Apple börjar sälja reservdelar i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Apple börjar sälja reservdelar i Sverige

Reparationsbutiken för privatpersoner har nu tagit sig till Sverige och erbjuder reservdelar till både Iphone och Macbook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Känns som att hela reparationsprogrammet är tämligen symboliskt med tanke på att man fortfarande måste kontakta Apple och få delarna godkända och aktiverade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Apple-varianter av de verktygssatser som behövs kan hyras i en vecka för 699 kronor (...)

Wow. Det var prisvärt.

Permalänk
Medlem

Det handlar mer om att ha en hållbar image - få t ex EU att tycka Apple är bra så de slipper onödiga krav - priserna är satta så verkstaden är ett bättre alternativ för slutanvändaren.

Permalänk
Medlem

Barnsligt. De gör verkligen inte mer än de absolut måste och "erbjudandet" är så dyrt att ingen kommer nappa, utan fortsätta köpa tjänsterna av en verkstad. Det här är absolut inte andemeningen. Men sagan är nog inte slut heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det är bra, jag tycker inte priserna har så extremt höga. Rent generellt borde de flesta tillverkarna bli bättre.
Det handlar om att deras prylar ska gå att renovera praktisk, med praktisk så ska reservdelar gå enkelt att beställa till vettigt pris. Inte som min gamla handdammsugare som kostar 899kr ny och ett ersättningsbatteri strax över 1000kr med frakt och andra avgifter.

Lagstiftning skulle behövas till. I praktiken leder nog bara lagstiftning till att fler byråkrater får jobb. Då det i praktiken är så flummigt. Sedan populism i all ära. Men om reservdelar måste hushållas till precis alla prylar, så kommer detta inte gynna konsumenterna. Då det ökar kostnaderna och lagerhållningen kanske skapar mer miljöproblem.

Att göra en lagstiftning endast gäller mobiltelefoner, laptops etc, men väldigt konstigt att begränsa sig så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Wow. Det var prisvärt.

Ja, det är bara för syns skull för att inte få påtvingade regleringar om rätten att reparera. Det är antagligen billigare att lämna in på apple store.

Permalänk
Medlem

Systemkonfigurationen görs alltså över nätet med hjälp av supporten för att konfigurera skärm, batteri etc? I så fall tycker jag ett av de mest störande momenten med att reparera Apples telefoner är borta.

Reparationen i sig är rätt kul om man har intresse , bara mindre kul när man bytt batteri och inser att batterihälsan inte längre fungerar hehe. Drygt 500kr för ett batterikit med äkta delar (returkredit inräknat) tycker jag är fullt rimligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Original reservdelar har väl sällan varit billigt oavsett tillverkare.
Antar att det är lagerhållning, transport av dessa som är den stora boven. Skulle ha bytt en skärm till en 3 år gammal samsung mobil. Mobilen kostade 2000kr ny och skärmbytet skulle gått på 1500

Jobbar själv inom luftvärmepumpssegmentet och vi har reservdelar som har ett högre nettopris än en helt ny maskin.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Original reservdelar har väl sällan varit billigt oavsett tillverkare.
Antar att det är lagerhållning, transport av dessa som är den stora boven. Skulle ha bytt en skärm till en 3 år gammal samsung mobil. Mobilen kostade 2000kr ny och skärmbytet skulle gått på 1500

Jobbar själv inom luftvärmepumpssegmentet och vi har reservdelar som har ett högre nettopris än en helt ny maskin.

Exakt. Ett annat problem är snabb utveckling vilket är positivt, men det leder till att det ibland är hopplöst att hitta begagnade reversdelar. Nu är Apple produkter så populära så det går. Men för andra produkter så köper ett par hörlurar för 5000kr och man råkar förstöra t.ex. bygeln över huvudet. Så glöm att hitta ett par begagnade billigt, där denna grej är hel men istället kanske elektroniken är trasig.

En annan sak är standarder. Fast det hindrar utvecklingen. Jag vill dock att t.ex. batterier i apparater mer ska standardiseras, jag vill inte ha en typ per produkt. När det dock gäller Apples prylar så har de en sådan stor försäljning så det går att tillhandahålla batterier för dessa. Värre är det med andra märken.

