Permalänk

Få tyst på skrikig burk

Halloj!

Min stationära pc har börjat låta som en jäkla dammsugare efter bara nåt år på nacken och jag har blivit tvungen att dra ner max processoranvändningen till 80% för att den inte ska vibrera i hela huset..

Finns det nån ljuddämpande låda man kan kasta in den i som inte orsakar brand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladderbloats:

Halloj!

Min stationära pc har börjat låta som en jäkla dammsugare efter bara nåt år på nacken och jag har blivit tvungen att dra ner max processoranvändningen till 80% för att den inte ska vibrera i hela huset..

Finns det nån ljuddämpande låda man kan kasta in den i som inte orsakar brand?

Du kan behöva applicera ny kylpasta på processorkylaren och köra med tryckluft för att ta bort invändigt damm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladderbloats:

Halloj!

Min stationära pc har börjat låta som en jäkla dammsugare efter bara nåt år på nacken och jag har blivit tvungen att dra ner max processoranvändningen till 80% för att den inte ska vibrera i hela huset..

Finns det nån ljuddämpande låda man kan kasta in den i som inte orsakar brand?

Du kan ju börja med att kolla vad som låter, istället för att bara försöka sopa problemet under mattan
Är det massor med damm i datorn så kommer fläktarna behöva jobba hårdare vilket bidrar till en högre ljudnivå. Det kan även orsaka vibrationer eftersom det blir obalans på fläktbladen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av bladderbloats:

Halloj!

Min stationära pc har börjat låta som en jäkla dammsugare efter bara nåt år på nacken och jag har blivit tvungen att dra ner max processoranvändningen till 80% för att den inte ska vibrera i hela huset..

Finns det nån ljuddämpande låda man kan kasta in den i som inte orsakar brand?

Kolla vart ljudet kommer ifrån, om det kommer från processorn eller grafikkortet så byt kylpasta och rengör kylarna från damm. En processor/grafikkort som är för varm låter inte bara mycket utan kan även bli långsammare för att inte överhetta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Eventuellt byta fläktar om det går, beroende på vilken det är som vibrerar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Vad glad jag är att man blev medlem här, så många svar! Tack så mycket!!

Byta kylpasta låter lite överkurs för mig men det ska jag absolut ha i åtanke.. För att dammsuga bort damm, hur gör man det på bästa sätt? Finns det en speciell dammsugare för just datorer eller kan jag köra med en vanlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladderbloats:

Vad glad jag är att man blev medlem här, så många svar! Tack så mycket!!

Byta kylpasta låter lite överkurs för mig men det ska jag absolut ha i åtanke.. För att dammsuga bort damm, hur gör man det på bästa sätt? Finns det en speciell dammsugare för just datorer eller kan jag köra med en vanlig?

Skulle rekommendera att du köper tryckluft på burk istället för att köra med en dammsugare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladderbloats:

Vad glad jag är att man blev medlem här, så många svar! Tack så mycket!!

Byta kylpasta låter lite överkurs för mig men det ska jag absolut ha i åtanke.. För att dammsuga bort damm, hur gör man det på bästa sätt? Finns det en speciell dammsugare för just datorer eller kan jag köra med en vanlig?

https://www.clasohlson.com/se/Dust-off-CRC/p/34-7416-1 eller liknande, stoppa inte in dammsugare i chassit

Permalänk

Hade en liten usb sladd på toppen av chassit där två fläktar pekar uppåt och det orsakade själva skrikvibrationen.. Att man inte kollat det tidigare. Nu är det bara extrema fläktljuden som ska fixas och ska testa med tryckluft!

Permalänk
Skrivet av smurfzg:

https://www.clasohlson.com/se/Dust-off-CRC/p/34-7416-1 eller liknande, stoppa inte in dammsugare i chassit

Grymt, tack! Räcker det med en, om jag aldrig brytt mig om damm sen jag skaffade datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladderbloats:

Vad glad jag är att man blev medlem här, så många svar! Tack så mycket!!

Byta kylpasta låter lite överkurs för mig men det ska jag absolut ha i åtanke.. För att dammsuga bort damm, hur gör man det på bästa sätt? Finns det en speciell dammsugare för just datorer eller kan jag köra med en vanlig?

Du ska absolut INTE dammsuga din dator på grund av risk för ESD skador. Tryckluft är vad du vill använda och lättast är att köra sån på burk.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladderbloats:

Grymt, tack! Räcker det med en, om jag aldrig brytt mig om damm sen jag skaffade datorn?

Ja det borde räcka med en, men klart man kan spreja mer än nödvändigt och då tar den ju slut. Gör många mindre blås så borde den hålla längre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smurfzg:

https://www.clasohlson.com/se/Dust-off-CRC/p/34-7416-1 eller liknande, stoppa inte in dammsugare i chassit

Skrivet av bladderbloats:

Grymt, tack! Räcker det med en, om jag aldrig brytt mig om damm sen jag skaffade datorn?

Det räcker troligen med luft på burk, att använda rengöringsmedel är antagligen onödigt och betydligt dyrare så börja inte med det utan bara blås och dammtorka med en fuktig trasa där det är enkelt att komma åt.

Sök på luft på burk så hittar du nog nån butik i närheten som säljer det och man kan även skaffa en kompressor om man har andra behov, det finns även fläktar designade bara för att blåsa damm.
https://www.maxgaming.se/sv/verktyg/tradlos-handhallen-luft-d...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladderbloats:

Grymt, tack! Räcker det med en, om jag aldrig brytt mig om damm sen jag skaffade datorn?

Det räcker till ganska mycket. Men det beror väl på hur illa det är och hur mycket damm som kommit in i lådan också. Annars om du har en kompressor så kan det gå det bra med den också.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Bättre investera i en liten kompressor som även kan användas till annat
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Permalänk
Medlem

Skulle kolla över flödet i burken samt vad som går varmt.
Är det cpu, köp ny kylare om du har en kass, går annan skit varmt, byt chassifläktar och/eller chassi till ett med mer flöde.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har du katt eller annat husdjur?

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Skulle kolla över flödet i burken samt vad som går varmt.
Är det cpu, köp ny kylare om du har en kass, går annan skit varmt, byt chassifläktar och/eller chassi till ett med mer flöde.

Hur kollar man flödet och vad det är som går varmt? :/

Skrivet av dln:

Har du katt eller annat husdjur?

Katter och en hund Sabotörer?

Permalänk
Medlem

Har du aldrig rengjort datorn förut har troligen någon fläkt satt igen. Det lär nog inte vara frågan om damm utan snarare att hela datorn kommer ha en beläggning likande en ryamatta på insidan

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladderbloats:

Katter och en hund Sabotörer?

Ja, katthår i datorn brukar leda till dessa problem du beskriver. Antagligen kommer du se mycket hår om du öppnar upp datorn runt fläktarna och dammfilter

Permalänk
Medlem

Skruva isär / plocka bort fläktar och dammfilter och titta ifall det är en massa damm där. Vilket det garanterat kommer vara om du har båda katt och hund och inte brytt dig om att damma av tidigare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless