändes märkligt. Telia verkade dock inte kunna se några problem när jag ringde om den biten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Trådstartaren har ju skrivit att hen använder nätverkskabel direkt till routern så man kanske inte ska lägga så mycket krut i att felsöka trådlösa.

Vad är det du uppfattar som "hackar"? Spela gärna in en liten video från spelet och ladda upp till Youtube så att vi andra kan se samma problem.

Nja, alltså då kommer det komma med en massa störningar i form av fps drops osv eftersom spelet är så intensivt i sig självt. Alltså, ja...det flyter inte...det hackar...småhackar...som microstutter som det heter. Har varit så här vid annat tillfälle, dock ej lika illa - men då var det verkligen servrarna som det var fel på (hos microsoft), de var väl överbelastade. Men nu ser jag inte några sådana rapporter direkt. Problemen kom typ exakt samtidigt som vi bytte hastighet.

Funkar å andra sidan i CS som sagt... Känns som min skalle snart flyger ur mitt hövve, då jag inte kan fatta vad detta är. BORDE ju varit problem i andra spel med, eller om detta är "känsligare" eller går på annat (bla bla...vet knappt vad jag pratar om här). Kändes bara så märkligt allt, även den biten med WiFi problemet.

Grafiken till FS2020 verkar i många fall vara direkt kopplad till hur väl datatrafiken flyter. Det är liksom min måttstock. Vågar därför inte säga att "det nog ligger hos MS" bara för att CS:GO verkar funka bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Nja, alltså då kommer det komma med en massa störningar i form av fps drops osv eftersom spelet är så intensivt i sig självt.

Om det är tydliga "hack" så kan du väl filma med en telefon eller vad som helst?

Det du säger "hackar", "småhackar" och är "microstutter" kanske är något helt annat. Spela in en video.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vad ger detta test för resultat?

https://packetlosstest.com/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Låter ju som att problemet är ett program som gör något saftigt.
Vad säger en CTRL/ALT/DEL då.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Avgränsa.

Borde inte ha ändrats något rent fysiskt. Din router bör ha länkat i 1000 Mbit/s på ditt bredbandsuttag/mediaomvandlare redan med 100 Mbit/s. Hårdvaran bör inte belastas särskilt mycket mer.

Permalänk
Medlem

Har en Asus-router hemma. I den appen finns det möjlighet att mäta värdena direkt mot modemet så man slipper all programvara som finns i PC ledningar/wifi mm. Motsvarande finns även i webben om man tycker det är bättre.
Den lämnar uppgifter om upp och nedladdningshastiget samt ping och jitter vad nu det står för,
Ligger under QoS.
Finns ca 10-20 olika servrar att mäta mot.

Kör du Win11 så finns det några små-fel i den som gör datorn lite instabil men det är under rättning.

Permalänk
Medlem

Bra tips, jag kände inte till det verktyget. Det ger även ett mått på ”jitter”.

Skrivet av abki:

jitter vad nu det står för

Jitter, i det här fallet, är ett mått på variansen i round trip time. För att veta exakt hur det räknas ut får man nog titta i källkoden, men vi kan gissa på någon form av medelvärde av avvikelsen från medelvärdet. Just variansen av rtt låter som något som kan vara det som ställer till problem för TS. Standardavvikelse är ett alternativt mått på variansen.

En nackdel med de verktyg som nämnts ovan är att de oftast bara mäter mot förbestämda servrar, inte mot den server man faktiskt är intresserad av. En annan nackdel är att de inte mäter på mellanliggande routrar på internet, så de duger mest för att konstatera att man har problem, inte för att skaffa en hypotes om var problemet sitter.

mtr och Pingplotter är bättre verktyg när man ska gissa sig till var problemet finns. De är dock rätt hopplösa att tyda för en nybörjare och har dessutom en massa felkällor som bland annat beror på hur routrarna är konfigurerade att prioritera ICMP. Oavsett verktyg så riskerar man att hamna i en gissningslek.

Men om tråden ska kunna bidra med något så behövs nog någon form av mätning över tid, helst mot den server där problemet upplevs (det skiljer sig uppenbarligen, eftersom CS upplevs fungera). Att lista ut vilken server man spelar mot är i och för sig inte trivialt för en nybörjare som sitter på en pratig Windows-dator…

Permalänk

Verkar inte få någon packetloss, har bra generell hastighet båda vägarna, låg svarstid (approx 11-13ms). Måste ju ligga hos MS detta, då? Såvida, som sagt...att FS2020 stör sig på nåt annat sedan vi bytte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Nu strular även WiFi vilket märks på våra playtjänster (som går via just WiFi). Hackar och lägre upplösning mm. Något är det som är bus, och varför det nu även är WiFi är en gåta.

Alternativt så har Telia problem allmänt just nu. Någon som isf kan bekräfta? Fortf bra mätstats dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Nu strular även WiFi vilket märks på våra playtjänster (som går via just WiFi). Hackar och lägre upplösning mm. Något är det som är bus, och varför det nu även är WiFi är en gåta.

Alternativt så har Telia problem allmänt just nu. Någon som isf kan bekräfta? Fortf bra mätstats dock.

Nu är vi där igen... Vad innebär "hackar" för dig? Streamingtjänster "hackar" inte på samma sätt som spel hackar. Man får inte massa framedrops när man streamar. Inte heller streamar man i realtid på samma sätt som man kanske gör i Flight Simulator. Menar du att det stannar upp och buffrar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Nej, hackar stämmer nog inte så bra in på playtjänsterna - helt sant. Mer försvinner och återkommer, eller spelas med lägre bitrate. Kollade här nu och nåt tjall verkar det vara:

https://downdetector.se/problem-storningar/telia/

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Avgränsa! Kör kabel direkt till bredbandsuttaget/mediaomvandlaren. Försvinner problemet har det med WiFi eller router att göra.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Avgränsa! Kör kabel direkt till bredbandsuttaget/mediaomvandlaren. Försvinner problemet har det med WiFi eller router att göra.

Nu fattar jag. Kopplade (no pun intended) inte först vad du menade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma