Permalänk
Medlem

På elcyklar drivs väl batteriet ofta av det vanliga batteriet (så är det på min i alla fall) och lampan kan därför vara fast monterad?
Batterikapaciteten blir då näst intill obegränsad så länge man inte tömmer huvudbatteriet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hoppas att det är en elcykel, annars borde den bli brutalt tung för pendling (beroende på avstånd dock). I och för sig, kör man nerför berg samt väldigt svår terräng på sin pendlingsrunda kanske den är lämplig.

Ja är elcykel, förvånad att du missade motorn.

Går dock att låsa båda dämparna om man vill, men det studsar inte så mycket när man trampar nu för tiden.

Man får bara köra i skogen med elcykel där markägaren gett tillstånd (en ren soppa, inte värt att gå in djupare på här igen) men en el-mtb ska främst rulla på vägarna i Sverige som lagarna är nu

Skrivet av mrqaffe:

Men hur som helst så är en mtb inte nån jättebra brukscykel, den saknar vitala funktioner typ skärmar lastmöjlighet och garanterat fungerande belysning o, i stället har de ofta onödiga funktioner typ fjädring och droppost och obekväma däck och även om man låser fjädringen så väger den och kräver mer underhåll.
Det som (kanske) är positivt med cykeln på bilden är att den verkar ha 203 mm bromsskivor eller så är de mindre men med en form jag inte känner igen, kanske onödigt men i så fall troligen på ett positivt sätt.

Skärmar [X], redan monterat på bilden där!
Lastmöjligheter [X], vattenflaska och ryggsäck är mer än nog. Kan ju hänga en väska på styret om man vill. Sidoväskor har inget på en brukscykel att göra imo.
Belysning [X], sitter t.om USB-C uttag på ramen för att ladda saker när man cyklar
Fjädring = mer komfort
Dropper = mer komfort, bara sänka sadeln vid rödljusen.
Obekväma däck hittar man på vägcyklar där det inte finns någon volym i däcket.

Ja båda bromsarna är 203mm så kommer kunna stanna när andra gör galna beslut i trafiken!
4pot fram, 2pot bak. Kan bli en uppgradering till 4pot bak i framtiden.

Underhåll av dämparna är största bristen men sånt brukar gå bra ändå, bara skicka på service någon gång och ta sin andra MTB till jobbet de dagarna

Skrivet av mrqaffe:

Dynamoljus är ett måste och batteriljuds ett komplement, dynamoljuset råkar inte ut för att batterierna är tomma och de tenderar även att vara pålitligare när det är kallt.

Håller verkligen inte med, moderna dynamos kanske är bättre men jag skulle aldrig sätta det som primärt ljus på ett fordon.

Det är backupen när två batteridrivna källor slutat fungera.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mtb är rätt bekvämt att cykla. Lite tungt, men i det här fallet jämnar ju elmotorn ut det. Man sitter bättre än att ligga ner på en racer.

Skulle mycket väl kunna köra en el-mtb som brukscykel.

Permalänk
Snusfri

Dynamo skulle jag aldrig ha, har riktigt bra laddbart lyse till min psykel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

På elcyklar drivs väl batteriet ofta av det vanliga batteriet (så är det på min i alla fall) och lampan kan därför vara fast monterad?
Batterikapaciteten blir då näst intill obegränsad så länge man inte tömmer huvudbatteriet.

Frågar du egentligen om ljuset drivs av motorbatteriet ? Ja tyvärr ärr det oftast så.
Jag hade gärna sett att man haft en dynamo eller möjlighet till separat batteri så att man slipper ta med sig separat batteribelysning även till elcykeln.

Det låter som många inte cyklar särskilt länge eller långt, jag har flertalet batteriljus men det blir väldigt bökigt med batterikapacitet för annat än korta turer, bakljus är acceptabelt men fram funkar det inte, det finns ju inte ens nån belysning som klarar 3 dygn med bättre ljus än dynamoljus ger så att man åtminstone kan klara en helg utan att behöva ladda.
Dessutom är det otroligt svårt att hitta batteriljus som är bra för att cykla på väg, jag tycker att man bör ha en kontrollerad ljusbild typ stvzo klassade lampor och inte blända och "lysa i trädtopparna" vet nån av nån bra belysning som dessutom går att blända av så vore det intressant att få reda på var man hittar dem, e klassade elcykelljus finns det ett par men då finns det inga färdiga batterisystem till dem. Och batterierna skulle behöva vara i storleksklass med motorns för att de skulle klara en helg nu under den mörkare årstiden.

