Permalänk
Medlem

Sälja bil med skuld

Hej,

Har en bil jag köpte för lite mer än ett år sedan med restvärde som jag funderar på att göra mig av med. Jag kan självklart lösa skulden och sedan lägga den på blocket privat men har svårt att se någon casha ut 300k och betala direkt till mig (det är vad bilen är värd, marknadspris). Jag har ingen erfarenhet tidigare av att sälja en bil med skuld och ser att de finns bilhandlare som kan sälja bilen åt en (de löser finansiering, rekond, annons etc) och man får pengarna så fort bilen är såld.

Kruxet är att de tar en avgift för de hela. Har ni tips på vettiga bilhandlare i Stockholmsområdet som säljer bilen via förmedlingsuppdrag och med vettiga avgifter? Riddermark ligger i överkant så de tar jag bort från listan. Har googlat men kan inte finna någon vettig? Hitta denna https://www.bilformedlingen.com/ men hemsida ser så oseriös ut men de har bra betyg på trustpilot.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Jag använde Riddemark när jag sålde min bil, det var smidigt. De hämtade bilen skickade över pengarna innan de hämtade den. Sen löste de skulden åt mig. Tog bar dagar så var det klart.
Överlag så är jag väldigt skeptiskt mot bilfirmor men just den upplevelsen var smidig iaf. De tog ingen "extra" avgift för det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ett annat alternativ är att ni gemensamt går till banken. Banken hjälper köparen att lösa ut din skuld och betalar sedan resterande del till dig med hjälp av banken. De kan förmedla affären på samma sätt som en bilförsäljare kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag använde Riddemark när jag sålde min bil, det var smidigt. De hämtade bilen skickade över pengarna innan de hämtade den. Sen löste de skulden åt mig. Tog bar dagar så var det klart.
Överlag så är jag väldigt skeptiskt mot bilfirmor men just den upplevelsen var smidig iaf. De tog ingen "extra" avgift för det.

Riddermark lär aldrig betala marknadspris för min bil, det är jag ganska säker på. De vill ju gå under marknadspris för att göra en vinst, enligt car.info är min bil värderad till 300k och de är det jag kommer begära vid försäljning (2018 årsmodell, 3600 mil, extremt välvårdad)

Skrivet av Jesper_W:

Hej,

Ett annat alternativ är att ni gemensamt går till banken. Banken hjälper köparen att lösa ut din skuld och betalar sedan resterande del till dig med hjälp av banken. De kan förmedla affären på samma sätt som en bilförsäljare kan.

Menar du fysiskt gå till banken som jag har lånet hos? Isåfall är det Santander och mig veterligen har de inga kontor?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Riddermark lär aldrig betala marknadspris för min bil, det är jag ganska säker på. De vill ju gå under marknadspris för att göra en vinst, enligt car.info är min bil värderad till 300k och de är det jag kommer begära vid försäljning (2018 årsmodell, 3600 mil, extremt välvårdad)

Menar du fysiskt gå till banken som jag har lånet hos? Isåfall är det Santander och mig veterligen har de inga kontor?

Beror på vilken bil det är. Jag blev erbjuden 210k för min F30 BMW 340i 2918 med 3200Mil som oxå är extremt välvårdad. Då har den taklucka, Stora ljudpaketet, kafas å stora skärmen...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Riddermark lär aldrig betala marknadspris för min bil, det är jag ganska säker på. De vill ju gå under marknadspris för att göra en vinst, enligt car.info är min bil värderad till 300k och de är det jag kommer begära vid försäljning (2018 årsmodell, 3600 mil, extremt välvårdad)

Menar du fysiskt gå till banken som jag har lånet hos? Isåfall är det Santander och mig veterligen har de inga kontor?

Ni väljer den bank där pengarna finns, dvs hos köparen. De kan lösa lånet hos Santander och sedan betala ur resten till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Beror på vilken bil det är. Jag blev erbjuden 210k för min F30 BMW 340i 2918 med 3200Mil som oxå är extremt välvårdad. Då har den taklucka, Stora ljudpaketet, kafas å stora skärmen...

Jag hoppas verkligen inte du sålde för det priset för det där är ett skambud. Min bil är F30 320i med all utrustning som går att få tag på (taklucka, stora skärm, 360 kamera etc) finns en likadan bil på Blocket nu som går för 300k. Därför säger jag att riddermark håller jag mig borta ifrån.

Skrivet av Jesper_W:

Ni väljer den bank där pengarna finns, dvs hos köparen. De kan lösa lånet hos Santander och sedan betala ur resten till dig.

