AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Den raytracing som används i film är ju inte riktigt samma sak då varje bildruta renderas var för sig, inte i realtid.

Exakt för att kraften inte finns...än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sjukt att inga priser är listade ännu eller ens vill kort som kommer upp..
Nvidia 4000 var ju uppe i ca 4 dagar innan.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sjukt att inga priser är listade ännu eller ens vill kort som kommer upp..
Nvidia 4000 var ju uppe i ca 4 dagar innan.

Detta säger väl en hel del, få och dyra kort möjligtvis.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till storm…

Permalänk

Min spådom för en vecka sen:

Skrivet av Snickarboa:

När det gäller XTX-kortet: Några enstaka token-exemplar kommer att släppas för ca 14.000 för att kunna hävda "msrp", sen kommer resten att ligga på ca 16.000 och uppåt, min gissning.

Inte helt ologiskt eftersom det här kortet är minst 15% bättre än 4080, och trots överpris så blir det billigare än 4080, vars överpris är helt bisarrt. När AMDs ocker bara är svagt förolämpande jämfört med Nvidias overkill över alla gränser, så kommer rubbet att säljas slut på direkten, och kvar utan nytt grafikkort står dom som trodde att AMD, techkonsumentens bäste vän, skulle prisa ut Nvidia med besked och återställa ordningen. Så blir det inte, men jag hoppas gärna att jag har fel.

Spådomen har nu fallerat på "15% bättre än 4080" , det var det inte.
Det har också tillkommit ett stort problem, the idle powerdraw.

Jag var beredd att köpa ett referenskort om priset höll sig under 14 papp, men med the idle powerdraw så blir det att avvakta.

Sen verkar spådomen på att tredjepartskort skulle ligga på 16 papp och uppåt kanske vara i underkant, och är det så, så är AMD verkligen ute på hal is. Hoppas att jag har fel.

Permalänk
Medlem

Samtliga tester om energiförbrukning så maxar det vid ~450w men PSU rekommendationerna är 750/800w.
Kan man driva ett XT med 600w PSU måntro? eller kan det komma små spikar som får systemet att krasha isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Samtliga tester om energiförbrukning så maxar det vid ~450w men PSU rekommendationerna är 750/800w.
Kan man driva ett XT med 600w PSU måntro? eller kan det komma små spikar som får systemet att krasha isf?

Hade inte gått under 750w. Din CPU drar väl säkert 100w iaf och då är marginalen slut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Äh... 4090 är ett kort för en liten liten klick entusiaster, inte bara för priset men storleken, du måste ju ha en hundkoja till chassi också.

Vinner jag på Europjackpot ikväll kanske jag köper ett annars får det vara....

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Fick för mig att AMD sa ”1.5-1.7x 6900XT” prestanda för 7900XTX men det var tydligen 6950XT. Så i nuläget uppfyller 7900XTX ~1.35x 6950XT vilket förklarar varför det var sämre prestanda än väntat. Återstår att se om drivers är felet eller om AMD överskattade sina kort.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Release sägs vara 09:00 AM EST så det ser ut som Komplett gjort misstaget att ta fel på tidszoner.

Permalänk
Medlem

Tycker nog Techspot summerade det bättre än Sweclockers uppenbart röda recension.

”That's a problem because in almost every measurable metric the RTX 4080 is a superior product to the 7900 XTX. The RTX 4080 offers comparable rasterization performance, significantly better ray tracing performance, better upscaling as DLSS is superior to FSR, it also uses less power, and the media engine is better supported. The only thing going for the Radeon 7900 XTX is the fact that it's 17% cheaper, but when spending $1,000 on a graphics card, do you really care about $200? Wouldn't you just spend the extra money to get the superior product?”

Det enda 7900 XTX egentligen konkurrerar med är priset.

Jag tycker också priset på 4080 är uppåt väggarna, men Inet sålde Asus TUF OC 4080 för 16490:- på lanseringsdagen. Kommer vi kunna köpa ett Asus TUF OC 7900XTX idag för 14 346:-? Och om vi kan det, är det, när vi pratar dessa sjuka summor, värt att spara 2144:- för en uppenbart sämre produkt?

