Thermal Grizzly - På kylaren istället för processorn?

Permalänk
Medlem

Thermal Grizzly - På kylaren istället för processorn?

Tja, jag har googlat och hittar inget så antingen är tanke idiotisk eller så är folk mycket mer coola än mig.

Jag är modell stridsvagn, jag och finlir går oftast inte ihop, jag försöker men det skiter sig lite, jag försöker rädda och det går utför.

Denna självinsikt och att jag kör Arctics MX-5 gör att jag är sugen på att damma av den flytande metal jag köpte. Vad jag förstått så är den bra på att leda ström så ett misstag på processorn är en mardröm.

Kan man göra det säkra här och ha ut det på kylaren istället? Jag tänker att det kanske blir någon grad sämre ledningsförmåga för att ytan där man smetar ut det får en tätare kontakt, men är det värdelöst?

Permalänk
Medlem

Nej, problemet är att flytande metallen inte fastnar så lätt utan flyter iväg.
Min rekommendation är att inte använda den.
Din kylpasta räcker gott och väl.
Mycket bättre än min Kina noname.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Nej, problemet är att flytande metallen inte fastnar så lätt utan flyter iväg.
Min rekommendation är att inte använda den.
Din kylpasta räcker gott och väl.
Mycket bättre än min Kina noname.

MX-5 är ju numera borttagen då den torkar för för.

Det är just den svårigheten jag vill få under kontroll genom att ha det på kylaren

Permalänk
Medlem

Om du ska använda den så titta på flera YouTube videos hur man applicerar det.
Du kommer märka att det är skillnad.
Skillnaden mot kylpasta som är säker är inte värt det enligt mig.
Har du värme problem så köp en bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tja, jag har googlat och hittar inget så antingen är tanke idiotisk eller så är folk mycket mer coola än mig.

Jag är modell stridsvagn, jag och finlir går oftast inte ihop, jag försöker men det skiter sig lite, jag försöker rädda och det går utför.

Denna självinsikt och att jag kör Arctics MX-5 gör att jag är sugen på att damma av den flytande metal jag köpte. Vad jag förstått så är den bra på att leda ström så ett misstag på processorn är en mardröm.

Kan man göra det säkra här och ha ut det på kylaren istället? Jag tänker att det kanske blir någon grad sämre ledningsförmåga för att ytan där man smetar ut det får en tätare kontakt, men är det värdelöst?

Att applicera på kylaren kommer inte att hjälpa dig ett dugg. Tvärtom så blir det svårare för dig att veta exakt var du skall applicera flytande metallen - den kommer ju att pressas ut mot sidorna när kylaren trycks mot processorn.
Är du inte alldeles 100% säker på vad du gör så undvik flytande metall, och använd någon av alla de icke-ledande vanliga kylpastor som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Om du ska använda den så titta på flera YouTube videos hur man applicerar det.
Du kommer märka att det är skillnad.
Skillnaden mot kylpasta som är säker är inte värt det enligt mig.
Har du värme problem så köp en bättre kylare.

Inga värmeproblem med en Arctic Freezer 360

Skrivet av Erik_T:

Att applicera på kylaren kommer inte att hjälpa dig ett dugg. Tvärtom så blir det svårare för dig att veta exakt var du skall applicera flytande metallen - den kommer ju att pressas ut mot sidorna när kylaren trycks mot processorn.
Är du inte alldeles 100% säker på vad du gör så undvik flytande metall, och använd någon av alla de icke-ledande vanliga kylpastor som finns.

Men är den flytande efter att man smetat ut den? Lutar helt klart åt att låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Inga värmeproblem med en Arctic Freezer 360

Men är den flytande efter att man smetat ut den? Lutar helt klart åt att låta bli.

Är Arctic Freezer 360 basen nickel plätterad koppar? Annars lär du väl få problem med korrosion.

Har enbart använt mellan cpu och ihs själv vid delid, men körde en gång på gpu ihs(koppar) och det höll inte länge innan det blev frätskador. Var dock en tidig version av Coollaboratory, de nya versionerna kanske klarar allt numera..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Är Arctic Freezer 360 basen nickel plätterad koppar? Annars lär du väl få problem med korrosion.

Har enbart använt mellan cpu och ihs själv vid delid, men körde en gång på gpu ihs(koppar) och det höll inte länge innan det blev frätskador. Var dock en tidig version av Coollaboratory, de nya versionerna kanske klarar allt numera..

Den är iaf kopparfärgad 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Om du ska använda den så titta på flera YouTube videos hur man applicerar det.
Du kommer märka att det är skillnad.
Skillnaden mot kylpasta som är säker är inte värt det enligt mig.
Har du värme problem så köp en bättre kylare.

Jag hade velat prova PTM7950 som inte är elektriskt ledande om jag bara visste var man köpte i styck kvantiteter till rimliga priser.

Permalänk
Medlem

Jag körde coolaboratory liquid pro förr i tiden, på slipad/lappad IHS (och såklart under) mot slipad kylare där kopparen tittade fram.
Jag upplevde inga frätskador, däremot lönade det sig att göra om efter en tid, säg 6-12 månader, då hadextempen stigit lite och en nymontering sänkte till baka temperaturna.

Byggde en 9900KS för tre år sedan som var riktigt plan. Efter läppning var en del av ytan fortfarande täckt sv förnicklingen, samma med den D15 somsatt där. Inte helt bortslipad förnickling.
Använde thermal grizzly conductonaut som monterades om efter ett år, dvs suttit precis två år med senaste monteringen. Temperaturerna har gått upp litegrann, kollade mot skärmdumpar och det är gissningsvis ca 5 grader högre temp vid load än när det var nymonterat. Jag tror, efter 10 år med coolaboratory, att conductonauten håller sig lute bättre över tid.

Tog isär mht ombygge förra veckan och det var inga problem att rengöra IHS och kylare. Kommer såklart läppa för att få helt plana/släta ytor.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Nej, problemet är att flytande metallen inte fastnar så lätt utan flyter iväg.
Min rekommendation är att inte använda den.
Din kylpasta räcker gott och väl.
Mycket bättre än min Kina noname.

Jag har kört flytande sen 2012-13.

Min uppfattning är att med nya processorer som genererar mycket mer värme ån förr, samtidigt som chippen är små och IHS inte är större, har värmeledningsförmågan mellan IHS-kylare blivit mycket viktigare.

Då flytande metallerna bygger så lite höjd skulle jag inte montera med föytande utan att plana/löppa ytorna, eller åtminstone noga kontrollera att de är plana = 95% chans att man måste vilket gör att garantifrågor kan bli svåra. Det är nog främst där jag skulle sätta gränsen, om man ibte vill voida garantin ska man nog inte…

Jag kommer såklart fortsätta med flytande metall.
Det är inte farligt, om man är noggrann, försiktig och kollar hur det ska göras innan man börjar.

Monterade nybygge förra veckan med 360 mm AIO, har aldrig använt fabriksmonterad pasta förrän nu, väntar ändå på nytt chassie så jag gjorde en test för referens.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.