Permalänk
Avstängd

Är det brist på moderkort?

Vad är det jag har missat beställt alla delar nu för mitt mini itx bygge geforce 3080 och ryzen 7 5080x3d... Ja jag vill köra am4 plattformen för 5ab är orimligt dyr. Men alla mini itx moderkort är slutsålda??

Har ringt webnhallen, inet, ingen vet status. What? Kollat amazon, Tyskland och det gäller främst 550 serien för jag kan inget om moderkort och folk i forumet sa dom är bäst alltså:
Asus ROG Strix B550-I Gaming
Gigabyte B550I Aorus Pro AX.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386375

rubrik
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nada.

Permalänk
Avstängd

Va men vilken modell ska man ha? Asså det du länka är fel klicka på dom två översta så ser du slutsålt på alla. Dom andra kostar 3-4k kostar ett moderkort så mycket?

Permalänk

https://www.amazon.se/dp/B089VYCHMG/ref=asc_df_B089VYCHMG1669...

1600:- typ om du får betala frakt också osäker står bra fri frakt för prime när ja kollar på de.

sen hur asrocks moderkakor är låter jag va osagt men inte totalt okänt märke iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1903326/gigabyte-b550i-aorus-pro-...

I lager den 12:e, bara att beställa och vänta lite om det nu är det kortet du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Vad är det jag har missat beställt alla delar nu för mitt mini itx bygge geforce 3080 och ryzen 7 5080x3d... Ja jag vill köra am4 plattformen för 5ab är orimligt dyr. Men alla mini itx moderkort är slutsålda??

Har ringt webnhallen, inet, ingen vet status. What? Kollat amazon, Tyskland och det gäller främst 550 serien för jag kan inget om moderkort och folk i forumet sa dom är bäst alltså:
Asus ROG Strix B550-I Gaming
Gigabyte B550I Aorus Pro AX.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386375

Det är absolut en brist på B550 moderkort nu, om den är tillfällig eller ej, vet jag inte.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är absolut en brist på B550 moderkort nu, om den är tillfällig eller ej, vet jag inte.

I sverige är det nog planerat. Utgående

Permalänk
Medlem

För just B550 så försvann det nog mycket från hyllorna under black friday/week. Det har nog inte hunnits fylla på än.
Men sen är det ju också en utgående modell som ska ersättas utav B650.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Vad är det jag har missat beställt alla delar nu för mitt mini itx bygge geforce 3080 och ryzen 7 5080x3d... Ja jag vill köra am4 plattformen för 5ab är orimligt dyr. Men alla mini itx moderkort är slutsålda??

Har ringt webnhallen, inet, ingen vet status. What? Kollat amazon, Tyskland och det gäller främst 550 serien för jag kan inget om moderkort och folk i forumet sa dom är bäst alltså:
Asus ROG Strix B550-I Gaming
Gigabyte B550I Aorus Pro AX.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386375

Frun och jag köpte varsitt Asus ROG Strix B550-I Gaming förre årets Black Friday, gick på ca 1700kr då på rean, så de är definitivt dyrare nu, om de ens finns i lager ja. Bra moderkort iaf, anser jag, men Asrock är ju ett hyfsat alternativ i vissa fall.

Kolla recensioner ordentligt bara, då Asrock har varit ibland jättebra och ibland väldigt dåliga på olika modeller. Mitt gamla FM2-moderkort hörde till de som kunde få överhettade VRMer så jag har satt extra minikylflänsar på alla chipen och på jobbet har vi haft några mini-PC-moderkort från Asrock som bränt just en VRM-krets, samma krets på 2-3st moderkort nu. Andra kort har varit toppklass.

ASUS har jag aldrig haft problem med personligen iaf, men jag hade ju inte gett över 2000kr för ett moderkort med DDR-4 i dagsläget.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag undrar lite över är varför moderkorten blivit så dyra senaste tiden.

För ett gäng år sedan flyttades väl mer och mer av det komplexa över från moderkortet in i processorn. Bryggor, spänningsreglering och liknande skulle sitta mer i prollen.
Det borde väl ge utslaget att moderkorten skulle bli billigare över tid. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag undrar lite över är varför moderkorten blivit så dyra senaste tiden.

För ett gäng år sedan flyttades väl mer och mer av det komplexa över från moderkortet in i processorn. Bryggor, spänningsreglering och liknande skulle sitta mer i prollen.
Det borde väl ge utslaget att moderkorten skulle bli billigare över tid. Eller?