Så du menar att Santander inte behöver blandas in? Det är alltså köparens bank som kan ordna finansiering åt honom/henne? Blir bara jobbigt om spekulanter inte har bra kreditvärdighet och kan lösa ett lån.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag hoppas verkligen inte du sålde för det priset för det där är ett skambud. Min bil är F30 320i med all utrustning som går att få tag på (taklucka, stora skärm, 360 kamera etc) finns en likadan bil på Blocket nu som går för 300k. Därför säger jag att riddermark håller jag mig borta ifrån.

Så du menar att Santander inte behöver blandas in? Det är alltså köparens bank som kan ordna finansiering åt honom/henne?

Fast det beror ju på när han sålde den. Begagnatpriserna har skjutit i höjden. Bilarna kostar mer nu än när de gått flera tusen mil mindre och var nyare, för typ två år sen.
Galet, jag vet. Bara spåra lite bilar bakåt och kolla. Vissa bilar jag sett kostar mer nu än för två år sen och då hade gått kortare sträcka och var nyare.

Sen om det är en bilfirma som säljer så måste dom ju givetvis sälja dyrare än vad dom köper den för.

Jag gick nästan plus minus noll på min bil jag sålde till en bilfirma som jag haft två år och kört ett antal tusen mil. Den låg ute för betydligt högre pris än vad jag köpte den för för 2 år sen..

Car Drop kan du kolla med också, samma koncept som Riddermarks bil. Stora dom också.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag hoppas verkligen inte du sålde för det priset för det där är ett skambud. Min bil är F30 320i med all utrustning som går att få tag på (taklucka, stora skärm, 360 kamera etc) finns en likadan bil på Blocket nu som går för 300k. Därför säger jag att riddermark håller jag mig borta ifrån.

Så du menar att Santander inte behöver blandas in? Det är alltså köparens bank som kan ordna finansiering åt honom/henne? Blir bara jobbigt om spekulanter inte har bra kreditvärdighet och kan lösa ett lån.

Santander behöver såklart få pengarna så du behöver hämta in uppgifterna för betalning från dem. Men sen löser banken resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Beror på vilken bil det är. Jag blev erbjuden 210k för min F30 BMW 340i 2918 med 3200Mil som oxå är extremt välvårdad. Då har den taklucka, Stora ljudpaketet, kafas å stora skärmen...

Precis, det beror ganska mycket på vad det är för bil och hur marknaden ser ut. Riddermarks grej är att flippa bilar tokfort. Dom har ganska lite med på varje affär, men mängden gör att dom går bra. Bilar som dom kan flippa på några dagar betalar dom bra för. Bilar som är mer svårsålda betalar dom sämre för.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag tog ett lån och betalade av min sen sålde jag den på blocket efter en vecka för ett bra pris,den kostade dock bara 150k..
enklaste är väl bilfirma fast räkna med lägre pris.

Permalänk
Medlem

Fick 10k mer för min bil i 200k klassen på KVD än vad Riddermarks erbjöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag hoppas verkligen inte du sålde för det priset för det där är ett skambud. Min bil är F30 320i med all utrustning som går att få tag på (taklucka, stora skärm, 360 kamera etc) finns en likadan bil på Blocket nu som går för 300k. Därför säger jag att riddermark håller jag mig borta ifrån.

Du inser att det i så fall är begärt pris och att man normalt sett får mindre privat, men förhoppningsvis mer än handlarens inköpspris? Om handlarpriset är 300 tkr (och det faktiskt är marknadsmässigt), minus ev prutmån, så är det rätt optimistiskt att tro att man ska få 300 tkr privat i normalfallet. Åtminstone om man inte sitter på något riktigt guldägg, men då är det nog mer troligt med en superfin gammal M5 än en rätt ny 320i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du inser att det i så fall är begärt pris och att man normalt sett får mindre privat, men förhoppningsvis mer än handlarens inköpspris? Om handlarpriset är 300 tkr (och det faktiskt är marknadsmässigt), minus ev prutmån, så är det rätt optimistiskt att tro att man ska få 300 tkr privat i normalfallet. Åtminstone om man inte sitter på något riktigt guldägg, men då är det nog mer troligt med en superfin gammal M5 än en rätt ny 320i.

