Vad kallas den här skärmtypen?

Permalänk

Vad kallas den här skärmtypen?

Hej!

Behöver lite hjälp från er som varit med ett tag. Jag undrar vad skärmtypen på bilden kallas. Ni vet, "en sån där gammal 7-segmentsdisplay med blågröna siffror". Skulle vilja ha en sådan till ett retro-projekt med Arduino, om det är möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk

@Zyphoon Tack! Det gick snabbt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hej!

Behöver lite hjälp från er som varit med ett tag. Jag undrar vad skärmtypen på bilden kallas. Ni vet, "en sån där gammal 7-segmentsdisplay med blågröna siffror". Skulle vilja ha en sådan till ett retro-projekt med Arduino, om det är möjligt.

http://www.dnbilradio.se/uploads/thumbnails/32fb33d738df3e8886097037b4050050c9f108dd_315x315.jpg

Tyvärr behöver VFDs rätt hög spänning, vilket kan komplicera saker och ting. Om du bara är ute efter utseendet finns det oled-displayer som är mycket snarlika, och klarar sig på 3.3 eller 5V. De är dessutom mycket kompaktare, robustare, och allmänt lättare att jobba med

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Tyvärr behöver VFDs rätt hög spänning, vilket kan komplicera saker och ting. Om du bara är ute efter utseendet finns det oled-displayer som är mycket snarlika, och klarar sig på 3.3 eller 5V. De är dessutom mycket kompaktare, robustare, och allmänt lättare att jobba med

Tackar för tipset. Får kanske undersöka det där med OLEDs lite mer, men vill ju att det ska se autentiskt ut. Sedan har väl OLED risk för inbränningar också om jag inte minns fel? När det nu gäller en display som delvis kommer visa samma text nästan konstant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

VFD har också problem med inbränning, säkert mer än OLED.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Tackar för tipset. Får kanske undersöka det där med OLEDs lite mer, men vill ju att det ska se autentiskt ut. Sedan har väl OLED risk för inbränningar också om jag inte minns fel? När det nu gäller en display som delvis kommer visa samma text nästan konstant.

Du kan säkert göra en timer som tänder och släcker hela panelen ett antal gånger för att motverka inbränningar och kör det lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tackar för tipset. Får kanske undersöka det där med OLEDs lite mer, men vill ju att det ska se autentiskt ut. Sedan har väl OLED risk för inbränningar också om jag inte minns fel? När det nu gäller en display som delvis kommer visa samma text nästan konstant.

Aha, ja, den risken finns förstås, dock kommer det inte synas på samma sätt på en textdisplay som på exempelvis en TV. Tekniken har utvecklats också med åren. Men ja, man bör ju ha det i åtanke i alla fall, om displayen ska vara på mer eller mindre konstant. Det ska väl också sägas att VFD lider av samma problematik.

Inte undersökt saken, men kanske finns konventionella LED-varianter också, som klarar den saken bättre? Du är ju inte ensam om att gilla VFD-looken, det bör finnas en marknad för displayer som direkt efterapar sådana

Programmerar du själv kan du ju också exempelvis dra ner ljusstyrkan på displayen när du inte trycker på knappar etc så sparar du den, om den sortens möjligheter finns med ditt projekt.

Får man vara nyfiken och fråga vad det du har på gång?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men bilden du lagt upp ser ut som en fake VFD.

Man kan skapa looken med en LCD med lite grön bakgrundsbelysning men det ger inte riktigt samma sken.

En äkta VFD känns igen på nära håll av att man kan ana gallret framför siffrorna samt även de tunna trådar som spänner över displayen.
De har även ett annat djup än LCD.

Snyggaste teknologin.

Finns även i dot matrix med flera rader text.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Inte för att vara sån, men bilden du lagt upp ser ut som en fake VFD.

Man kan skapa looken med en LCD med lite grön bakgrundsbelysning men det ger inte riktigt samma sken.

En äkta VFD känns igen på nära håll av att man kan ana gallret framför siffrorna samt även de tunna trådar som spänner över displayen.
De har även ett annat djup än LCD.

Snyggaste teknologin.

Finns även i dot matrix med flera rader text.

