Fiberkopplingsskåp på vår villatomt, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Fiberkopplingsskåp på vår villatomt, vad gäller?

Hej,

Vi har flyttat in till ett hus för ett år sedan ungefär och med det så medföljde det att det står ett fiberkopplingsskåp på vår tomt som användes av den leverantör som huset var anslutet till. Ägarskapet av den ISPn har nu gått över till Sappa, som är ännu mer kass än den förra. Den förra kunde jag acceptera motvilligt för att jag inte orkade betala för att dra in egen fiber, men nu är samma tjänst ännu dyrare (och kommer höjas ÄNNU mer snart), och de har dessutom haft mage att spärra hastigheten till 500Mbit/s där jag tidigare kunde få ut närmre 1Gbit/s eftersom att fiberkopplingsskåpet bokstavligt talat står vid husknuten. Så jag tänkte dra in ny fiber och göra mig av med dem.

Jag förmodar att det inte finns något som helst avtal som reglerar detta skåps vara eller icke vara utan att det var en muntlig överenskommelse mellan förra husägarna och den gamla (extremt lilla) ISPn. Jag kommer naturligtvis fråga om hur detta avtal ser ut och be att få en kopia av det först, men om vi förutsätter att ingenting är skrivet gällande det: vad har Sappa för rättigheter, om några?

Och vad har jag för rätt? Kan jag helt sonika klippa bort skåpet och flytta på det om de vägrar göra det själva (kommer vi självklart inte göra eftersom det hade sänkt hela längan, men teoretiskt)? Kan jag kräva hyra under tiden som skåpet står där? Förra ISPn hade en ovana att bara dyka upp på tomten för att göra underhåll vilket inte har skett än, men hur lång tid är skäligt att kräva att de meddelar sina besök och kan vi helt sonika neka dem?

Permalänk

Kan (bör?) finnas ett s.k. markupplåtelseavtal mellan fastighetsägaren och nätägaren som reglerar detta tror jag. Kolla med förra ägaren om de har nåt minne av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Kan (bör?) finnas ett s.k. markupplåtelseavtal mellan fastighetsägaren och nätägaren som reglerar detta tror jag. Kolla med förra ägaren om de har nåt minne av det.

Jag har svårt att tro att det finns som sagt, det var mer på en vänskaplig nivå så jag tror att det bara varit ett muntligt okej. Hur som helst så skulle jag tro att jag har större möjligheter om ett avtal saknas så jag har inget intresse i att försöka ta reda på hur det har sett ut, det är väl upp till Sappa att presentera ett sådant avtal i så fall? Eller ligger det i mitt intresse att det funnits ett avtal? Självklart beror det på hur avtalet har sett ut men med tanke på att det i så fall lär ha stått typ "ni får använda tomten till ert skåp tills vidare" så känns det inte som något jag vinner på att det grävs upp.

Permalänk

Får man fråga vilken nätägare det var innan Sappa? Jag tror en seriös aktör ser till att det finns ett markupplåtelseavtal. Har de inte det riskerar de att hamna i en situation där de inte kommer åt sin infrastruktur för tex felsökning. När de grävde in fiber till vårt fritidshus skrev vi på ett markupplåtelseavtal. Jag vet iofs inte vad som händer med avtalet om fastigheten byter ägare, men det kan man säkert googla fram. Du lär väl märka om det blir nåt strul med Sappa.

Permalänk
Medlem

???

allt låter jättemärkligt när det gäller detta. Har ni en liten lokal fiberförening?
Att det står ett kopplingsskåp utanför huset har ingen betydelse när det gäller hastigheten. Det är ju utrustningen i andra änden som bestämmer den.

Har du ens några alternativ? Det är ju inte "bara" att gräva in en fiber. Någon behöver kunna leverera fiberanslutningen till dig.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Tycker att det borde finnas ett avtal. Annars kräv någon form av hyra eller att de flyttar skåpet. Jag hade kunnat tänka mig ett skåp om jag fått högsta tillgängliga hastighet som betalning. Men inte gratis, oavsett tidigare avtal. Lite mindre tråkigt om tjänsten de levererar är dålig och man då inte kan byta lika enkelt dock

Permalänk
Medlem

Låter lite konstigt.