Jag skulle verkligen vilja ha dynamoljus på elcykeln utöver det batteridrivna så att man inte blir begränsad av att behöva ha ström i motorbatteriet för det händer ju att man vill cykla längre än vad bara ett enda motorbatteri räcker även om man bara har det för stöd ibland och inte hela tiden kör på motor, kanske om motorbatteriet vore 20 000 W timmar eller nått att det kunde vara tillräckligt stort men det finns inte ens som val till de flesta cyklar utan det är väldigt svårt att komma över 2000 W timmar även med modeller som kan ta dubbla batterier och de är inte många.
20 000 W timmar tror jag kanske skulle räcka för en helg för mig men det är definitivt inte på den större sidan i kapacitet i så fall utan ett absolut minimum men så att man åtminstone kan ha motorn på i ekoläge hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som många inte cyklar särskilt länge eller långt, jag har flertalet batteriljus men det blir väldigt bökigt med batterikapacitet för annat än korta turer, bakljus är acceptabelt men fram funkar det inte, det finns ju inte ens nån belysning som klarar 3 dygn med bättre ljus än dynamoljus ger så att man åtminstone kan klara en helg utan att behöva ladda.
Dessutom är det otroligt svårt att hitta batteriljus som är bra för att cykla på väg, jag tycker att man bör ha en kontrollerad ljusbild typ stvzo klassade lampor och inte blända och "lysa i trädtopparna" vet nån av nån bra belysning som dessutom går att blända av så vore det intressant att få reda på var man hittar dem

20 000 W timmar tror jag kanske skulle räcka för en helg för mig men det är definitivt inte på den större sidan i kapacitet i så fall utan ett absolut minimum men så att man åtminstone kan ha motorn på i ekoläge hela tiden.

Jag har två olika lampor, ingen är nog exakt vad du söker men de brukar räcka 2-3 veckor av pendel per laddning. Har några kilometer till jobbet.

Ena går att sätta på auto så den känner av ljus och bländar då av mot bilar av sig själv (bara störande dock). Tyvärr ingen som enkelt bländar av, blir några klick på mina (är man på max så stänger ena dock av på nästa klick och sen minimum på andra).

Ställer in lamporna så de lyser ~50m framför mig och ännu har ingen klagat, lysa i träden har jag aldrig varit med om på en cykel.

Men ja du är nog en av få som är ute och cyklar flera dagar i rad i mörkret utan att stanna med möjlighet att ladda. 20 000Wh batteri är fan enormt på cykeln, kör du typ Östersjön runt på helgen eller?

Ungefär en 300mil räckvidd där innan vi räknar in lampan du ville driva.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Frågar du egentligen om ljuset drivs av motorbatteriet ? Ja tyvärr ärr det oftast så.
Jag hade gärna sett att man haft en dynamo eller möjlighet till separat batteri så att man slipper ta med sig separat batteribelysning även till elcykeln.

Det låter som många inte cyklar särskilt länge eller långt, jag har flertalet batteriljus men det blir väldigt bökigt med batterikapacitet för annat än korta turer, bakljus är acceptabelt men fram funkar det inte, det finns ju inte ens nån belysning som klarar 3 dygn med bättre ljus än dynamoljus ger så att man åtminstone kan klara en helg utan att behöva ladda.
Dessutom är det otroligt svårt att hitta batteriljus som är bra för att cykla på väg, jag tycker att man bör ha en kontrollerad ljusbild typ stvzo klassade lampor och inte blända och "lysa i trädtopparna" vet nån av nån bra belysning som dessutom går att blända av så vore det intressant att få reda på var man hittar dem, e klassade elcykelljus finns det ett par men då finns det inga färdiga batterisystem till dem. Och batterierna skulle behöva vara i storleksklass med motorns för att de skulle klara en helg nu under den mörkare årstiden.

Jag skulle verkligen vilja ha dynamoljus på elcykeln utöver det batteridrivna så att man inte blir begränsad av att behöva ha ström i motorbatteriet för det händer ju att man vill cykla längre än vad bara ett enda motorbatteri räcker även om man bara har det för stöd ibland och inte hela tiden kör på motor, kanske om motorbatteriet vore 20 000 W timmar eller nått att det kunde vara tillräckligt stort men det finns inte ens som val till de flesta cyklar utan det är väldigt svårt att komma över 2000 W timmar även med modeller som kan ta dubbla batterier och de är inte många.
20 000 W timmar tror jag kanske skulle räcka för en helg för mig men det är definitivt inte på den större sidan i kapacitet i så fall utan ett absolut minimum men så att man åtminstone kan ha motorn på i ekoläge hela tiden.

Ett halvsnabbt varv runt Vättern klarar de flesta, sen tar man med sig en batteribank på 20,000mAh och laddar om man ska ta sig längre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Jag har två olika lampor, ingen är nog exakt vad du söker men de brukar räcka 2-3 veckor av pendel per laddning. Har några kilometer till jobbet.

Ena går att sätta på auto så den känner av ljus och bländar då av mot bilar av sig själv (bara störande dock). Tyvärr ingen som enkelt bländar av, blir några klick på mina (är man på max så stänger ena dock av på nästa klick och sen minimum på andra).