Permalänk
Medlem

Vänta till nästa runda drivisar är ute.
Nu är det bara ett spektakel och cirkus som vanligt 🤣

Innan dess gäller inte rådande tester från samtliga.
Detta gäller alla nya releases.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Release sägs vara 09:00 AM EST så det ser ut som Komplett gjort misstaget att ta fel på tidszoner.

Korrekt. Komplett har ändrat till 15:00 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Vänta till nästa runda drivisar är ute.
Nu är det bara ett spektakel och cirkus som vanligt 🤣

Innan dess gäller inte rådande tester från samtliga.
Detta gäller alla nya releases.

Där kom den. "Det blir bättre Zen!!1". Varje release för AMD, det är fan komiskt. Man får i alla fall 100% av prestandan vid release när man köper ett grönt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Där kom den. "Det blir bättre Zen!!1". Varje release för AMD, det är fan komiskt. Man får i alla fall 100% av prestandan vid release när man köper ett grönt kort.

Herregud, det gäller all hårdvara.
Kanske var svårt att tyda 🤣

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TallBall:

Korrekt. Komplett har ändrat till 15:00 nu.

Dåligt rookie misstag

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Inget fel på DLSS 3. Men visst kan man sitta och grina om DLSS tillkortakommanden när ens AMD-kort drar runt en tyngre titel med RT ON i 30fps. På tal om det kommer det fler titlar som nyttjar RT och det ser allt bättre ut, trots att vissa lever i förnekelse och bara ser rastreringsprestanda. CUDA är intressant för alla som vill använda grafikkortet för exempelvis videoredigering eller 3D-rendering. Sånt är är rätt populärt nuförtiden.

Det enda AMD är bra på här är ren rastreringsprestanda och ett lite mer sansat pris (den prisskillnaden lär dock inte stå sig länge om dessa kort säljer bra). På allting annat är de utklassade. Här kan man ju stoppa huvudet i sanden och låtsas som att rastreringsprestanda är det enda som betyder någonting, samtidigt som Nvidia ökar ledningen och säljer fler kort.

En stor majoritet av gamers bryr sig inte om RT eller har råd med ett kort som klarar 60 fps med RT on high-ultra. De korten som används mest(Från steam) är 1650, 1060 och 2060, som ger en bra bild vad för kort gamers överlag kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Nej, dessvärre inte. Man får väl testa grejerna? Inet sa det åt mig iaf.

Testa är inte att använda det i två veckor...

Permalänk
Avstängd

Det blåser upp till storm i plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Tycker nog Techspot summerade det bättre än Sweclockers uppenbart röda recension.

”That's a problem because in almost every measurable metric the RTX 4080 is a superior product to the 7900 XTX. The RTX ...

Det enda 7900 XTX egentligen konkurrerar med är priset.

Jag tycker också priset på 4080 är uppåt väggarna, men Inet sålde Asus TUF OC 4080 för 16490:- på lanseringsdagen. Kommer vi kunna köpa ett Asus TUF OC 7900XTX idag för 14 346:-? Och om vi kan det, är det, när vi pratar dessa sjuka summor, värt att spara 2144:- för en uppenbart sämre produkt?

Håller helt med, besviken att det inte var aggressivare prissättningen, som det är nu tycker jag det är mindre prisvärt än 4080. Ganska ntat dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Tycker nog Techspot summerade det bättre än Sweclockers uppenbart röda recension.

”That's a problem because in almost every measurable metric the RTX 4080 is a superior product to the 7900 XTX. The RTX 4080 offers comparable rasterization performance, significantly better ray tracing performance, better upscaling as DLSS is superior to FSR, it also uses less power, and the media engine is better supported. The only thing going for the Radeon 7900 XTX is the fact that it's 17% cheaper, but when spending $1,000 on a graphics card, do you really care about $200? Wouldn't you just spend the extra money to get the superior product?”

Det enda 7900 XTX egentligen konkurrerar med är priset.