Ja...visst har det varit inflation och dollarkursändringar, men när jag senast köpte ett sproilans NYTT moderkort år 2010 så kostade mitt Gigabyte GA-P55-USB3 920kr på Inet.
Detta var ju inget monsterkort, men hade USB3 (ovanligt då), flera PCI-E och PCI, SATA givetvis men även IDE, Floppy, skrivarport, ja, allt utom firewire och e-sata kändes det som. Billigare budget-kort kostade kring 500. Enda "felet" som jag såg det var att det inte gick att boota från USB3, men det gick väl egentligen inte förrän Z77 tror jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag undrar lite över är varför moderkorten blivit så dyra senaste tiden.

För ett gäng år sedan flyttades väl mer och mer av det komplexa över från moderkortet in i processorn. Bryggor, spänningsreglering och liknande skulle sitta mer i prollen.
Det borde väl ge utslaget att moderkorten skulle bli billigare över tid. Eller?

Just AMD har ju gått över till LGA istället för PGA, med AM5 så att dom moderkorten är lite dyrare är ganska naturligt.
Kontaktpinnarna sitter alltså på moderkortet istället för på processorn, precis som Intel har haft ett tag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Just AMD har ju gått över till LGA istället för PGA, med AM5 så att dom moderkorten är lite dyrare är ganska naturligt.
Kontaktpinnarna sitter alltså på moderkortet istället för på processorn, precis som Intel har haft ett tag.

Ahaa! Det har jag missat. Good to know.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

För just B550 så försvann det nog mycket från hyllorna under black friday/week. Det har nog inte hunnits fylla på än.
Men sen är det ju också en utgående modell som ska ersättas utav B650.

Men varför blir så förbannad B650 är ju för AM5 och det är ju allt extremt dyrt, moderkortet dubbelt så dyrt, hårddisk dubbelt så dyrt, ram dubbelt så dyrt, razer water cooler passar inte med det. Varför ska jag välja något dubbelt så dyrt när alla på sweclockers säg AM4 är lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Men varför blir så förbannad B650 är ju för AM5 och det är ju allt extremt dyrt, moderkortet dubbelt så dyrt, hårddisk dubbelt så dyrt, ram dubbelt så dyrt, razer water cooler passar inte med det. Varför ska jag välja något dubbelt så dyrt när alla på sweclockers säg AM4 är lika bra?

Mja. Lika bra är det ju inte. Det ÄR bättre.
Men det är också som du säger mycket dyrare... så det är inte värt pengarna. Om man nu inte bryr sig mer om att ha något som är snabbare och vill betala för sig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Mja. Lika bra är det ju inte. Det ÄR bättre.
Men det är också som du säger mycket dyrare... så det är inte värt pengarna. Om man nu inte bryr sig mer om att ha något som är snabbare och vill betala för sig.

Jaha okej jag spelar mest total war warhammer det är strategi spel som är turn-based och cpu är viktigast egentligen för det spelet hur snabbt den läser in alla fienders steg. Men jag är helt ärligt pank redan betalat 35k ä, 3080 kosta mig 11k och cpu 7 5080x3d 5k sen har du alla andra komponenter för ny dator, tycker du jag är dum som kör am4? Kanske kan uppgradera om 3 år när jag skaffar mig ett liv och ett jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jaha okej jag spelar mest total war warhammer det är strategi spel som är turn-based och cpu är viktigast egentligen för det spelet hur snabbt den läser in alla fienders steg. Men jag är helt ärligt pank redan betalat 35k ä, 3080 kosta mig 11k och cpu 7 5080x3d 5k sen har du alla andra komponenter för ny dator, tycker du jag är dum som kör am4? Kanske kan uppgradera om 3 år när jag skaffar mig ett liv och ett jobb

Har du redan köpt 5800X3D är det väl enklast att köpa ett moderkort som passar bara. Det är ju inte en dålig processor direkt.
Men ja, dåligt med mini itx kort. Rätt nischad produkt och B550 är utgående så.

https://www.arsadata.se/sv-se/product/asus-rog-strix-b550-i-g...

https://www.amazon.se/dp/B07XVSTVRY/ref=asc_df_B07XVSTVRY1670...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag undrar lite över är varför moderkorten blivit så dyra senaste tiden.