Ställer in lamporna så de lyser ~50m framför mig och ännu har ingen klagat, lysa i träden har jag aldrig varit med om på en cykel.

Men ja du är nog en av få som är ute och cyklar flera dagar i rad i mörkret utan att stanna med möjlighet att ladda. 20 000Wh batteri är fan enormt på cykeln, kör du typ Östersjön runt på helgen eller?

Ungefär en 300mil räckvidd där innan vi räknar in lampan du ville driva.

Batteristorleken var vad en elcykel minst borde ha men säg att både cykel och belysning borde klara 40 timmar batteridrift oavsett om det är elcykel eller en lös batteribelysning det gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du koll på hur kontakten vid dynamon fungerar, den är lite lurig att montera kabeln i så kolla att det blivit rätt där.

Nej det har jag inte. Men jag vill ge detta ett försök innan jag tar den till en mekaniker. Så här ser det ut. Bildtext under bilderna:

Bild 1. Dessa två kablar försökte jag helt enkelt peta ner i kontakten igen. Det kan inte vara så man korrekt ska montera detta.

Bild 2. Här ser man kontakten ovanifrån.

Bild 3. Här ser man dynamon med kontakten avtagen.

Bild 4. Här ser man kontakten. Det går som synes att plocka ur den grå delen ur det svarta höljet.

Bild 5. Till höger kontakten igen. Till vänster en plastdetalj som jag hittade efter cykelmekandet. Vet inte om den hör till och i så fall var den ska vara. Tycks händelsevis passa runt kabeln som går mellan lampan och dynamon.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

Nej det har jag inte. Men jag vill ge detta ett försök innan jag tar den till en mekaniker. Så här ser det ut. Bildtext under bilderna:

<Uppladdad bildlänk>
Bild 1. Dessa två kablar försökte jag helt enkelt peta ner i kontakten igen. Det kan inte vara så man korrekt ska montera detta.

<Uppladdad bildlänk>
Bild 2. Här ser man kontakten ovanifrån.

<Uppladdad bildlänk>
Bild 3. Här ser man dynamon med kontakten avtagen.

<Uppladdad bildlänk>
Bild 4. Här ser man kontakten. Det går som synes att plocka ur den grå delen ur det svarta höljet.

<Uppladdad bildlänk>
Bild 5. Till höger kontakten igen. Till vänster en plastdetalj som jag hittade efter cykelmekandet. Vet inte om den hör till och i så fall var den ska vara. Tycks händelsevis passa runt kabeln som går mellan lampan och dynamon.

Man ska skala ändarna och böja dem runt "kabeldelen" Shimano har i princip alla manualer online så du kan söka på produkten och manual men dynamokontakterna är lika på alla deras modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe Ohh, nu förstår jag. Detta med att böja koppartrådarna runt en "groove" visste jag inte, jag bara stack ned dem. Nu verkar det genast vettigare. Tack för hjälpen!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Du böjer de skalade kabeländarna runt det svarta blocket och ser till att de är i skåran och så säkrar du dem genom att trycka dit den gra. Den grå biten blir sedan den "kontakt" som du drar i när du ska montera det mot dynamon.
Den andra lilla plastbiten är kanske nån kabelhållare som tillhör cykeln, det kan ju behövas nått som fixerar kabeln och endera finn det nått clips eller kanske nån ögla för buntband eller så bara buntband, har sett en del som tävlar använda innerslangar runt gaffgelbenen för att fixera kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe Nu funkar det, lagom till lucia, tack igen!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

När man bor i lägenhet på slaskkusten får man duscha med cykeln efter jobbet!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ledsnat på cyklingen och söker hjälp. Fyra punkteringar på kort tid, alla på grund av gruset, gör en lätt missmodig.

Jag har en White XC 275 Pro Ane med specifikationer som hittas här: https://whitebikes.com/xc-275-pro-ane-21/b/3353/ (eventuellt kan några detaljer skilja då XXL tycks kunna ändra en del i butik).

Min fråga är kort och gott. Vilka möjligheter har jag att sätta på däck med bättre punkteringsskydd? Går det att sätta dit på befintliga fälgar, och vilka däck torde i så fall passa?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LaoLao:

Nu har jag ledsnat på cyklingen och söker hjälp. Fyra punkteringar på kort tid, alla på grund av gruset, gör en lätt missmodig.

Jag har en White XC 275 Pro Ane med specifikationer som hittas här: https://whitebikes.com/xc-275-pro-ane-21/b/3353/ (eventuellt kan några detaljer skilja då XXL tycks kunna ändra en del i butik).

Min fråga är kort och gott. Vilka möjligheter har jag att sätta på däck med bättre punkteringsskydd? Går det att sätta dit på befintliga fälgar, och vilka däck torde i så fall passa?

