Permalänk
Medlem

Kommer Ryzen 5 3600 flaska med ett 3080?

Kommer Ryzen 5 3600 flaska med ett 3080?

Grabbens dator kommer uppgraderas från ett 2060 till ett 3080 i jul.
Kommer vi behöva byta processorn snart också?
Som frågan är, han har en 5 3600 i nu.

Permalänk
Medlem

Här är en som har gjort benchmarks med liknande setup. Ser ut som det blir en liten flaskhals men kommer fortfarande bli en väldigt stor uppgradering med 3080.

https://www.youtube.com/watch?v=fpGri0v-mHc

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

I 1440p funkar det relativt bra, men du kommer se tillfällen där en 3600 flaskar en del. Jag körde själv kombon 3600+3080 i några veckor, de spel som flaskade var främst de där jag körde med RT och DLSS på, WD Legion och CP2077 var de värsta exemplen där jag hade svårt att komma upp i 80% användning av grafikkortet i vissa scener, främst om man körde snabbt eller på ställen med mycket npc:s. Dessa platser såg fps dippa under 40 fps vid enstaka tillfällen och hade problem att hålla mer än 45-50fps ganska långa perioder, med en Zen 3 propp ökade dessa tillfällen till 55-60 fps och var nu helt GPU-bundet istället.
Skulle personligen testa de spel som grabben din kör ett tag och se hur pass mycket det flaskar i dessa med acceptabla inställningar, för så länge han inte spelar i 1080p och vill ha så hög fps som möjligt så är en 3600 inte dålig ihop med ett 3080, även om det i vissa fall kan finnas 20-30% mer fps att hämta med en bättre CPU (detta var vad jag såg i vissa titlar när jag gick från en 3600 till en 5900x) även i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Här är en som har gjort benchmarks med liknande setup. Ser ut som det blir en liten flaskhals men kommer fortfarande bli en väldigt stor uppgradering med 3080.

https://www.youtube.com/watch?v=fpGri0v-mHc

Tackar. Såg ju bra ut.

Jag hittade någon sida där man lade in prolle och gpu, den sade att 3600 var för klen att köras med 3080.
Så jag tänkte att jag frågar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

I 1440p funkar det relativt bra, men du kommer se tillfällen där en 3600 flaskar en del. Jag körde själv kombon 3600+3080 i några veckor, de spel som flaskade var främst de där jag körde med RT och DLSS på, WD Legion och CP2077 var de värsta exemplen där jag hade svårt att komma upp i 80% användning av grafikkortet i vissa scener, främst om man körde snabbt eller på ställen med mycket npc:s. Dessa platser såg fps dippa under 40 fps vid enstaka tillfällen och hade problem att hålla mer än 45-50fps ganska långa perioder, med en Zen 3 propp ökade dessa tillfällen till 55-60 fps och var nu helt GPU-bundet istället.
Skulle personligen testa de spel som grabben din kör ett tag och se hur pass mycket det flaskar i dessa med acceptabla inställningar, för så länge han inte spelar i 1080p och vill ha så hög fps som möjligt så är en 3600 inte dålig ihop med ett 3080, även om det i vissa fall kan finnas 20-30% mer fps att hämta med en bättre CPU (detta var vad jag såg i vissa titlar när jag gick från en 3600 till en 5900x) även i 1440p.

Tackar.

Hans plan är att skaffa sig en 49*superwide när han har råd. Då kommer han nog vilja köra i 1440, då kanske man får kolla på att uppgradera prollen.

Han spelar mest MWll.

Permalänk
Medlem

Det är mismatch men är inte så farligt. Bästa uppgradering hade vart 6800xt och 5600 för samma pris eller mindre, men sunda priser ser ut att dröja här i Norden.

Varning för att Ampere är helt förfärliga på strömförbrukning och strömspikar så du bör ha ett rejält nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Det är mismatch men är inte så farligt. Bästa uppgradering hade vart 6800xt och 5600 för samma pris eller mindre, men sunda priser ser ut att dröja här i Norden.

Varning för att Ampere är helt förfärliga på strömförbrukning och strömspikar så du bör ha ett rejält nätaggregat.

Hade fundering på att satsa på rött, men fick tag på ett beggat 3080 här för rimliga pengar.

Han har ett be Quiet Straight Power 1000w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Tackar.

Hans plan är att skaffa sig en 49*superwide när han har råd. Då kommer han nog vilja köra i 1440, då kanske man får kolla på att uppgradera prollen.

Han spelar mest MWll.

Desto högre upplösning, desto mindre risk för att CPUn ska flaska. Om du kollar sweclockers 4K tester så är d mestadels raka stolpar från 3600 till 5900.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Tackar för alla snart så gör långt. Det verkar inte vara ett problem som jag fick uppfattningen om.