Testpilot: LG Ultragear 48GQ900 – äntligen en renodlad OLED-spelskärm på 48 tum

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bubbelbabbel:

Merci!
Kikar på C-modellen nu. Hur avkodar jag de två siffror och bokstäver som står efter C?
Till exempel: OLED48C17LB eller OLED48C29LB?

Se här för ytterligare exempel.

Tar upp det i årets TV-guide: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack igen. Glasklart efter lite funderande. Har alltid varit ett fan av 16:9 snarare än widescreen, men inser att en 42" (och ännu mer så 48" förstås) i 16:9 blir väldigt (respektive vääääldigt) hög. Får gå hem och mäta och fundera.
Stort tack för hjälpen - både här och i den fantastiska TV-guiden!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack igen. Glasklart efter lite funderande. Har alltid varit ett fan av 16:9 snarare än widescreen, men inser att en 42" (och ännu mer så 48" förstås) i 16:9 blir väldigt (respektive vääääldigt) hög. Får gå hem och mäta och fundera.
Stort tack för hjälpen - både här och i den fantastiska TV-guiden!

Går ganska enkelt att köra lägre upplösning på höjden om man vill (kanske 3840x1600 eller liknande)

Då kan man utnyttja höjden vid film och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går ganska enkelt att köra lägre upplösning på höjden om man vill (kanske 3840x1600 eller liknande)

Då kan man utnyttja höjden vid film och liknande

Intressant, jag har inte tänkt på att det skulle gå.
42" och 48" kostar ungefär lika mycket och skulle ju hellre köra 48" om det går att "stänga av" delar av skärmen. Funkar det både i sidled och höjdled?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Intressant, jag har inte tänkt på att det skulle gå.
42" och 48" kostar ungefär lika mycket och skulle ju hellre köra 48" om det går att "stänga av" delar av skärmen. Funkar det både i sidled och höjdled?

I teorin ska det gå, men tror skärmen börjar skala om saker om den får mindre än fullt på ena ledden. Då tror jag antagligen man måste lösa det med mjukvara

Alltså det borde gå fint, men jag har inte något specifikt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Sitter idag på en 48" JZ1000 OLED (4K UHD) från Panasonic som datorskärm, skrivbordet jag använder är 80×160cm, tänkte därmed jag kanske kan svara på denna fråga lite lätt.

I vanligt skrivbordsläge är detta fantastiskt, behöver inte använda skalning över huvud taget, utan det blir snarlikt som att ha fyra stycken 24"~ i kvadrat utan massa kanter mellan skärmarna. Fungerar riktigt bra för egen del nu med studier där man kan ha anteckningar, böcker och föreläsningar öppet samtidigt utan problem.

För spelande är det inget annat än makalöst när det kommer till (MMO)RPG, strategi eller sim-spel som Anno/Cities Skylines. Däremot för mer snabbryckande titlar som exempelvis Battlefield är det lite väl om man ska vara ärlig, i dessa fall kör jag med fönsterläge och upplösningen 2560x1440p – blir väldigt snarlikt en vanlig 27" skärm då faktiskt.

Att använda en 42 - 48"-skärm är helt klart inte för alla, vet att vissa kompisar som varit här blir nästan snurriga och tycker det är alldeles för stort – speciellt de som är vana vid 24"-paneler och mer e-sportiga spel. Medan jag har andra vänner o bekanta som tycker som mig själv, att inlevelsen är oslagbar och nu går själv i tankarna om att uppgradera.

Jag sitter nu i valet och kvalet mellan 42" och 48" (42" hade räckt men det känns surt att betala lika mycket som för 48").
Hur bra funkar det med fönsterläge? Något spel du stött på där det inte fungerar?
I FPS (ex Battlefield): avgränsas fönstret så att muspekaren är "låst" inne i fönstret?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Intressant, jag har inte tänkt på att det skulle gå.
42" och 48" kostar ungefär lika mycket och skulle ju hellre köra 48" om det går att "stänga av" delar av skärmen. Funkar det både i sidled och höjdled?