Det förstår jag, därför ställe jag frågan i TS om det finns seriösa bilförmedlare som kan tänka sig sälja bilen för det pris jag begär mot en avgift.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

En möjlighet är att flytta över lånet på bilen till t.ex. Anyfin eller liknande. Då finns inte längre någon skuld kopplad till bilen och man kan sälja den hur man vill. Samtidigt får man lite lägre ränta på lånet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Hej,

Har en bil jag köpte för lite mer än ett år sedan med restvärde som jag funderar på att göra mig av med. Jag kan självklart lösa skulden och sedan lägga den på blocket privat men har svårt att se någon casha ut 300k och betala direkt till mig (det är vad bilen är värd, marknadspris). Jag har ingen erfarenhet tidigare av att sälja en bil med skuld och ser att de finns bilhandlare som kan sälja bilen åt en (de löser finansiering, rekond, annons etc) och man får pengarna så fort bilen är såld.

Kruxet är att de tar en avgift för de hela. Har ni tips på vettiga bilhandlare i Stockholmsområdet som säljer bilen via förmedlingsuppdrag och med vettiga avgifter? Riddermark ligger i överkant så de tar jag bort från listan. Har googlat men kan inte finna någon vettig? Hitta denna https://www.bilformedlingen.com/ men hemsida ser så oseriös ut men de har bra betyg på trustpilot.

Nya ägaren kan ta över lånet och betala mellanskillnaden till dig.
Lättaste är att som andra säger gå till banken när affären ska göras, tex Swedbank eller vad du nu har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

En möjlighet är att flytta över lånet på bilen till t.ex. Anyfin eller liknande. Då finns inte längre någon skuld kopplad till bilen och man kan sälja den hur man vill. Samtidigt får man lite lägre ränta på lånet också.

Intressant. Berätta gärna mer, hur menar du att ingen skuld kopplas till bilen? Menar du att man tar ett helt nytt lån hos Anyfin som man ska betala av hos de istället för min nuvarande kreditgivare? Då måste den skulden ändå lösas sedan när bilen ska säljas - eller hur tänkte du?

Skrivet av tBiorrith:

Nya ägaren kan ta över lånet och betala mellanskillnaden till dig.
Lättaste är att som andra säger gå till banken när affären ska göras, tex Swedbank eller vad du nu har.

Det förutsätter dock att spekulanter har god kreditvärdighet och faktiskt kan ta lån, just min modell av bil drar åt sig en hel del däcksparkare... Men de kanske är en smäll jag får ta om jag ska sälja den privat, eller ja - en sista utväg.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd

https://blipp.se

Problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradale1:

Tack! Ser jätteintressant ut. Har du använt tjänsten själv?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Riddermark lär aldrig betala marknadspris för min bil, det är jag ganska säker på. De vill ju gå under marknadspris för att göra en vinst, enligt car.info är min bil värderad till 300k och de är det jag kommer begära vid försäljning (2018 årsmodell, 3600 mil, extremt välvårdad)

Menar du fysiskt gå till banken som jag har lånet hos? Isåfall är det Santander och mig veterligen har de inga kontor?

Beror ju på vad det är för bil. Jag fick en bra bit över restvärdet så jag klagar inte. Men det är ju klart det beror på vilken bil det är. Du kommer aldrig göra en bra bilaffär mot en bilfirma. Det man betalar för är smidigheten kontra dräggen på blocket. Snabbt enkelt, lite mindre cash. Möjligen mer cash men jävla massa problem å bök.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Beror ju på vad det är för bil. Jag fick en bra bit över restvärdet så jag klagar inte. Men det är ju klart det beror på vilken bil det är. Du kommer aldrig göra en bra bilaffär mot en bilfirma. Det man betalar för är smidigheten kontra dräggen på blocket. Snabbt enkelt, lite mindre cash. Möjligen mer cash men jävla massa problem å bök.

Jo men så är det ju, det är jag fullt medveten om. Men förmedlingsuppdrag är nog det jag är intresserad av, dock ser blipp intressant ut

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av underwatch:

Har en bil jag köpte för lite mer än ett år sedan med restvärde som jag funderar på att göra mig av med. Jag kan självklart lösa skulden och sedan lägga den på blocket privat men har svårt att se någon casha ut 300k och betala direkt till mig (det är vad bilen är värd, marknadspris).

Fundera en gång till på vad du skrivit.

Om nu bilen är värd så pass mycket, så kan givetvis någon ta ett lån och köpa den från dig. Vad skulle problemet vara? Du slipper dessutom betala en kostnad för förmedlingen av bilen.

Om någon kommer att betala ditt pris är givetvis oklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det förutsätter dock att spekulanter har god kreditvärdighet och faktiskt kan ta lån, just min modell av bil drar åt sig en hel del däcksparkare... Men de kanske är en smäll jag får ta om jag ska sälja den privat, eller ja - en sista utväg.

Har de inte kreditvärdighet har de pengar att lösa in lånet med. Hur som haver måste de ju ha pengar att köpa bilen för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Fundera en gång till på vad du skrivit.

