Permalänk
Medlem

Söker nya hörlurar

Hej, letar efter ett par nya hörlurar till datorn. Så söker efter tips vad som finns. Tänker mig runt 1500, kan gå upp mot 2000 och lite över om det verkar vara något att ha.
Trådade eller inte, tipsa gärna båda.
Obs. behöver mic också antingen på sidan eller på headsetet.

Tycker om att kolla film, serier men jag spelar även spel. Såsom Cs, valorant och lite singleplayer spel lite då och då.
Så vill gärna ha något mittemellan, som funkar bra både till film och spel.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du kan köra öppna, och inte behöver mic (du får annars plats med en extern i budgeten): Philips Fidelio X2HR

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388967

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Om du kan köra öppna, och inte behöver mic (du får annars plats med en extern i budgeten): Philips Fidelio X2HR

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388967

Glömde skriva att jag behöver mic, lägger till det i tråden.

Permalänk
Medlem

Gå in på Inets julkalender imorgon efter kl 10.
På luckan står det Steel Series så du kanske kan göra ett fynd.
https://www.inet.se/kampanj/4894/inets-julkalender-2022

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Gå in på Inets julkalender imorgon efter kl 10.
På luckan står det Steel Series så du kanske kan göra ett fynd.
https://www.inet.se/kampanj/4894/inets-julkalender-2022

Okej, ska kika på det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

DT-770 är riktigt bekväma och har, för pengen, väldigt konkurrenskraftigt ljud. Men de är lite "svårdrivna", så ska du köra via moderkortets ljudkort kan de tappa lite rymd.
Kolla på ATH-M50X, inte lika tungdrivna, liknande ljud, borde vara billigare och lika bekväma. (Har bägge två brevid mig, men använder oftast öppna lurar)

Modmic är nog det bästa alternativet sett till pris och ljudkvalite för en mic som går att använda fäst vid hörlurar, bra val. :>

Har noll koll på Razer's headsets.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

DT-770 är riktigt bekväma och har, för pengen, väldigt konkurrenskraftigt ljud. Men de är lite "svårdrivna", så ska du köra via moderkortets ljudkort kan de tappa lite rymd.
Kolla på ATH-M50X, inte lika tungdrivna, liknande ljud, borde vara billigare och lika bekväma. (Har bägge två brevid mig, men använder oftast öppna lurar)

Modmic är nog det bästa alternativet sett till pris och ljudkvalite för en mic som går att använda fäst vid hörlurar, bra val. :>

Har noll koll på Razer's headsets.

Ska kika på dom, såg X2HR också. Går dom att jämföra? Fanns nån deal för 990 :- på dom.
Med öppna hörlurar, är det jätte märkbart? Hör alla runt mig det jag hör? Är det mer inlevelse med stängda eller öppna?

Var endast 100kr, skillnad på DT770 och ATH-M50X.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa Beyerdynamic 770 så köp 32 ohms versionen så att du klarar att driva dem direkt från datorns ljud. De mer tungdrivna modellerna (80 / 250 ohm) behöver en hörlursförstärkare för att det ska bli bra.

Jag använder Audio Technica ATH-M50X själv. Lättdrivna och bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Ska kika på dom, såg X2HR också. Går dom att jämföra? Fanns nån deal för 990 :- på dom.
Med öppna hörlurar, är det jätte märkbart? Hör alla runt mig det jag hör? Är det mer inlevelse med stängda eller öppna?

Aldrig provat X2HR, men har hör att folk gillat dem så verkar inte dåliga(?).
Öppna lurar, ja ljudet hörs mer utåt, men det är inte högtalare. Har datorn i rummet brevid vardagsrummet och frugan hör inte min musik eller så. Står hon brevid hörs det lite.
Med det sagt spelar jag aldrig ljud på direkt hög volym, och om jag ska göra det så använder jag slutna lurar för att få lite mysigare bas (Absolut inget fel på basen i mina öppna lurar, men, den är bättre med slutna)

PS.
Jag har ATH-M50 och M50X, DT-770 250ohm, Q701 och SRH1840. Tycker DT-770 är mer "balanserade" än 50/50x, men föredrar ljudet i SRH1840 > Q701 före de andra för nästan alla användningsområden. De ligger dock en bit över din budget.
Olika hörlurar har olika ljudbild och vissa är bättre för viss användning. Men ska du köra med separat mikrofon skulle jag rekommendera ett par ATH-M50X

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Om du ska köpa Beyerdynamic 770 så köp 32 ohms versionen så att du klarar att driva dem direkt från datorns ljud. De mer tungdrivna modellerna (80 / 250 ohm) behöver en hörlursförstärkare för att det ska bli bra.

Jag använder Audio Technica ATH-M50X själv. Lättdrivna och bra ljud.

Sitter på ett gigabyte z490 ud, kan man se nånstans om den klarar det?
Ifall jag skulle köpa 80 ohm ändå, kommer hörlurarna funka? Hur mycket skulle jag tappa?

Tänker om man köper den på 80 ohm, så har man möjligheten i framtiden att köpa ett externt ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Sitter på ett gigabyte z490 ud, kan man se nånstans om den klarar det?
Ifall jag skulle köpa 80 ohm ändå, kommer hörlurarna funka? Hur mycket skulle jag tappa?

Tänker om man köper den på 80 ohm, så har man möjligheten i framtiden att köpa ett externt ljudkort.