Har dock en liknande grej. Jag är inne och arbetar på en privattomt ibland då det står en Pumpstation på deras bakgård, där jag har underhåll och liknande på. Jag ringer ju aldrig innan eller meddelar när jag ska komma förbi. Även de stora spollastbilarna måste ju in på bakgården då och då också och spola rent vid eventuella stopp.

Detta löstes genom den förra husägaren fick gratis Vatten och Avlopp. Nuvarande husägare har såvitt jag vet inte något avtal. Så om nuvarande husägare vill ha bort den från tomten så antar jag att de måste dra om ledningarna ut till gatan och till kommunal mark alt få till ngt sorts avtal med nya husägaren.

Så i ditt fall hade jag försökt få till gratis internet 1000/1000 typ. Alt. Markhyra om man klarar sig på typ 100/100

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hej,

Vi har flyttat in till ett hus för ett år sedan ungefär och med det så medföljde det att det står ett fiberkopplingsskåp på vår tomt som användes av den leverantör som huset var anslutet till. Ägarskapet av den ISPn har nu gått över till Sappa, som är ännu mer kass än den förra. Den förra kunde jag acceptera motvilligt för att jag inte orkade betala för att dra in egen fiber, men nu är samma tjänst ännu dyrare (och kommer höjas ÄNNU mer snart), och de har dessutom haft mage att spärra hastigheten till 500Mbit/s där jag tidigare kunde få ut närmre 1Gbit/s eftersom att fiberkopplingsskåpet bokstavligt talat står vid husknuten. Så jag tänkte dra in ny fiber och göra mig av med dem.

Jag förmodar att det inte finns något som helst avtal som reglerar detta skåps vara eller icke vara utan att det var en muntlig överenskommelse mellan förra husägarna och den gamla (extremt lilla) ISPn. Jag kommer naturligtvis fråga om hur detta avtal ser ut och be att få en kopia av det först, men om vi förutsätter att ingenting är skrivet gällande det: vad har Sappa för rättigheter, om några?

Och vad har jag för rätt? Kan jag helt sonika klippa bort skåpet och flytta på det om de vägrar göra det själva (kommer vi självklart inte göra eftersom det hade sänkt hela längan, men teoretiskt)? Kan jag kräva hyra under tiden som skåpet står där? Förra ISPn hade en ovana att bara dyka upp på tomten för att göra underhåll vilket inte har skett än, men hur lång tid är skäligt att kräva att de meddelar sina besök och kan vi helt sonika neka dem?

Det finns kanske ett servitut på fastigheten ni köpte?

https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Andra-fastighet/Ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Får man fråga vilken nätägare det var innan Sappa? Jag tror en seriös aktör ser till att det finns ett markupplåtelseavtal.

Tänk typ Roy och Rogers IT. Sen kanske det har funnits ett avtal men jag TROR inte det, jag ska naturligtvis fråga Sappa om att få se avtalet men frågan är ställd för att jag vill veta vad jag kan göra om det INTE finns ett avtal (jag har inte sett något avtal, Sappa har inte sett något avtal = Svårt för Sappa att hänvisa till ett avtal).

Skrivet av Otur:

Har du ens några alternativ? Det är ju inte "bara" att gräva in en fiber. Någon behöver kunna leverera fiberanslutningen till dig.

Ja, jag ska gräva in kommunal fiber oavsett för att Sappa är sämst och har försämrat en redan dålig tjänst och de tänker höja priset på den ännu mer. Jag vill mest bli av med deras skåp på min tomt i samband med det.

