Ingen mobiltäckning efter uppdatering till One UI 5

Permalänk

Ingen mobiltäckning efter uppdatering till One UI 5

Hejsan!

Uppdaterade igår min fullt fungerade samsung a52 5g till den nya one ui 5-uppdateringen. Efter att uppdateringen genomförts får inte telefonen längre någon som helst uppkoppling till mobilt nätverk. Kan varken ringa, sms:a eller surfa utanför wifi. Mitt sim-kort fungerar på andra telefoner och andras sim-kort fungerar inte heller i min. Kan inte ens ringa nödsamtal vilket man väl ska kunna även fastän mobilen inte har något sim-kort i sig?

Har återställt telefonen utan framgång.

Har sett ett antal andra trådar på andra forum där folk stött på samma problem vid andra uppdateringar på andra samsung-telefoner, men har inte hittat någon lösning än så länge :/

Någon som har någon idé på hur det kan lösas? Har suttit i två dagar och samtalat med både elgiganten och samsung och de båda verkar tycka att jag ska lämna in den till service som enligt dem brukar ta 3-4 veckor. Känns inte så kul, speciellt inte då jag antar att det är ett mjukvaruproblem eftersom det uppstod vid en uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOndeElvispen:

Hejsan!

Uppdaterade igår min fullt fungerade samsung a52 5g till den nya one ui 5-uppdateringen. Efter att uppdateringen genomförts får inte telefonen längre någon som helst uppkoppling till mobilt nätverk. Kan varken ringa, sms:a eller surfa utanför wifi. Mitt sim-kort fungerar på andra telefoner och andras sim-kort fungerar inte heller i min. Kan inte ens ringa nödsamtal vilket man väl ska kunna även fastän mobilen inte har något sim-kort i sig?

Har återställt telefonen utan framgång.

Har sett ett antal andra trådar på andra forum där folk stött på samma problem vid andra uppdateringar på andra samsung-telefoner, men har inte hittat någon lösning än så länge :/

Någon som har någon idé på hur det kan lösas? Har suttit i två dagar och samtalat med både elgiganten och samsung och de båda verkar tycka att jag ska lämna in den till service som enligt dem brukar ta 3-4 veckor. Känns inte så kul, speciellt inte då jag antar att det är ett mjukvaruproblem eftersom det uppstod vid en uppdatering?

Har du testat en återställning av telefonen? Det löser förvånansvärt många problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har du testat en återställning av telefonen? Det löser förvånansvärt många problem

Har tyvärr testat det flera gånger redan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOndeElvispen:

Har tyvärr testat det flera gånger redan :/

Då låter det som hårdvarufel om du testat andra SIM-kort från andra operatörer i din telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Då låter det som hårdvarufel om du testat andra SIM-kort från andra operatörer i din telefon

Slog mig nu att jag bara testat med tre olika vimla-kort, kan det vara så att det på något vis är operatören som gör att det inte fungerar? Känns dock skumt att de inte går att ringa nödsamtal när jag inte har något kort i alls så kanske är hårdvarufel som du säger.

Permalänk

Behöver inget sim för att ringa 112, kan du inte ringa det så lämna på garantin!
https://www.telenor.se/support/om-du-behover-ringa-112/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pierre232:

Behöver inget sim för att ringa 112, kan du inte ringa det så lämna på garantin!
https://www.telenor.se/support/om-du-behover-ringa-112/

Ringa 112 för att se om telefonen funkar? Du skämtar?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ringa 112 för att se om telefonen funkar? Du skämtar?

Jag har absolut inte ringt, men ser att nödsamtals-texten inte finns om den brukar så antar att det inte fungerar. Får ta och lämna in den på service och se vad de säger

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ringa 112 för att se om telefonen funkar? Du skämtar?

Du kan väl lägga på om du får en signal eller åtminstone säga arr du råkat ringa av misstag, det är iaf ett sett som fungerar kanon. Andvänd dina skatte pengar, fast du behöver inte vänta på att dom skall svara, lägg på när du hör att det ringer, du ska inte beställa en ambulans! Hoppas att det löste sig för dig kostnadsfritt ändå. Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pierre232:

Du kan väl lägga på om du får en signal eller åtminstone säga arr du råkat ringa av misstag, det är iaf ett sett som fungerar kanon. Andvänd dina skatte pengar, fast du behöver inte vänta på att dom skall svara, lägg på när du hör att det ringer, du ska inte beställa en ambulans! Hoppas att det löste sig för dig kostnadsfritt ändå. Mvh

Skärp dig, ring absolut inte nödnumret i onödan, det görs miljontals samtal om året och ca 1/3-del är falska.