Jag tänker även tillbaka till runt år 2000 och tidigare. "Alla vettiga personer" sa att elektronik med ej enkelt utbytbart batteri var idiotisk att köpa. Nu har visserligen batterierna blivit mycket bättre. Men ändå, folk idag köper knappt prylar där batteriet ej enkelt går att byta och det handlar mycket om vikt och argument att jag har råd att köpa ny pryl när den går sönder.

Permalänk
Medlem

Kan man lika gärna springa in till nån auktoriserad butik och byta ett batteri på plats för samma peng.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad folk förväntar sig, att det blir billigare att lämna in på service är väl givet, speciellt om man värderar sin tid.
Rätten att reparera är inte samma sak som att ”göra det hemma mycket billigare”. Lägg där till att enheterna är ganska komplicerade att plocka isär och sen montera ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Känns som att hela reparationsprogrammet är tämligen symboliskt med tanke på att man fortfarande måste kontakta Apple och få delarna godkända och aktiverade.

Nej, det är inte symbolik - eller rättare sagt, det är inte BARA symbolik. Det är naturligtvis det också. De har i viss mån bytt fot i den här frågan.

Apple brukade ha attityden att reparerbarhet var en intressant funktion, men inte så viktigt. Någonstans på vägen bytte de till att att aktivt göra det svårare att reparera saker - det var de fem-uddiga skruvarna och ihoplimmade grejer. Mitt favorit-exempel är iMacen. Den gamla G5an kunde man skruva av hela baksidan och komma in i - lättare att pilla med än en ATX-låda. Därefter bytte man till att bara ha en dörr för RAM (som var det man kunde byta uppgradera själv rent officiellt) och att för allt annat skulle man lyfta ur skärmen, men skärmen gick att skruva ur och glaset hölls på plats med magneter, så det var inte hela världen. 2012 började man limma fast skärmen, och RAM-dörren försvann från den mindre modellen - man gjorde det medvetet svårare att laga dem.

Det här är en del av att man har vänt och är tillbaka på 2009-stadiet eller så. Inte speciellt reparations-vänliga, men de har slutat att göra det svårare. Min gissning är att det handlar om Jony Ive. Han är numer helt borta från Apple, efter att ha konsultat i 3 år. Att Apple började göra det omöjligt att laga grejer sammanfaller ganska väl med Steve Jobs död. Jag tror att han var den ende som faktiskt satte stopp för Ives utsvävningar - inte för att han gillade att folk lagade grejerna själv, utan för att det blev billigare för Apple själva att laga grejer. Utan Jobs gick Ive upp i spinn och Tim Cook vågade inte riktigt hålla in honom. Med Ive borta har de som vill att det skall gå att reparera grejerna fått lite luft igen. Genom det här programmet kan de illustrera hur dyrt det är att laga Apples grejer - det har en prislapp. Det gör att de har argument vid nästa omdesign.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Att priserna är höga är väl inte så bra.
Men samtidigt så bör man nog ge Apple cred för att de försöker iallafall.
Vilka andra mobiltillverkare erbjuder originaldelar som du kan byta ut själv hemma?
Oneplus? Samsung? Sony?
Uppdatera mig gärna ni som vet😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Original reservdelar har väl sällan varit billigt oavsett tillverkare.
Antar att det är lagerhållning, transport av dessa som är den stora boven. Skulle ha bytt en skärm till en 3 år gammal samsung mobil. Mobilen kostade 2000kr ny och skärmbytet skulle gått på 1500

Jobbar själv inom luftvärmepumpssegmentet och vi har reservdelar som har ett högre nettopris än en helt ny maskin.

Ber en stilla bön att mina NIBE maskiner jobbar på. Sjukt att en reservdel kan kosta mer än att byta hela maskinen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Ber en stilla bön att mina NIBE maskiner jobbar på. Sjukt att en reservdel kan kosta mer än att byta hela maskinen.

Och sedan arbetet för att byta vissa delar kan göra att man istället väljer bort reparation också.

Permalänk
Medlem

De börjar även sälja HomePod här i Sverige snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

De börjar även sälja HomePod här i Sverige snart.