Skrivet av Extremaz:

Så i ditt fall hade jag försökt få till gratis internet 1000/1000 typ. Alt. Markhyra om man klarar sig på typ 100/100

Deras utrustning pallar inte det till att börja med, och det lär inte bli färre avbrott bara för att jag har snabbare internet. Att ha kvar Sappa är inte ett alternativ, däremot en skön hyra om de inte vill flytta på skåpet.

Skrivet av Kakann:

Det finns kanske ett servitut på fastigheten ni köpte?

https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Andra-fastighet/Ti...

Inte vad jag kan se men jag kanske kollar dåligt. De enda avtalen jag hittar är detaljplanen och det står att den omfattar 120 fastigheter så jag tror inte det nämner något specifikt om min tomt (finns inte i digitala arkivet så jag vet inte vad som står i den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tänk typ Roy och Rogers IT. Sen kanske det har funnits ett avtal men jag TROR inte det, jag ska naturligtvis fråga Sappa om att få se avtalet men frågan är ställd för att jag vill veta vad jag kan göra om det INTE finns ett avtal (jag har inte sett något avtal, Sappa har inte sett något avtal = Svårt för Sappa att hänvisa till ett avtal).

Muntliga avtal är också avtal, och (med vissa undantag) juridiskt bindande. Dock så kan det ju vara svårt att bevisa i efterhand vad som avtalats om det inte finns i skrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Muntliga avtal är också avtal, och (med vissa undantag) juridiskt bindande. Dock så kan det ju vara svårt att bevisa i efterhand vad som avtalats om det inte finns i skrift.

Men kan det verkligen funka att ett sånt muntligt avtal "ärvs" av näste fastighetsägare?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men kan det verkligen funka att ett sånt muntligt avtal "ärvs" av näste fastighetsägare?

Muntligt avtal gäller knappast här. Dels så har det att göra med ett företag och dessutom är det isf. mellan förre ägaren och företaget. Jag hade ringt företaget och sagt att dom har nån låda på din tomt som dom får hämta inom 10 dagar annars kommer jag avyttra den och skicka räkningen för jobbet till dom. Med det som utgångsläge hade jag sedan förhandlat om hyra för upplåtelse av mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Muntliga avtal är också avtal, och (med vissa undantag) juridiskt bindande. Dock så kan det ju vara svårt att bevisa i efterhand vad som avtalats om det inte finns i skrift.

Det är i så fall ett muntligt avtal mellan en fastighetsägare som inte längre äger fastigheten och en internetleverantör som inte längre existerar.

Men då tolkar jag det lite från svaren som givits här att Sappa inte har några egentliga möjligheter att göra anspråk på det där skåpet (eller snarare platsen den står på) bara för att det stod där när de köpte upp den tidigigare firman? Förutsatt att de inte kan presentera ett avtal där det står att skåpet ska få stå där för all framtid oavsett vad som sker? Och även om det finns ett sådant avtal som säger att "Gamle ägaren" låter "Gamla ISPn" låna marken för all framtid utan kostnad, gäller det verkligen fortfarande när ingen av parterna finns med i bilden längre?

Och nu menar jag gärna svar från någon som kan ge en någorlunda kvalificerad gissning här.

Permalänk
Medlem

Sappa är en internetleverantör – de har oftast inget att göra med det ert lokala fibernät, bylaget eller dylikt installerat. De kan ha köpt fibernätet, men förmodligen har de bara ett avtal med fibernätet.

Används skåpet av grannar så är det väl ett bra sätt att bli utfryst ur samhället. Du får heller inte förstöra annans egendom bara för att den står på din mark.

Det finns säkert avtal.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag känner att det absolut mest centrala i denna tråden är att @Icetec ser till att återkoppla och berätta hur det går framledes!

Spontant tänker jag att antingen är fastigheten med i någon form av fiberförening? Om det bokstavligt talat är en företagsägd låda som står på tomten så är det nog i ditt intresse att belysa detta annars kan det ses som någon form av accept på tillvaron. Jag har dock absolut inget belägg för det ena eller det andra utan gissar utifrån vad jag anser kan vara rationellt.