This^ på 90-talet var det mycket vanligare med bakgrundsbelysta lcd's än riktig VFD. Tror det kan ge en riktigt trevlig retro look

Ex:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av kaput:

Aha, ja, den risken finns förstås, dock kommer det inte synas på samma sätt på en textdisplay som på exempelvis en TV. Tekniken har utvecklats också med åren. Men ja, man bör ju ha det i åtanke i alla fall, om displayen ska vara på mer eller mindre konstant. Det ska väl också sägas att VFD lider av samma problematik.

Inte undersökt saken, men kanske finns konventionella LED-varianter också, som klarar den saken bättre? Du är ju inte ensam om att gilla VFD-looken, det bör finnas en marknad för displayer som direkt efterapar sådana

Programmerar du själv kan du ju också exempelvis dra ner ljusstyrkan på displayen när du inte trycker på knappar etc så sparar du den, om den sortens möjligheter finns med ditt projekt.

Får man vara nyfiken och fråga vad det du har på gång?

Projektet hänger lite löst just nu, men tanken var en custom instrumentpanel till en veteranbil. Jag trodde för övrigt att inbränningar skedde om pixeln inte ändrade sig, inte att det hade att göra med om displayen var påslagen eller inte. Men isf kanske inte inbränningar är något problem, displayen är ju bara påslagen när man kör. Så kanske OLED är bäst då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Projektet hänger lite löst just nu, men tanken var en custom instrumentpanel till en veteranbil. Jag trodde för övrigt att inbränningar skedde om pixeln inte ändrade sig, inte att det hade att göra med om displayen var påslagen eller inte. Men isf kanske inte inbränningar är något problem, displayen är ju bara påslagen när man kör. Så kanske OLED är bäst då.

Aha, cool Det låter ju dock inte som någonting som skulle lysa särskilt permanent, utan mest bara stundtals under fina sommardagar när du tar ut veteranbilen en sväng.

Ska inte svära på detaljerna, men vill minnas att huvudproblemet är att oled tappar ljusstyrka med gångtimmar, snabbare ju intensivare de lyser. Det är förstås ett problem när du har en stor pixelmatris, säg en TV eller datorskärm, och visar något ljusstarkt mönster, säg en TV-kanals watermark, statiskt på den. De pixlarna tappar ljusstyrka snabbare än det runt dem som aldrig lyser lika intensivt. När du sedan byter bild kommer just de pixlarna som användes för mönstret vara ljussvagare, och du ser en "inbränning".

Frågan är dock om det ens skulle synas på en instrumentpanel som förmodligen inte är upptänd i några större fält, utan kanske visar siffror, simulation av analoga instrument, etc.

Har svårt att tro att det skulle skada displayen att bara ha den "igång", utan upptända oleds.

Jag hade skitit i eventuell inbränningsproblematik, och bara kört på det som kändes rätt. Ska jag gissa kommer den där panelen inte lysa så många timmar per år att det hinner bli ett problem under din livstid oavsett vilken teknik du väljer, men känner du dig osäker på saken kan du ju köpa ett par reservdisplayer när du ändå håller på

Faktumet att det är ett bilprojekt förenklar faktiskt i övrigt användandet av riktiga VFDs något. Du har 12VDC direkt tillgängligt utan omvandling, och det finns VFDs som klarar sig på det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Beroende på vad det ska bli kanske nixierör är ett alternativ. Säkert dyrare men bra mycket mer estetiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hej!

Behöver lite hjälp från er som varit med ett tag. Jag undrar vad skärmtypen på bilden kallas. Ni vet, "en sån där gammal 7-segmentsdisplay med blågröna siffror". Skulle vilja ha en sådan till ett retro-projekt med Arduino, om det är möjligt.

http://www.dnbilradio.se/uploads/thumbnails/32fb33d738df3e8886097037b4050050c9f108dd_315x315.jpg

Lättare att söka på 7-segment display om du inte absolut vill utesluta led-baserade sådana. Finns hur många varianter som helst men riktigt stora är svårt att hitta bra.

Jag gillar Adafruit men de ligger ju i New York så det blir tull & moms på det.

https://www.adafruit.com/category/103