För ett gäng år sedan flyttades väl mer och mer av det komplexa över från moderkortet in i processorn. Bryggor, spänningsreglering och liknande skulle sitta mer i prollen.
Det borde väl ge utslaget att moderkorten skulle bli billigare över tid. Eller?

Gigabyte, Asus, MSI, alla dessa tillverkar även lite andra prylar som är dyra som de hade större vinstmarginal på tidigare. Nämnvärt grafikkort. Den förlorade vinstmariginalen pga AMD och Nvidias fulspel och överkörande av sina partners måste täckas upp, och moderkort valdes som plattformen för ökat pris. För fem år sen var det nu? bestämdes det att alla moderkort i alla segment skulle öka med ca 50 dollar i pris. Ett då 60 dollar moderkort skulle kosta 110 dollar med nästa generation etc. Hela branchen gick med på den här planen då, ja, varför inte?

Å andra sidan är i princip Alla moderkort av Premium kvalitet nu, men å andra sidan så fortsatte priserna öka något löjligt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag satt i exakt samma sits för någon vecka sedan. Köpte ett Cooler Master NR200P och behövde ett lämpligt AM4 kort för att flytta över till. Kunde snabbt konstatera att om jag inte ville betala 2500 kr och uppåt (vilket jag inte tycker är värt på ett moderkort) så fanns det bara ett enda alternativ - Asrock B550-m ac/itx.

Har byggt datorn nu på detta kort och hittils har det gått väldigt enkelt och smärtfritt. Interfacet var nog snäppet vassare på mitt förra kort (Asus ROG Strix B450-E) men det är ju så sällan man är inne och härjar runt där ändå. XMP minnesprofilerna på 3600mhz svaldes utan det minsta protest.

Någon enstaka liten detalj jag stört mig på som att 8pin CPU kontakten sitter lite dumt till. Hade föredragit om den satt på samma sida som 24pinnarn, men nu sitter den närmast i/o plattan vilket gör kabeldragning runt CPU-kylare lite meckig. Men i det stora hela är jag nöjd med kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Gigabyte, Asus, MSI, alla dessa tillverkar även lite andra prylar som är dyra som de hade större vinstmarginal på tidigare. Nämnvärt grafikkort. Den förlorade vinstmariginalen pga AMD och Nvidias fulspel och överkörande av sina partners måste täckas upp, och moderkort valdes som plattformen för ökat pris. För fem år sen var det nu? bestämdes det att alla moderkort i alla segment skulle öka med ca 50 dollar i pris. Ett då 60 dollar moderkort skulle kosta 110 dollar med nästa generation etc. Hela branchen gick med på den här planen då, ja, varför inte?

Å andra sidan är i princip Alla moderkort av Premium kvalitet nu, men å andra sidan så fortsatte priserna öka något löjligt mycket.

Kommer branschens ens överleva med denna inställning om 10-20 år? Jag är casual played och bygger min första dator att det ska kosta så löjligt mycket när jag kan gå köpa en ps5 för 7000 kr eller Nintendo switch för 4000 kr löjligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Havrefras_:

Jag satt i exakt samma sits för någon vecka sedan. Köpte ett Cooler Master NR200P och behövde ett lämpligt AM4 kort för att flytta över till. Kunde snabbt konstatera att om jag inte ville betala 2500 kr och uppåt (vilket jag inte tycker är värt på ett moderkort) så fanns det bara ett enda alternativ - Asrock B550-m ac/itx.

Har byggt datorn nu på detta kort och hittils har det gått väldigt enkelt och smärtfritt. Interfacet var nog snäppet vassare på mitt förra kort (Asus ROG Strix B450-E) men det är ju så sällan man är inne och härjar runt där ändå. XMP minnesprofilerna på 3600mhz svaldes utan det minsta protest.

Någon enstaka liten detalj jag stört mig på som att 8pin CPU kontakten sitter lite dumt till. Hade föredragit om den satt på samma sida som 24pinnarn, men nu sitter den närmast i/o plattan vilket gör kabeldragning runt CPU-kylare lite meckig. Men i det stora hela är jag nöjd med kortet.