Ja det går bra att byta däck, den verkar ha Maxxis Recon Race 27.5x2.25 60TPI EXO/TR som original och det viktigaste är fälgdiametern, däcken borde alltså vara 584x 57 mm, kolla om det står det på dem.
Så länge fälgdiametern är rätt kan du variera bredden ganska mycket beroende på underlaget du ska åka på, 57 mm är ganska brett och det finns nästan bara mtb däck i den dimensionen och de är oftast inte så punkteringssäkra för man kör i stället med slanglöst för att skydda mot punktering, de är då alltså självreparerande snarare än punkteringssäkra.
Du kan troligen konvertera till slanglöst om du vill men det blir lite jobb om fälgarna inte är gjorda för det för då måste de tejpas och du kan behöva en kompressor eller "flaskpump" och det är lite kladdigt
Men om du kan tänka dig lite smalare däck så finns Schwalbe Marathon Plus i 584 x 40
och MTB versionen finns i 57 mm och de är de mest tåliga normala luftfyllda däcken du kan hitta.
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-plus
https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/marathon-plus-mtb

Marathon Winter finns också i 584x40, inte riktigt lika starkt men med tanke på mönstret på dem är de ändå väldigt tåliga men det är färre dubb i dem än i winter plus
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/winter

Ice Spiker Pro finns också i 584 mm och det är ett renodlat mtbdubbdäck med 400 dubb och vad det innebär om du kör på väg, dvs de vibrerar, låter och går lite tyngre än de vanliga dubbdäcken och är väl egentligen tänkt att köras slanglöst för bästa punkteringsskydd.
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nu har jag ledsnat på cyklingen och söker hjälp. Fyra punkteringar på kort tid, alla på grund av gruset, gör en lätt missmodig.

Jag har en White XC 275 Pro Ane med specifikationer som hittas här: https://whitebikes.com/xc-275-pro-ane-21/b/3353/ (eventuellt kan några detaljer skilja då XXL tycks kunna ändra en del i butik).

Min fråga är kort och gott. Vilka möjligheter har jag att sätta på däck med bättre punkteringsskydd? Går det att sätta dit på befintliga fälgar, och vilka däck torde i så fall passa?

Du har typ oändliga möjligheter att säkra däcken mot punkteringar på en mtb. XC däck som du har nu är gjorda för att främst vara snabba, inte stadiga även om dina ska ha extra skydd. Men cyklar du på väg så ska felet inte vara där.

Om du verkligen vill ha något stadigt kan du sätta tjockare DH/Enduro däck, cushcore (inlägg) och köra tubeless. Då snackar vi en setup som brukar klara att åka 80km/h ner för berg

Ett par https://www.bikester.se/maxxis-highroller-ii-tyre-27.5-3c-max... bör passa också samt vara stadigare än du har nu. Fast troligen rulla sämre.

Har du kollat hur du får punkteringarna? Att vanligt grus går genom ett XC MTB däck är ganska ovanligt om man inte göra något speciellt (typ hoppar ner från höga höjder på gruset).
Pumpar du däcken för hårt? Cyklar snabbt mot vassa trottoarer?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går bra att byta däck, den verkar ha Maxxis Recon Race 27.5x2.25 60TPI EXO/TR som original och det viktigaste är fälgdiametern, däcken borde alltså vara 584x 57 mm, kolla om det står det på dem.
Så länge fälgdiametern är rätt kan du variera bredden ganska mycket beroende på underlaget du ska åka på, 57 mm är ganska brett och det finns nästan bara mtb däck i den dimensionen och de är oftast inte så punkteringssäkra för man kör i stället med slanglöst för att skydda mot punktering, de är då alltså självreparerande snarare än punkteringssäkra.
Du kan troligen konvertera till slanglöst om du vill men det blir lite jobb om fälgarna inte är gjorda för det för då måste de tejpas och du kan behöva en kompressor eller "flaskpump" och det är lite kladdigt
Men om du kan tänka dig lite smalare däck så finns Schwalbe Marathon Plus i 584 x 40
och MTB versionen finns i 57 mm och de är de mest tåliga normala luftfyllda däcken du kan hitta.
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-plus
https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/marathon-plus-mtb

Skrivet av BergEr:

Du har typ oändliga möjligheter att säkra däcken mot punkteringar på en mtb. XC däck som du har nu är gjorda för att främst vara snabba, inte stadiga även om dina ska ha extra skydd. Men cyklar du på väg så ska felet inte vara där.
[...]
Har du kollat hur du får punkteringarna? Att vanligt grus går genom ett XC MTB däck är ganska ovanligt om man inte göra något speciellt (typ hoppar ner från höga höjder på gruset).
Pumpar du däcken för hårt? Cyklar snabbt mot vassa trottoarer?

Tack för svaren! Jag skrev nog lite i affekt och skulle ha beskrivit användningsområdet och omständigheterna bättre...

