Fractal Design lanserar träbestyckade North

Permalänk
Medlem

Wow, nu börjar det likna nått, mycket snyggare än dagens plastiga lådor.

Nu vill jag bara ha ett tangentbord i trä med guld och silver tangenter

Ser nästan ut som en 70-tals möbel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

a la Bang & Olufsen ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Musikälskare

IKEA kök och nu också IKEA chassi

Nja, ställer mig tveksam

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Mmmmhhh, ser bra ut. Vill dock ha den svarta fast med silver detaljerna och inte guld.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Hen ser la schysst ut framifrån, bara några allmänna synpunkter.

Det börjar väl bli lite väl mycket mesh och öppningar överallt, med det att filtreringen av damm blir lidande när det läcker överallt.
Stommen med täckt nätaggregat känns tråkig, åtminstone så länge den fortsätter vara fastnitad.
Inget alternativ med heltäckande plåtsida?
Inte plats för en 140 i bakkant trots att lådan inte är särskilt liten i övrigt, vilket väl åter faller på själva stommen. Naturligtvis är stommen dyr att ändra på, men det börjar kanske bli dags?

Permalänk
Medlem

Snygga! Träfronten väldans fin. Jag vet inte huruvida katterna skulle ta i för kung och fosterland på och mellan träpanelen, isf skulle den som flera andra möbler hemma börja se begagnad ut rätt så snabbt.

Håller för övrigt med om att en sån i dedikerat ITX-format vore trevligt, har en nr200 och vill aldrig skaffa nåt större.

svenska språket
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Ljuddämpade chassin har säkert sitt användningsområde, men de flesta tillverkare verkar ha insett att det är lättare att få en tyst dator genom att ha så mycket luftflöde som möjligt samtidigt som man använder stora tysta fläktar.

Fast får du mer verkligen mer och bättre luftflöde med meshpanel än med solida väggar?

Olika små tickande och klickande ljud osv. dämpas en hel del med solida, ljuddämpade väggar. Även grafikkortsfläkten som kanske vill dra iväg dämpas rätt väl.
Och ett effektivt luftflöde med mycket fläktar på särskilda platser gör nog betydligt mer för att hålla nere temperatur och därmed varvtal än öppna mesh-paneler.

Sen handlar det ju också om damm, en får verkligen se till att ha övertryck i lådan om det är massa öppningar överallt tänker jag.

Stora tysta fläktar och ljuddämpade paneler står inte direkt i konflikt med varandra tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Jäklar vad snygg! Men ATX känns som gårdagen tyvärr. Hade aldrig köpt något annat än ITX nuförtiden.

Itx moderkort och rtx 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast får du mer verkligen mer och bättre luftflöde med meshpanel än med solida väggar?

Olika små tickande och klickande ljud osv. dämpas en hel del med solida, ljuddämpade väggar. Även grafikkortsfläkten som kanske vill dra iväg dämpas rätt väl.
Och ett effektivt luftflöde med mycket fläktar på särskilda platser gör nog betydligt mer för att hålla nere temperatur och därmed varvtal än öppna mesh-paneler.

Sen handlar det ju också om damm, en får verkligen se till att ha övertryck i lådan om det är massa öppningar överallt tänker jag.

Stora tysta fläktar och ljuddämpade paneler står inte direkt i konflikt med varandra tänker jag.

Här verkar tanken vara att kunna sätta fläktar i sidopanelen, och då skulle jag gissa att det blir en nettovinst. I annat fall lär en solid sida vara bättre.

Dessa små, irriterande, ljud tenderar att försvinna så fort man inte sitter med örat mot chassit. Bäst att ha burken på golvet, som civiliserat folk.

Problem med damm slipper man med större luftflöde in än ut, och om fläktarna har vettiga filter.

Jag gjorde nyligen rent mitt chassi för första gången på flera år. Det var dags att byta komponenter, så då blev det rengöring också.

Här har jag haft byggarbetsplats i rummet intill. Det har dammat mycket. Enda jag gjort är att dammsuga fronten på chassit.

Det var inga som helst problem med damm. Inte så det var helt dammfritt, men det var inte alls något problem. Jobbigaste var att rengöra fläktbladen. Det brukar ju kunna fastna där och det är svårt att komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

IKEA kök och nu också IKEA chassi

Nja, ställer mig tveksam

Hehe jag tänkte samma sak direkt, det skulle kunna va Ikeas designavdelning som skapat den men jag ser det faktiskt som positivt då Ikea inte hade varit så framgångsrika om de inte kunde design.