Jag tycker också priset på 4080 är uppåt väggarna, men Inet sålde Asus TUF OC 4080 för 16490:- på lanseringsdagen. Kommer vi kunna köpa ett Asus TUF OC 7900XTX idag för 14 346:-? Och om vi kan det, är det, när vi pratar dessa sjuka summor, värt att spara 2144:- för en uppenbart sämre produkt?

Tyvärr blev det så. Hade 7900XTX som AMD utlovade under presentationen varit 50%+ snabbare än 6950XT hade det var en betydande fördel i rasterering jämfört med 4080. AMD hade behövt kompensera med bättre pris OCH bättre rasterering mot Nvidias mer kompletta kort för att bli ett riktigt bra val. Nu blir det mer en axelryckning även om det fortfarande är ett okej kort. Skiter man i RT hade jag nog rekommenderat de flesta att köpa 7900XTX ändå, förutsatt att prisgapet är minst 2000kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fast detta säger ju inte så mycket, hur långt är ett snöre?
20 fps kan vara lite (om hoppet är från 200 till 220) eller stort (om hoppet är från 40 till 60).

Det är det som gör Sweclockers prestandaindex så bra; även om det är ett genomsnitt av genomsnitt och därmed kanske inte är applicerbart i just spel X, så ger det ändå en översikt, och där är RTX 4090 ca. 27% bättre än RX 7900 XTX i 4K.

Värt det för vissa, inte värt det för andra.

Jag är helt övertygad om att det inte är värt det för dom flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Det blåser upp till storm i plånboken

Ouch, stämmer de där så blir de nog inget kort alls haha.. varken nvidia eller amd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Testa är inte att använda det i två veckor...

Med Radeons drivrutiner och kraschar är det fullt möjligt.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av FabriciusRex:
Skrivet av Cyberz:

så tidigt.
lär väl inte finnas kort att köpa ändå det kvittar antar jag

Skrivet av pompe90:

Är det kl 15.00 eller kompletts udda tid kl 09.00 som gäller för imorgon ? 😂

Skrivet av BlindEagle:

Inet said they go up for them at 3 wonder why komplett is doing it so early / Also wonder if there will be partner cards up is well

Skrivet av weenan:

Release sägs vara 09:00 AM EST så det ser ut som Komplett gjort misstaget att ta fel på tidszoner.

Skrivet av TallBall:

Korrekt. Komplett har ändrat till 15:00 nu.

Vi är peppade på denna lanseringen, så peppade att vi önskade att den skedde redan nu vid 09:00. Dessvärre var det en miss med vår timer på siten och den räknade ner till fel tid. Lanseringen är 15:00 i dag. Vi beklagar om någon ställde klockan i onödan. Men det positiva är at man nu har 6 timmar extra att försöka lirka ut pengar ur spargrisen

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpaceAce:

Tycker nog Techspot summerade det bättre än Sweclockers uppenbart röda recension.

”That's a problem because in almost every measurable metric the RTX 4080 is a superior product to the 7900 XTX. The RTX 4080 offers comparable rasterization performance, significantly better ray tracing performance, better upscaling as DLSS is superior to FSR, it also uses less power, and the media engine is better supported. The only thing going for the Radeon 7900 XTX is the fact that it's 17% cheaper, but when spending $1,000 on a graphics card, do you really care about $200? Wouldn't you just spend the extra money to get the superior product?”

Det enda 7900 XTX egentligen konkurrerar med är priset.

Jag tycker också priset på 4080 är uppåt väggarna, men Inet sålde Asus TUF OC 4080 för 16490:- på lanseringsdagen. Kommer vi kunna köpa ett Asus TUF OC 7900XTX idag för 14 346:-? Och om vi kan det, är det, när vi pratar dessa sjuka summor, värt att spara 2144:- för en uppenbart sämre produkt?

Men då återkommer vi till det gamla dilemmat om vad som händer om alla köper samma vara.

Visst vi säger att 4080 är bättre trots det högre priset. Är 7900 XTX obrukbar? Kommer du lida av att äga ett?