Jag pendlar och sträckan består av 95% asfalt, resten är grusväg. Jag gör varken hopp eller cyklar mot vassa trottoarkanter. Vägen är dessutom nästan bara cykelväg, där gruset ligger kvar länge. Detta samtidigt som det rör sig om sydsvenska korta och milda vintrar. Tanken har varit att cykla slut på däcken som följde med cykeln för att sedan byta mot smalare, mer asfaltsorienterade men jag tycks behöva byta redan nu...

Vad det gäller däcktryck har jag varit lite lat och inte bytt slang själv, utan lämnat in den till den lokala cykelhandlaren, och därför har jag inte full koll på det. Jag är dock en lättviktare så det är knappast mycket belastning på däcken.

Cykelhandlaren sa att det kunde vara svårt att hitta lämpliga däck eftersom det var 27,5" och då gäller främst MTB-däck, men jag har fått för mig det inte ska vara så kinkigt och mrqaffes tips verkar bekräfta mina tankar. Handlaren vill få in mig på slanglöst men jag har dålig koll på vad det skulle kosta att lämna in slanglösa lösningar för service ifall man ändå lyckas paja däcken på något sätt att de behöver laga dem. Att kladda hemma i lägenheten lockar föga.

Ytterligare förtydligande.
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LaoLao:

Tack för svaren! Jag skrev nog lite i affekt och skulle ha beskrivit användningsområdet och omständigheterna bättre...

Jag pendlar och sträckan består av 95% asfalt, resten är grusväg. Jag gör varken hopp eller cyklar mot vassa trottoarkanter. Vägen är dessutom nästan bara cykelväg, där gruset ligger kvar länge. Detta samtidigt som det rör sig om sydsvenska korta och milda vintrar. Tanken har varit att cykla slut på däcken som följde med cykeln för att sedan byta mot smalare, mer asfaltsorienterade men jag tycks behöva byta redan nu...

Vad det gäller däcktryck har jag varit lite lat och inte bytt slang själv, utan lämnat in den till den lokala cykelhandlaren, och därför har jag inte full koll på det. Jag är dock en lättviktare så det är knappast mycket belastning på däcken.

Cykelhandlaren sa att det kunde vara svårt att hitta lämpliga däck eftersom det var 27,5" och då gäller främst MTB-däck, men jag har fått för mig det inte ska vara så kinkigt och mrqaffes tips verkar bekräfta mina tankar. Handlaren vill få in mig på slanglöst men jag har dålig koll på vad det skulle kosta att lämna in slanglösa lösningar för service ifall man ändå lyckas paja däcken på något sätt att de behöver laga dem. Att kladda hemma i lägenheten lockar föga.

Ska du främst köra på väg så passar ju nått Marathon däck bra åtminstone på vintern och du kan ju välja mellan dubb eller inte och använda dem med slang så är det lätt att sköta om dem för då är det ingen kladdig tätningsvätska i dem och det behövs ingen speciellt pump eller en kompressor även om du skulle behöva byta slang. Marathondäcken är väldigt starka och tål mycket stryk i åtminstone 700-800 mil för att sedan ge lite lägre skydd om man ska tro på de som touringcyklar med dem.
Nackdelen är att de är tyngre än tunna däck men det kommer man inte ifrån om an ska bygga dem superstarka för allt är tjockare på dem och när vägarna är sopade så byter du till tunnare och lättare sommardäck så tycker du att cykeln flyger fram kombinerat med kortbyxor så att det går lätt att böja benen .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Tack för svaren! Jag skrev nog lite i affekt och skulle ha beskrivit användningsområdet och omständigheterna bättre...

Jag pendlar och sträckan består av 95% asfalt, resten är grusväg. Jag gör varken hopp eller cyklar mot vassa trottoarkanter. Vägen är dessutom nästan bara cykelväg, där gruset ligger kvar länge. Detta samtidigt som det rör sig om sydsvenska korta och milda vintrar. Tanken har varit att cykla slut på däcken som följde med cykeln för att sedan byta mot smalare, mer asfaltsorienterade men jag tycks behöva byta redan nu...

Vad det gäller däcktryck har jag varit lite lat och inte bytt slang själv, utan lämnat in den till den lokala cykelhandlaren, och därför har jag inte full koll på det. Jag är dock en lättviktare så det är knappast mycket belastning på däcken.

Cykelhandlaren sa att det kunde vara svårt att hitta lämpliga däck eftersom det var 27,5" och då gäller främst MTB-däck, men jag har fått för mig det inte ska vara så kinkigt och mrqaffes tips verkar bekräfta mina tankar. Handlaren vill få in mig på slanglöst men jag har dålig koll på vad det skulle kosta att lämna in slanglösa lösningar för service ifall man ändå lyckas paja däcken på något sätt att de behöver laga dem. Att kladda hemma i lägenheten lockar föga.