En sån i kompakt m-atx/m-Itx hade varit lockande

Permalänk
Medlem

Snygg! Kan tänka mig en sådan att byta ut min FR Define R4 nästa gång det blir dags att uppgradera

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Mmmmmm, yummy!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Itx moderkort och rtx 4090?

Varför inte?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Jag är så trött på designade chassin överlag. För min del hade det räckt med en aluminiumlåda utan varken färg eller något annat. Bara det nödvändiga för att få in hårdvaran.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker designen är ganska snygg, speciellt på den svarta, även om jag personligen nog hade föredragit en solid plåtsida. Tittade på Inet's presentation av det här chassit och tyvärr verkar det vara lite trångt, speciellt i toppen, om man vill ha en AIO där t.ex.

Permalänk

Konstiga besparingar?

Gillar verkligen utseendet och hade gärna tänkt mig chassit men känns som att man gjort besparingar på ställen som jag inte riktigt förstår. Utseendet ger en exklusiv känsla men inne i burken saknas dammfilter både upptill (och nertill?). Fanhuben är rätt begränsad och hänger inte med någon fläkt baktill och där ryms endast 120? (Byter ändå ut stockfläktar men är inte alla som gör). Känns lite som en repris av meshify vs Meshify 2 där generation 2 kommer fixa bristerna (tänker bla på det kassa nätet på toppen på Meshify 1, grrr!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är så trött på designade chassin överlag. För min del hade det räckt med en aluminiumlåda utan varken färg eller något annat. Bara det nödvändiga för att få in hårdvaran.

Trött på att så mycket i datorvärlden ser så hemskt ut – framförallt många gamerfokuserade prylar såsom majoriteten av skärmar med spelfokus.

Tycker detta chassit var riktigt snyggt – kul!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hur är det med vita chassin egentligen, blir de beiga efter ett tag som förr i världen eller håller de sig vita över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Hur är det med vita chassin egentligen, blir de beiga efter ett tag som förr i världen eller håller de sig vita över tid?

Direkt solljus bör kanske undvikas(värmen om inte annat) men det är inget generellt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast får du mer verkligen mer och bättre luftflöde med meshpanel än med solida väggar?

Olika små tickande och klickande ljud osv. dämpas en hel del med solida, ljuddämpade väggar. Även grafikkortsfläkten som kanske vill dra iväg dämpas rätt väl.
Och ett effektivt luftflöde med mycket fläktar på särskilda platser gör nog betydligt mer för att hålla nere temperatur och därmed varvtal än öppna mesh-paneler.

Sen handlar det ju också om damm, en får verkligen se till att ha övertryck i lådan om det är massa öppningar överallt tänker jag.

Stora tysta fläktar och ljuddämpade paneler står inte direkt i konflikt med varandra tänker jag.

Skrivet av Badpappan:

Gillar verkligen utseendet och hade gärna tänkt mig chassit men känns som att man gjort besparingar på ställen som jag inte riktigt förstår. Utseendet ger en exklusiv känsla men inne i burken saknas dammfilter både upptill (och nertill?). Fanhuben är rätt begränsad och hänger inte med någon fläkt baktill och där ryms endast 120? (Byter ändå ut stockfläktar men är inte alla som gör). Känns lite som en repris av meshify vs Meshify 2 där generation 2 kommer fixa bristerna (tänker bla på det kassa nätet på toppen på Meshify 1, grrr!)

Tanken med denna chassidesign är att användaren ska ha ett övertryck i lådan. Alltså endast luft in genom dammfilter i fronten. Att det är mesh i sidan och överdel är alltså bra. Luften har någonstans att ta vägen och ersätts av "frisk" kall luft från de två fläktarna bakom trästavarna.

Annars är det ju det snyggaste ATX-chassit jag sett. Fan att jag köpte en Torrent förra året. Hade utan tvekan slagit till på en North annars!

Permalänk
Medlem

Snygg låda, men dock för liten för att vara intressant.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Tanken med denna chassidesign är att användaren ska ha ett övertryck i lådan. Alltså endast luft in genom dammfilter i fronten. Att det är mesh i sidan och överdel är alltså bra. Luften har någonstans att ta vägen och ersätts av "frisk" kall luft från de två fläktarna bakom trästavarna.

Annars är det ju det snyggaste ATX-chassit jag sett. Fan att jag köpte en Torrent förra året. Hade utan tvekan slagit till på en North annars!

Du har en poäng, samtidigt hänger det med ett tillägg för att montera fläkt i meshen på sidan vilket jag har svårt att se skulle vara för att dra ut luft, snarare för att dra in mer luft mot GPUn. Men fint är det! Får se om jag ska uppgradera innan en större version dyker upp, gör det det blir det svårt att låta bli

Permalänk
Avstängd

"Storleksmässigt ryms moderkort upp till ATX-format..."

Den rymmer alltså inte ATX-kort?

Snygg front, men jobba lite mer bakåt och ta bort hålet på sidan också så blir det snyggare.

Permalänk
Avstängd

Instämmer med de som säger att det är snyggt, men tyvärr så går den bort den kan inte vara speciellt tyst Man skulle kunna göra bägge, om man vill.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Snygg front! Men verkar tveksamt i övrigt. Skulle vilja ha med fläktfilter, och solida sidor.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Ljuddämpade chassin har säkert sitt användningsområde, men de flesta tillverkare verkar ha insett att det är lättare att få en tyst dator genom att ha så mycket luftflöde som möjligt samtidigt som man använder stora tysta fläktar.

Det beror lite på vilken ände av skalan du befinner dig på. Och vad oväsendet beror på, mekaniska diskar utvecklar inte mycket värme att tala om och deras ljud dämpas med istället med upphängning/blockering/absorption/dämpning. Detsamma gäller för pumpljud från vattenkylare t.ex.

Har du komponenter som inte utvecklar så mycket värme så är ditt behov av luftflöde och växling mot rummet mindre. Absorptionspaneler och blockering av ljudvägar innebär då inte så stor begränsning, men har fortfarande effekt på ljudnivån.

Det är framförallt om du kör komponenttillverkarnas senaste försök att pressa upp prestanda (och priser) m.h.a. mycket hög energiförbrukning som de flödesoptimerade chassikonstruktionerna visar framfötterna. Då krävs naturligtvis väldigt stor luftväxling mot rummet och största delen av ljudet kommer från luftbruset från fläktarna, och ett minimalt flödesmotstånd är bra.

Jag ser det som ytterligare tecken på att det här segmentet av datorutvecklingen är fast i sin egen dödsspiral. Enda rimliga lösningen är att sänka totala energiförbrukningen, men det måste kunna säljas till G4m3rz. Tror snarare att nischen fortsätter krympa i volym.

Permalänk
Medlem

Riktigt fin! Och äntligen ett lite mer normalt pris! Men...för liten & önskar solid panel, trött på glas.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag var positiv vid första intrycket, men ju mer jag kollar på bilderna desto mer känns det som någon på 70-talet har designat "framtidens datorchassi".

Permalänk
Medlem

Såg nu att jag hade fel, chassiet rymmer 3x120mm fram eller 2x140mm. Från hemsidan:

"Front fan, 3 x 120, 2 x 140 mm (2 x Aspect 140 mm PWM Included)"

Så Fractal, om ni läser. Gör ett ATX chassi som är aningen större, jag vill ha 3x140mm fläktar fram. Sedan ljuddämpad sidopanel.

Den här PSU shrouden får ni gärna göra avtagarbar, jag gillar inte PSU-shroud själv. Jag har lite stora ljudkort och annat som ska in och det funkar inte med shroud.

Det är min låda, bygg så köper jag. Tack, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tanken med denna chassidesign är att användaren ska ha ett övertryck i lådan. Alltså endast luft in genom dammfilter i fronten. Att det är mesh i sidan och överdel är alltså bra. Luften har någonstans att ta vägen och ersätts av "frisk" kall luft från de två fläktarna bakom trästavarna.

Fast man vill ju hellre att den svala luften passerar dom varma delarna istället för att bara försvinna rakt ut åt sidan utan att värmas upp först?

Så nja, jag tror inte tanken med mesh-sidan är att förbättra kylningen direkt och jag tror att effekten i bästa fall är +/- 0 för kylningseffekt. (Eller det beror så klart på hur många fläktar man har.)

Skrivet av DasIch:

Dessa små, irriterande, ljud tenderar att försvinna så fort man inte sitter med örat mot chassit. Bäst att ha burken på golvet, som civiliserat folk.

Det beror ju på hur ens datorplats och skrivbordssituation ser ut, jag har ingen bra plats att ha datorn på golvet vid min plats. Det är fullt med andra saker där.

Och dessutom, en sån här snygging vill man väl ha på skrivbordet? Att gömma undan den här skönheten på golvet känns iaf enligt mig bortkastat.

Skrivet av DasIch:

Problem med damm slipper man med större luftflöde in än ut, och om fläktarna har vettiga filter.

Ja, som jag sade om övertryck.

Men jag tycker helt klart att nackdelarna vida överstiger fördelarna med mesh-panel.
Det är ju så klart en smaksak men vad är egentligen fördelarna?