Du kan använda dem med inbyggda ljudkortet, absolut, men du kommer tappa lite av, allt. Men utan att skada lurarna eller något annat, men det är som att köra en sportbil på linglong däck.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Aldrig provat X2HR, men har hör att folk gillat dem så verkar inte dåliga(?).
Öppna lurar, ja ljudet hörs mer utåt, men det är inte högtalare. Har datorn i rummet brevid vardagsrummet och frugan hör inte min musik eller så. Står hon brevid hörs det lite.
Med det sagt spelar jag aldrig ljud på direkt hög volym, och om jag ska göra det så använder jag slutna lurar för att få lite mysigare bas (Absolut inget fel på basen i mina öppna lurar, men, den är bättre med slutna)

PS.
Jag har ATH-M50 och M50X, DT-770 250ohm, Q701 och SRH1840. Tycker DT-770 är mer "balanserade" än 50/50x, men föredrar ljudet i SRH1840 > Q701 före de andra för nästan alla användningsområden. De ligger dock en bit över din budget.
Olika hörlurar har olika ljudbild och vissa är bättre för viss användning. Men ska du köra med separat mikrofon skulle jag rekommendera ett par ATH-M50X

Okej, tror jag tar och kollar på slutna, då det är det jag har idag. Så blir det inte för stor skillnad tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Okej, tror jag tar och kollar på slutna, då det är det jag har idag. Så blir det inte för stor skillnad tänker jag.

ATH-M50X med en modmic. Du kommer inte bli missnöjd

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

ATH-M50X med en modmic. Du kommer inte bli missnöjd

Haha, såg att 32 ohm och 80 ligger på samma pris.
Men det är ATH-M50X som gäller?

Btw, kan man se sitt moderkorts ljudkort nånstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Btw, kan man se sitt moderkorts ljudkort nånstans?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z490-UD-rev-10/sp#sp
Realtek ALC887

Permalänk
Medlem

Finns ju även V-moda Boompro som alternativ för modmic.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2671684

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zebster:

Glömde skriva att jag behöver mic, lägger till det i tråden.

Köp Fidelio X2, du får inte bättre lurar för 990 kr, eller knappt 2000 kr (i Svensk butik iaf) och en Modmic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Köp Fidelio X2, du får inte bättre lurar för 990 kr, eller knappt 2000 kr (i Svensk butik iaf) och en Modmic.

Har du dom själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Har du dom själv?

Jag har ett par X2HR om du har frågor om dem. De är väldigt bekväma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har ett par X2HR om du har frågor om dem. De är väldigt bekväma.

Använder du dom till gaming? Det är väl det jag undrar mest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zebster:

Har du dom själv?

Jag har haft X2, X2HR och X3. X2/HR är riktigt bra, har bred ljudbild och väldigt detaljerat ljud, dock åt det varmare hållet, så fint till elektronisk musik och annat. Framförallt om man kör EQ Apo. Bra för spel, är väl alla hörlurar. 990 kr är galet svårslaget iallafall.

Är ju bara att beställa, om du inte är nöjd skicka tillbaka efter en vecka. notera att det kan ta 1-2v för öronen att vänja sig vid nya lurar då man tränat sig själv att gilla de man redan haft innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag har haft X2, X2HR och X3. X2/HR är riktigt bra, har bred ljudbild och väldigt detaljerat ljud, dock åt det varmare hållet, så fint till elektronisk musik och annat. Framförallt om man kör EQ Apo. Bra för spel, är väl alla hörlurar. 990 kr är galet svårslaget iallafall.

Är ju bara att beställa, om du inte är nöjd skicka tillbaka efter en vecka. notera att det kan ta 1-2v för öronen att vänja sig vid nya lurar då man tränat sig själv att gilla de man redan haft innan

Ja okej haha, och EQ Apo är bara att kolla youtube och kolla hur man ska göra eller? haha, är inte så jäkla bra på dehär. Tänkte att jag köper ett par riktiga bara istället för nåt gaming headset.

Permalänk
Medlem

X2HR med modmic kan varmt rekommendera, grymt bra lurar.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Använder du dom till gaming? Det är väl det jag undrar mest.

Nej. Jag använder dem till att titta på film på min Ipad. Men de är utan tvekan mycket bättre att spela med än nästan alla gaming headset jag har prövat. För spel skulle jag påstå att de har god imaging och bred ljudbild, vilket gör att du kan avgöra fienders positionering väl.

(Jag tycker att de är oerhört begränsade för musik, men jag kanske bara har orimligt höga krav )

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

X2HR med modmic kan varmt rekommendera, grymt bra lurar.

Yes, blir nog X2HR eller DT 770, måste bara bestämma mig om jag vill ha slutna eller öppna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zebster:

Yes, blir nog X2HR eller DT 770, måste bara bestämma mig om jag vill ha slutna eller öppna.

Bättre ljud med öppna.
Nackdelen är dock att man hör saker runtomkring sig vid låg volym och andra kan höra det du lyssnar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Bättre ljud med öppna.
Nackdelen är dock att man hör saker runtomkring sig vid låg volym och andra kan höra det du lyssnar på

Ja det var det jag tänkte, kommer ju höra fläktarna i datorn och alla jäkla knapptryck haha.

Permalänk
Medlem

Ska rekommendera Fidelio X2 också, med en ModMic till. Har en sån (bl.a) och helt klart bästa prestanda för priset just nu.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ska rekommendera Fidelio X2 också, med en ModMic till. Har en sån (bl.a) och helt klart bästa prestanda för priset just nu.

Det kan inte bli så att micen tar upp ljudet från hörlurana när dom är öppna?