Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

När jag lade upp annonsen så hörde många av sig och ALLA försökte pruta som bara den men denna kille han hade ingen som helst problem med det och inga problem att Swisha pengar i förskott heller. Sen när han hade mottagit den säger han att det är repor på den och skickar bilder på den. Jag kollade jätte noggrant på framsida, baksida och runt om hela telefonen under ljus och såg absolut inga repor och är 100% säker på det innan jag skickade den. Jag har sen dag 1 använt en hel täckande skydd. Hur är det möjligt och få repor på då? Dom bilderna han skickar känner jag inte alls som den telefon jag skickade och kollade min telefon jätre noggrant. Dessa bilder han skickar är väldigt dåliga bilder och till och med en blind kan se att det är repor på.

Är du så säker, så ser jag ingen anledning varför du ska godkänna en retur. Isåfall skulle han tagit blocket paket för vara på säkra sidan..
Och du packade den ordentligt? Så den inte låg i lådan löst.

Du kan alltid ta kontakt med blocket support, atträ det inte känns okej och be dem jämföra bilderna ifall du vill känna dig ännu mer säker på din sak.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Är du så säker, så ser jag ingen anledning varför du ska godkänna en retur. Isåfall skulle han tagit blocket paket för vara på säkra sidan..
Och du packade den ordentligt? Så den inte låg i lådan löst.

Du kan alltid ta kontakt med blocket support, atträ det inte känns okej och be dem jämföra bilderna ifall du vill känna dig ännu mer säker på din sak.

Den packades i sin orginal kartong och satt i ordentligt. Tvivlar på att kartongen var orsaken. Så här ser bilderna han skickade. Skulle man verkligen missa dessa repor om man kollade noggrant på nära håll vilket jag gjorde och dessa känner jag inte igen.

Jag ser inget pga den dåliga bilden.

Man kan se tydligt att det finns en repa ovanför USB-porten och till längst till vänser så ser man ett hack/repa. Aldrig att jag skulle missa något så tydligt när jag inspekterade den jätte noggrant innan jag skickade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, varför ger du så fruktansvärt dåliga tips? Att ljuga och sätta sig i en riktigt pissig sits är väl knappast önskvärt?

Alla hanterar vi situationer olika, sen förstår jag inte hur man kan hamna i en "riktigt pissig sits" av det, så förklara gärna Det är ju en problematisk situation och jag vet inte om jag bara hade kunnat säga "nej tack" och sen ignorera eftersom 100% säker på att det inte är hans mobil kan op aldrig bli.

Jag såg mitt förslag som en snabb lösning att kanske "avslöja" hans bedrägeri. Men absolut det är en chansning och jag påstår inte själv att jag hade gjort så, men jag ville slänga upp det på bordet iaf.

Om det är som op säger såg jag det framför mig ungefär såhär:
Köparen - skickar en film med repor och där IMEI visas på skärmen.
Op - Det där är inte mobilen jag sålde, det är fel IMEI.

Då kan köparen krypa till korset och sluta svara alternativt så fortsätter han ligga på med att det visst är den mobilen.

Men jag ber om ursäkt för mitt fruktansvärt dåliga tips

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Den packades i sin orginal kartong och satt i ordentligt. Tvivlar på att kartongen var orsaken. Så här ser bilderna han skickade. Skulle man verkligen missa dessa repor om man kollade noggrant på nära håll vilket jag gjorde och dessa känner jag inte igen.

Jag ser inget pga den dåliga bilden.
<Uppladdad bildlänk>

Man kan se tydligt att det finns en repa ovanför USB-porten och till längst till vänser så ser man ett hack/repa. Aldrig att jag skulle missa något så tydligt när jag inspekterade den jätte noggrant innan jag skickade den.
<Uppladdad bildlänk>

Känner du till telefonens IMEI-kod kan du ju alltid be han starta telefonen och slå in *#06# och be han filma telefonen så är det klart sedan.

Bilderna han visar är bilder på en telefon som är tappad ett antal gånger och den är rejält nött i kanterna.

Edit: såg att du redan fått tips om IMEI

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Gällande att veta IMEI...
Eftersom du har kvittot kvar så kolla på det. Rätt vanligt att det står med där för att butiken ska kunna knyta kvitto till telefon, så ingen kommer och reklamerar en annan telefon än den de köpt.