Situationen är ju som sådan:
Du har ett skåp på din tomt som du inte har något papper på "ska få vara där".
Skåpet är inte ditt utan används av ett företag för att fördela en tjänst.
Då får väl företaget plocka fram något som säger att de har rätt att ha skåpet där. Däremot låter det oskäligt att det skulle vara kostnadsfritt. Ingen info från grannar, mäklare eller tidigare fastighetsägare?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sappa är en internetleverantör – de har inget att göra med det ert lokala fibernät, bylaget eller dylikt installerat.

Används skåpet av grannar så är det väl ett bra sätt att bli utfryst ur samhället. Du får heller inte förstöra annans egendom bara för att den står på din mark.

Det finns säkert avtal.

Och om det inte finns något avtal?

Självklart kommer jag inte göra åverkan på skåpet och sänka fibern för de som eventuellt behöver använda den, jag vill bara veta vilka rättigheter jag har och vilka rättigheter Sappa har. De kan gärna få hyra den markbiten om de vill, men om de förväntar sig fri åtkomst till min tomt utan förvarning för att kunna göra underhåll så får de flytta skåpet någon annanstans som inte är på min tomt. Det är inte helt orimligt tycker jag.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag känner att det absolut mest centrala i denna tråden är att @Icetec ser till att återkoppla och berätta hur det går framledes!

Absolut! Det lär ju dock inte bli imorgon eller nästa vecka. Jag har mailat den gamla föreningen som lämnat över allt till Sappa och bett om en kopia av det avtal som skrevs, om något, så får vi se vad det står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Och om det inte finns något avtal?

Självklart kommer jag inte göra åverkan på skåpet och sänka fibern för de som eventuellt behöver använda den, jag vill bara veta vilka rättigheter jag har och vilka rättigheter Sappa har. De kan gärna få hyra den markbiten om de vill, men om de förväntar sig fri åtkomst till min tomt utan förvarning för att kunna göra underhåll så får de flytta skåpet någon annanstans som inte är på min tomt. Det är inte helt orimligt tycker jag.
Absolut! Det lär ju dock inte bli imorgon eller nästa vecka. Jag har mailat den gamla föreningen som lämnat över allt till Sappa och bett om en kopia av det avtal som skrevs, om något, så får vi se vad det står.

Har du skickat e-post till en förening som inte finns? Antingen finns den eller så finns den inte, då är det mot fiberföreningen du får göra dina anspråk – om den finns. Inte den som agerar leverantörer eller kommunikationsoperatör.

Finns garanterat avtal, finns ingen vet i att de dragit in fiber annars.

Finns det inget avtal får du väl ta hjälp av Kronofogden efter du stämt de i tingsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Inte vad jag kan se men jag kanske kollar dåligt. De enda avtalen jag hittar är detaljplanen och det står att den omfattar 120 fastigheter så jag tror inte det nämner något specifikt om min tomt (finns inte i digitala arkivet så jag vet inte vad som står i den)

Loggade du in på "Min fastighet" på Lantmäteriet? Där framgår vilka rättigheter som finns på fastigheten. Det finns (för mig i alla fall) 5 olika flikar: "Ägande", "Geografi", "Ekonomi", "Tomkarta, planer, avtal" samt "Rättigheter".

Permalänk

Det känns som en fråga för https://lawline.se/ask_a_question

Rent generellt så är det väldigt många som har det ena och andra på sin mark som de ej vill ha. Det är alltifrån vägar, brunnar, avlopp, ström, svampplockare etc. Mycket av detta styrs av servitut. Men om vi tar elverket som drar sin högspänning på andras marker så är det en bra fråga hur det ser ut, det är närliggande servitut men frågan är om ett sådant är sökt? På frågan vad gör en strömledning? Jo mycket, det hindrar en att gräva överallt och om man råkar gräva sönder kan man bli ersättningsskyldig.