Har du ett Nvidia kort bör det inte vara något problem. Går att aktivera så GPUn skalar om bilden med svarta kanter till TVns standard upplösning. Så bara aktivera "GPU scaling" och skapa en "custom resolution".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har du ett Nvidia kort bör det inte vara något problem. Går att aktivera så GPUn skalar om bilden med svarta kanter till TVns standard upplösning. Så bara aktivera "GPU scaling" och skapa en "custom resolution".

Funkar det till en TV också (snarare än till dedikerade monitorer)?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Funkar det till en TV också (snarare än till dedikerade monitorer)?

Jag använder det på min TCL tv. Så ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Jag använder det på min TCL tv. Så ja.

Cool. Är den alltid centrerad eller går det att placera den var som helst (exempelvis i nedre högra hörnet av skärmen)?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Cool. Är den alltid centrerad eller går det att placera den var som helst (exempelvis i nedre högra hörnet av skärmen)?

Bilden blir centrerad på detta sättet. Ingen aning om det är möjligt på något sätt att flytta runt den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har en 48CX OLED och kommer aldrig ha mindre (eller större) än ~48" igen. Det enda jag stör mig på är dimming av fönster om man jobbar i windows t ex. Jag har inte hittat någon vettig inställning som alltid har ljus på alla fönster så att man inte måste klicka på fönstren för att de ska gå upp i fullt ljusläge igen så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har en 48CX OLED och kommer aldrig ha mindre (eller större) än ~48" igen. Det enda jag stör mig på är dimming av fönster om man jobbar i windows t ex. Jag har inte hittat någon vettig inställning som alltid har ljus på alla fönster så att man inte måste klicka på fönstren för att de ska gå upp i fullt ljusläge igen så att säga.

Sägs att just detta ska vara bättre på QD-oled panelerna från samsung så därför jag inväntar 2023 års modeller av dessa. Hoppas på 38-42 tum, runt 4K men måste vara högre än dagens 3440x1440. Teasas om att samsung själva har nån 49 tum 8K oledpanel på gång för spel också vilket är tokigt.

Alternativt behöver LG göra något speciellt med sina nu och då de lär känna konkurrensen så hoppas jag CES har nåt spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vad är detta med att de ska vara stora som tv apparater?
Kan ni inte bara klämma ur er en 27" ish stor OLED som kör 1440?
Hur ser det ut när teknikavdelningen utvecklar, frågar man någon kund alls eller sitter det någon tjomme i kostym och säger till dem vad de ska bygga? Säger marknadsavdelningen: "grabbar det är ett sjukt hål runt 48" som vi måste fylla. Det är uppenbart för litet för en TV och för stort för en monitor but what they hey - KÖR!"

Jag håller med dig. 48 tum på ett skrivbord. Det jag tänker på är Nackspärr. Den som skrattar åt köparen är kiropraktikern. Lite extrajobb, kosing är inte fel. Nej, inte köper jag en sådan stor och vrider huvudet hela tiden. Det behöver man vid spel. Snabba rörelser och snabb reaktion.

Permalänk
Medlem

Trist att dom inte gör skärmar för skrivbordsbruk.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag sitter nu i valet och kvalet mellan 42" och 48" (42" hade räckt men det känns surt att betala lika mycket som för 48").
Hur bra funkar det med fönsterläge? Något spel du stött på där det inte fungerar?
I FPS (ex Battlefield): avgränsas fönstret så att muspekaren är "låst" inne i fönstret?

Jag tror 48" med den aspect ratio som Ultragear har blir jobbigt på vanligt tittavstånd.
C42 eller om Ultrgear kommer i 42" storlek tror jag är bättre storlek att använda som skärm.

Jag har en Samsung 43" UW och en Samsung 49" G9, har en ouppackad C42a.
Varför jag inte packat upp den är, 1) jag kör två datorer och har USB-C på min 43a där jag kan ladda en dator via och ha bild igenom, 2): Bild i bild funkar riktigt bra med två datorer kopplade ena via HDMI/DP och den andra via USB-C, 3) Ingen risk för inbränning på en icke OLED-skärm, jag kör mycket med mail, word etc...

Sen kan man fråga sig varför jag köpt C42, jo för att jag har 49" G9 till min sim-rig och har 3x32 G5 som jag kommer gå över till där, tänkte då att ersätt G9an med C42 och 43 får gå till min son, Men vi får se....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aje:

Trist att dom inte gör skärmar för skrivbordsbruk.