Om nu bilen är värd så pass mycket, så kan givetvis någon ta ett lån och köpa den från dig. Vad skulle problemet vara? Du slipper dessutom betala en kostnad för förmedlingen av bilen.

Om någon kommer att betala ditt pris är givetvis oklart.

Om du läser tråden så vill jag gärna slippa däcksparkare och annat dräggfolk som Blocket tenderar att dra åt sig 😊

Dessutom kan handlare erbjuda garantier, finansiering(restvärde) etc för ett tryggare bilköp. Något som jag som privatperson inte kan göra. Detta löser dock blipp om jag förstått konceptet rätt, ska testa tjänsten till våren när det är dags att sälja bilen.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av underwatch:

Om du läser tråden så vill jag gärna slippa däcksparkare och annat dräggfolk som Blocket tenderar att dra åt sig 😊

Dessutom kan handlare erbjuda garantier, finansiering(restvärde) etc för ett tryggare bilköp. Något som jag som privatperson inte kan göra. Detta löser dock blipp om jag förstått konceptet rätt, ska testa tjänsten till våren när det är dags att sälja bilen.

Om handlare erbjuder garantier och andra saker, gör de då det gratis tror du? Du jämför äpplen och päron.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Om handlare erbjuder garantier och andra saker, gör de då det gratis tror du? Du jämför äpplen och päron.

Du verkar ha svårt med läsförståelsen, om du har inget vettigt att tillföra tråden så är det nog bäst att låta bli att skriva.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det förstår jag, därför ställe jag frågan i TS om det finns seriösa bilförmedlare som kan tänka sig sälja bilen för det pris jag begär mot en avgift.

Ingen av oss har sett din bil, ingen av oss vet heller vad det faktiska marknadsvärdet är.
Upplever nog att de flesta försökt ge dig korrekta/vänliga råd.

Jag tror det vi inte riktigt förstår är dina önskemål
Du vill:
Få vad du uppfattar är marknadspris för din bil (300k), försäljningen ska ske hos en bilhandlare, men med dig som ägare/säljare, detta ska göras mot en avgift, säg 15k som exempel. Säljs inte bilen får du (beroende på bilhandlare) fortfarande betala avgiften om 15k.
Din eventuella vinst: 285k, eller en förlust om 15k och ingen bil såld.

Du vill inte:
Sälja bilen för 285k till en bilhandlare som sedan säljer bilen för 300k.
Din vinst: 285k

Du får helt enkelt ta dig till bilförsäljarna runt där du bor och försöka se om de är intresserade av att lösa den typ av försäljning du vill ha. Det finns seriösa bilförsäljare som absolut kan ta sig an liknande uppdrag, men samma försäljare vägrar beroende på vem som kliver in genom dörren. på precis samma vis som man inte handlar bil av en otrevlig försäljare, så får du sämre pris/villkor av en försäljare som inte gillar dig.
Ingen av oss kan tyvärr lova dig bra villkor, utan du får nog ut och jaga själv dessvärre.
Önskar dig lycka till!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Ingen av oss har sett din bil, ingen av oss vet heller vad det faktiska marknadsvärdet är.
Upplever nog att de flesta försökt ge dig korrekta/vänliga råd.

Jag tror det vi inte riktigt förstår är dina önskemål
Du vill:
Få vad du uppfattar är marknadspris för din bil (300k), försäljningen ska ske hos en bilhandlare, men med dig som ägare/säljare, detta ska göras mot en avgift, säg 15k som exempel. Säljs inte bilen får du (beroende på bilhandlare) fortfarande betala avgiften om 15k.
Din eventuella vinst: 285k, eller en förlust om 15k och ingen bil såld.

Du vill inte:
Sälja bilen för 285k till en bilhandlare som sedan säljer bilen för 300k.
Din vinst: 285k

Du får helt enkelt ta dig till bilförsäljarna runt där du bor och försöka se om de är intresserade av att lösa den typ av försäljning du vill ha. Det finns seriösa bilförsäljare som absolut kan ta sig an liknande uppdrag, men samma försäljare vägrar beroende på vem som kliver in genom dörren. på precis samma vis som man inte handlar bil av en otrevlig försäljare, så får du sämre pris/villkor av en försäljare som inte gillar dig.
Ingen av oss kan tyvärr lova dig bra villkor, utan du får nog ut och jaga själv dessvärre.
Önskar dig lycka till!

Jag tror nog jag har fått den hjälp jag behöver, jag lägger upp bilen via blipp och de får sköta finansiering åt köparen 😊

Tack för alla (vettiga) svar! Jag är nöjd så.

Visa signatur

if young metro don't trust you