Ah, förövrigt tar det max 5min att byta en slang hemma så länge du äger en pump och har normalt fungerande händer. Någon med artros eller annars svaga nypor kan dock få kämpa.

Spontant låter det ju som att antingen pumpas däcken hårt som fan (däckverkstaden har kanske inte hängt med i utvecklingen senaste tio åren) eller så finns det skit i fälgen. Låter också skumt att säga så om 27,5", hela XC kategorin är fylld med däck som ärligt passar dig. 650b är ganska stort och är samma som 27,5" https://www.bikeradar.com/features/what-is-650b/

Du bör kunna montera helt släta slicks på den till sommaren om du vill. Nu när vägcyklar går mot bredare däck så finns det bara mer och mer 650b som passar dig

Jag har över 1000mil på min XC cykel utan punktering. Och det är även i skog, på grusvägar osv. På första däcken t.om.
Även då en hel del grus på vägen här i Göteborg.

Ja du ska aldrig röra slanglöst i lägenheten, sånt gör man utomhus. Det tar lite tid också så när en cykelverkstad tar 500kr/h så blir det fort dyrt om de ska fixa slanglöst åt dig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Tack för svaren! Jag skrev nog lite i affekt och skulle ha beskrivit användningsområdet och omständigheterna bättre...

Jag pendlar och sträckan består av 95% asfalt, resten är grusväg. Jag gör varken hopp eller cyklar mot vassa trottoarkanter. Vägen är dessutom nästan bara cykelväg, där gruset ligger kvar länge. Detta samtidigt som det rör sig om sydsvenska korta och milda vintrar. Tanken har varit att cykla slut på däcken som följde med cykeln för att sedan byta mot smalare, mer asfaltsorienterade men jag tycks behöva byta redan nu...

Vad det gäller däcktryck har jag varit lite lat och inte bytt slang själv, utan lämnat in den till den lokala cykelhandlaren, och därför har jag inte full koll på det. Jag är dock en lättviktare så det är knappast mycket belastning på däcken.

Cykelhandlaren sa att det kunde vara svårt att hitta lämpliga däck eftersom det var 27,5" och då gäller främst MTB-däck, men jag har fått för mig det inte ska vara så kinkigt och mrqaffes tips verkar bekräfta mina tankar. Handlaren vill få in mig på slanglöst men jag har dålig koll på vad det skulle kosta att lämna in slanglösa lösningar för service ifall man ändå lyckas paja däcken på något sätt att de behöver laga dem. Att kladda hemma i lägenheten lockar föga.

Jag har kört med Marathon och Marathon plus på min hybrid (32-622) och nu Marathon E-plus (55-622) på min el-konverterade mtb. Mycket trevliga däck, lättrullade och bra punkteringsskydd. Har endast haft punktering när de varit slitna och då har de rullat över 1000 mil uppskattar jag.
Att tillägga är att jag endast jämför med billigare däck utan större punkteringsskydd och de som satt på cyklarna från fabrik.

Här står cykeln på orginal mtb däck då de beter sig bättre i snö och jag inte har köpt några dubbade vinterdäck. Modellen är Cube Aim SL Allroad med en Bafang BBS02, 48v 17Ah och Eggrider display. Betydligt bättre komfort än den gamla hybriden

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[...] Marathondäcken är väldigt starka och tål mycket stryk i åtminstone 700-800 mil för att sedan ge lite lägre skydd om man ska tro på de som touringcyklar med dem.
Nackdelen är att de är tyngre än tunna däck men det kommer man inte ifrån om an ska bygga dem superstarka för allt är tjockare på dem och när vägarna är sopade så byter du till tunnare och lättare sommardäck så tycker du att cykeln flyger fram kombinerat med kortbyxor så att det går lätt att böja benen .

Skrivet av BergEr:

Ah, förövrigt tar det max 5min att byta en slang hemma så länge du äger en pump och har normalt fungerande händer. Någon med artros eller annars svaga nypor kan dock få kämpa.

Spontant låter det ju som att antingen pumpas däcken hårt som fan (däckverkstaden har kanske inte hängt med i utvecklingen senaste tio åren) eller så finns det skit i fälgen. Låter också skumt att säga så om 27,5", hela XC kategorin är fylld med däck som ärligt passar dig. 650b är ganska stort och är samma som 27,5" https://www.bikeradar.com/features/what-is-650b/

[...]

Jag har över 1000mil på min XC cykel utan punktering. Och det är även i skog, på grusvägar osv. På första däcken t.om.
Även då en hel del grus på vägen här i Göteborg.

Nja, skit i fälgen tror jag inte. Såg själv vid senaste punkteringen att det rörde sig om en sten som krupit in genom en dubb. Möjligen har däcken varit för hårt pumpade. Dock har mönsterdjupet krympt något sedan förra säsongen.