Finns ju alltid 32EP950, ifall du med "dom" menar LG: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5723946

Testpilotad här: https://www.sweclockers.com/testpilot/33478

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Trist att dom inte gör skärmar för skrivbordsbruk.

https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gr95qe-b

Denna är ju på gång också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mashi:

Jag tror 48" med den aspect ratio som Ultragear har blir jobbigt på vanligt tittavstånd.
C42 eller om Ultrgear kommer i 42" storlek tror jag är bättre storlek att använda som skärm.

Jag har en Samsung 43" UW och en Samsung 49" G9, har en ouppackad C42a.
Varför jag inte packat upp den är, 1) jag kör två datorer och har USB-C på min 43a där jag kan ladda en dator via och ha bild igenom, 2): Bild i bild funkar riktigt bra med två datorer kopplade ena via HDMI/DP och den andra via USB-C, 3) Ingen risk för inbränning på en icke OLED-skärm, jag kör mycket med mail, word etc...

Sen kan man fråga sig varför jag köpt C42, jo för att jag har 49" G9 till min sim-rig och har 3x32 G5 som jag kommer gå över till där, tänkte då att ersätt G9an med C42. Men vi får se....

Har i stort sett landat i att köra på OLED42C2. Jag testade att köra med min 46" TV i några dagar och redan det är för stort, så 42" känns som mer rimligt.
Sneglade lite på LG Ultragear 38" (21:9) men den är kortare än den 34" (16:9) jag kört med i sex-sju år och skulle sakna höjden.
Känns lite skumt att köpa en TV som monitor (framför allt att den är glossy), men får väl flytta över den som extra-TV någonstans om det blir fel.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna åt displayporten men det är väldigt svårt att motivera en så hög prislapp, men jag vill heller inte gå ifrån oled. Om det kommer en 38" ultrawide med oled och 120+hz så är jag intresserad av att byta ut min 48CX, men priset är ju största probemet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag vill gärna åt displayporten men det är väldigt svårt att motivera en så hög prislapp, men jag vill heller inte gå ifrån oled. Om det kommer en 38" ultrawide med oled och 120+hz så är jag intresserad av att byta ut min 48CX, men priset är ju största probemet.

En del av mig säger att jag skulle sakna DisplayPort om jag köper en tv, men resten av mig frågar vad jag skulle sakna. Så, vad tillför DisplayPort jämfört med en 42” oledc2?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En del av mig säger att jag skulle sakna DisplayPort om jag köper en tv, men resten av mig frågar vad jag skulle sakna. Så, vad tillför DisplayPort jämfört med en 42” oledc2?

Har du gammalt grafikkort så hjälper DP en del, men inte annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En del av mig säger att jag skulle sakna DisplayPort om jag köper en tv, men resten av mig frågar vad jag skulle sakna. Så, vad tillför DisplayPort jämfört med en 42” oledc2?

Skrivet av medbor:

Har du gammalt grafikkort så hjälper DP en del, men inte annars

Att köra 4k@120hz i macOS på en dator med Apple CPU är det jag vill ha det till. Vilket inte går via HDMI. Kort sagt.

Lång tråd i ämnet för den som är intresserad

https://forums.macrumors.com/threads/mac-mini-4k-120hz.226703...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Att köra 4k@120hz i macOS på en dator med Apple CPU är det jag vill ha det till. Vilket inte går via HDMI. Kort sagt.

Lång tråd i ämnet för den som är intresserad

https://forums.macrumors.com/threads/mac-mini-4k-120hz.226703...

Tack för konkret input!
Jag har en macbook pro m1 men använder den inte frekvent, så 4k@60hz funkar tillräckligt bra. Går hellre den avvägningen än att ta en 48” eller att ta en 38” widescreen.
Jag har 3080 geforce så grafikkortet borde ha tillräckligt modern hdmi.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vad är detta med att de ska vara stora som tv apparater?
Kan ni inte bara klämma ur er en 27" ish stor OLED som kör 1440?
Hur ser det ut när teknikavdelningen utvecklar, frågar man någon kund alls eller sitter det någon tjomme i kostym och säger till dem vad de ska bygga? Säger marknadsavdelningen: "grabbar det är ett sjukt hål runt 48" som vi måste fylla. Det är uppenbart för litet för en TV och för stort för en monitor but what they hey - KÖR!"

