Windows 11 får inbyggt verktyg för skärminspelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vår data ligger i EU men inte i Sverige, det kommer dock snart vara möjligt. Tror knappast Zoom anses vara något integritetssäkert verktyg.

Man fick förra året möjlighet att flytta sin data till Sverige i o365 gratis, nu tror jag de tar en slant för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Man fick förra året möjlighet att flytta sin data till Sverige i o365 gratis, nu tror jag de tar en slant för det.

Beror kanske på kontotyp, även om vi valt att ha vår data i Sverige tar det tid tills det är gjort, typ mer än ett år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Beror kanske på kontotyp, även om vi valt att ha vår data i Sverige tar det tid tills det är gjort, typ mer än ett år...

Ja det säger jag ingenting om. Jag sa att man fick möjlighet att flytta sin data till Sverige gratis, nu tar det betalt för det.
Att det sen tar tid att flytta är en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

Jag resonerar tvärt om. De företag som inte tar sin egen IT på allvar utan lägger en av företagens grundläggande funktioner där de har absolut noll kontroll över den har jag svårt att ta på allvar.
Ungefär som hotmail och gmail fast du betalar för skräpet.

Nja, så illa är det inte. Bara för att man har AD och Exchange i "molnet" så betyder inte det att företaget inte kan administrera och styra användningen.

Citat:

Hur många har koll på att de i princip inte har någon backup på sin e-post hos Microsoft? Kommunikationsloggar?

De har backup på flera sätt, men framför allt har de replikering till flera datacenter default så att även om "din" går ner så finns allt åtkomligt utan att du ens märker att något har hänt. Mer info här: https://learn.microsoft.com/en-us/exchange/back-up-email

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Konstigt nog envisas många företag med sina egna mailservrar. För drygt 50 kr/mån/anv. får man onedrive 1TB/e-post och webbversioner av Office basic.
De företag som inte har råd med det är iaf inte jag intresserad av att lägga min tid på.

Det är mer än drygt 50 kr/mån/anv för det du skriver. Sen har du inte helt rätt: Du får 1TB för Onedrive men "bara" 50B för eposten. Vilket går på nästan 90 kr/mån/anv. Vill man ha desktop-apparna på det plus 100GB maillåda är det ca 150 kr mer/mån/anv. Vill man även ha Windows-licens etc så är det någon hundring till/mån/anv.

Dina krav är inte rimliga och verkar mer som du har en konsument-syn på IT, vilket jag stött på flera ggr i mitt yrke. Ett hett tips: Sök aldrig jobb på en myndighet!

Skrivet av snajk:

...
De har backup på flera sätt, men framför allt har de replikering till flera datacenter default så att även om "din" går ner så finns allt åtkomligt utan att du ens märker att något har hänt. Mer info här: https://learn.microsoft.com/en-us/exchange/back-up-email

Njae, backup har dom inte på det sättet man tänker att en backup är.
Tar man bort licensen så kan det ta 1-30 dagar, sen är den användarens epost helt borta. Microsoft säger 30 dagar, men det stämmer inte i verkligheten till 100%. Har varit med om att all data tas bort dag 1 efter man tagit bort licensen. Haft ett par ärenden med dom, där det slutar med att deras support i princip sa "oops, det kan hända, ledsen.". Fick ändra vårt offboarding-script för att säkerhetställa så att det fanns tid för eposten att räddas ifall det behövdes.

Så vill man ha äkta backup är tredjepartsverktyg ett krav!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Konstigt nog envisas många företag med sina egna mailservrar. För drygt 50 kr/mån/anv. får man onedrive 1TB/e-post och webbversioner av Office basic.
De företag som inte har råd med det är iaf inte jag intresserad av att lägga min tid på.

Säg gärna var du hittar det för 50kr/mån/anv. Sen finns det en hel del anledningar till att man kanske väljer att inte köra med Office365. Men för 50kr/mån/anv får man inte mkt. T.ex. en Microsoft 365 F3 licens kostar ca 69kr/mån/anv och den ger dig 2GB mailbox samt 2GB Onedrive, kliver man däremot upp på E1 så får man 50GB mailbox och 1TB Onedrive har jag för mig, men då landar det istället på ca 87.40kr/mån/anv. Sen kan man nog kanske få lite bättre priser om man har ett avtal med en leverantör eller liknande med 50kr vill jag se vart man får det för

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av car2ns:

Det är mer än drygt 50 kr/mån/anv för det du skriver. Sen har du inte helt rätt: Du får 1TB för Onedrive men "bara" 50B för eposten. Vilket går på nästan 90 kr/mån/anv. Vill man ha desktop-apparna på det plus 100GB maillåda är det ca 150 kr mer/mån/anv. Vill man även ha Windows-licens etc så är det någon hundring till/mån/anv.

Dina krav är inte rimliga och verkar mer som du har en konsument-syn på IT, vilket jag stött på flera ggr i mitt yrke. Ett hett tips: Sök aldrig jobb på en myndighet!

Jo absolut, men man får ju jämföra med kostnaden för volymlicenser för on-premise och förstås kostnad för egna servrar och så. För väldigt små operationer, eller väldigt stora, så kan det ju löna sig att drifta själv, men för övriga känns det som tjänstevägen är det ekonomiska valet. Ska man ändå köra Teams, "intranät" och liknande i molnet så får man ju likväl betala för varje användare så att lägga till mail dit ökar inte kostnaden så mycket, och ska man också ha Office, och kanske VS Online, Azure Devops och så, så blir det en, visserligen inte obetydlig, fast månadskostnad per användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hoppas detta fungerar simpelt och är en väldigt liten fil som gör att det går att maila / ladda upp snabbt. Det hade hjälpt felsökning inom IT extremt.

Exakt min tanke med!
Att kunna göra tutorial's smärtfritt..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men man får ju jämföra med kostnaden för volymlicenser för on-premise och förstås kostnad för egna servrar och så. För väldigt små operationer, eller väldigt stora, så kan det ju löna sig att drifta själv, men för övriga känns det som tjänstevägen är det ekonomiska valet. Ska man ändå köra Teams, "intranät" och liknande i molnet så får man ju likväl betala för varje användare så att lägga till mail dit ökar inte kostnaden så mycket, och ska man också ha Office, och kanske VS Online, Azure Devops och så, så blir det en, visserligen inte obetydlig, fast månadskostnad per användare.

Ja absolut, idag vinner man mer på att gå upp i molnet och inte bara för Teams och Onedrive exempelvis utan ta hela steget. Dock, och detta missar många, så supporterar inte Microsoft att man inte har en onprem Exchange-server, även fast man har "allt" med mailen i molnet. Så dumt, men så är det. Den behöver ju lyckligtvis inte vara ett monster utan kan vara så barebone som det bara går.
Man kan köra utan, men har erfarenhet av det från nuvarande arbetsplats och jag stöter på problem då och då att inte ha en Exchange onprem ... Men mest för att den migrering som gjordes, gjordes inte fullt ut innan Exchange-servern togs bort ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av car2ns:

[KLIPP]

Njae, backup har dom inte på det sättet man tänker att en backup är.
Tar man bort licensen så kan det ta 1-30 dagar, sen är den användarens epost helt borta. Microsoft säger 30 dagar, men det stämmer inte i verkligheten till 100%. Har varit med om att all data tas bort dag 1 efter man tagit bort licensen. Haft ett par ärenden med dom, där det slutar med att deras support i princip sa "oops, det kan hända, ledsen.". Fick ändra vårt offboarding-script för att säkerhetställa så att det fanns tid för eposten att räddas ifall det behövdes.

Så vill man ha äkta backup är tredjepartsverktyg ett krav!

Nja, du blandar väl ihop backup med retention efter att någon sagt upp abonnemanget lite här. Det finns stöd för olika backuplösningar, men ingen (förutom då speglingen av backend) fungerar automatiskt utan konfiguration och än mindre om man stänger av sitt abonnemang.

Jag jobbar inte med drift dock så jag vet inte riktigt vad som finns och inte, men vi har i alla fall inte fått några som helst problem med Exchange Online sedan vi gick över för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, du blandar väl ihop backup med retention efter att någon sagt upp abonnemanget lite här. Det finns stöd för olika backuplösningar, men ingen (förutom då speglingen av backend) fungerar automatiskt utan konfiguration och än mindre om man stänger av sitt abonnemang.

Jag jobbar inte med drift dock så jag vet inte riktigt vad som finns och inte, men vi har i alla fall inte fått några som helst problem med Exchange Online sedan vi gick över för några år sedan.

Det jag syftar på, att det inte finns någon backup, bara retention-tid Vill man ha backup måste man idag använda ett tredjepartsverktyg. Jag jobbar med IT-drift och har själv implementerat tredjeparts-backup via Barracuda som senast exempel, för att få en backup på Exchange och även Sharepoint etc. Min poäng är att backup är det inget som finns, om man inte själv lägger till det från tredje part!

Har inte heller haft problem med Exchange Online när det gäller daglig drift, inget har gått förlorat om en användare tagit bort ett mail eller likanande så har det 10 gånger av 10 alltid gått att ångra. Bara när någon slutar och offboardingen tar bort licensen, då har det vid 3 tillfällen (av flera närmare 1000) gått helt förlorat dag 1 och inte dag 30 som rutinen ska vara, enligt Microsoft.

Om retention-tiden gått ut, kan inte Microsoft hjälpa dig då dom inte tillhandahåller backup. Det ansvarar man för helt själv, att köpa in, implementera och hantera.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB