Permalänk
Medlem

Nybygge startar men ger ingen bild

Hej!

Specs:
Nr2000p
ASRock b550m ITX/AC
Ryzen 5700x
Deep Cool ag400
2x8gb 3600mhz Corsair vengence
GTX MSI 960
Cooler Master 750W SFX
Samsung 980 M.2 1TB

Byggde nytt nu i eftermiddags. Datorn startar fint, alla fläktar/kylare samt GPUn snurrar som de ska. Problemet är att jag inte får någon bild. Har testat att flytta runt mellan RAM minnena, detta resulterar i att Startknappen lyser (vilket den inte gjorde när jag hade båda RAMen i) men inget mer än så. En annan tanke är att det är fel BIOS-version, men då det står stort "Ryzen 5000 desktop ready" med ett klistermärke på förpackningen till moderkortet så borde även BIOSen vara rätt. Har testat med HDMI från moderkortet och DVI från GPUn men helt utan resultat. GPUn funkade fläckfritt senast igår eftermiddag så tror ej den är problemet.

Uppskattar verkligen om någon har en aning om vad som är fel.

Rop på hjälp borttaget /mod
Permalänk
Medlem

5700X släpptes långt senare. Det är möjligt att du får bild med relativt gamla procecessorer exempelvis 5600X/5800X.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

5700X släpptes långt senare. Det är möjligt att du får bild med relativt gamla procecessorer exempelvis 5600X/5800X.

Enligt hemsidan verkar det som att samma version krävs https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X470%20Gaming%20K4/i...
Eller funkar exempelvis 5800x även med tidigare BIOS än 4.4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Enligt hemsidan verkar det som att samma version krävs https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X470%20Gaming%20K4/i...
Eller funkar exempelvis 5800x även med tidigare BIOS än 4.4?

Länkar du fel moderkort?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Länkar du fel moderkort?

Ja det gör jag.. ursäktar.

https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M-ITXac/index.asp#CPU

Verkar tyvärr även som att du har rätt.

Tack för hjälpen iallafall. Dumt misstag av mig och nu fick man tillbakakaka för att man försökte spara in några slantar och inte lät Inet bygga ihop den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Ja det gör jag.. ursäktar.

https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M-ITXac/index.asp#CPU

Verkar tyvärr även som att du har rätt.

Tack för hjälpen iallafall. Dumt misstag av mig och nu fick man tillbakakaka för att man försökte spara in några slantar och inte lät Inet bygga ihop den.

Aldrig dumt! Det är så man lär sig och det är det som är lite av charmen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Aldrig dumt! Det är så man lär sig och det är det som är lite av charmen

Ja var första gången jag byggde och skulle ljuga om jag sa något annat än att det var jävligt kul Men studentbudgeten blir inte lika glad tyvärr, får bli till att lämna in den till nån nisse då jag inte känner någon med kompatibel processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Ja var första gången jag byggde och skulle ljuga om jag sa något annat än att det var jävligt kul Men studentbudgeten blir inte lika glad tyvärr, får bli till att lämna in den till nån nisse då jag inte känner någon med kompatibel processor.

Haha förstår det:) Lycka till med reparationerna

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Ja var första gången jag byggde och skulle ljuga om jag sa något annat än att det var jävligt kul Men studentbudgeten blir inte lika glad tyvärr, får bli till att lämna in den till nån nisse då jag inte känner någon med kompatibel processor.

Tror Inet hjälper dig gratis om det var där du köpte ifrån, om du kan ta dig till en butik

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror Inet hjälper dig gratis om det var där du köpte ifrån, om du kan ta dig till en butik

Snålade in och köpte tyvärr från amazon för att spara 100kr. Nu lär det ju bli minst 500 för att få den uppdaterad..
Tack iallafall, ska ringa dem imorgon och se vad det kostar.

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Googlade runt på jakt efter support och visade sig att min granne hade en hobbyverksamhet med Moddning, custom loops, byggen osv. Hörde av mig och han hade en 5600x liggandes. Efter lite mekande (räta till pins på sin 5600x) lyckades han boota och kunde uppdatera bios. Nu går den som en klocka med mitt 5700x.

Mycket kompetent och trevlig kille, kolla gärna in hans hemsida https://www.nordicmodding.com/tidigare-projekt