Jag köpte en 42" LGC2 4k tv på Black Friday och är mycket nöjd med den som dataskärm! Mina dokument, mina tabeller, statistiken, grafer och diagram lyser i kapp i olika hörn på skärmen. Allt blir bättre och jag sitter på 40-50 cm:s avstånd, precis som tidigare. Så små läsbara bokstäver som möjligt! Det hela närmar sig den glädje jag kände när jag gick från 24" till 32". Jag hade aldrig någon 27".

Även spelen lyfter på ett sätt jag inte trodde var möjligt när jag köpte skärmen. Endast jag klagar på är att skärmen dimmar ljusstyrkan lite random, men, men. Hade jag vetat vad jag vet nu, och 48" hade varit tillgängligt, så kanske...

Men, nej, 48" eller större får vänta till 8k. Det måste få plats många bostäver och siffror.

Nej, jag vill ha det så småplottrigt som möjligt. Det är därför jag inte skulle ha uppskattat Metro UI på min dataskärm. Däremot, på min tv-tv 55" LGC2 (ja, Black Friday också), där hade det passat.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Beställde en C42 ifrån LG-sida igår, blev billigare än den jag tidigare beställt från NetOnNet som jag inte plockat upp.
Fick betala 8354kr, jag behöver ej DP då jag har HDMI 2.1 på datorn. Visst högre refresh rate hade varit trevligt men jag spelar inte på den här datorn.

Permalänk
Medlem

Har velat fram och tillbaka i flera dagar mellan Lg ultragear 38 (24:10) och oled42c2, men har nu landat i den senare.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av macmann1:

Jag vill gärna åt displayporten men det är väldigt svårt att motivera en så hög prislapp, men jag vill heller inte gå ifrån oled. Om det kommer en 38" ultrawide med oled och 120+hz så är jag intresserad av att byta ut min 48CX, men priset är ju största probemet.

Då skulle du vänta på att denna kommer till svenska marknaden. Visserligen 45" ultrawide. Den kommer nog kosta ungefär som denna modellen jag recenserade.

https://www.lg.com/us/monitors/lg-45gr95qe-b

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gurrrra:

ABSL då? Det är den funktionen som störde mig mest för både datoranvnänding o filmtittning som jag var tvungen att gå in i servicemenyn för att stänga av. Alltså att om teven visar vad den tycker är statiskt alternativt för mörk o statisk bild i mer i en minut så dimmar den, vilken kan gör att vanligt datoranvändande kan skifta i bild, eller bara att mörka filmer kan bli så gott som kolsvarta om det inte händer alltför mycket.

Bra, jag missade faktiskt att ta upp detta i min pilot. Jag testade inte specifikt för att upptäcka ASBL utan fokuserade främst på ABL och som jag tar upp så upptäckte jag inget av dessa beteenden när jag hade skärmen kalibrerad vid 140 nits.

I HDR-läge så märker man av ABL och jag misstänker även ASBL men jag kan inte svära på det men rent tekniskt så tyder det mesta på att även den funktionen återfinns även här.

Jag spelade rätt mycket DOOM: Eternal i HDR-läge och där upptäckte jag aldrig något irriterande "dimming"-beteende utan det är främst i film som jag upptäckte t.ex. ABL-beteende. Även faktiskt i Windows om HDR var påslaget men aldrig i SDR-läge.

Vet inte om det besvarar din fråga?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Då skulle du vänta på att denna kommer till svenska marknaden. Visserligen 45" ultrawide. Den kommer nog kosta ungefär som denna modellen jag recenserade.

https://www.lg.com/us/monitors/lg-45gr95qe-b

Tack för tipset! Såg onekligen trevlig ut tills det kom till upplösningen, 3440x1440 är ju mer lämpligt för 34" ultrawide, kan det vara fel? Skulle ju vara 3840x16** på det där minst. Kanske inte hela världen men det känns dumt att gå ner.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450