AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem

Fina kort med ”bra” pris ställt i dagens marknad.. men jag väntar nog på 7800 xt om det går lös för 699 dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Riktigt mörka siffror.
XTX drar jämnt med 4080 i vissa titlar, ligger mil bakom i vissa.

Till ett lägre pris (MSRP), lägre temperaturer och snudd på samma effekt. Jag tycker inte alls det är dåligt, tvärtom.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Fortfarande på tok för dyrt för grafikkort men skulle jag köpt något idag så hade jag valt röda laget.

Permalänk

Is there any sites right now that show any of prices / partner cards in Sweden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlindEagle:

Is there any sites right now that show any of prices / partner cards in Sweden?

No, not before 1500 tomorrow.

Permalänk
Medlem

Summa summarum. Bryr man sig inte om ray tracing prestanda så är det en bra lansering.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Till ett lägre pris (MSRP), lägre temperaturer och snudd på samma effekt. Jag tycker inte alls det är dåligt, tvärtom.

Fast det vet vi inte än. Korten kan ju ligga på +16k med vår taskiga dollarkurs beroende på hur mycket partnertillverkarna vill ha.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@sweclockers

"Lyfter vi RX 7900 XTX prestanda i ett vakuum mot konkurrenten Geforce RTX 4080 och helt struntar i pris är det en solklar home run för det röda laget, som verkligen imponerar i rastreringsprestanda."

Det må vara en seger, men man får stryk i många spel, sämre energieffektivitet, mer högljudd och blir fullkomligt krossade i Ray Tracing av 4080.

Då känns ju uttrycket "solklar home run" hyfsat malplacerat om man dessutom inte skulle ta priset i beaktning?

Permalänk
Medlem

Inte för att ta nått från Swecs som vanligt utmärkta recension men det här var oxå intressant:

samt

Permalänk

Vad tycker ni: jag köpte 3090 MSI Gaming X Trio för 18270 kr när det kom (ett tidigt returexemplar).

Kan 7900XTX vara värt i prestanda per krona om det hamnar på 16 lax eller billigare?

Jag tänker främst för att kunna spela 3440x1440@100. Ray tracing spelar ingen roll för mig för jag tycker inte jag ser något så!

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Man blir inte ens exalterad av nya släpp längre, istället för att bry sig om prestandan kollar man på priset - en besvikelse varje gång.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Testat på en intel CPU viliket är normalt. Men vi som har AMD CPU hade gärna sett dessa GPU testas med AMD CPU+Resize bar. Ni som hittat det länka gärna till nån review med AMD CPU så man kan jämföra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Clasito:

Nja det var en mindre besvikelse. Det här kommer inte bidra till något priskrig som de flesta av oss hoppades på iaf. Att betala några tusen mer för ett 4080 med mycket bättre RT är ett självklart val om man värdesätter det, precis som att 7900XTX är det självklara valet för den som inte använder RT.

Edit: Vissa spel presterar ju verkligen inte bra så man undrar om AMDs drivers spökar. Fine wine potentialen finns väl som alltid med AMD...

Det är helt klart något som spökar i åtminstone Guardians of the Galaxy. Om det är drivrutiner eller något annat är svårt att avgöra i nuläget, men det är en möjlighet åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast det vet vi inte än. Korten kan ju ligga på +16k med vår taskiga dollarkurs beroende på hur mycket partnertillverkarna vill ha.

Japp, därför jag skrev MSRP inom parentes.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Köp ni, här kommer pengarna gå till fakturor i vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Vad tycker ni: jag köpte 3090 MSI Gaming X Trio för 18270 kr när det kom (ett tidigt returexemplar).

Kan 7900XTX vara värt i prestanda per krona om det hamnar på 16 lax eller billigare?

Jag tänker främst för att kunna spela 3440x1440@100. Ray tracing spelar ingen roll för mig för jag tycker inte jag ser något så!

Upp till dig om det är värt pengarna men om du säljer ditt 3090 nu går du back ca 10k på det mot vad du betalade. Skillnaden är inte heller enorm. blir ett dyrt för uppgraderingen och dessutom förlorar du DLSS och annat. 3090 lär vara bra ett tag till så du kan vänta på nästa generation eller åtminstone till 4090 sjunker i pris eller 4080ti kommer.

Sen är frågan om man ens får tag på något. Hörde att i många länder fanns knappt inga kort alls för lanseringen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ser ju trevlans ut detta. Prestandamässigt rycker jag de lägger sig precis där jag väntade mig

Är ju inte direkt på jakt efter ett nu till fullpris men kanske om de sjunker under året och beroende på reor osv så vet man ju aldrig. Men spontant är det ny skärm och processor som ligger högre upp på önskelistan först. Sen när de väl är på plats får vi se om kort ur denna generation är aktuella eller om jag väntar in nästa generation.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Energieffektivitet för RDNA3 är en rätt stor besvikelse.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mina förväntningar låg i linje med vad AMD själva redan har sagt om kortens prestanda. På vilket sätt är de orealistiska?
Med det sagt. Med lite "fine wine" så kan de nog lägga sig där jag "vill ha dem".

Skulle Nvidia peta ner 4080 till $999 så är det snarare 7900 som är död. Men det är det som är problemet. De kanske dröjer eftersom 7900 inte "skakar om" tillräckligt...

De som är läskigt med Nvidia. De kan när som helst sänka priset på sitt 4080 och fullständigt svepa över AMDs flaggkort.

AMD är alltid i underläge så länge de har en produkt som inte är snabbare.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Håller den ca 12-14k och man inte bryr sig så mycket om RT så tycker jag att det hela låter ganska bra. Bryr man sig mycket om RT så tror jag att man istället ska kika på 4080/4090 och skippa dessa.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Tack för en grundlig, välskriven recension.
Och yes!, AMD verkar ha lagt funderat lite på sitt pris.
Kul att se att 7900XTX är kännbart billigare är 4080

Permalänk
Medlem

Lustigt att era test visar upp till 30% sämre

Permalänk
Avstängd

Rätt oimponerande. Hoppet från föregående till nuvarande är inte så direkt wow.

Hade också varit intressant att se prestanda i Cyberpunk med DLSS/FSR med RT. För de flesta spelar med det om de har RT igång i en upplösning över 1080p.

Permalänk
Medlem

Gott ändå. AMD var tydliga redan från början att det var en 4080-utmanare och hypetåget stack inte iväg någonstans. Sedan levererar de precis vad de lovat.

Hoppas priserna blir som tänkt. Har en känsla att så nog ändå blir fallet givet recessionen och allmän köpovilja, men är man orolig över att behöva betala för mycket så är lär (de kanske inte akustiskt perfekta) referenskorten finnas för MSRP att hugga imorgon kl 15(?) här: https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Vill också se att de fixar upp sig i produktivitetstillämpningar framöver.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Testat på en intel CPU viliket är normalt. Men vi som har AMD CPU hade gärna sett dessa GPU testas med AMD CPU+Resize bar. Ni som hittat det länka gärna till nån review med AMD CPU så man kan jämföra.

HU har nog AMD.
Jag kollade nyss på J2C:s video där nämns cpu bottleneck börjar synas på samtliga kort i 1080/1440p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xc:

HU har nog AMD.
Jag kollade nyss på J2C:s video där nämns cpu bottleneck börjar synas på samtliga kort i 1080/1440p.

5800X3D

Permalänk
Medlem

RT skiter jag i, men hög energiförbrukning, hög ljudnivå (kommer förstås vara lägre med fläskiga partnerkylare) och högt pris (relativt vad jag anser rimligt för grafikkort) lockar inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Köpte ett 6900XT för 9490 hos inet för två veckor sedan, landar 7900XT på 12k känns det som ett mindre bra köp.

Behålla eller lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Skulle absolut kunna byta till AMD denna gång.
men allt beror på priset, och jag räknar inte med att de kommer ligga på 12k men mycket med...

är det imorgon 15:00 som det ska börja säljas?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Hade gärna köpt ett AMD-kort om de inte var så långt efter på raytracing, vilket jag ändå tror är en viktigt funktion för många spel de kommande åren. För oss om inte köper korten för att få 500+ fps i CS-go..

Absolut tråkigt att det inte presterar likvärdigt när det kommer till RT. Men å andra sidan så är det knappt att 4090 gör det i 4K...
Om det man däremot vill ha är bra prestanda i 4K, (och RT inte är livsviktig) så är 7900 XTX väldigt mycket mer prisvärt.

Så att dela upp det mellan RT och 500+ fps i CS:GO är inte så rättvist. Tror de flesta som funderar på detta kort helt enkelt är ute efter att få hyffsad fps i 4k snarare än att pusha fps i 1080p till månen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX