Permalänk

Dator i minusgrader?

Hej,

Jag har ett uthus/attefallshus på ca 30kvm som jag använder som mancave. Där har jag bland annat speldatorn som jag använder ca 1 gång i veckan och då värmer upp huset med elelementen. Annars är värmen avslagen då det blir ruskigt dyrt såklart.

Min fråga är om datorn tar skada av att stå i minusgrader de dagar den inte används?

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

Har för mig att elektronik blir mer effektiv i kyla? Det är väl mest kondens som kan strula... Batteriet är jag osäker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Hej,

Jag har ett uthus/attefallshus på ca 30kvm som jag använder som mancave. Där har jag bland annat speldatorn som jag använder ca 1 gång i veckan och då värmer upp huset med elelementen. Annars är värmen avslagen då det blir ruskigt dyrt såklart.

Min fråga är om datorn tar skada av att stå i minusgrader de dagar den inte används?

Har den vattenkylning, skulle jag inte låta den stå i minusgrader.
Har liknande situation och stängt av värmen helt i min lillstuga och burit in burken, då den har vattenkylning.

Spelar på Steam Decken istället

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara orolig för kondens på komponenter som kan leda till korrosion.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kondens är problemet. Bör stå i +10 grader åtminstone.

använder du den så sällan så ta med den in. Tar ju 1min att koppla allt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle vara orolig för kondens på komponenter som kan leda till korrosion.

Jag tror inte det kommer bli någon kondens i en isolerad stuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kondens är problemet. Bör stå i +10 grader åtminstone.

använder du den så sällan så ta med den in. Tar ju 1min att koppla allt.

1 minut? Först koppla ur dator, sedan bära dator med alla tillbehör till stugan , sedan gå tillbaka och hämta skärmen, sedan tillbaka till stugan och koppla in allt. Och när man är klar ska man göra exakt samma procedur åt andra hållet.

Troligtvis tar det mer än en kvart.

Sen är inte min erfarenhet att det blir kondens i en isolerad stuga. Man bör inte få den typen av lite större temperaturskillnader mellan luft och datordelar som skapar kondens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tror inte det kommer bli någon kondens i en isolerad stuga.

Har enbart med temperaturen att göra. Om det blir under kondenstemperaturen blir det kondens på ytor som inte ändrar temperatur i samma takt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sätt uppvärmning i datorn, behövs inte många watt internt för att få upp temperaturen i chassit över 10 grader (när den är avstängd) för att slippa kondensproblemet. Samma med skärm och övrig elektronik.

Permalänk
Medlem

Är det bra isolerat så låt det vara 5-10grader där ute.

Du kan kolla förbrukningen på leverantörens hemsida. Du ser ju direkt om det blir ohållbart dyrt.

Har själv ett isolerat garage med värme från el. Står på 15 grader där ute och min totala elhandel är ca 700-800kr för huset+garage.

Täck över fönster och sånt som läcker värme.

Edit: har du timpris så värm upp högre under nätterna och stäng av på dagarna/dyra timmar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vara mer orolig för själva huset. Det går inte att kallställa byggnader hur som helst. Skulle rekommendera att du håller iaf 10 grader där ute.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är kondensen det stora problemet.
När du värmer upp huset så kommer fukten som frusit i huset att tina och cirkulera i huset. Din dator kommer att ta en stund på sig att bli varm. Stora kopparkylare etc. Så fukten som nu finns i huset kommer att kondensera ned på dessa ytor.
Sen bör du se upp för att alla hus inte är gjorda att värmas och kylas ut så ofta, vi pratar fuktproblem i väggar etc. Har du ångspärr så kan det bli problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle vara orolig för kondens på komponenter som kan leda till korrosion.

Du vet att fraktbolagen brukar ha oisolerade icke uppvärmda containrar, lastbilar och transportbilar va? Så väl som att mycket står på kallager innan det hittar till användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du vet att fraktbolagen brukar ha oisolerade icke uppvärmda containrar, lastbilar och transportbilar va? Så väl som att mycket står på kallager innan det hittar till användarna.

I förpackning sker temperaturförändringarna långsamt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har mycket svårt att se att det skulle vara något bekymmer.
Vid lagring/transport så förvaras grejerna i kontainrar som har temperaturer allt mellan -20 och +100 C.
Vid drift är temperaturintervallet något tajtare, de flesta datorer har driftstemp 5 till 80 C. Många laptops har dessutom -20 till 85 C om det är lite bättre grejer.

Produkterna jag bygger på jobbet har generellt driftstemp -20 till 85 C, lite vassare grejer har -40 till 105 C drifttemp. Enheterna har generellt USB-anslutning till datorerna så ni får väl fundera på vad som ska kopplas in i dessa. 😁

Gällande att det blir "kondens på datorn". Det tar inte många sekunder innan datorn är varmare än resten av byggnaden. Är det väldigt kallt så är dessutom fuktinnehållet i luften i princip noll. Är det lite kallt så kan man gott starta datorn samtidigt som elementen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I förpackning sker temperaturförändringarna långsamt.

Förpackningar är inte gjorda för att skydda komponenter mot kondens.

Vill TS inte ha en kall dator i ett varmt rum så får de väl sätta igång datorn innan värmen.

Skärmar ska dock inte lagras i minusgrader, så diskussionen är ändå lite poänglös då de ska ta med sig grejerna in i huset vilket som. Eller ja, de kan ofta lagras i minus, men jag skulle inte starta en så kall skärm.

Permalänk
Rekordmedlem

Starta datorn samtidigt som värmen i stugan så lär det inte kunna bli kondens flr datorn lär värmas upp snabbare än stugan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm..ja, detta blev ju en intressant diskussion
Många olika svar!

Har kört så här - som jag beskriver i första inlägget - i 3 år och aldrig haft något problem. Det var först nu jag började fundera på om det är så bra för komponenterna..

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förpackningar är inte gjorda för att skydda komponenter mot kondens.

Det är inte det det handlar om, utan att förpackningar gör att luftombyte och temperaturförändringar sker mycket långsammare, vilket motverkar kondensbildning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte det det handlar om, utan att förpackningar gör att luftombyte och temperaturförändringar sker mycket långsammare, vilket motverkar kondensbildning.

Hela huset dämpar luftutbyte och snabba temperaturförändringar. Kan vara värre i transportledet där grejerna kan åka runt från kalla till varma platser flera gånger om.

Dessutom spelar det knappast roll om TS tycker det fungerar. Som de ju tycker de gjort i tre år, och på den tiden kan man nog räkna hårdvaran som avskriven i vilket fall.

Skrivet av martyyyyy:

Hmm..ja, detta blev ju en intressant diskussion
Många olika svar!

Har kört så här - som jag beskriver i första inlägget - i 3 år och aldrig haft något problem. Det var först nu jag började fundera på om det är så bra för komponenterna..

Permalänk
Hedersmedlem

Kondens uppstår när varm fuktig luft möter en kall yta.

Rummet och datorn kommer att hålla samma eller nästan samma temperatur vilket gör att det inte uppstår nån kondensation.

Men bär du in en kall dator in i rumstemperatur så kan du få problem eftersom temperaturen ändras snabbt.

Skulle vara mer orolig för huset beroende på hur anpassat det är för att kallställas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lagring som SSD/NVMe fungerar jättedåligt vid 0 grader C och kallare - det värms förvisso upp ganska fort av kontrollern på lagringen men skriver det något precis i början innan det är varmt så kan det bli följdverkningar som IO-fel och andra saker man inte önskar sig senare med korrupt data eller annat. snurrdiskar tror jag heller inte skall startas väldigt kalla.

Med andra ord låt det bli lite värme i burken innan man slår på den, och att det är imfritt på ytorna innan strömmen kopplas in på burken.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Lagring som SSD/NVMe fungerar jättedåligt vid 0 grader C och kallare - det värms förvisso upp ganska fort av kontrollern på lagringen men skriver det något precis i början innan det är varmt så kan det bli följdverkningar som IO-fel och andra saker man inte önskar sig senare med korrupt data eller annat. snurrdiskar tror jag heller inte skall startas väldigt kalla.

Med andra ord låt det bli lite värme i burken innan man slår på den, och att det är imfritt på ytorna innan strömmen kopplas in på burken.

Värmer alltid upp rummet till 20°c innan datorn startas.

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Värmer alltid upp rummet till 20°c innan datorn startas.

Tror du skulle spara mer pengar på att underhållsvärma huset än att brassa på från (exempelvis) -10 grader till 20 grader. Det är då bättre att lägga en underhållstemperatur på minst 10 grader, dels för att huset mår bättre av det och du slipper oroa dig för dina komponenter- samt att jag skulle vilja påstå att du inte förlorar många kr på att underhållsvärma kontra värma upp huset från ute temp nu i vinter (nästan tvärtom) en gång varje vecka.

Visa signatur

Datorer är kul!