Fractal Design lanserar träbestyckade North

Permalänk
Medlem

Mycket snygg design! Värmer upp med trä i fronten. Blir mer som en möbel. Hoppas den kommer med i en recension.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Måste man olja in trät?

Gillar estetiken.

Som det lät på någon jag såg, redan glömt bort. Så är det typ ett plastlager/epoxy så det skyddar redan trät

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Den svarta var riktigt snygg. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Bra tips men rätt mycket dyrare än många andra 4090 😓

Finns säkerligen något som går in!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Saknar en modell med hel plåt på bägge sidorna och plats för 2x5.25" enheter. Snygg men helt opraktisk för mej.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

I want black wood

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Ljuddämpade chassin har säkert sitt användningsområde, men de flesta tillverkare verkar ha insett att det är lättare att få en tyst dator genom att ha så mycket luftflöde som möjligt samtidigt som man använder stora tysta fläktar.

Jupp. Enda anledningen till riktig ljuddämpning är om du fortfarande kör mekaniska hårddiskar - annars vinner luftflöde över ljuddämpning om du villl ha vettiga temperaturer och låg ljudnivå.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas-2400:

Ljuddämpade chassin har säkert sitt användningsområde, men de flesta tillverkare verkar ha insett att det är lättare att få en tyst dator genom att ha så mycket luftflöde som möjligt samtidigt som man använder stora tysta fläktar.

Hah, de flesta grafikkort är allt annat än tysta.
Snarare handlar det om minska på materialåtgånget så att man kan få ut större vinster per produkt.
Vill man t.ex. få in massa luft in i datorn så kan man ha lite högre fötter och mycket luftinförsel från botten av chassit istället för massa öppningar vid sidorna.
Sen kan man ha ett par 140mm fläktar som tar ut varm luft ur lådan, men inte heller dessa behöver vara synliga utan kan gömmas så att luften tar lite omväg, om man lånar t.ex. en idé från denna, en Silverstone PSU cover:

Det går förstås att använda denna sorts idé i chassin som default, och göra det betydligt snyggare än så och faktiskt tyst.
Tysthet är dock inte prio. Långt ifrån. Det mesta är leksaker.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mitt North Kom igår och efter att ha spenderat kvällen med att flytta in i den så kan jag ge min åsikt om det.
Värt att poängtera är jag för bara några veckor sedan byggde datorn i ett Fractal Design Define 7 Compact så detta är huvudsakligen en jämnförelse mot hur det var att bygga i det chassit.

North känns väldigt trevlig och består till större delen av metall så det är trevligt att handskas north är djupareoch bredare än compact men kortare. Något som dock tyvärr går förlorat på insidan av chassit på grund av att man har gjort ett design valet att mesh (och glass sidan) är lite kortare än vanligt och det finns istället en ungefär 10cm bredd metall bit i fronten som sidan går in i som är i sig löstagbar.

Den ändringen efterlivas även i toppen då man "tappar" ungefär samma mängd yta där bara metall det gör att medan man i Compact kan justera en aio till den graden att man kan ha en 120cm aio för cpu kylaren i push pull som utblås på datorn och en 220cm i push pull i toppen men i North är det för tight så du måste sätta cpu kylaren i fronten för att det skall gå hem. Knappast en deal breaker men lite irriterande när chassit fysiskt är djupare.

Topp panelen går för den delen inte heller att ta loss vilket den gör på fractals andra nyare chassin så man har gått bakåt på den fronten vilket ledet till lite mer bökiga bygg situationer med att hålla upp radden med fläktarna liggandes på den i chassit medan man skruvar i hop det.
Medan vi är i toppen så har man sloppat reset knappen och två usb portar (2.0 orna) från frontpanelen jag använder inte reset speciellt ofta på datorn så men det är lite tråkigt och det hade gått att få plats med portarna om man hade velat med tanke på att den delen av fronten inte är tillgänglig att bygga i ändå.

Om vi fortsätter till själva mesh sidan och monterings anordningen för sido fläktarna så går den att monteras på 3 olika lägen och har du en radiator i toppen kan du inte sätta den högst upp för monteringen för radiatorn är för lång ut. både mellan och botten läggena är helt beroende på grafikkortet (höjden över moderkortet) om du som jag råkar ha ett kort som inte köptes för chassit utan har en Radiator med slangarna sittans rakt ut på sidan (ROG-STRIX-LC-RX6900XT) så finns det inget ställe i chassit som den går att montera. Hade man haft lite mer flexibilitet i vart den hade kunnat sitta hade man kunnat komma runt det problemet.

Väl nere i botten så har man valt att enbart ha luftinsläpp för PSUn och där sitter även ett filter som man kan dra ut bakåt så tillskillnad från compact där du kan lätt plocka ut fläktfiltret framifrån måste man flytta chassit en bra bit för att få loss damnm filtret detta valet gör också att man då har slopat möjligheten till en främre fläkt i botten som luftintagg.

North är Klart Snyggare än Define chassit och jag ångrar inte mitt köp (så ni kommer inte hitta det med bruten förpackning på inet tyvärr) Men det känns helt klart som ett steg bakåt från Define 7 compact trots att det är bara ungefär en 50lapp i pris skillnad.

Eftersom en sidan är mesh och andra sidan av chassit inte har någon ljuddämpning så är det lite mer högljutt än ett Define men det är förväntat.

Så om du inte bryr dig om estetiken i chassit så skulle jag föreslå ett Define 7 Compact istället det är lättare att bygga i och har flexiblare möjligheter till kylning imo.

Det känns som att mycket av detta är barnsjukdomar och att en version 2 av north säkerligen har tagit hand om dem flesta av dessa problem.

Sedan har jag ju den barnsliga punkten att jag hellre hade velat ha ek faner i fronten på mitt svarta chassi för att matcha resten av min ikea inredning

Edit: jag har efter lite mer eftertanke bestämt mig för att returnera den då på grund av vart jag har min dator jag faktiskt inte SER trä effekten alls då den står för mörkt vilket tar bort hela poängen med att använda den.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk

Ja det där minska ju köpsuget. Sådana småsaker får inte bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

Mitt North Kom igår [...]

Vart ifrån beställde du chassit? Hittar inga återförsäljare som har dessa i lager.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Vart ifrån beställde du chassit? Hittar inga återförsäljare som har dessa i lager.

Jag lyckades plocka ett av dem som inet hade i lager närnjag beställde det fanns det 2 i lager så jag misstänker att detta var något av en papperslansering

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Usel tillgänglighet...är träslagen en bristvara?

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Supersnygg!