Jag kan ha varit något hård mot cykelhandlaren. De sa att det kan vara svårare att hitta däck till 27,5" och att man möjligen kan bli tvungen att titta på tubless men att det blir krångligare. De hörde av sig igår och hade hittat ett mtb-däck som skulle ha något bättre skydd än Maxxix Rekon Race men då nämnde jag Schwalbes Marathon vilka han inte var säker på hade rätt storlek. Det har vi kollat upp och det finns ju till 584 också.

Nu skulle jag vara tacksam för lite hjälp att resonera. Jag har kollat på fyra olika Marathon-däck som kan vara lämpliga, sett till mina behov:

Marathon Plus - finns i 40-584
Marathon E-Plus - finns i 50-584
Marathon Plus Tour - finns i 55-584 (och 60-584 men jag tror att smalare däck är vettigare för mig)
Marathon Plus MTB - finns i 54-584 (och 57-584 men föredrar nog något smalare däck)

Det jag funderar över när jag kikar på Schwalbes hemsida är deras mått på rullmotstånd och prestation på olika underlag. Såvitt jag kan se är Plus Tour minst lika bra eller bättre på alla punkter än Plus, samtidigt som E-Plus förvisso är något sämre "off-road" men å andra sidan "tydligt" bättre vad det gäller rullmotstånd och väggrepp. Marathon Plus MTB har å sin sida en helt annan skala och jag är inte övertygad om att det passar mig bättre.

Vad kan sägas om hur däcken kommer att prestera under pendlingen? Det jag blir lite tveksam till gällande Plus är att det ser ut att ha mycket lite grepp de få dagar det är snö och även att det kommer rulla på gruset istället för att greppa asfalten. Däremot ser ju mönstret ut att ge mindre luftmotstånd än övriga...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte provat alla däck men ett slätare mönster roterar lättare men ger samtidigt lite sämre grepp på annat än slät väg men ska du köra på vanlig väg behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket för greppet för det lär vara bra nog oavsett vad du väljer, jag klarar mig till och med på racern och däcken både ser ut och har grepp som en varmkorv. På snö och is cykeln har jag däremot dubb eller mtbdäck och dubbdäcken rullar lättare än mtb däcken men är halare på asfalt och i snö är de inte heller bättre utan då är det mönster och bredd som spelar mest roll. Men på isigt underlag är dubbarna guld.

Jag tror däremot att du lugnt kan välja ett däck runt 40 mm för det är ändå ganska brett på väg och 35-40 mm är de som generellt cyklas lättast.

Jag är å andra sidan däckoptimist och tycker randiga däck är snyggt så se hur det gick, jag fick gå hem den sista biten på en väldigt potthålig grusväg

Nån sa att det är däcksidorna som ska vara randiga och inte slitbanan, så tror jag ska kassera dessa nu efter promenaden.

Nytt däck är på och det är just nu 50 PSI i slangen så får jag se om lappen håller tätt men det är i vart fall lite mer gummi kvar på slitbanan på det nya däcket
Det är en barmarkscykel som jag körde punktering på och inte nått av vinterfordonen för de har olika typer av mycket tåligare däck än det där numera randiga däcket som är på väg till återvinningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BergEr:

Ah, förövrigt tar det max 5min att byta en slang hemma så länge du äger en pump och har normalt fungerande händer. Någon med artros eller annars svaga nypor kan dock få kämpa.

Stämmer inte alltid. Jag har ett par fälgar som har 28 mm fälghöjd och de är brutala att få på däck på. Togs bort av återförsäljaren och ersattes med en annan modell med 24 mm fälghöjd på efterföljande cyklar. Då går på ca 2 min per däck.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte provat alla däck men ett slätare mönster roterar lättare men ger samtidigt lite sämre grepp på annat än slät väg men ska du köra på vanlig väg behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket för greppet [...] På snö och is cykeln har jag däremot dubb eller mtbdäck och [...] i snö är [...] det mönster och bredd som spelar mest roll.

Jag tror däremot att du lugnt kan välja ett däck runt 40 mm för det är ändå ganska brett på väg och 35-40 mm är de som generellt cyklas lättast.

Just detta med slätare mönster gör att Schwalbes egen bedömning tycks mig kontraintuitiv. Särskilt om man också lägger till vikt.
Just funderingar gällande grepp gäller främst de dagar det är snö (och möjligen där det är extra grus på bar asfalt). Is och dubbdäck kan vi räkna bort.

Återigen var mitt förra inlägg ofullständigt... jag skulle ha lagt in bilder eller åtminstone länkar. Sett till Schwalbes egna data ser jag inga skäl att välja Plus över E-plus, annat än möjligen vikt (920 gram för Plus kontra 1170 gram för E-Plus). Just nu lutar det åt E-Plus.