Intresserant jag tänkte också på det moderkortet du skriver om för det är de enda som finns på lager. Men enligt recensioner är den skit dålig och kan överhettas, gammal teknik, ingen usb c. Men du ser inga problem? Har oxå köpte 3600 minnen 2 st på totalt 32 gb antar man måste "överklocka"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Intresserant jag tänkte också på det moderkortet du skriver om för det är de enda som finns på lager. Men enligt recensioner är den skit dålig och kan överhettas, gammal teknik, ingen usb c. Men du ser inga problem? Har oxå köpte 3600 minnen 2 st på totalt 32 gb antar man måste "överklocka"

Nja, det stämmer inte riktigt. Moderkortet i sig överhettas inte. Däremot går VRMen lite varmare ön övriga kort. Gör i praktiken ingen skillnad om man inte ha som plan att köra överklockad high-end processor. För mig som sitter på en 3600x är det inga som helst problem.

Att kortet inte skulle ha usb-c stämmer inte.

Vad menar du med gammal teknik och att du måste överklocka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Havrefras_:

Nja, det stämmer inte riktigt. Moderkortet i sig överhettas inte. Däremot går VRMen lite varmare ön övriga kort. Gör i praktiken ingen skillnad om man inte ha som plan att köra överklockad high-end processor. För mig som sitter på en 3600x är det inga som helst problem.

Att kortet inte skulle ha usb-c stämmer inte.

Vad menar du med gammal teknik och att du måste överklocka?

Jaha jag köper hellre det för den är billigare om det är ingen skillnad. Det var någon recension jag läste på yt som rate den sämst. Jag ska ha ryzen 7, 5080x3d. Med usb c mena jag detta

The Razer Tomahawk Mini-ITX Mini ITX Tower Case front panel USB 3.2 Gen 2 Type C port needs a motherboard USB 3.2 Gen 2 header but none are available. The USB 3.2 Gen 2 Type C port will not be usable.

https://se.pcpartpicker.com/list/yyKf4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jaha jag köper hellre det för den är billigare om det är ingen skillnad. Det var någon recension jag läste på yt som rate den sämst. Jag ska ha ryzen 7, 5080x3d. Med usb c mena jag detta

The Razer Tomahawk Mini-ITX Mini ITX Tower Case front panel USB 3.2 Gen 2 Type C port needs a motherboard USB 3.2 Gen 2 header but none are available. The USB 3.2 Gen 2 Type C port will not be usable.

https://se.pcpartpicker.com/list/yyKf4s

Kom ihåg att sämst inte behöver betyda dåligt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jaha jag köper hellre det för den är billigare om det är ingen skillnad. Det var någon recension jag läste på yt som rate den sämst. Jag ska ha ryzen 7, 5080x3d. Med usb c mena jag detta

The Razer Tomahawk Mini-ITX Mini ITX Tower Case front panel USB 3.2 Gen 2 Type C port needs a motherboard USB 3.2 Gen 2 header but none are available. The USB 3.2 Gen 2 Type C port will not be usable.

https://se.pcpartpicker.com/list/yyKf4s

Det är skillnad på att inte ha header för frontmatad usb-c och inte ha usb-c. Det finns en usb-c kontakt på moderkortet, men den sitter tillsammans med de övriga usb kontakterna på i/o plattan på "baksidan" av datorn.

Allt beror ju på vilket användningsområde man har. Som sagt skall du överklocka en riktigt törstig processor så finns det bättre lämpade kort.

Men vill du ha ett prisvärt, enkelt kort med stöd för allt en "normal" prestanda/speldator behöver så skulle jag säga att det finns få andra konkurrenter.

Förslagsvis sätter du en rejäl tornkylare och inte en AIO så får VRMen lite extra blås ifall du är orolig. En stock 5800x3d blr inte vara något problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Havrefras_:

Det är skillnad på att inte ha header för frontmatad usb-c och inte ha usb-c. Det finns en usb-c kontakt på moderkortet, men den sitter tillsammans med de övriga usb kontakterna på i/o plattan på "baksidan" av datorn.

Allt beror ju på vilket användningsområde man har. Som sagt skall du överklocka en riktigt törstig processor så finns det bättre lämpade kort.

Men vill du ha ett prisvärt, enkelt kort med stöd för allt en "normal" prestanda/speldator behöver så skulle jag säga att det finns få andra konkurrenter.

Förslagsvis sätter du en rejäl tornkylare och inte en AIO så får VRMen lite extra blås ifall du är orolig. En stock 5800x3d blr inte vara något problem.

Tack du är bäst ska köpa den