Exakt samma sak gäller fiber. Den enda skillnaden i TS fall är att fiberutrustningen stå på TS gräsmatta och inte på TS åker eller något. I återfallet är det självklart att markägaren inte har ett skit att säga till om i efterhand, en dumt placerad fiberkopplingsskåp kommer få stå där den står. Markägaren får inte ett skit för detta mer än problem.
Vad jag vet på landet så gjordes det enkla avtal. Där det var att det skapades en föreningen. De markägarna som inte låt fiber gå på deras marker fick ej vara med i föreningen och fick fixa sin fiber på annat sätt.

Vad för avtal fiberleverantören och TS gamla husägare gjordes är en bra fråga. Jag ser det dock som självklart att TS gamla husägare inte kan frångå avtalet bara genom att sälja huset. Däremot är det en intressant judisk fråga hur avtalet ser ut och hur TS förra husägare informerade detta för TS.

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att ta redda på vem som verkligen äger utrustningen, Sappa är väl sällan nätägare utan ofta en operatör. Om det inte går att hitta några avtal så prova även hos Ledningskollen om de har några uppgifter.
https://www.ledningskollen.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du skickat e-post till en förening som inte finns? Antingen finns den eller så finns den inte, då är det mot fiberföreningen du får göra dina anspråk – om den finns. Inte den som agerar leverantörer eller kommunikationsoperatör.

Finns garanterat avtal, finns ingen vet i att de dragit in fiber annars.

Finns det inget avtal får du väl ta hjälp av Kronofogden efter du stämt de i tingsrätten.

Var otydlig, föreningen existerar fortfarande men allt ansvar etc ligger hos Sappa idag. Jag har bekräftat att det inte finns något avtal, det var muntligt och det är ingen som minns vad som var sagt. Och dra in kronofogden och stämma i tingsrätten, herregud. Jag vill bara veta vad för rättigheter som föreningen och Sappa har att få nyttja min tomt när inget avtal finns.

Skrivet av joakim99:

Loggade du in på "Min fastighet" på Lantmäteriet? Där framgår vilka rättigheter som finns på fastigheten. Det finns (för mig i alla fall) 5 olika flikar: "Ägande", "Geografi", "Ekonomi", "Tomkarta, planer, avtal" samt "Rättigheter".

Ja, men inget som står där finns i något digitalt arkiv så det enda jag kan se är typ ett diarienummer och ett filnamn som inte säger något.

Skrivet av mrqaffe:

Börja med att ta redda på vem som verkligen äger utrustningen, Sappa är väl sällan nätägare utan ofta en operatör. Om det inte går att hitta några avtal så prova även hos Ledningskollen om de har några uppgifter.
https://www.ledningskollen.se/

Stämmer, men nu vet jag iaf att det inte finns något avtal så jag tolkar det att det är på vår goodwill att skåpet står kvar och att jag kan få det flyttat eller kräva markhyra om vi vill.

I dagsläget gör det ingenting att det står där (och jag kommer som sagt inte börja slita ut ett fiberskåp och sänka internet för grannarna bara för att vara dryg), men det står i vägen för ett eventuellt altanbygge t.ex. och då är det bra att veta att den enda som har några rättigheter till den marken är jag som äger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Var otydlig, föreningen existerar fortfarande men allt ansvar etc ligger hos Sappa idag. Jag har bekräftat att det inte finns något avtal, det var muntligt och det är ingen som minns vad som var sagt. Och dra in kronofogden och stämma i tingsrätten, herregud. Jag vill bara veta vad för rättigheter som föreningen och Sappa har att få nyttja min tomt när inget avtal finns.

Det är garanterat så att föreningen fortfarande äger kablarna om föreningen bara sysslat med fiber, annars skulle den ju läggas ner.