Ovan är vanliga Plus.
*
*
*

Ovan är E-Plus.
*
*
*

Ovan är Plus Tour.
*
*
*

Ovan är Plus MTB

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LaoLao:

Just detta med slätare mönster gör att Schwalbes egen bedömning tycks mig kontraintuitiv. Särskilt om man också lägger till vikt.
Just funderingar gällande grepp gäller främst de dagar det är snö (och möjligen där det är extra grus på bar asfalt). Is och dubbdäck kan vi räkna bort.

Återigen var mitt förra inlägg ofullständigt... jag skulle ha lagt in bilder eller åtminstone länkar. Sett till Schwalbes egna data ser jag inga skäl att välja Plus över E-plus, annat än möjligen vikt (920 gram för Plus kontra 1170 gram för E-Plus). Just nu lutar det åt E-Plus.

https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/hs440_schwalbe_marathon-plus.png.webp
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/bewertungen/marathon-plus.png.webp
Ovan är vanliga Plus.
*
*
*
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/hs498_schwalbe_marathon-e-plus_addix.png.webp
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/bewertungen/marathon-e-plus.png.webp
Ovan är E-Plus.
*
*
*
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/hs619_schwalbe_marathon-plus-tour_reflex_standard_addix.png.webp
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/bewertungen/marathon-plus-tour.png.webp
Ovan är Plus Tour.
*
*
*
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/hs468_schwalbe_marathon-plus-mtb.png.webp
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/bewertungen/marathon-plus-mtb.png.webp
Ovan är Plus MTB

Åker man på snö tycker jag att det nästan bara är mönster och bredd som påverkar och man kan kanske säga att lufttrycket är en del av det för lågt tryck ger ju bättre kontakt med underlaget. Slätare mönster som rullar lättare greppar helt enkelt inte lika bra medans skillnaderna på bar vägbana är ganska liten förutom för dubbdäck som ibland blir lite halare då dubbarna glider snarare än tränger ner och greppar om ytan är riktigt hård.

Är det grus på vägen så är det mönster som kan påverka genom att tränga igenom gruslagret, gummiblandningen spelar rätt liten roll eftersom det mest är gruset som rör sig så det är att penetrera gruset som är det viktigaste.

Vikten spelar rätt liten roll om du inte ska klättra eller starta och stoppa ofta och tåligare däck blir helt enkelt tyngre för att det är mer material i dem, slanglöst ger inte bara ett mer punkteringssäkert hjul utan det brukar även minska vikten jämfört med butylslang men det finns ju andra slangmaterial, latex eller plast är lättare och de rullar även lättare än butyl, latex läcker dock kontinuerligt och man behöver pumpa oftare, varje dag om man är noga med trycket.

Det viktiga med brukscyklar tycker jag är att de är driftsäkra och tokoptimeringar kan man hålla på med på lekcyklarna men bruksfordon ska bara fungera och då blir de tyngre och rullar lite sämre för att de ska hålla bättre.
Ska du ha bra grepp på snön behöver du alltså ett öppnare däckmönster.
Du får acceptera att det går tyngre på vintern och tyngre av punkteringssäkrare däck, slanglöst är nog egentligen det du vill ha men då får man kladdrisken vid hanteringen på köpet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Åker man på snö tycker jag att det nästan bara är mönster och bredd som påverkar och man kan kanske säga att lufttrycket är en del av det för lågt tryck ger ju bättre kontakt med underlaget.

[---]

Det viktiga med brukscyklar tycker jag är att de är driftsäkra och tokoptimeringar kan man hålla på med på lekcyklarna men bruksfordon ska bara fungera och då blir de tyngre och rullar lite sämre för att de ska hålla bättre.
Ska du ha bra grepp på snön behöver du alltså ett öppnare däckmönster.
Du får acceptera att det går tyngre på vintern och tyngre av punkteringssäkrare däck, slanglöst är nog egentligen det du vill ha men då får man kladdrisken vid hanteringen på köpet.

Jag håller med om att driftsäkerhet trumfar tokoptimeringar, alla pendlardagar i veckan. Och slanglöst har jag redan räknat bort. Försöker mest bolla med någon för att sortera mina tankar. Så tack för svaren! Det lutar år att E-Plus är den bättre kompromissen. Lite mer mönster, så något bättre på snö (om än långt ifrån optimerade för det), samtidigt som de inte blir en chock att gå mot smala däck direkt.

Glömde en hel del innehåll.
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Äntligen tillräckligt med snö här, varit ute 3 dagar i rad med fatbike

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Håller på att bygga ihop en Fixie till sommaren...

Ska dock byta lite delar för mer behaglig komfort och lägre vikt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Håller på att bygga ihop en Fixie till sommaren...

Ska dock byta lite delar för mer behaglig komfort och lägre vikt
https://youtu.be/5H-aLj79idw

Du har ju frihjul och broms och det tycker jag är bra och jag hoppas verkligen inte du tänker ta bort bromsen för att spara vikt såvida det inte är en velodromcykel du tänkt bygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.