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/1000280/573305208/4-gb-2-x-2gb-d...-

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/goteborg/asus_tuf_geforce_rtx_3...

Priset är ju alldeles åt helvete, så klart, men det där med "ovanligt kort"...

Är inte TUF Gaming-korten typ de i särklass vanligaste korten som finns? Det dräller ju av begagnade TUF-kort på marknaden.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

<Uppladdad bildlänk>

https://www.blocket.se/annons/goteborg/asus_tuf_geforce_rtx_3...

Priset är ju alldeles åt helvete, så klart, men det där med "ovanligt kort"...

Är inte TUF Gaming-korten typ de i särklass vanligaste korten som finns? Det dräller ju av begagnade TUF-kort på marknaden.

Har han testkört med plasten på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Den här annonsen väcker en del frågor?

"Volvo penta 35 hk 2t
Gick när den ställdes av för några år sedan
eftermonterad startmotor."

Gick? Gick motorn bra eller dåligt när den ställdes av? Det vore kanske av större intresse att veta om motorn fungerar nu eller om den är helt stendöd? Några år sedan? Hur många år då?

https://www.findit.fi/sv/1852612.htm

Förstår att det inte känns som en glasklar beskrivning om det rört sig om hemelektronik men för kategorin är det knappast ovanligt att sälja något i befintligt skick men med informationen att motorn gick runt innan den ställdes undan.
Sen får du räkna med att den låg ute för €80, en ny 30HK båtmotor (förvisso 4takt) går lös på 20-40.000:-

Lika rimligt som att sälja en C64 utan garantier men med informationen att den fungerade innan den lades in i förrådet.

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk och att dumpruta?
Är man inte läskunnig? Har man helt enkelt ingen skam? Saknar man folkvett?
Som mitt exempel:
500kr för ett armbandsur som kostar 1500-2000kr nytt.
Helt oanvänt, I originalförpackning, med garantikortet kvar att lösa in.
Att man då tycker att man kan öppna konversationen med "250kr, sista budet" och tro att säljaren ska tycka det låter fantastiskt är för mig helt världsfrånvänt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Vad är det med folk och att dumpruta?
Är man inte läskunnig? Har man helt enkelt ingen skam? Saknar man folkvett?
Som mitt exempel:
500kr för ett armbandsur som kostar 1500-2000kr nytt.
Helt oanvänt, I originalförpackning, med garantikortet kvar att lösa in.
Att man då tycker att man kan öppna konversationen med "250kr, sista budet" och tro att säljaren ska tycka det låter fantastiskt är för mig helt världsfrånvänt.

Förekommer alltid, finns människor till allt
En del är drömmare och andra trollar. Om du inte vill förhandla så är det bästa att ignorera och skratta bort det ist för att kasta på bränsle

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Förekommer alltid, finns människor till allt
En del är drömmare och andra trollar. Om du inte vill förhandla så är det bästa att ignorera och skratta bort det ist för att kasta på bränsle

Oh ja, inget jag hakar upp mig på just.
Kort och enkelt svar att 500kr gäller helt enkelt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Den här kände jag bara måste förevigas

Inte bara är priset högre än en sprillans ny men det är en nästan 2 års gammal mobil och den senaste modellen s22 ultra är ju till å med billigare. Beskrivningen är dessutom en bra hjärngymnastik.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Den här kände jag bara måste förevigas

https://i.imgur.com/5mavMRs.png

Inte bara är priset högre än en sprillans ny men det är en nästan 2 års gammal mobil och den senaste modellen s22 ultra är ju till å med billigare. Beskrivningen är dessutom en bra hjärngymnastik.

Och där gick priset ner iallafall!!😂
Hur mycket lagring den har är inte så viktigt.🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Förstår att det inte känns som en glasklar beskrivning om det rört sig om hemelektronik men för kategorin är det knappast ovanligt att sälja något i befintligt skick men med informationen att motorn gick runt innan den ställdes undan.
Sen får du räkna med att den låg ute för €80, en ny 30HK båtmotor (förvisso 4takt) går lös på 20-40.000:-

Lika rimligt som att sälja en C64 utan garantier men med informationen att den fungerade innan den lades in i förrådet.