Kommer ni inte överens med nätägaren så krävs det beslut av rätten och handräckning av Kronofogden att avhysa någons egendom som gäller. Vad ska du annars göra? Begå terrorattentat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

Var otydlig, föreningen existerar fortfarande men allt ansvar etc ligger hos Sappa idag. Jag har bekräftat att det inte finns något avtal, det var muntligt och det är ingen som minns vad som var sagt. Och dra in kronofogden och stämma i tingsrätten, herregud. Jag vill bara veta vad för rättigheter som föreningen och Sappa har att få nyttja min tomt när inget avtal finns.
Ja, men inget som står där finns i något digitalt arkiv så det enda jag kan se är typ ett diarienummer och ett filnamn som inte säger något.
Stämmer, men nu vet jag iaf att det inte finns något avtal så jag tolkar det att det är på vår goodwill att skåpet står kvar och att jag kan få det flyttat eller kräva markhyra om vi vill.

I dagsläget gör det ingenting att det står där (och jag kommer som sagt inte börja slita ut ett fiberskåp och sänka internet för grannarna bara för att vara dryg), men det står i vägen för ett eventuellt altanbygge t.ex. och då är det bra att veta att den enda som har några rättigheter till den marken är jag som äger den.

Om det inte finns nått skriftligt avtal är det jobbigt, i vår förening så har vi det just för att inte hamna i "oklara situationer"
Om du tror dig veta att utrustningen kommer att bli störande så borde du ta reda på vad skåpet har för funktion och var anslutningarna till det är placerade och diskutera med föreningen om att flytta det och även se till att det upprättas skriftliga avtal.

Du bör i vart fall inte på eget bevåg göra nått med skåpet för det är troligen juridiskt set egenmäktigt förfarande

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är garanterat så att föreningen fortfarande äger kablarna om föreningen bara sysslat med fiber, annars skulle den ju läggas ner.

Kommer ni inte överens med nätägaren så krävs det beslut av rätten och handräckning av Kronofogden att avhysa någons egendom som gäller. Vad ska du annars göra? Begå terrorattentat?

Då får jag väl ta det via rätten? Det underlättar ju då att veta att jag inte ger mig in i något jag kommer förlora per default. Det hade räckt med att du skrev din sista mening som svar på frågan, jag förstår inte varför du hetsar upp dig. Det är inte ditt skåp eller din tomt.

Skrivet av mrqaffe:

Om det inte finns nått skriftligt avtal är det jobbigt, i vår förening så har vi det just för att inte hamna i "oklara situationer"
Om du tror dig veta att utrustningen kommer att bli störande så borde du ta reda på vad skåpet har för funktion och var anslutningarna till det är placerade och diskutera med föreningen om att flytta det och även se till att det upprättas skriftliga avtal.

Nja, innan vi har konkreta planer på något bygge känns det onödigt.

Skrivet av mrqaffe:

Du bör i vart fall inte på eget bevåg göra nått med skåpet för det är troligen juridiskt set egenmäktigt förfarande

Nej, självklart inte. Jag vet inte hur många gånger jag kan skriva att jag självklart inte kommer flytta skåpet själv och kapa internetanslutningen till grannskapet. Men nu skriver jag det en gång till.

Permalänk
Medlem

Några saker jag reagerar på:

Det kommer vara ytterst svårt att få någon ny fiberleverantör att gräva in en ny parallell fiber utmed den befintliga. Finns lixom inget ekonomiskt incitament till det.

Avtal följer med fastigheten så om tidigare så om de har godkänt att skåpet skall stå där så är det inte mycket du kan göra åt det.
Däremot borde det finnas avtal om markupplåtelse eller servitut.

Samtidigt kan man ju anta att i och med att det står där det står och har stått där ett tag så måste ju någon typ av avtal slutits (ex muntligt).

Vad som är värre (tycker jag) är att du inte kan nyttja din tomt där kablarna går. Du kan inte bygga något fast då man skall kunna komma åt och gräva fram kablarna vid underhåll/reparation. Nu kanske man inte får bygglov till detta ändå vid tomtgräns MEN du kanske vill anlägga en rabatt eller plantera en häck tex.

Så även fast ex ägarna till fibern skulle betala dig (vilket är VÄLDIGT SMÅ summor) så skulle jag tackat nej (från början) just pga problemen som jag beskriver ovan.