HomePod har fungerat med svenska i beta ett bra tag nu. Problemet är att Apple ville lansera i hela Skandinavien samtidigt. Norge och Finland var inte heller något problem, men Apples AI har också svårt att förstå danska…

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

HomePod har fungerat med svenska i beta ett bra tag nu. Problemet är att Apple ville lansera i hela Skandinavien samtidigt. Norge och Finland var inte heller något problem, men Apples AI har också svårt att förstå danska…

Va är det du säger, är Danskarna smartare än Apples AI? LOLZ

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Va är det du säger, är Danskarna smartare än Apples AI? LOLZ

Var fick du "smartare" från?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

@Kyraal Hela inlägget va ironisk menat.
Men jag kan förtydliga.

Danskar förstår danska
Men AI förstår inte danska.
Därför skrev jag skämtsamt att danskar är smartare än AI

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Inga reservdelar och servicekit för Ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Kyraal Hela inlägget va ironisk menat.
Men jag kan förtydliga.

Danskar förstår danska
Men AI förstår inte danska.
Därför skrev jag skämtsamt att danskar är smartare än AI

Jag tror du har en felaktig premiss där. Ingen förstår danska, inte ens danskarna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror du har en felaktig premiss där. Ingen förstår danska, inte ens danskarna själva.

haha, jag tänkte så men jag skrev det inte

lite samma sak som Svenska och skånska

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ärlig fråga.

Finns det någon faktisk nytta med att delarna måste vara kodade (eller vad man nu ska kalla det) för att fungera i en specifik produkt?
Har ju sett klipp där man byter t.ex kameramodul mellan två identiska iPhones vilket leder till begränsad funktionalitet TROTS identiska produkter och orginaldelar.

Det enda jag själv kan komma på är aktivt saboterande av möjligheten att laga en produkt med delar från t.ex. en reservdelstelefon eller tredjepartsdelar med målsättningen att kunden ska köpa ny produkt ist.

Andra anledningar? Andra mobiltillverkare som agerar på samma sätt men som är mindre uppmärksammade?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ärlig fråga.

Finns det någon faktisk nytta med att delarna måste vara kodade (eller vad man nu ska kalla det) för att fungera i en specifik produkt?
Har ju sett klipp där man byter t.ex kameramodul mellan två identiska iPhones vilket leder till begränsad funktionalitet TROTS identiska produkter och orginaldelar.

Det enda jag själv kan komma på är aktivt saboterande av möjligheten att laga en produkt med delar från t.ex. en reservdelstelefon eller tredjepartsdelar med målsättningen att kunden ska köpa ny produkt ist.

Andra anledningar? Andra mobiltillverkare som agerar på samma sätt men som är mindre uppmärksammade?

Främre kameran används ju som en del av FaceID, så om man kan byta ut den så kan ju FBI en skurk ta sig in i telefonen om de vill. Att ha en kryptografisk signatur är ett sätt att hålla låsfunktionen säker. Samma med hemknappen på äldre modeller. Bakre vet jag inte varför man skulle koda, men den kanske används till något jag inte kommer på just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Att priserna är höga är väl inte så bra.
Men samtidigt så bör man nog ge Apple cred för att de försöker iallafall.
Vilka andra mobiltillverkare erbjuder originaldelar som du kan byta ut själv hemma?
Oneplus? Samsung? Sony?
Uppdatera mig gärna ni som vet😊

Är de inte tvingade pga en lag? Right to repair eller vad den kallas. De andra har 3je parts delar som funkar. Bytte mitt batteri på min galaxy för ett par månader sen själv. Har jag fattat det rätt så ville apple eller kanske redan stängt denna väg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror du har en felaktig premiss där. Ingen förstår danska, inte ens danskarna själva.

Exakt. https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är de inte tvingade pga en lag? Right to repair eller vad den kallas.

Det finns inga lagar om right to repair. Det är ett slagord för folk som vill att vi skall stifta sådana lagar. Det finns lite försök om att göra sådana, men inget som har gått igenom i Europa vad jag vet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns inga lagar om right to repair. Det är ett slagord för folk som vill att vi skall stifta sådana lagar. Det finns lite försök om att göra sådana, men inget som har gått igenom i Europa vad jag vet.

Då kanske det var USA där det kommit något sådant? för apple har ju gjort detta av en anledning och det är inte för att de är snälla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.