Så är det. Men varför bemöda sig att skriva saker som inte egentligen inte säger någonting i stället för att vara tydlig?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Så är det. Men varför bemöda sig att skriva saker som inte egentligen inte säger någonting i stället för att vara tydlig?

Skulle säga att annonsen är mer än tillräckligt tydlig för målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Den här kände jag bara måste förevigas

https://i.imgur.com/5mavMRs.png

Inte bara är priset högre än en sprillans ny men det är en nästan 2 års gammal mobil och den senaste modellen s22 ultra är ju till å med billigare. Beskrivningen är dessutom en bra hjärngymnastik.

Påminner mig om tidigt 2000 tal. Alla som sålde skrev ner "inköpspris". Hade de minsann betalat 20,000 så skulle priset de sålde varan baseras på inköpspriset och inte vad varan kostar idag. Känns lite som om dessa människor fortfarande finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Skulle säga att annonsen är mer än tillräckligt tydlig för målgruppen.

Som har en likadan gammal motor och letar efter reservdelar eller som vill ha ett lite annorlunda bojsänke?

Månne detta är samma motor i en lite äldre annons? Här finns lite bättre beskrivning. Togs ur bruk för 5 år sedan och även med tilläggen "Reglage, inte i bästa skick reglaget" och "Går runt". Med andra ord verkar motorn i nuläget kunna anses helt obrukbar.
https://findit.fi/fi/1846909.htm

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Vad är det med folk och att dumpruta?
Är man inte läskunnig? Har man helt enkelt ingen skam? Saknar man folkvett?
Som mitt exempel:
500kr för ett armbandsur som kostar 1500-2000kr nytt.
Helt oanvänt, I originalförpackning, med garantikortet kvar att lösa in.
Att man då tycker att man kan öppna konversationen med "250kr, sista budet" och tro att säljaren ska tycka det låter fantastiskt är för mig helt världsfrånvänt.

Det där med att inte läsa annonsen är fruktansvärt irriterande... vet inte hur många gånger jag sålt fälgar och får hundratals korkade frågor när precis ALLT tänkbart står med enkelt listat i annonsen.
Det enda som inte står med är vilka bilar de passar på FÖRUTOM bilen jag själv haft de på såklart, handlar oftast om lite bredare fälgar med annan offset och då vill köparen att man ska kunna svara på om det passar dennes bil? Köp och ta reda på själv eller prova sökfunktioner på fb grupper... alt gå ut och mät
Är ju omöjligt för mig att kunna svara på om mina 20x10 et40 fälgar passar din Mondeo bara för den har 5x108 bultmönster som min Volvo... xD

Permalänk
Medlem

rakt tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Som har en likadan gammal motor och letar efter reservdelar eller som vill ha ett lite annorlunda bojsänke?

Månne detta är samma motor i en lite äldre annons? Här finns lite bättre beskrivning. Togs ur bruk för 5 år sedan och även med tilläggen "Reglage, inte i bästa skick reglaget" och "Går runt". Med andra ord verkar motorn i nuläget kunna anses helt obrukbar.
https://findit.fi/fi/1846909.htm

Som i att den som har kunnandet att restaurera/reparera en äldre motor kan nöja sig med den informationen.
Den startade och gick när den slutade användas, dvs. Den har inte skurit eller liknande. Den har en startmotor som inte satt där original då den bara har dragstart ursprungligen.

Det kan alltså troligen gå att få igång motorn med en del jobb. Renoveringssats, packningar, kolvringar, impeller mm.
Man kan även ha fördelen att få igång denna motor utan att slita sig fördärvad i startsnöret då den har en eftermonterad startmotor.

Jag kan se att det kan verka förvirrande för den som inte håller på med äldre mekaniska saker men står kvar vid att annonsen är fullt tillräcklig för målgruppen.
Gick? Gick motorn bra eller dåligt när den ställdes av? Det vore kanske av större intresse att veta om motorn fungerar nu eller om den är helt stendöd? Några år sedan? Hur många år då?
Tips är du allvarligt intresserad, fråga säljaren istället.