Men mitt tips i läget som nu råder är att få till en så bra deal du bara kan med fiberleverantören. Att någon annan gräver ner en parallell fiber utmed befintlig ser jag som i princip omöjligt så det kan du nog glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nja, innan vi har konkreta planer på något bygge känns det onödigt.

Du ska bygga men inte ta tag i det?

Permalänk
Medlem

Jag har försökt läsa men inte lyckats förstå:
Servar det här skåpet bara din fastighet, eller är det någon typ av kopplingspunkt för området/grannar?

Finns det inget avtal och skåpet servar dina grannar borde du sitta i en finfin förhandlingsposition.

Edit: Såg nu att du nämner grannar. Vilken soppa. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Då får jag väl ta det via rätten?

Civilrättsliga rätten som överdrivet är åt hållet mest pengar vinner. Förlorararen får sedan betala den andras advokatkostnader m.m

Ditt problem är att en otroligt stort del av befolkningen i sverige har kablar och dritt i sin marker som de ej skulle vilja ha. Dessa kan mer eller mindre vara olika störande. Även en fiber på en åkermark är störande. Det är inte roligt att betala kanske 20 000kr för att man har råkat förstöra en fiber på ens egen mark, när man själv aldrig ville ha denna fiber där från första början och den går till andra personer än en själv. Jag ser det lite som att man tvingas ha andras dyra porslinvasar och annat i bilen, går en sådan sönder så får man betala den och man ska hela tiden tänka på detta.

I vilket fall när det är så vanligt så brukar de hantera detta problem på något sätt. Hur de löste det i ditt fall är en bra fråga.
Det du i civilrätten ska bevisa är att överenskommelsen som internetleverantören och din förra fastighethetsägare gjorde, som du inte vet vad de kom överens om var felaktig.

Jag tycker att kontakta den förra fastighetsägaren för mer information är en bra början. Det går inte komma in i civilrätten och säga att ett avtal som man ej känner till är felaktigt, den andra parten har då en för stor "informationsfördel" som den kan använda emot en.

Permalänk
Medlem

Kanske redan någon som nämnt det, men oftast skrivs upplåtelser och rätten att använda annans mark in i form av servitut. Du kan enkelt logga in på lantmäteriet och se vad som gäller för just din fastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du ska bygga men inte ta tag i det?

Jag vill veta vad som gäller om vi vill gå från tanke till handling.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det går inte komma in i civilrätten och säga att ett avtal som man ej känner till är felaktigt, den andra parten har då en för stor "informationsfördel" som den kan använda emot en.

Det finns inget avtal ö.h.t. Så de måste i så fall luta sig på någon typ av lagtext som säger att de får nyttjanderätt av min tomt per default, vilket jag ville veta lite genom att ställa frågan här. Det verkar inte som om det finns något sådant, så då känns det rätt enkelt att luta sig mot att jag äger den bit av tomten där skåpet står medan de inte gör det.

Skrivet av Ikariwarrior:

Kanske redan någon som nämnt det, men oftast skrivs upplåtelser och rätten att använda annans mark in i form av servitut. Du kan enkelt logga in på lantmäteriet och se vad som gäller för just din fastighet.

Det finns inget sånt. Det avtal som finns är 100% muntligt, gjordes för kanske 30 år sedan och det finns ingen som med någon typ av trovärdighet kan säga vad avtalet utgjorde.

Sen kommer det här förmodligen sluta med att frågan blir vems ansvar det är att schakta bort skiten när det inte behövs, för jag misstänker att ingen kommer vara beroende av det där skåpet speciellt länge till med tanke på att man skriver av kostnaden att dra in kommunal fiber på ett par år bara med tanke på hur mycket Sappa har planerat ta betalt per månad. Så länge någon granne fortfarande är beroende av det så kommer jag ju inte driva frågan till sin spets och göra mig ovän. Det förstår väl alla med lite sunt förnuft

Tack för alla svar hur som helst, nu tror jag inte vi kommer längre!