2x32Gb ECC RAM kit till ok pris?

Permalänk
Medlem

2x32Gb ECC RAM kit till ok pris?

Min server börjar ligga kring 90-95% minnesanvänding med 32Gb RAM, så nu måste jag se mig omkring efter 2x32Gb för att inte slå i taket snart. Nuvarande minnen är 2x16Gb Crucial 2666MHZ ECC, men jag hittar inga 2x32Gb kit för dessa.

Har egentligen redan beställt Samsung 2x32Gb DDR4 2666MHz ECC för 1750kr på BF via CDON, men dom är restnoterade och osäkert om dom kommer att levereras, vet inte om det går att hitta alls nåt i samma prisklass.

Vad finns det för minnespaket i den här kategorin som är bra? Jag har ett Asrock Fatal1ty B450 ITX moderkort i servern, och en Ryzen 5600G, så minnet skulle väl potentiellt kunna vara snabbare också även om jag inte har upplevt det som en kritisk punkt.

Permalänk
Medlem

5600G har inte stöd för ECC RAM vad jag kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

5600G har inte stöd för ECC RAM vad jag kan hitta.

Det hade jag helt missat. Köpte en 5600G alldeles nyligt för att få en iGPU i servern, den gamla processorn (Ryzen 2600) sitter fortfarande i, och den har tydligen stöd för ECC.

Då behöver jag leta upp en annan processor också, yay...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det hade jag helt missat. Köpte en 5600G alldeles nyligt för att få en iGPU i servern, den gamla processorn (Ryzen 2600) sitter fortfarande i, och den har tydligen stöd för ECC.

5kG Pro modellerna ska tydligen ha stöd för ECC så förhoppningsvis kan du skicka tillbaka den nuvarande och satsa på en sådan istället.

Hittade dock ett fåtal trådar där några fått ECC att fungera med vissa specifika moderkort men modellen har inget officiellt stöd för det.

frågan är hur viktigt ECC är för dina behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

ASRock nämner det i specifikationen: "For Ryzen Series APUs (Picasso, Cezanne, Renoir and Raven Ridge), ECC is only supported with PRO CPUs". Du behöver alltså välja någon av modellerna utan integrerad GPU eller någon av PRO-modellerna.

Se också upp med att det bara är obuffrat/oregistrerat ECC-minne som fungerar, de större modulerna är ofta buffrade men dessa fungerar endast med riktiga serverplattformar som Epyc eller Xeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

5kG Pro modellerna ska tydligen ha stöd för ECC så förhoppningsvis kan du skicka tillbaka den nuvarande och satsa på en sådan istället.

Hittade dock ett fåtal trådar där några fått ECC att fungera med vissa specifika moderkort men modellen har inget officiellt stöd för det.

frågan är hur viktigt ECC är för dina behov?

Min server går 24/7 med fillagring för media men desto viktigare för backuper och annat, så att ha så felfria minnen som möjligt känns rätt viktigt. Tyvärr köpte jag min 5600G begagnad, men jag får helt enkelt sälja den vidare. Såg att 5650G nämndes som ett alternativ i trådar på reddit, såg att det fanns några på ebay, dock från Kina.

Skrivet av perost:

ASRock nämner det i specifikationen: "For Ryzen Series APUs (Picasso, Cezanne, Renoir and Raven Ridge), ECC is only supported with PRO CPUs". Du behöver alltså välja någon av modellerna utan integrerad GPU eller någon av PRO-modellerna.

Se också upp med att det bara är obuffrat/oregistrerat ECC-minne som fungerar, de större modulerna är ofta buffrade men dessa fungerar endast med riktiga serverplattformar som Epyc eller Xeon.

Jo jag såg det nu också, jag hade för mig att alla processorer i Ryzen-serien hade stöd för det men att kompatibiliteten varierade mellan moderkort, men så var det alltså inte.

Oavsett så kvarstår min förfrågan om ECC-minnen, vi kan utgå ifrån att jag kör en 5650G eller motsvarande CPU med stöd för obuffrade ECC-minnen. Hur viktig är minnesfrekvensen i det här fallet med en Ryzenprocessor, vinner man mycket prestanda på att gå upp till tex 3200MHz jämfört med 2666MHz som jag har haft hittills?

Permalänk
Medlem

ECC i samband med filserver är en försäkring då bitrot på filer är till 70%[1] orsakad av att det klickar någonstans i hårdvaran och transportlänkar av data och då oftast just fel i RAM-minnen som tex. av ROW-Hammering och andra skrivmönster, då signal över brusförhållande med 3.3 V och 1.8 Volt är begränsad och statistiskt sett kommer fel att inträffa då och då av påverkan av termisk brus och brusnivån från parallella arbetande system (bitkanalerna bredvid biten man avläser), som interfererar rent elektrisk och elektromagnetiskt mellan delarna. Att magnetkorn i magnetisk lagring kan switcha polaritet då och då över tiden är också pga. mekanisk (hård) knuff av termisk brus (vibrationer på atomnivå) och att elektroner förloras i fällorna i Flashminne är av samma orsak.

Alla mer seriösa serverplattformar har ECC-minne och det även på diskkontrollerkort med inbyggda RAM-minnen (read och write-cache) för att man vet att minnesfel kommer förr eller senare och det är detta man försöker bygga bort så att det inte blir något enda bitfel på dataflödena inom säg 5 års tid.

[1] resten hör till mjukvarubuggar i tex. filsystem eller fel som uppkommer i samband med strömavbrott och plötligt avbrutna processer/krascher.