Sannolikt kommer du inte ens märka av det så vida du inte tillhör den där ytterst mikroskopiska skaran som vill köra med full RT on.

Hade alla tänkt som du så hade Intel fortfarande varit herren på täppan, AMD hade gått i konkurs och vi hade varit kvar på 14++++++++++++++++++++++++ 4 core 8 thread.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

En stor majoritet av gamers bryr sig inte om RT eller har råd med ett kort som klarar 60 fps med RT on high-ultra. De korten som används mest(Från steam) är 1650, 1060 och 2060, som ger en bra bild vad för kort gamers överlag kör med.

Det är ju inte så relevant när vi pratar om topp-korten här. Vidare så inkluderar Steam länder som är långt mycket fattigare än Sverige, och folk som inte spelar mer krävande saker än Sims.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Men då återkommer vi till det gamla dilemmat om vad som händer om alla köper samma vara.

Visst vi säger att 4080 är bättre trots det högre priset. Är 7900 XTX obrukbar? Kommer du lida av att äga ett?

Sannolikt kommer du inte ens märka av det så vida du inte tillhör den där ytterst mikroskopiska skaran som vill köra med full RT on.

Hade alla tänkt som du så hade Intel fortfarande varit herren på täppan, AMD hade gått i konkurs och vi hade varit kvar på 14++++++++++++++++++++++++ 4 core 8 thread.

Klart 7900 XTX inte är obrukbar, det är förmodligen ganska bra.

Men jag tänker inte på något speciellt alls, kommenterade bara vad som är bäst värde för de enorma summor man måste spendera för grafikkort.

Jag tycker inte heller om monopol, men det vore ju trevligt om spelplanen blev utjämnad av konkurrens istället för välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Men då återkommer vi till det gamla dilemmat om vad som händer om alla köper samma vara.

Visst vi säger att 4080 är bättre trots det högre priset. Är 7900 XTX obrukbar? Kommer du lida av att äga ett?

Sannolikt kommer du inte ens märka av det så vida du inte tillhör den där ytterst mikroskopiska skaran som vill köra med full RT on.

Hade alla tänkt som du så hade Intel fortfarande varit herren på täppan, AMD hade gått i konkurs och vi hade varit kvar på 14++++++++++++++++++++++++ 4 core 8 thread.

Precis, jäkla tjat om RT. Är helt obrukbar för mig. Ska jag betala 25k(4090) och sen inte ens kunna köra 120fps med RT på i Cyberpunk? Då anser jag inte ens att man märker stor skillnad när man spelar. Ok, kanske om du glor på en stillbild i 10 minuter då ser du skillnaden.

DLSS 2 kan jag köpa, märker ingen stor skillnad då jag spelar(dvs högre fps är välkommet). Men RT, fullständigt onödig gimmick som stjäl bort ens fps i onödan. 7900XTX blir attraktiv beroende på priset idag. Vi får se hur mycket pålägg svenska återförsäljare lägger där.

RT blir nog bra om några generationer, har ett 3080 nu där jag använt RT i ett enda spel, i allt annat är det avstängt, sitta med 30fps är lååååångt sämre än att missa RT just nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Precis, jäkla tjat om RT. Är helt obrukbar för mig. Ska jag betala 25k(4090) och sen inte ens kunna köra 120fps med RT på i Cyberpunk? Då anser jag inte ens att man märker stor skillnad när man spelar. Ok, kanske om du glor på en stillbild i 10 minuter då ser du skillnaden.

DLSS 2 kan jag köpa, märker ingen stor skillnad då jag spelar(dvs högre fps är välkommet). Men RT, fullständigt onödig gimmick som stjäl bort ens fps i onödan. 7900XTX blir attraktiv beroende på priset idag. Vi får se hur mycket pålägg svenska återförsäljare lägger där.

RT blir nog bra om några generationer, har ett 3080 nu där jag använt RT i ett enda spel, i allt annat är det avstängt, sitta med 30fps är lååååångt sämre än att missa RT just nu...

Kan du inte se en stor skillnad i Cyberpunk är det faktiskt dags att gå till ögonläkaren.