Permalänk
Avstängd

Nu är det mycket sidospår bland roliga blocketannonser.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Förstår att det inte känns som en glasklar beskrivning om det rört sig om hemelektronik men för kategorin är det knappast ovanligt att sälja något i befintligt skick men med informationen att motorn gick runt innan den ställdes undan.
Sen får du räkna med att den låg ute för €80, en ny 30HK båtmotor (förvisso 4takt) går lös på 20-40.000:-

Lika rimligt som att sälja en C64 utan garantier men med informationen att den fungerade innan den lades in i förrådet.

"Gick sönder" såklart.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Denna burk är verkligen prisvärd.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izenoz:

Denna burk är verkligen prisvärd.<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker det mest intressanta han skriver är att det är städat i rummet och att han inte skriver vilken cpu det är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe Ja, det utelämnas mycket men det är bra att den är städad (på vilket vis) ut och invändigt, att priset är satt till skyarna är obskyrt bara det men vore intressant att veta mer om burken, tyvärr så är det alltid någon stackare som inte är insatt och köper för utsatt pris.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Som i att den som har kunnandet att restaurera/reparera en äldre motor kan nöja sig med den informationen.
Den startade och gick när den slutade användas, dvs. Den har inte skurit eller liknande. Den har en startmotor som inte satt där original då den bara har dragstart ursprungligen.

Det kan alltså troligen gå att få igång motorn med en del jobb. Renoveringssats, packningar, kolvringar, impeller mm.
Man kan även ha fördelen att få igång denna motor utan att slita sig fördärvad i startsnöret då den har en eftermonterad startmotor.

Jag kan se att det kan verka förvirrande för den som inte håller på med äldre mekaniska saker men står kvar vid att annonsen är fullt tillräcklig för målgruppen.
Gick? Gick motorn bra eller dåligt när den ställdes av? Det vore kanske av större intresse att veta om motorn fungerar nu eller om den är helt stendöd? Några år sedan? Hur många år då?
Tips är du allvarligt intresserad, fråga säljaren istället.

Nej jag är inte alls intresserad av att köpa motorn. Det var bara ett exempel på annonser där man inte talar klarspråk (för att dölja eller vilseleda?). Varför ska man kontakta säljaren bra för att ta reda på något som gör ett köp uteslutet när det skulle räcka med en mindre luddigt skriven annons? Den lite äldre annonsen var ju mer informativ.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej jag är inte alls intresserad av att köpa motorn. Det var bara ett exempel på annonser där man inte talar klarspråk (för att dölja eller vilseleda?). Varför ska man kontakta säljaren bra för att ta reda på något som gör ett köp uteslutet när det skulle räcka med en mindre luddigt skriven annons? Den lite äldre annonsen var ju mer informativ.

Jag tycker vi kan släppa det här, du kom med ett dåligt exempel då jag gissar att du inte är så insatt på området. Jag gissar att ingen annan här är speciellt intresserad av disskutionen.
Den som vet hur en utombordare fungerar (eller en tvåtaktsmotor överhuvud taget) tror jag inte har det minsta problem med att tyda annonsen. Dina följdfrågor visar tydligt på att du inte borde köpa ett 40 år gammalt båtmotor objekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Jag tycker vi kan släppa det här, du kom med ett dåligt exempel då jag gissar att du inte är så insatt på området. Jag gissar att ingen annan här är speciellt intresserad av disskutionen.
Den som vet hur en utombordare fungerar (eller en tvåtaktsmotor överhuvud taget) tror jag inte har det minsta problem med att tyda annonsen. Dina följdfrågor visar tydligt på att du inte borde köpa ett 40 år gammalt båtmotor objekt.

Varför fanns det mer information i den tidigare annonsen och varför togs den bort i den nya? "Reglaget inte i bästa sick" kan tydas som att motorn har fjärreglage som inte fungerar bra men inget handreglage så om köparen tänkt sig att använda motorn så behöver köparen skaffa ett nytt reglage vilket förmodligen kommer kosta betydligt mer än motorn eller var svårt att hitta. "Går runt" kan betyda att motorn går runt men startar inte av någon anledning medan "Gick när den togs ur bruk för några år sedan" kan uppfattas som att motorn förmodligen borde fungera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p