Färdigt kablage tre meter

Permalänk
Medlem

Färdigt kablage tre meter

Var hittar man ett "färdigt" kablage á tre meter, mellan Raspberry Pi och DHT22?
3-tråd räcker. Gärna typ silikon då den ska sitta utomhus.
(egentligen hänga lös i kabeln, under altangolvet där den är skyddad från regn/snö)

Endast Svenska sajter (inkl. Amazon)

Nej, jag har inte googlat själv.
Nej, jag vill inte tillverka något eget.
(då hade jag inte behövt ställa frågan här)

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk

ser ju ut som att det är typ gpio kablar du söker.

tvek på att du kommer hitta något mycket längre än 20-30cm då dessa är typ standardlängd som max behövs för breadbord montering typ.

du kan ju alltid löda en vanlig kabel av dig godkänd kvalitet direkt på gpio pinnarna och sensorn.

eller så får du göra egen kabel tror inte du kommer undan det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej, får bli en egen då. Hittade

Citat:

2,54 mm tonhöjd honstiftskontakt Dupont jumper kabelstift krympterminalkontakt för Arduino, Raspberry Pi etc (hona 200 st)

för 73 kr.
Bra detta med tonhöjden tyckte jag

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Var hittar man ett "färdigt" kablage á tre meter, mellan Raspberry Pi och DHT22?
3-tråd räcker. Gärna typ silikon då den ska sitta utomhus.
(egentligen hänga lös i kabeln, under altangolvet där den är skyddad från regn/snö)

Endast Svenska sajter (inkl. Amazon)

Nej, jag har inte googlat själv.
Nej, jag vill inte tillverka något eget.
(då hade jag inte behövt ställa frågan här)

Tre meter är rätt långt om du ska köra 3.3V GPIO. Ska jag gissa, så kommer det inte funka. Du kan ju dock testa först, har du tur så. Hade definitivt använt skärmad kabel.

Skulle det jävlas kunde ett mycket enkelt potentiellt sätt att komma runt det vara att mata DHT22:an med och reglera upp signalnivån till 5V. En bidirektionell nivåomvandlare kostar nästan ingenting.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tre meter är rätt långt om du ska köra 3.3V GPIO. Ska jag gissa, så kommer det inte funka. Du kan ju dock testa först, har du tur så. Hade definitivt använt skärmad kabel.

Skulle det jävlas kunde ett mycket enkelt potentiellt sätt att komma runt det vara att mata DHT22:an med och reglera upp signalnivån till 5V. En bidirektionell nivåomvandlare kostar nästan ingenting.

Varför skulle jag använda 3,3 V när jag kan använda 5 V?
Enligt databladet kan jag ha 20 meter kabel.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Varför skulle jag använda 3,3 V när jag kan använda 5 V?
Enligt databladet kan jag ha 20 meter kabel.

För att RPis GPIO-port är specad för 3.3V signalnivå. Den tål inte 5V-signaler.

Men som sagt, det är enkelt att reglera signalen med en nivåomvandlare, och köra 5V ut till givaren. Bara sista centimetrarna signalledare mellan omvandlare och GPIO på 3.3V. Du har både 5 och 3.3V lättillgängligt på GPIO-headern att ta matning till omvandlaren från, så det blir inget bök med den saken heller.

Edit: använder du omvandlaren jag länkar kopplar du såhär:

- Valfri 5VDC-matningspinne på pajens GPIO till HV på omvandlare och vidare till VCC på givaren.
- Valfri 3.3VDC-matningspinne på pajens GPIO till LV på omvandlare.
- Valfri GND-pinne på pajens GPIO till GND på omvandlaren och vidare till GND på givaren. Du kan använda den ena GND-anslutningen på omvandlaren mot GND på GPIO och den andra mot givarens dito, båda anslutningarna på omvandlaren är förstås galvaniskt sammankopplade.
- Den GPIO-pinne programvaran anser att du ska koppla in givarens datapinne på till LV1 på omvandlaren.
- Givarens datapinne till HV1 på omvandlaren.

Givetvis kan du använda vilken av de fyra datakanalerna du vill på omvandlaren om du tycker det finns några praktiska skäl till det, typ layout eller så. Valde bara kanal 1 för exemplets skull. Det finns också enkanals omvandlare som är mindre om du tycker den där är för stor och klumpig, valde den bara för att den var lättillgänglig och billig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

För att RPis GPIO-port är specad för 3.3V signalnivå. Den tål inte 5V-signaler.

Jag har följt detta inkopplingsexempel:
https://www.researchgate.net/figure/Wiring-diagram-for-connecting-the-DHT22-sensor-to-the-RPi_fig3_335740857

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Okej, ja, det kan förstås leva på att signalen från just den givaren är låg stora delar av tiden i normalläge. Man kör dock pajens GPIO-port utanför specs.

Ta en kik på signaldiagrammen en bit ner i databladet. När signalen är hög ligger den på matningsspänning VCC - det finns i övrigt ingen anledning att göra det på något annat vis - dvs 5V om du matar givaren med det.

Du har förvisso en viss hjälp av framspänningsfall över utgången och lång ledare, men skulle exempelvis givarens kommunikation hänga sig med utsignalen hög kommer den alltså lägga på omkring 5 volt på GPIO-porten kontinuerligt, vilket pajen förmodligen inte alls kommer gilla.

Hade definitivt inte gjort direktinkopplingen utan nivåomvandlare du länkar, men du gör förstås som du vill. Det är din paj, inte min.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!